Dle idos.cz BnP do ZR nebo naopak, trasa cca 30 km, čas cca 50-55 min., cena za přímý autobus 46 Kč (Zdar a.s.), za vlak 76 Kč (ČD a.s.). Proč jsou autobusy o cca 39% !!! levnější, než vlaky, je mi záhadou. Přitom to za totáče bylo přesně opačně a vlaky byly výrazněji levnější, než autobusy.
Skutečnou drahotu poznáš až na dráze
01.12.2024 21:13Na jaře letošního roku došlo k události, která dokládá tristní stavebně technický stav železniční trati č. 256 Tišnov-Žďár nad Sázavou, procházející Bystřicí. V důsledku neodhalené závažné závady na spoji kolejnic došlo k poškození podvozků několika drážních vozidel. Přitom již v roce 2020 byla zadána zakázka na zpracování projektové dokumentace opravy úseku mezi stanicemi Bystřice nad Pernštejnem a Nové Město na Moravě, neboť Správa železnic si byla vědoma četných poruch vyplývajících ze zanedbané průběžné údržby. Už tehdy byly téměř všechny propustky více či méně zanesené až zasypané a povrch trub byl zvětralý, místy až na železnou výztuž. Příkopy byly rovněž zaneseny a v některých místech způsobovalo nefunkční odvodnění podmáčení štěrkového lože. Mostky, většinou klenuté kamenné, trpěly vydroleným spárováním a prosakováním vody. V části úseku byly kolejnice stále uloženy na letitých dřevěných pražcích a jejich ukotvení, jak odhalila výše zmíněná havárie, nedosahovalo potřebné pevnosti.
Přestože bylo Správě železnic známo, že kondice úseku mezi Bystřicí a Novým Městem není dobrá, tato střední část tratě č. 256 nepatřila kvůli nízkému zájmu cestujících i dopravců, který ovšem s kondicí a přepravními časy souvisí, k prioritám. Opravy tak zjednodušeně řečeno probíhaly od obou konců tratě směrem do středu, přičemž nejméně vytížený mezistaniční sektor Bystřice-Nové Město byl stále odkládán. Teprve v letošním roce dospěly opravy do bystřické stanice, kde byl realizován projekt „Oprava zabezpečovacího zařízení v ŽST Bystřice nad Pernštejnem“, jehož cílem je nahradit fyzickou přítomnost výpravčího dálkovým řízením z Brna. Směřování k bezobslužné stanici přineslo jednu změnu i pro cestující. V čekárně, která zatím zůstala, místo dřívějšího okénka pro prodej jízdních dokladů už naleznou jen čerstvě omítnutou zeď. Ve stanici tak už nedochází k žádnému kontaktu mezi cestujícím a personálem a co je podstatnější, s jeho obnovením v budoucnu už se vůbec nepočítá. Nádražní budova je v Bystřici sice umístěna celkem daleko od centra, ale až lidé bez domova po zavedení dálkového řízení zjistí, že se zde nachází vytápěná místnost bez dozoru, nelze považovat za jisté ani zachování čekárny. Zda zůstane přístupné WC, když už nyní je Regionova, dominantní vozidlo na trati, vybavena toaletou s uzavřeným cyklem, je také otázka.
V letošním roce připravila Správa železnic hrstce cestujících, kteří k dopravě směrem na Žďár ještě využívají železnici, předvánoční překvapení: výluku a náhradní autobusovou dopravu mezi Bystřicí a Novým Městem v období od 14. listopadu do 13. prosince. Právě do tohoto termínu totiž organizace umístila realizaci akce „Oprava trati v úseku Nové Město na Moravě - Bystřice nad Pernštejnem - I. etapa", která sice vychází z projektové dokumentace zadané v roce 2020, ale jak naznačuje upřesnění „I. etapa“, týká se jen dvou úseků z pěti, konkrétně trasy dlouhé cca 3,5 km, která začíná ve směru od Bystřice těsně před zastávkou Rozsochy a končí asi 1,5 km za zastávkou Rovné. Bohužel záměrem investora není provést souvislou rekonstrukci úseku, natož zlepšit směrové a sklonové parametry trati a dosáhnout zvýšení přepravní rychlosti, ale pouze odstranit nejhorší závady. Jako přídavek budou provedeny některé v podstatě estetické změny. I přes omezený rozsah prací má dílo stát 46,8 mil. Kč bez DPH, kterážto cena vzešla z uzavřené „soutěže“. Cena nezahrnuje kolejnice a pražce, které zhotoviteli dodá sama Správa železnic.
V okolí Rovného budou v úseku dlouhém zhruba 800 m stávající pražce a kolejnice nahrazeny novými, kamenivo v kolejovém loži bude strojně lokálně pročištěno a doplněno novým materiálem. Za Rozsochami budou pražce a kolejnice vyměněny v sektoru dlouhém zhruba 1,4 km a opět dojde k lokálnímu pročištění a doplnění kameniva. U propustků je plánováno jejich zprůchodnění odstraněním nánosů, odbourání stávajících a vybetonování nových říms a sanace zvětralých povrchů natažením opravné malty. Stavební akce tedy zahrnuje mokré procesy a práci s cementem, jejichž kvalitu ohrožují nízké teploty, které bylo možné v tomto období v podmínkách Českomoravské vrchoviny očekávat. Proč Správa železnic přesto realizaci naplánovala na listopad a prosinec a zda bude schopna zajistit potřebnou jakost a životnost oprav, je nejasné.
Proměnou projdou i zastávky Rozsochy a Rovné, kde bude vyměněno veřejné osvětlení. Instalovány budou stožáry sklopné, bez dvířek umožňujících (hypoteticky) přístup nepovolaných osob a odpovídající specifickým požadavkům Správy železnic, což jejich cenu zvedlo na 38 620 Kč bez DPH za kus. Pokud by se správce kolejí spokojil s běžnými stožáry veřejného osvětlení, mohl je pořídit za pětinovou cenu. Obdobná je situace u LED svítidel na stožáry, u nichž náklady na jeden kus přesáhnou 13 000 Kč bez DPH. I tato konkrétní smlouva tak dokládá, že systém preferovaných výrobků, specifických požadavků a vyžadovaných certifikátů, zavedený Správou železnic, omezuje konkurenci a zakázky prodražuje, takže ve výsledku je oprav či modernizací z dostupných peněz provedeno méně, než by mohlo být. Ve světle těchto skutečností nemůže překvapit, že v Rovném i Rozsochách mají být nahrazeny sloupy veřejného osvětlení s LED svítidly, které byly instalovány teprve nedávno.
V obou zastávkách bude rovněž provedena obnova prefabrikovaných nástupišť. Přestože budou vyměněny i jejich základy, nástupní hrany zůstanou ve stávající úrovni a nedojde k jejich zvýšení na bezbariérový standard 550 mm. Taková modernizace by už totiž nemohla proběhnout v režimu opravy a vyžadovala by povolení od stavebního úřadu. Jenže pokud bylo zpracování projektové dokumentace zadáno v roce 2020 a stavební práce probíhají na konci roku 2024, pro získání potřebných povolení byl dostatek času. Pokud by se dal příběh opravy úseku Bystřice-Nové Město zobecnit, tak na Správě železnic vznikají do zásoby projekty oprav, které leží roky v šuplíku až do doby, kdy na ně zbydou peníze, nebo se situace stane neúnosnou. Nikdo s nimi ovšem v mezičase nepracuje, aby podobu oprav uvedl do souladu s plány modernizace tratě. Ve výsledku budou v Rovném a v Rozsochách za téměř 7 mil. Kč bez DPH opravena nástupiště do podoby, která neodpovídá současným standardům. A pokud dojde na modernizaci tratě podle Studie proveditelnosti tratě Tišnov-Žďár nad Sázavou, která má být zahájena v horizontu 2030-2032, budou muset být nahrazena.
Za změnu k lepšímu nelze považovat ani zkrácení nástupišť na 110 m ze současných 130 m v Rovném a 145 m v Rozsochách. Momentálně nejdelší osobní vlak na této trati provozovaný, spěšný vlak Pernštejn s kapacitou 288 sedících pasažérů, je dlouhý 96 m. Správa železnic tedy u tratě č. 256 evidentně nepředpokládá budoucí nárůst počtu cestujících. V kontrastu k šetření na délce nástupiště je instalace nového zábradlí v délce 122 m (!!!) v zastávce Rovné za 524 tis. Kč bez DPH (cena pouze zábradlí, bez základů), o jehož účelnosti v tomto málo frekventovaném místě lze mít značné pochyby.
V příštím roce by ještě v dotčeném úseku mělo dojít k instalaci závor na přejezdu před zastávkou Rozsochy za 12,3 mil. Kč s DPH a v souladu s aktuální módou je za 1,4 mil. Kč bez DPH zpracovávána dokumentace na zavedení zabezpečovacího systému ETCS v úseku Bystřice nad Pernštejnem-Žďár nad Sázavou. Do konce letošního roku by měly být do připravených chrániček v úseku Nedvědice-Bystřice nad Pernštejnem zafoukány optické kabely. U této zakázky je zajímavé, že cena 7 mil. Kč bez DPH vychází z cenové nabídky zhotovitele z roku 2020.
Výše uvedené příklady dokládají, že Správa železnic na trati č. 256 každoročně utrácí desítky milionů korun. Činí tak ovšem způsobem, který nezlepšuje parametry trati a cestujícím přináší jen malý prospěch. Pokud Správa železnic nebude schopna začít provádět opravy a modernizace za přijatelné ceny, stane se tato trať a všechny jí podobné neufinancovatelnou.
———
ZpětDiskusní téma: Skutečnou drahotu poznáš až na dráze
———