Raději asi nepadejte

27.05.2021 23:55

Podle počasí lze soudit, že zima 2020/2021 tak během jednoho dvou měsíců skončí, a proto je správný čas ke zhodnocení zimní údržby komunikací  

Páteřní silnice procházející naším městem, tedy především vozovka Pod Kaštany, Pod Horou a Novoměstská od Penny Marketu přes náměstí po konec Nádražní za průmyslovou zónou, jsou v majetku Kraje Vysočina, který provádí údržbu podle vlastních pravidel a na své náklady. Obdobné je to v ulici Rácová (silnice I/19), která je svěřena do péče Ředitelství silnic a dálnic. Na samosprávu zbývá zajistit údržbu na veřejných komunikacích ve vlastnictví Bystřice nad Pernštejnem.

Za tímto účelem rada města v listopadu loňského roku odsouhlasila Harmonogram zimní údržby, který vozovky ve městě člení podle stupně důležitosti do tří, resp. čtyř kategorií. V první s nejvyšší prioritou, označené A, se nacházejí prakticky jen přístupové cesty k poliklinice a základnám záchranné služby a hasičů. Do druhé skupiny B spadají průtahy sídlišti, okolí škol a městského úřadu a úzké vozovky na Černém vršku a na Voldáně. Ve třetím souboru C je zbytek, včetně všech místních částí (Rovné, Domanín…), pokud nespadá do zbytkové kategorie „bez údržby“. Odklízení sněhu je zahájeno ve chvíli, kdy napadne 3-5 cm a následně mají TS města na jeho odstranění u komunikací typu A 4 hodiny, u B 12 hodin a u C 24 hodin. V praxi nejsou tyto velkoryse nastavené lhůty využívány zcela, protože pokud by tomu tak bylo, než by došlo k úklidu, byl by provozem sníh zhutněn do té míry, že by jej nebylo možné odhrnout. Vzniklou uježděnou vrstvu, později výmoly a ledové plotny, by bylo možné už jen sypat inertním materiálem. I tak ovšem občas na některých místech k uvedené situaci dochází, což ukazuje na potřebu lhůty zkrátit, a to nejenom ty formální stanovené harmonogramem, ale i ty reálné, dosahované v praxi.

Hlavním limitujícím faktorem pro zrychlení údržby jsou lidské a technické kapacity TS města, resp. prostředky, které je politická reprezentace ochotna vyčlenit. Co se týká strojního vybavení, firma v sezóně 2020/2021 vyčlenila na zimní péči o komunikace dva traktory s pluhem, jeden malotraktor, jeden muzejní pluh-sypač Liaz a dvě multikáry určené především pro údržbu chodníků. Z uvedeného výčtu vyplývá, že bez pořízení minimálně jednoho pluhu-sypače na platformě těžšího nákladního automobilu se zřejmě rychlejšího odstraňování sněhu nedočkáme.

U chodníků a tras pro pěší je situace méně přehledná než u vozovek, protože harmonogram místo zakreslení do mapy vyjmenovává konkrétní úseky, na nichž je prováděna zimní údržba. Všechny komunikace pro pěší spadají do kategorie C s nejmenší prioritou úklidu do 24 hodin a například v místních částech se neuklízí chodník vůbec žádný. TS města ošetřují koridory pro pěší zásadně strojně, a proto je typickým argumentem pro vyloučení úseku z údržby šířka pod 2 metry, která neumožňuje projetí techniky, konkrétně multikáry. Bystřice samozřejmě není jediná obec v zemi, kde komunikace pro pěší nedosahují dvoumetrové šířky, a přesto tam v zimě údržba standardně probíhá, např. s využitím čtyřkolek s pluhem a sypačem nebo dokonce ručně. U nás k tomu chybí politická vůle.   

Před rokem 2009 měli povinnost zajišťovat schůdnost a bezpečnost chodníků vlastníci přilehlých nemovitostí. Nemálo lidí si tak zvyklo udržovat cizí majetek a představitelé města mohou částečně spoléhat na to, že v tom budou pokračovat. Mnohem větší počet je ovšem těch, kterým nic jiného nezbývá, pokud chtějí vyjít na ulici bez mokrých nohavic nebo vyjet s autem na silnici, protože vědí, že nikdo jiný sníh neodklidí. Současná garnitura se na jedné straně rozhodla zatočit s občany, kteří bez zaplacení užívají pozemky města, a na druhé straně odmítá udržovat řadu veřejných komunikací, takže si z vlastnictví bere především práva a na povinnosti nedbá. Možná si bystřičtí občané do značné míry zvykli, že samospráva nedbá o jejich bezpečnost a o obecní majetek se řádně nestará, ale tento stav jednoznačně není v pořádku.   

Pozici uživatelů komunikace a majitelů přilehlých nemovitostí komplikuje skutečnost, že povinnost provádět (zimní) údržbu lze na vlastníkovi komunikace jen obtížně vymáhat přímo. Motivovat k ní jej má odpovědnost za škodu na zdraví či majetku, která vznikne v důsledku nedostatečné péče. S tím, jak ubývá lidí ochotných udržovat veřejné komunikace a přibývá neošetřených ploch, roste význam metod, jak se může město vyvázat ze své odpovědnosti. Nejsnazším řešením je označit určitý úsek upozorněním, že se na něm neprovádí zimní údržba a pohyb je na vlastní nebezpečí, leč pokud by se takové cedule začaly masově šířit, mohlo by to u občanů-voličů vyvolat nežádoucí reakci. Mnohem lepší je předstírat, že všechny chodníky dostávají řádnou péči a potichu řešit až náhrady škod. K dokonalosti je postup dotažen, pokud je na tyto škody uzavřeno pojištění s pojišťovnou, která automaticky všechny nároky poškozených zamítá, což je případ Bystřice nad Pernštejnem. Představitelé města tak nemusí utrácet za zimní údržbu a zároveň se vyhnou i nepříjemným jednáním se zraněnými občany, kterým zbydou dvě alternativy: buď se smířit s tím, že odškodněni nebudou, nebo se soudit s pojišťovnou. Samozřejmě u velmi dobrých známých se ještě nabízí možnost udělat výjimku, obejít pojišťovnu a zaplatit kompenzaci z rozpočtu města.

Jeden příklad ze života. Spěcháte časně ráno za šera do práce po odhrnutém, ale neposypaném chodníku. Občas se stane, že pluh či pneumatika vozidla zimní údržby sníh vyhladí, ale vy kluzkou plochu nevidíte, protože ji zakryl poprašek, a uklouznete. Následuje pád, natržený sval, řekněme stehenní, několikatýdenní pracovní neschopnost, výpadek příjmů, rehabilitace… Máte štěstí a úraz zůstane bez trvalých následků. Úředník města vás odkáže na pojišťovnu, ta prohlásí, že jste závadu ve schůdnosti mohl předpokládat a nepřizpůsobil jste pohyb stavu komunikace. Představitelé města se od problému distancují, protože jeho řešení převedli na pojišťovnu a vy se můžete soudit. Jak dokládá v jiné věci usnesení rady č. 20-08-09, nepomůže vám ani to, když město uzná svoje zavinění a vyjádří vůli poškozenou osobu odškodnit, protože pojišťovací ústav, s nímž Bystřice uzavřela smlouvu, je rozhodnut žádný nárok neuznat. Takové pojištění, z něhož pojištěný nezískává a ani nemůže získat žádné plnění, neplní svůj účel a je naprostým plýtváním veřejnými prostředky. Mimo to je navíc způsob, jakým politici a úředníci nechávají zraněné bez pomoci a kompenzace, nemravný.           

Zpět

Diskusní téma: Raději asi nepadejte

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.