Stavebniny DEK: pokus č. 2

02.09.2021 23:46

Přesně před rokem tyto stránky informovaly o záměru firmy DEK zřídit u silnice I/19 na místě zbourané benzínové stanice prodejnu stavebnin a zahradních potřeb. Ačkoliv korporace získala platné stavební povolení, stavba dosud nebyla zahájena. Místo toho se na úřední desce objevilo oznámení o zahájení procesu posuzování vlivu stavby na životní prostředí, což je krok předcházející stavebnímu řízení. Příprava záměru se tak dokonce vrátila ještě před bod, na kterém začínalo schvalování loňského projektu, neboť ten se vešel pod limit 6000 m2 zastavěné plochy, od něhož se teprve zkoumají vlivy na životní prostředí. Právě celková výměra povoleného areálu, která byla menší než např. u stavebnin PRO-DOMA, vzbuzovala pochybnosti, zda se jedná o konečný rozsah, nebo o účelové obcházení povinnosti posoudit vliv na životní prostředí s tím, že budou zastavěné plochy následně zvětšeny. V každém případě, po získání stavebního povolení investor své plány přehodnotil a nyní představil projekt, v němž jsou všechny míry podstatně zvětšeny. Z původně deklarované výměry 5 753 m2 zabraných stavbami se tak rázem stal bezmála dvojnásobek, 11 000 m2, a to bez započtení sjezdu ze silnice a veřejných chodníků.

V případě realizace záměru se zákazník po příjezdu dostane nejdříve do kontaktu s prodejně-administrativní budovou o zastavěné ploše 778 m2 (původně 363 m2). Na ni navazuje skladovací hala na výměře 1 506 m2 (zvětšení o 990 m2), vysoká 10 m. Pro pohyb vozidel (včetně parkování) má sloužit 3 400 m2 (+900 m2) a pro venkovní uskladnění zboží 4 575 m2 (+ 1 500 m2) dlážděných ploch.

Investor deklaruje, že z celkové plochy parcel 13 800 m2 zaplotí 13 200 m2, zbytek je obtížně využitelná mez s lipami u silnice I/19. Současně uvádí, že vnitroareálové zelené plochy budou mít výměru 3 100 m2. Uváděný rozsah zeleně však neodpovídá tomu, co zbyde z pozemku po odečtení výměr, které mají být zastavěny, z čehož lze usuzovat, že skutečná plocha trávníků bude menší. Vzhledem k podmínce na minimálně dvacetiprocentní podíl zeleně, stanovené pro tuto lokalitu územním plánem se tak investor dostává za hranice toho, co lze v daném území schválit. Z předložené dokumentace lze totiž soudit, že mu nyní k dosažení minimálního podílu chybí nejméně 300 m2 zelených ploch.

Obdobně na štíru je i s podmínkou na maximální přípustnou výšku staveb dvě nadzemní podlaží, což v normální obci odpovídá maximálně sedmi metrům, nikoliv deseti, které plánuje. Ovšem podle obskurního výkladu bystřického stavebního úřadu se přípustná výška dvou podlaží stanoví vynásobením výšky přízemní části stavby, takže pokud má jednopodlažní část výšku 5 metrů, je dvoupodlažní zbytek stavby s výškou 9,6 metru pod dvojnásobkem, a tudíž přijatelný. Nevidět to na vlastní oči na straně 108 Oznámení, neuvěřím. V našem městě tak ke schválení zjevně stačí postavit vedle předimenzované haly předimenzovaný přízemní objekt. Jak je možné, že se úředník, který takovou věc podepíše, okamžitě nepropadne hanbou pod zem, zůstává záhadou.    

Důvodem, proč orgány ochrany přírody a krajiny prosadily do územního plánu výškový limit, je snaha zabránit vzniku příliš masivních staveb, které by umístěním v poli na okraji obce narušily krajinný ráz. Stejný cíl sleduje také požadavek územního plánu na vysázení dřevin, které budou plnit pohledovou a izolační funkci. Tento je nejlépe naplněn ze strany přivrácené k benzínové stanici MOL, kde je však zakrytí méně důležité, zatímco ze stran nejvíce exponovaných, tedy obrácených k rozvodně a silnici do Písečného, je navržen jen pás keřů, resp. vůbec nic. Na jižní straně přiléhající k silnici I/19 má být nejenom doplněna přerušená alej novými lípami, ale má zde vzniknout i reprezentativní plocha osázená keři a okrasnými jabloněmi.

Budoucnost stromořadí se bude do značné míry odvíjet od způsobu, jakým bude nový areál napojen na silnici I/19. Předložená dokumentace předpokládá využití stále existujícího sjezdu ke zrušené benzínové stanici a z přiloženého koordinačního situačního výkresu vyplývá, že shodně s loni schváleným záměrem má dojít k mírnému oboustrannému rozšíření silnice I/19, aby bylo možné vyložit ještě jeden jízdní pruh pro vozidla odbočující vlevo do areálu. Počítá se rovněž s výstavbou osvětlené komunikace pro pěší od Penny Marketu, včetně ostrůvku uprostřed silnice I/19. V tuto chvíli není jasné, jak tyto plány veřejných komunikací ovlivní v sousedství plánovaný LIDL a v jeho prospěch vedením města prosazovaná přestavba křižovatky tvaru X na okružní.             

Velmi nepřesvědčivě je v předložené dokumentaci pojednána problematika nakládání se srážkovými vodami. Především chybí kalkulace celkového očekávaného množství a bez vysvětlení je uvedeno jen předpokládané množství 1 900 m3 za rok. Při nějakých 10 000 m2 zpevněných ploch by to znamenalo roční úhrn srážek jen 190 mm, což nevykazují ani nejsušší oblasti naší země. Srážkové vody mají být likvidovány dvěma způsoby. Jednak pomocí 20 vsakovacích pilot na hraně pozemku nejbližší rozvodně, sahajících do hloubky až 6,5 metru. Jednak ve vsakovacím poldru o neznámém objemu umístěném tamtéž. Jelikož opět chybí kalkulace potřebné vsakovací kapacity, zohledňující nízkou propustnost jílovitého podloží, představený záměr neumožňuje posoudit vliv stavby na podzemní vody a míru rizika nežádoucího zamokření sousedních pozemků. Rovněž není jasné, kam budou svedeny srážky překračující instalovanou kapacitu, a zda nebudou způsobovat vodní erozi na přilehlých zemědělských parcelách.

Ve vztahu k ochraně podzemních vod je překvapující, že se investor vůbec nevěnuje kontaminaci půdy ropnými látkami, k níž došlo za provozu zrušené čerpací stanice. V roce 2010 sice byl proveden sanační zásah vytěžením cca 50 tun nejvíce znečištěné zeminy, nicméně úspěšnost prací nebyla od té doby nikdy ověřena měřením kvality podzemních vod. Skutečnost, že dokumentace staré monitorovací vrty označuje jako „kovové sloupky“, které mají být „odstraněny a zasypány“, svědčí o nízké erudici jejích tvůrců a naznačuje, že nedisponují důležitými informacemi ohledně historie místa. Před oněmi jedenácti lety, kdy chtěl v lokalitě stavět maloobchodní řetězec Tesco, mu bylo jako jedna z podmínek stanoveno zbudování monitorovacího systému podzemních vod. To už je dnes, zdá se, zapomenuto.                  

Nedostatečně se investor zabývá i otázkou světelného znečištění. Má v úmyslu instalovat LED svítidla na sloupy do výšky 9 (podle textu) či 10 metrů (podle výkresu) a ve dvou případech dokonce 14 metrů. Vysoká pozice nad terénem spolu s uvažovanou bílou barvou světla (4 000 K), tvoří kombinaci nevhodnou do lokality, kde zástavba přechází do volné krajiny a kde bude intenzivní bílé světlo rušivé jak vizuálně, tak pro biorytmy živočichů.    

Přestože rozšířením záměru a návratem na začátek schvalovacího procesu ztratil DEK nejméně dva roky času, stále se mu podařilo zahájit řízení před firmou LIDL, takže není ve svých plánech omezen dopady v sousedství projektovaného nákupního centra. Naopak LIDL by měl předpokládané vlivy prodejny stavebnin zohlednit, čímž se kumulované účinky mohou dostat na hranu povolených hodnot.   

V souladu se zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí může do 23. září kdokoliv u Krajského úřadu Kraje Vysočina podat k tomuto záměru písemné vyjádření.  

Zpět

Diskusní téma: Stavebniny DEK: pokus č. 2

Datum 10.09.2021

Vložil Ekoterorista

Titulek Kontaminace NEL?

Odpovědět

Zapomeňte na starou ropnou eko zátěž, vše je od dob záměru TESCA hezky zameteno pod koberec, že pane Ing. Klimeši a Ing. Mičíne z OŽP MěÚ Bystřice nad Pernštejnem! Mělo to být zodpovědnou věcí posledního provozovatele zbourané benzínky, aby se vypořádal se znečištěním zemin a podzemních vod, které způsobil. Protože ale kopané studny v blízkých zahradách ul. Rudy Vaška, kde bydlí i náš moderátor, se užívají na užitkové účely a zálivky vegetace, a do rodinných baráků je zavedená vírská voda, tak na nějaké kompenzace prostě zapomeňte. Nemáte nárok... proč jste pane Švestko ohledně toho dávno nepodal podnět na MŽP, ožp KrÚ JI, když místní ožp nad tím zavírá oči a strká hlavu do písku? Ať žijou ropáci...

Datum 11.09.2021

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Kontaminace NEL?

Odpovědět

V roce 2011 tehdejší majitel pozemku nechal odtěžit několik tatrovek zeminy a díky tomu získal potvrzení o likvidaci staré zátěže. A jako je tenhle papír rozhodující pro místní OŽP, vycházely by z něj i nadřízené orgány. Je samozřejmě otázka, zda současný majitel pozemku předmětným potvrzením disponuje a je schopen jej předložit, ale dokud tam (případné) znečištění jen leží a nehýbe se s ním, nepovažuji za nutné činit samostatně další kroky. Kontaminací je nutné se zabývat až v souvislosti s přípravou nějaké stavby, která naruší stabilizované poměry v lokalitě, tedy právě nyní. Výsledek se bude odvíjet od toho, kolik lidí a čím se k záměru vyjádří.

Datum 13.09.2021

Vložil Ekoterorista

Titulek Re: Re: Kontaminace NEL?

Odpovědět

Nechci Vás vyvést z omylu, ale Vaše představa o nehýbajícím se znečištěním v půdách a zeminách je vcelku dobrá, protože existuje jejich dobrá sorpce na jílové minerály, ale jiné je to už z pohledu podzemních vod. Přečtěte si něco o šíření nepolárních extrahovatelných (ropných) látek v podzemních vodách v podobě tzv. kontaminačního mraku ve směru proudění vod (protože i ty nejsou statické a na místě, jak si možná myslíte) a budete koukat, jak se věci hýbou. Šíření kontaminantů může zajít daleko od hranic samotného pozemku parcelní číslo 2088 a to směrem k erozní bázi říčky Bystřičky jihozápadním směrem k Rovinkám.