Spěch s volnočasem

17.03.2023 23:56

V prosinci loňského roku zastupitelstvo v rámci rozpočtu na rok 2023 schválilo alokaci 8 mil. Kč na přestavbu skateparku situovaného pod učilištěm u sportovní haly a 4,8 mil. Kč na zbudování dopravního hřiště tamtéž. Zadávací řízení na zakázku bylo zahájeno až začátkem března, ale i tak to bylo předčasně. Město totiž na stavbu nemá a v současnosti ani nemůže mít stavební povolení.

Areál bývalého lanového centra, a ještě předtím bikrosové dráhy, je stále územním plánem veden jako plocha technické infrastruktury s původně zamýšleným využitím pro rozšíření kotelny centrálního zásobování teplem. Až 15. března byla zastupitelstvu přeložena ke schválení Změna č. 3 ÚP, která předmětné pozemky převáděla do ploch pro sportovní zařízení. Po vypracování definitivní verze bude opatření vyvěšeno za úřední desce a teprve patnáctý den po uveřejnění nabyde účinnosti. Až poté bude možné zahájit povolovací řízení stavby, které u soukromých žadatelů standardně bystřickému stavebnímu úřadu trvá měsíce. V případě žádosti města bude právo jistě opět řádně prohnuto ve prospěch investora, leč je vyloučeno, aby bylo vydáno pravomocné rozhodnutí o stavbě před 28. březnem, kdy zájemcům o zakázku končí lhůta pro odevzdání nabídek. Vycházet tak budou pouze z projektové dokumentace a nebudou znát podmínky pro provedení stavby, které vzejdou ze stavebního řízení, a které mohou mít vliv na nabídkovou cenu.

Přitom pochybnosti o spolehlivosti této dokumentace vzbuzuje například jednoznačně smyšlené tvrzení, že je záměr lokalizován v ploše občanského vybavení – tělovýchovných a sportovních zařízení a je v souladu s územním plánem. To nebyla pravda na konci ledna, kdy byla dokončena, a není to pravda ani nyní. Samozřejmě představitelé města odmítají za nedostatky projektu nést jakoukoliv odpovědnost a tu přenáší výhradně na dodavatele, který má v nabídce zohlednit všechny další náklady na realizaci díla včetně těch, které „přímo nevyplývají z projektové dokumentace“ (!). Rovněž se od něj očekává dopracování realizační a dílenské dokumentace a následná úprava rozsahu potřebného materiálu a prací. Člověk nemusí být stavební inženýr, aby pochopil, že s cílem srazit nabídkovou cenu mohou někteří uchazeči část nákladů „přehlédnout“ a „objevit“ je jako vícenáklady až po získání zakázky.    

Vyhlášený záměr Volnočasového areálu Bystřice nad Pernštejnem, jak název napovídá, nebude sestávat jenom ze skateparku a dopravního hřiště, ale má být komplexnějším zařízením pro trávení volného času. Měli bychom v něm proto najít i 11 laviček, 4 piknikové stoly, pítko a nabíjecí stojan pro elektrokola s kompresorem. Podle některých výkresů by mělo dojít i ke změně uspořádání a zněkolikanásobení kapacity parkoviště za kulturním domem, které by se mělo rozšířit do části stávajícího lanového centra a mělo by na něm přibýt rozdělení na jednotlivá parkovací místa vodorovným značením. Projektová dokumentace zde sice předpokládá vykácení šesti jehličnanů, ale neobsahuje žádnou podrobnou technickou dokumentaci pro provedení nového parkoviště, a tak je jeho realizace nejistá. Naopak předmětem zadávacího řízení není pumptrack navržený mezi skateparkem a dopravním hřištěm, přestože projektová dokumentace k němu je součástí podkladů k zakázce na Volnočasový areál.     

Na rozdíl od stávající pumptrackové dráhy naproti zimnímu stadionu nemá již tato mít povrch z hutněné zeminy. Jízdní dráha o šířce dva metry a celkové délce 136 metrů, tvarovaná tak, aby vyhovovala i začátečníkům, má být asfaltová. Byť dokumentace předpokládá realizaci stavby letos, souběžně se zbytkem areálu, pumptrack byl ze zakázky vyňat, a to už v prosinci 2022, kdy nebyly náklady na něj v odhadované výši 3 mil. Kč navrženy do tehdy schvalovaného rozpočtu. Tento postup vzbuzuje pochybnosti, protože pokud se politická reprezentace rozhodla, že Bystřici nestačí jedna pumptracková dráha a potřebuje dvě, je ekonomicky výhodnější provést soutěž na jednu rozsáhlejší zakázku, než k menší zakázce přiobjednávat dodatečně další práce, nebo je zadávat zcela samostatně a kvůli nižší hodnotě bez otevřené soutěže. Navíc po dokončení skateparku a dopravního hřiště povede jediný možný přístup pro techniku přes areál biomasové kotelny. Rezervace místa pro pumptrack ovšem podstatně ovlivnila podobu zbývajících částí Volnočasového areálu, především dopravního hřiště.

To je navrženo na ploše cca 2 000 m2, přičemž pro regulérní hřiště je podle autora projektu nutná výměra kolem 5 000 m2 a pro školní hřiště kolem 3 000 m2. U této parcely navíc její využití komplikuje sklon terénu. Projektant sice uvádí, že hřiště obsahuje všechny nutné prvky pro dopravní výchovu i volnočasové aktivity, ale teprve praxe ukáže, zda se bude na cca 200 metrech komunikací s jízdními pruhy o šířce 1,25 m bez kolizí v jeden okamžik schopna pohybovat například celá školní třída.

Přístup na dopravní hřiště má být zajištěn přes bránu a branku, které mají být včleněny do stávajícího oplocení, jehož současná trasa však vede místy, kde mají být zřízena nová parkovací místa. Přitom stavba nového oplocení v jiné trase není zohledněna v položkovém rozpočtu. Avšak v projektové dokumentaci a rozpočtu není rozpracována ani otázka uzavření areálu z druhé strany od skateparku, takže si nelze učinit představu, jakým způsobem má být zařízení provozováno, tedy zda bude na noc zcela, nebo zčásti uzavíráno. Absence příslušných dodávek a prací samozřejmě představuje také závažnou vadu zadávací dokumentace.   

Skatepark je navržen jako tvarově složitá železobetonová skořepina z 200 metrů krychlových betonu uložených s tolerancemi do 2 cm, jejíž kluzné hrany jsou zesíleny velmi přesně ohýbanými a usazenými ocelovými profily. Zvolené konstrukční řešení bude klást vysoké nároky nejenom na dodavatele, ale i na technický dozor investora, aby byla zajištěna jak funkčnost a bezpečnost pro uživatele, tak trvanlivost stavby. Jednoduché na provedení nebude ani dopravní hřiště, kde se složitost návrhu odvíjí od snahy vměstnat do omezeného prostoru zařízení, které by umožnilo cvičit všechny běžné dopravní situace, včetně například železničního přejezdu. V této souvislosti se nabízí otázka, zda by nebylo účelnější obětovat prostor vyčleněný pro druhý pumptrack ve prospěch většího dopravního hřiště.

Na kvalitě uveřejněné projektové dokumentace se negativně podepsala skutečnost, že jednotlivé části navrhovali samostatní projektanti dopravního hřiště a skateparku a pumptracku. Jelikož jejich díla nebyla řádně zkoordinována, nevytváří jeden funkční celek, ale na jejich styku vznikají nejasnosti, s nimiž se budou muset vypořádat uchazeči o zakázku.

Přestože bylo zadávací řízení zahájeno ještě před dokončením nezbytných povolovacích procesů, není jisté, zda se stavbu podaří dokončit v termínu předpokládaném v návrhu smlouvy o dílo, tedy do konce letošního listopadu. A to mimo jiné kvůli nutnosti pokácet 27 stromů, převážně topolů tvořících izolační zeleň u kotelny, a blížícímu se konci vegetačního klidu, během něhož je možné tuto činnost provádět.      

 

Zpět

Diskusní téma: Spěch s volnočasem

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.