V zájmu lepší dostupnosti cementu

03.09.2020 23:25

V roce 2010 se naše město dostalo do pozornosti maloobchodního řetězce Tesco, který pojal záměr zbudovat na místě zrušené čerpací stanice pohonných hmot u silnice I/19 hypermarket. Návrh prošel dlouhým a složitým administrativním procesem, který nakonec zahrnoval mimo jiné dvě posuzování vlivu stavby na životní prostředí a dvě řízení o umístění stavby. Po téměř dvou letech byly nakonec snahy developera, který pro Tesco projekt připravoval, završeny kladným územním rozhodnutím, na které mohlo navázat stavební povolení a zahájení realizace. Jenže mezitím nadnárodní společnost pod tlakem světové finanční krize, odstartované v roce 2008, přehodnotila svou globální strategii, odklonila se od budování velkých prodejen na okrajích měst k otevírání menších obchodů v centrech, a o Bystřici ztratila zájem. Ukázalo se, že zdlouhavá schvalovací procedura Tesco paradoxně uchránila před vyhozením desítek milionů za stavbu, která by v okamžiku dokončení už nezapadala do změněné obchodní strategie.    

Dlouhá doba posuzování záměru byla zapříčiněna nejenom problematickými aspekty samotného projektu, ale i zvolené lokality bývalé benzínky, kde již za provozu docházelo k úniku ropných látek do podloží. Díky aktivitě hrstky místních se podařilo prosadit aspoň (částečnou) sanaci staré ekologické zátěže odtěžením cca 50 tun zeminy v nejznečištěnějším místě. A především povinnost vybudovat nový monitorovací systém podzemních vod (kontrolní vrty), který by umožnil sledovat případné uvolňování ropných látek ohrožujících studny u rodinných domů na druhé straně silnice I/19. Bohužel tato podmínka byla spojena s konkrétním územním rozhodnutím a není závazná pro žádného dalšího stavebníka na předmětných pozemcích.

A tím stavebníkem nyní bude zřejmě investiční fond DEKINVEST, který zde vybuduje prodejnu stavebnin DEK. Po nějakých sedmi letech od opuštění původního záměru totiž v březnu letošního roku bystřický stavební úřad v tichosti vydal stavební povolení na prodejní centrum potřeb pro dům a zahradu. Areál má tvořit administrativní budova na ploše 363 m2 s nejvyšší výškou 5 metrů nad terénem, skladovací hala na ploše 516 m2 vysoká 9,5 metrů, nakládací hala s plochou 345 m2 vysoká 8 metrů, skladové plochy na 3052 m2 a vozovky a parkoviště o výměře 1477 m2. Ve srovnání s původně plánovanou modrobílou krabicí Teska mají navržené budovy sice podstatně menší zastavěnou plochu (1224 m2 oproti 3200 m2), zato je nejvyšší budova o polovinu vyšší (9,5 metru oproti 6,6 metru).

Dimenze staveb a jejich dopad na krajinný ráz by nepochybně byly předmětem námitek v rámci posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA), k němuž ovšem v tomto případě nedošlo. Zákon totiž ukládá povinnost provést zjednodušené EIA u nákupních středisek se zastavěnou plochou nad 6000 m2, jenže DEKINVEST předložil projekt se zastavěnou plochou „jen“ 5753 m2, čímž se dostal 4,2% pod limit. Tak nepatrný rozdíl nelze vnímat jinak než jako účelový, a je na stavebním úřadu, aby ohlídal, že nedojde k rozšíření některých stavebních objektů a k překročení povolených dimenzí. Přitom deklarovaných 5753 m2 nezahrnuje rozsáhlé úpravy silnice I/19, která má být oboustranně rozšířena, aby mohl vzniknout ve směru od současné benzínky odbočovací a napojovací pás a ve směru na Štěpánov uprostřed odbočovací pruh. Mimoto má investor na pozemcích ve správě Ředitelství silnic a dálnic a města vybudovat podél I/19 nový chodník směrem k Penny Marketu, který v nočních hodinách zajistí vyšší bezpečnost žíznivých pěších návštěvníků čerpací stanice. Jestli to přispěje ke klidu v dané lokalitě, ať si každý posoudí sám.

Rozšiřování silnice I/19 a zřízení nového sjezdu padnou za oběť vzrostlé lípy tvořící součást stromořadí, ovšem stavební povolení neuvádí které ani celkový počet. Majitelé v okolí stojících domů byli z povolování záměru rozhodnutím stavebního úřadu vyřazení, takže stanoviska mohly uplatňovat vlastně jen zákonem pověřené instituce. Většina jejich vyjádření požadovala pouze kosmetické úpravy, mírnou výjimku v tomto směru představuje odbor životního prostředí městského úřadu, který si vymohl aspoň zrušení podsvícené reklamy ve směru na rozvodnu a na Černý vršek a vysázení krycí zeleně ve stejných směrech. Na druhou stranu povolil osvětlení areálu rušivým světlem bílé barvy ze sloupů vysokých 10 metrů. Kontroverzní Tesko přitom počítalo se sloupy vysokými „jen“ 8 metrů. Kombinace výšky a barvy světla pravděpodobně povede ke vzniku významného světelného znečistění a nepochybně je v rozporu s memorandem O zachování tmavé noční oblohy na Bystřicku. Jenže to je už asi jen dávno zapomenutý slib města reprezentovaného starostou Pačiskou.     

Platnost stavebního povolení vymezil stavební úřad na dva roky, ale současně jako jednu z podmínek stanovil dokončení stavby do jednoho roku od právní moci rozhodnutí, tedy do 5. května 2021. Investor se zahájením stavby příliš nespěchal a nejsem si jistý, zda ji lze, včetně rozsáhlých úprav silnice I/19, dokončit do května příštího roku. Těžko ze stavebního povolení zjistit, proč se do něj dřívější termín dostal, ale jeho prodloužení, pokud má být vypořádáno v souladu se zákonem, nebude pouhá formalita. Předpokládá opětovné oslovení všech účastníků řízení a posouzení důvodů prodloužení stavebním úřadem.

Postup stavebního úřadu v řízení vykazuje vedle vstřícnosti k žadateli i znaky účelového jednání. Zatímco v případě prodejny stavebnin doručoval oznámení účastníkům řízení do vlastních rukou poštou, aby se obyvatelé širšího okolí o projektu nedozvěděli, třeba u rekonstrukce ulice Rud. Vaška doručoval naopak veřejnou vyhláškou na úřední desce, aby dokumenty unikly pozornosti obyvatel ulice, kteří jsou převážně v seniorském věku a s internetem si nerozumí. Prodejna stavebnin je tak dalším příkladem, jak bystřický stavební úřad systematicky vytlačuje občany z účasti na rozhodování o významných stavbách.  

Pocit, že občan není partner ale protivník, který by jen oddaloval zahájení projektu, se zjevně z kanceláří politiků rozšířil po celém úřadě. Přitom právě občan bude stavbu užívat nebo vedle ní desítky let žít a nejlépe zná situaci v místě a své potřeby, a proto může přispět k tomu, aby dílo dobře sloužilo či nebylo rušivým sousedem. Kategorické odmítání jakékoliv diskuse a nulová ochota k ústupkům nutně musí vzbuzovat podezření, že se pro část osazenstva radnice stala ústředním bodem existence ochrana vlastního obrazu.   

Zpět

Diskusní téma: V zájmu lepší dostupnosti cementu

Datum 10.09.2020

Vložil Kolemjdoucí

Titulek A myslíte si,

Odpovědět

že z tohoto konkurenčního záměru budou nadšené tři bystřické stavebniny Zeman, Marko a Pro doma? No nebudou!

Datum 10.09.2020

Vložil Uvaděč na správnou míru

Titulek Re: A myslíte si,

Odpovědět

Stavebniny jsou už jen dvoje. Zeman se sídlem na Nádražní s provozovnami tam a na Vírské a na Rácové 1505 je Pro doma, Marko tam bylo dřív. Takže DEK by byly třetí.

Datum 10.09.2020

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: A myslíte si,

Odpovědět

To si už musí vyříkat s lidmi, kteří sem DEK přivedli.

Datum 11.09.2020

Vložil Nespokojený

Titulek Re: Re: A myslíte si,

Odpovědět

Pozemky, než je koupil DEK byly městské nebo soukromé? Pokud soukromé, nemusí za tím město stát. Mám pocit, že pozemky za bejvalou benzinkou kdysi bývaly pana Vrány a spol.

Datum 12.09.2020

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: A myslíte si,

Odpovědět

DEK sem přivedly soukromé osoby.

Datum 12.09.2020

Vložil Nespokojený

Titulek Re: Re: Re: Re: A myslíte si,

Odpovědět

DEK sem nemusel nikdo přivádět, sama firma může expandovat na jiné lokality a v ZR okrese je nejbližší prodejna právě ve Ždáře, takže oni sami si mohli Bystřici vytipovat jako vhodnou lokalitu pro další obchod, no a pak už jen zbývalo kontaktovat vlastníky ideálních pozemků pro nákup, což se jim evidentně povedlo.

Datum 05.09.2020

Vložil Kolemjdoucí

Titulek Hluk

Odpovědět

Co pane Švestko, hlučný provoz na I/19 vám jako nevadí? Denně tam projede několik tisíc aut. Nebo si snad myslíte, že pěší návštěvníci benzínky snad dělají větší hluk? Neuvěřitelné... chodník je dobrý záměr, nutný pro bezpečnost chodců, tak nechápu, proč jej odsuzujete.

Datum 05.09.2020

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Hluk

Odpovědět

Na benzínce se popíjí (a občas i vyhrává) v noci, kdy už je provoz minimální. Že v noci dělají větší hluk než doprava vím naprosto bezpečně.

Ale chodník je spíše taková zajímavost než závažný problém.

Datum 05.09.2020

Vložil Kolemjdoucí

Titulek Re: Re: Hluk

Odpovědět

Máte ten strašný hluk od vašeho baráku na vzdálenost cca 200 m změřený? Kolik dB tento hluk dělá? To bych chtěl vidět...

Datum 06.09.2020

Vložil Kolemjdoucí

Titulek Re: Re: Re: Hluk

Odpovědět

...nebo spíše slyšet... a za to, co se děje na pozemku benzínky je zodpovědná samotná benzínka, tedy společnost MOL Česká republika, s.r.o., Purkyňova 2121/3, Nové Město, 11000 Praha 1. Té si musíte stěžovat, jinak bulíte na špatným hrobě, město za to nenese zodpovědnost a těžko to ovlivní nějakou vyhláškou nebo zakleknutím, pozemek před benzínkou samotnou totiž není městský, ale soukromý. Pokud ten hluk jde ze silnice, musíte si stěžovat na Ředitelství silnic a dálnic ČR, Na Pankráci 546/56, Nusle, 14000 Praha 4.

Datum 04.09.2020

Vložil T

Titulek Dek

Odpovědět

To je tak .Pan Švestka věčně se.di doma nad počítačem opisuje veřejně dostupné věci a sem tam zesumiruje nějaký blábol ze své hlavy a neopomene se otřít o starosty a zastupitelstvo.Když vystrčí nos ven tak to je svátek.

Datum 05.09.2020

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Dek

Odpovědět

Územní rozhodnutí na Tesco ani stavební povolení na stavebniny nejsou veřejně dostupné. Takže tu přináším informace o věcech, které nejsou obecně známé.

Datum 05.09.2020

Vložil Robot

Titulek Re: Re: Dek

Odpovědět

Máte tlačit na úředníky, aby veřejné byly, protože jsou evidentně stavby širšího veřejného zájmu. Třeba o záměru jisté firmy ÚJP v průmyslové zóně se živě diskutovalo a bylo referendum. Přijela kvůli tomu do města uklidňovat dokonce i Drábová.

Datum 06.09.2020

Vložil Kolemjdoucí

Titulek Re: Re: Re: Dek

Odpovědět

Srovnáváte fabriku na výrobu radioaktivních věcí se skladištěm stavebnin? To si děláte legraci? ÚJP si jistě zasluhovalo takovou pozornost.

Datum 11.09.2020

Vložil T

Titulek Re: Re: Dek

Odpovědět

Vy nepřináší vůbec nic. Jen dohady. Když podle vás,nejsou veřejně dostupné,no tak nemohou být obecně známé. Opravdu senzace. Ale dostupné jsou,ale ne vám.

Datum 12.09.2020

Vložil Uvaděč na správnou míru

Titulek Re: Re: Re: Dek

Odpovědět

Dostupné veřejně nejsou. Třeba to stavební povolení jsem na veřejné (úřední) desce také nenašel. Úředníci ze stavebního to tedy mají jen ve svých šuplíčkách a nikde se s tím nechlubí.

Kdybyste se milé T taky chtěl zajímat o dění ve městě a okolí, nic vám přece nebrání si podat žádost dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Povinný subjekt vám sice nemusí odpovědět, ale pak existují další cesty, jak jej k tomu dokopat.

Datum 17.09.2020

Vložil T

Titulek Re: Re: Re: Re: Dek

Odpovědět

Které informace potřebují,ty mám a nepotřebuji si podávat nějakou žádost. Důležité je nechlubil se veřejnosti o konkrétních věcech,a u Švestky už vůbec ne.

Datum 20.09.2020

Vložil Uvaděč na správnou míru

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Dek

Odpovědět

Pokud nepotřebujete žádost, tak jste zřejmě někdo z města, z rady, ze zastupitelstva, z městského úřadu a máte tam kamarády, své donašeče a "informátory".

Datum 04.09.2020

Vložil Robot

Titulek DEK

Odpovědět

Ruku na srdce. Vás se ten záměr nějak osobně dotkne? Od baráku vašich rodičů je záměr vzdálen přes čtvrt kilometru vzdušnou čarou a když vylezete na zahradu, vidíte ovocné stromy a max. stromořadí lip u devatenáctky. Nemáte šanci spatřit stávající benzinku, natož budovy záměru. Tak co tu brblete?

Datum 05.09.2020

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: DEK

Odpovědět

Tyto stránky se jmenují O Bystřici nad Pernštejnem. Zabývají se věcmi, které přesahují zájmy, zážitky a problémy jednoho člověka.