No vida, myslel jsem si, že chtěli pozemek prodat a on pronájem. Cenu za pronájem pozemku budou muset podle zákona zveřejnit, stejně tak jako smlouvu o pronájmu. Ale asi až po změně ÚP. Takže se to dřív nebo později dozvíme. Jinak nevím, co se tu Horák vymlouvá na nějaký konkurenční boj, když ostatní benzinky stojí na svých pozemcích a jsou tedy na městu nezávislé. Ceny benzínu a nafty, jak moc dobře víme, jsou stejně kartelové.
Změna stíhá změnu
27.10.2024 23:57Změna územního plánu byla dlouhá léta spíše sporadická záležitost. Jednou odsouhlasený dokument tak představoval stabilní vymezení toho co, kde a za jakých podmínek lze na území města stavět, a pokud nějaký vlastník pozemku přišel se záměrem, který vyžadoval změnu územního plánu, jeho požadavek byl zařazen k dalším a případně schválen až při další komplexní úpravě. Jelikož se však v některých městech nezvládali vypořádávat s velkým množstvím připomínek majitelů nemovitostí u komplexních úprav, a sdělovací prostředky už tehdy hrála písničku, že se kvůli zlovolným blokovačům nedá stavět, byla v roce 2018 do stavebního zákona včleněna možnost postupovat při změněn územního plánu ve zkráceném řízení. Úředníkům a politikům nějaký čas trvalo zjistit, o kolik pohodlnější zkrácený postup je, ale nyní už jej čile využívají.
V Bystřici jej poprvé úspěšně aplikovali v roce 2023, kdy byla schválena změna územního plánu dovolující vybudovat na místě garáží za Poliklinikou základnu Hasičského záchranného sboru. Už tehdy bylo jasné, že vyčleněný pozemek neodpovídá ambicím hasičů na rozsah a vybavenost jejich zázemí, a ti proto budou hledat jinde. V tuto chvíli se zdá, že by v lokalitě za Poliklinikou mohla vzniknout aspoň výjezdová stanice Zdravotní záchranné služby, pro jejichž potřeby mají dotčené parcely dostatečnou rozlohu. Zahájení stavby bylo plánováno na letošní rok. Ke změně využití území za Poliklinikou byla v rámci jednoho schvalovacího procesu přidána ještě úprava v Centru Eden, umožňující komerční využití areálu včetně ubytování, a prostoru po lanovém centru vedle kotelny, která otevřela cestu k umístění dopravního hřiště a k momentálně probíhající výstavbě skateparku a asfaltového pumptracku.
V souvislosti s novým stavebním zákonem vyvstala letos potřeba uvést do souladu terminologii použitou v platném územním plánu s aktuální legislativou, a toto bylo provedeno rovněž ve zjednodušeném režimu. Záměr vypořádat se s novým názvoslovím v jednom kroku se však ne úplně povedl, protože dolaďování terminologie probíhá jako doplněk i dalších změnových řízení.
Následně se zastupitelům vrátila otázka umístění základny HZS, pro kterou si hasiči nakonec vybrali pole při silnici I/19 naproti Penny Marketu. V prosinci loňského roku zastupitelé odsouhlasili vypracování změny územního plánu, která by pro tyto účely vyčlenila v těsném sousedství křižovatky pozemek o velkorysé výměře bezmála 5 800 m2, což je více, než zabírá celý Penny Market i s parkovištěm. Parcela sice zasahuje do prostoru, který je územním plánem předurčen pro přeměnu stávající průsečné křižovatky na okružní, nicméně s takto rozsáhlou přestavbou již politická reprezentace nepočítá. Z pohledu Ředitelství silnic a dálnic není tato křižovatka natolik nebezpečná, aby to ospravedlňovalo enormní náklady na zřízení okružní křižovatky, a bystřičtí politici odmítají stavbu financovat z městského rozpočtu. Jelikož však bude nutné zřídit přechod pro chodce pro zákazníky nákupního centra Lidl, dojde k omezeným úpravám křižovatky, které zhorší její prostupnost pro automobilovou dopravu a jejichž nejviditelnějším projevem bude řízení provozu světelnými signály.
Pokud v další fázi vyjádří zastupitelé s úpravou územního plánu souhlas, budou zde moci hasiči postavit budovy až o třech nadzemních patrech. V lokalitě okolo bývalé čerpací stanice pohonných hmot, která se nachází přes silnici, je přitom z důvodu ochrany krajinného rázu na přechodu mezi zastavěným a nezastavěným územím výšková hladina zástavby omezena na nejvýše dvě nadzemní podlaží. Ani další opatření na ochranu životního prostředí, jako například povinný podíl izolační a pohledové zeleně či zachování lipové aleje, u plochy pro hasičskou základnu navrženy nebyla.
Velké pozdvižení vzbudila žádost vlastníka autobusového nádraží, firmy ZDAR, o změnu, která by mu umožnila na místě stávající nádražní budovy a na okolních zelených plochách postavit bytové domy. V reakci na petici majitelů okolních nemovitostí společnost sice snížila výšku plánovaných bytovek z pěti na tři nadzemní podlaží, ale ani tak se s velkým pochopením zastupitelů nesetkala. Dlouhé roky se totiž bystřičtí politici snažili získat souhlas korporace s prodloužením sjezdu k prodejně Albert tak, aby vznikla přímá spojnice mezi silnicí I/19 a centrálním parkovištěm pod Poliklinikou, což se kvůli cenovým požadavkům ZDARu, které představitelé města považovali za přemrštěné, nikdy nepodařilo. Potřeba získat kladné vyjádření samosprávy ke změně územního plánu tak vytvořila příležitost dohodnout vzájemně výhodný kompromis. Ten byl nakonec vtělen do memoranda o vzájemné spolupráci, které řeší celou lokalitu komplexně a vedle umístění spojovací silnice a bytových domů zahrnuje i přestavbu autobusového nádraží, jehož uvažovaná budoucí podoba je představena pod bodem 24-07-10 zde. Prezentovanou technickou studii nelze považovat za definitivní dokumentaci pro provedení stavby a může ještě dojít k jejím úpravám. Například řešení nástupišť, k nimž mají autobusy najíždět zepředu a při odjezdu vycouvávat, se nezdá jako zcela praktické. Do plánů společnosti ZDAR navíc může významně zasáhnout skutečnost, že od 1. února bude na Bystřicku zajišťovat linkovou autobusovou dopravu Trado-Bus ze skupiny Icom, který se buď dohodne se ZDARem na využívání stávajícího nádraží, nebo si zřídí nové s předpokládanými důsledky pro to stávající. Nicméně proces příslušné změny územního plánu byl v březnu letošního roku zahájen a probíhá.
Se zatím posledním požadavkem na provedení změny územního plánu ve zkráceném postupu přišla brněnská korporace RS EAGLEN. To „RS“ v názvu značí příslušnost ke známému holdingu REAL SPEKTRUM. Za účelem výstavby samoobslužné čerpací stanice pohonných hmot značky ORLEN firma navrhuje převést pozemek o výměře necelých 700 m2, který se nachází v sousedství křižovatky u čistírny odpadních vod, vedle silnice k Víru, z plochy izolační zeleně na zastavitelnou plochu dopravní infrastruktury. Námitka některých zastupitelů, že nový výjezd v těsné blízkosti stávající nebezpečné křižovatky zde dopravní situaci ještě zhorší, byla odbyta tím, že tuto otázku posoudí v rámci stavebního řízení „odborníci“, především ti z dopravního inspektorátu policie. Jako výhoda záměru byl prezentován samoobslužný provoz, od něhož si předkladatelé návrhu slibují nižší ceny pro zákazníky. V tomto směru lze mít určité pochybnosti, jelikož značka ORLEN (dříve Benzina) obecně nepatří mezi nejlevnější a samoobslužný provoz již v Bystřici nabízí čerpadlo firmy Sagras.
Jako druhé pozitivum byla uvedena údajně zajímavá výše nabízeného nájemného za pozemek, jehož výši však starosta z důvodu údajného konkurenčního boje odmítl uvést. Ve skutečnosti je nájemní forma vztahu slabou stránkou záměru, neboť vystavuje město riziku, že jakmile se provoz stane nerentabilním, jednoúčelová společnost s ručením omezením místo likvidace zařízení a odstranění ekologické zátěže zbankrotuje a zahlazení následků bude muset provést a zaplatit město. Celkově je touha přivést do Bystřice ke třem stávajícím ještě čtvrtou benzínku obtížně pochopitelná, zvláště pokud hrozí, že se některá ze tří fungujících stane prodělečnou a ukončí činnost.
V důsledku stále častějších změn územního plánu přichází vlastníci nemovitostí o dřívější právní jistotu a již se nemohou spoléhat, že jednou upravené poměry v území zůstanou aspoň po několik let neměnné. Účinná obrana jejich vlastnických práv a zájmů tak od nich vyžaduje soustavné sledování úřední desky i programů zasedání zastupitelstva a včasné podání námitek v relativně krátké vyhrazené lhůtě.
———
ZpětDiskusní téma: Změna stíhá změnu
———