Repete?
01.01.2025 18:08V roce 2024 proběhla první etapa rekonstrukce ulice Lipová na Sídlišti I, která se zahrnovala úseku v délce téměř 200 metrů od odbočky z ulice Nádražní po úroveň ulice Jívová. V současnosti je již uzavřena smlouva na druhou etapu rekonstrukce, která by se měla uskutečnit v roce 2025 a prodloužit opravenou část ulice až na křižovatku s ulicí Višňová u odstavené kotelny. Realizace každé etapy je zadávána jako společná zakázka města a Svazu vodovodů a kanalizací Žďársko, který v místě rekonstruuje kanalizační stoku a vodovodní řad.
Podle smlouvy mělo město za svoji část zakázky „Lipová I“ zhotoviteli, jimž byla místní firma SPH stavby, zaplatit 6,25 mil. Kč s DPH. V průběhu provádění díla představitelé města rozhodli, že dojde k rekonstrukci vodovodních přípojek do přilehlých bytových domů, což zakázku prodražilo o 423 tis. Kč s DPH. Další zvýšení ceny o 226 tis. Kč s DPH vyplývalo z rozdílu mezi více- a méněpracemi. Zde podstatnou roli sehrál nesoulad mezi výměrami skutečnými a výměrami dodanými projektantem, které se odlišovaly u některých položek v řádu stovek metrů čtverečních. Do stavby byly také dodatečně doplněny odvodňovací žlaby blíže neurčeného typu a délky za 200 tis. Kč s DPH. Celkově tak město jeho část zakázky zaplatilo 6,9 mil. Kč.
Na letošní etapu rekonstrukce ulice Lipová proběhla otevřená soutěž, z níž vzešla vítězně společnost EUROVIA CS, která městem placenou část zakázky nacenila na 9,44 mil. Kč bez DPH nebo 10 mil. Kč bez DPH. Cena ve výkazu výměr, která je nižší, se totiž liší od sumy uvedené ve smlouvě.
I přes tyto nejasnosti je vysoutěžená cena 14,4 mil. Kč bez DPH za obě části zakázky podstatně nižší než předběžná kalkulace projektanta 18,6 mil. Kč bez DPH, v níž ještě doznívá efekt přemrštěných cen stavebních prací a materiálů z let 2022-2023.
Projektová dokumentace na úpravy ulice Lipová již reflektuje relativně nové požadavky na tzv. modrozelenou infrastrukturu, což jsou zařízení a opatření sloužící k zachytávání dešťové vody a k omezování jejího nekontrolovaného odtoku do splaškové kanalizace. V první etapě byly tyto prvky použity v omezeném rozsahu a s výjimkou viditelné prosakovací dlažby jsou skryty, což se týká především podzemních retenčních prostor zpomalujících vstup dešťových vod do kanalizace. Naopak úsek spadající pod druhou etapu, který se nachází výškově níže a po spádu, je již na tato opatření bohatší.
Podle projektové dokumentace dojde při akci „Lipová II“ v celém řešeném úseku k vybudování nové samostatné dešťové kanalizace, do níž budou svedeny vody z vozovky a parkovišť. Srážky spadlé na střechy domů budou nadále směřovat do stávající jednotné kanalizace. Plochy parkoviště budou stejně jako v předchozí etapě rekonstrukce vyskládány ze zatravňovací dlažby, což je v podstatě betonová zámková dlažba s velkými spárami, jimiž budou srážky procházet do podkladních vrstev. Jelikož jsou však zeminy v lokalitě málo propustné, většina těchto vod bude přes drenáž odvedena do dešťové kanalizace. Do ní budou napojeny rovněž uliční vpusti odvodňující vozovku. Na konci opravovaného úseku, v blízkosti křižovatky u bývalé kotelny, bude zřízena podzemní retenční nádrž o objemu 43 tis. litrů, která umožní regulaci odtoku dešťových vod do jednotné kanalizace. Cílem je snížit četnost situací, kdy je v zájmu ochrany čistírny odpadních vod při intenzivním dešti obsah jednotné kanalizace bez čištění vypouštěn přes odlehčovací komory do potoka Bystřice.
Stávající parkoviště vedle křižovatky u kotelny s kapacitou zhruba 22 míst bude významně rozšířeno jak směrem k hřišti, tak k ulici Pod Horou, a jeho kapacita se zvýší na 63 míst. Dešťové vody z parkoviště budou přes zatravňovací dlažbu opět sváděny do podloží, odkud budou přes drenáž směřovat do otevřené nádrže umístěné mezi parkovištěm a silnicí u garáží. Z příkopu o objemu 34 tis. litrů se bude voda pozvolna vsakovat do podloží, případně odpařovat. Po zaplnění kapacity budou nadbytečné vody přes přepad odváděny do výše zmíněné retenční nádrže.
Většina stromů nacházejících se v okolí parkoviště by měla zůstat zachována. Ke kácení jsou zde určeny tři stromy, z toho dva kvůli rozhledovým poměrům v křižovatce. Ve zbytku úseku by mělo dojít k odstranění ještě dvou stromů a několika keřů.
Vedle centrálního parkoviště jsou další stání plánována po stranách vozovky, a to v celkovém počtu 64 kusů. Bohužel využití plné kapacity budou limitovat rozměry jednotlivých parkovacích míst, která nereflektují dimenze aktuálně produkovaných vozidel. Při šířce stání 2,5 m bude přes zrcátka současné Škodě Kodiaq na každé straně zbývat jen 16 cm. Na kolmé stání dlouhé 4,5 m ani na šikmé stání dlouhé 4,7 m se tento model s délkou 4,76 m nevejde, a proto projekt předpokládá, že budou řidiči najíždět předkem nad chodník. Tím ovšem dojde ke zmenšení jeho využitelné šířky, která je se dvěma metry už tak pod hodnotou považovanou v Bystřici za optimální pro strojní údržbu v zimě. Při šířce vozovky 3,75 m nebude na tato místa snadné ani najíždět a vyjíždět.
Vzhledem k tomu, že nová parkoviště zasáhnou do stávajícího chodníku, dojde k jeho odsunutí do zeleně a zmizí i poslední úsek z žulových kostek. Povrchy budou sjednoceny v šedé zámkové dlažbě. Změna trasování chodníku si vynutila i přesun stávajícího veřejného osvětlení. Opětovně má být využito osm stávajících zánovních stožárů a jeden nový přidán. Při této příležitosti budou hliníkové kabely nahrazeny měděnými a sodíkové výbojky LED svítidly vydávajícími teplou bílou barvu světla. Dvě plochy pro kontejnery na tříděný odpad budou zachovány, avšak v souladu s požadavky na stále důslednější separaci a sběr dalších druhů odpadu dojde ke zvětšení jejich plochy. Od okolí budou vizuálně odděleny živým plotem z dřišťálu, což je dřevina, kterou opylovači i ptactvo milují, ale disponuje trny.
Přestože tomu název stavební akce nenapovídá, práce zasáhnou i do ulice Višňová, kde v režii svazu vodovodů proběhne převážně v chodníku novostavba jednotné kanalizace v délce cca 60 metrů, kterou bude nahrazena stávající stoka z betonových trub. Vybouraný chodník bude obnoven v upravené trase, což umožní zřízení autobusového zálivu pro městskou hromadnou dopravu. Uzavírku ulice Višňová projektová dokumentace nepředpokládá. Stávající vodovodní řad z litiny pak svaz nahradí vedením z plastu.
Se začátkem nového roku je tedy již zakázka na druhou etapu rekonstrukce ulice Lipová zadána a vše se zdá na dobré cestě. Po negativní zkušenosti se společností PORR, která město u rekonstrukce ulice K Domanínku nachytala na vadách projektu, což ho stálo miliony navíc, a nakonec odvedla mizernou práci, je však na místě obezřetnost. Firma EUROVIA CS běžně dodává stavby v hodnotě miliard korun, a pokud se zhostí i této „bagatelní“ zakázky, nemusí jí věnovat adekvátní pozornost. Současně je zvyklá jednat s profesionály např. z Ředitelství silnic a dálnic a k týmu zastupujícímu naše město se může chovat přezíravě. Pro zajištění bezproblémového průběhu akce a kvalitního díla je proto zásadní angažovat asertivní a kvalifikovaný stavební dozor. Bohužel do této role byla nepochopitelně opět instalována novoměstská firma Envigest, která tváří v tvář PORRu shořela jak papír.
———
ZpětDiskusní téma: Repete?
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.