Hlavně neotravujte!

18.05.2016 00:59

Ministryni pro místní rozvoj Karle Šlechtové se podařilo legislativním procesem protlačit zákon č. 134/2016, o zadávání veřejných zakázek (ZZVZ), který od října nahradí stávající zákon č. 137/2006, o veřejných zakázkách (ZVZ) a zákon č. 139/2006, o koncesních smlouvách a koncesním řízení. Notně jí to usnadnila sdělovacími prostředky přifouknutá hrozba zastavení evropských dotací, pokud nebude zákon včas účinný. Časový pres, který Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) samo vyvolalo svou pomalostí, mu pomohl vyhnout se hlubší a delší veřejné debatě o budoucích důsledcích dnes již schválené normy. Současně umožnil, aby si Petr Rafaj, předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), a další lobbyisté v zákoně ošetřili své zájmy. Nakonec se senátním pozměňujícím návrhem aspoň podařilo prodloužit lhůtu mezi schválením zákona a jeho účinností z tří na šest měsíců, čímž zadavatelé i dodavatelé získali trochu více času se na něj připravit. Tím ovšem dobré zprávy v souvislosti se ZZVZ končí.

 

Zkušenost z praxe ukázala, že ani poslední novela ZVZ, o níž jsem psal zde, jež měla urychlit zadávání zakázek, nebyla příliš úspěšná. Přestože dodavatelům byla ztížena a zdražena možnost obrany před nezákonným postupem zadavatelů, k zásadnímu poklesu stížností nedošlo a řízení před ÚOHS trvalo i nadále příliš dlouho. Příčina samozřejmě nebyla nalezena na straně ÚOHS, který pod vedením Petra Rafaje rozhoduje pomalu a chaoticky, ale v tom, že na úřad stále chodí příliš mnoho podnětů. Jelikož utáhnout šrouby u návrhů podávaných dodavateli už o mnoho nešlo, neboť by mohla Evropská komise konstatovat faktickou ztrátu kontroly nad legálností utrácení veřejných prostředků (včetně unijních fondů), pozornost se zaměřila na podávání podnětů k zahájení řízení z moci úřední, jimiž se na ÚOHS obracejí ne-dodavatelé, tedy občané a neziskové organizace.

 

ÚOHS má ze zákona povinnost přezkoumávat všechna podezření na porušení ZVZ, o nichž se dozví. Ne vždy je u zakázky nějaký uchazeč, který se cítí poškozen, nebo je ochoten riskovat propadnutí kauce (i u té nejmenší zakázky nejméně 50 tis. Kč). V takových případech se však na úřad stále může obrátit veřejnost s podnětem, aby věc prošetřil z úřední povinnosti. Jelikož autor podnětu, na rozdíl od uchazeče o zakázku, zde nehájí zájem svůj, nýbrž zájem veřejný (aby se nekradlo a nepodvádělo), nezískává podáním podnětu postavení účastníka řízení. Z toho plyne, že nemá přístup do spisu ani možnost vyjadřovat se ke zjištěným skutečnostem a jen omezeně může doplňovat další důkazy. Samozřejmě také nemá právo podat ve věci odvolání, natož žádat soudní přezkum rozhodnutí.

 

I přes uvedené nedostatky přicházelo na ÚOHS podnětů tolik, že úřad považoval za nutné se jich zbavit. Petr Rafaj proto zlobboval poslance, kteří nakonec jako pozměňující návrh schválili zpoplatnění podnětu, a to částkou 10 tis. Kč za každou zakázku, jíž se podnět týká. Poplatek se nevrací, a to ani v případě, že se podnět ukáže jako oprávněný.

 

Jistě, někdo může namítat, že stát si zvyknul celkem běžně za svou činnost vybírat různé poplatky. Podstatný rozdíl oproti ostatním případům spočívá v tom, že u podnětů k zahájení řízení z moci úřední nejde o žadatele, který jedná ve svém zájmu (jako např. u stavebního povolení, vydání živnostenského listu, bankovní licence apod.), ale o obhajobu zájmů veřejných. A vzhledem k tomu, že autor podnětu nemá postavení účastníka řízení a jeho práva, po zaplacení a podání podnětu již fakticky nemá vliv na další průběh řízení. Nový poplatek tak není nic jiného než pokuta za troufalost obtěžovat Úřad.

 

rozpravy poslanců je patrné, že i přes Rafajovy pohádky o zneužívání podnětů v konkurenčním boji zákonodárci tušili, že se jedná o věc značně kontroverzní. Ale přestože senátorka Eliška Wagnerová, bývalá ústavní soudkyně, vyjádřila přesvědčení, že toto nařízení ústavní soud při první příležitosti zruší, nakonec návrh schválili.

 

Zpoplatněním podnětů však špatné zprávy teprve začínají. Zákonodárci se totiž mimo jiné rozhodli vyjmout zakázky malého rozsahu z působnosti ÚOHS. Od října tak už nebude oprávněn kontrolovat, zda u zakázek pod 2 mil. Kč bez DPH (u zboží a služeb), resp. 6 mil. Kč bez DPH (u stavebních prací) zadavatelé nediskriminují některé uchazeče a nezvýhodňují jiné. U zakázek placených z unijních fondů bude moci kontrolu provádět poskytovatel dotace, ale u všech ostatních, jichž je samozřejmě většina, už nebude žádný orgán, který by mohl zadavateli přikázat nápravu pochybení. Důvodová zpráva k zákonu na straně 184 uvádí, že kontrolu zakázek malého rozsahu lze „ponechat kontrole „zezdola“, tj. interním procesním postupům zadavatele, veřejností a neziskovými organizacemi“. Zpráva se nezabývá otázkou, co bude úředníky a politiky k interní kontrole motivovat, a vůbec neřeší, co bude moci se svými zjištěními dělat veřejnost, když nebude mít právo obrátit se na ÚOHS? Jako jediná možnost, kterou nám zatím nevzali, zbývá podat trestní oznámení.

 

Pozitivní dopady na kulturu veřejných zakázek zřejmě nebude mít ani zrušení správních deliktů dodavatelů. Zatímco dosud může ÚOHS ukládat pokuty firmám za falšování kvalifikace (např. referencí) a zapsat je na seznam osob se zákazem plnění veřejných zakázek, zanedlouho o tyto pravomoci přijde. I na zadavatele je ZZVZ mírný. Pokud ÚOHS zahájí řízení, ale zadavatel před jeho pravomocným ukončením vytýkanou chybu napraví, řízení je zastaveno, a to bez uložení sankce. Nic tedy nepoctivé zadavatele neodrazuje od manipulace, protože když se nikdo neozve, vydělají, a když se ozve, „chybu“ opraví a nikomu nehrozí postih.     

 

ZZVZ je tak pokračováním trendu, který začal již poslední novelou ZVZ, jenž se vyznačuje snahou odbourat z veřejných zakázek co nejvíce kontrolních mechanismů. Zatímco za Nečasovy vlády bylo cílem eliminovat všechen prostor pro podvody a neúčelné vynakládání veřejných prostředků, prezidentova vláda, a především pak ta současná, již plně akceptovaly, že „se ztrátami se počítá“ a důležitější než ochrana veřejných rozpočtů pro ně je, aby se utrácelo co nejvíce a co nejrychleji. Vládnoucí garnitura si je vědoma pomalosti represivních a soudních orgánů a spoléhá na to, že zatímco ona bude pod dohledem kamer přestříhávat pásky, až začnou ze skříní vypadávat kostlivci, u vlády už bude někdo jiný. V zájmu spravedlnosti bych byl rád, kdyby si v ten okamžik voliči ANO uvědomili, že právě oni přivedli k moci původce budoucích potíží a nevinili z nich ty, kteří je budou muset jen řešit.

 

Do té doby nám ostatním nezbývá než se se situací nějak vypořádat. Tomu, kdo u zakázek zahájených po 1. říjnu odhalí nějaké pochybení, lze doporučit, aby se obrátil s (podloženým!) trestním oznámením na policii nebo státní zastupitelství. Možná že autoři zákona nedomysleli jeho důsledky a přesun kontroly veřejných zakázek ze správní do trestněprávní roviny nezamýšleli, ale jiná možnost zatím není. Pro politiky a úředníky asi nebude příjemné místo spolupráce s ÚOHS chodit podávat vysvětlení na policii a hájit se před soudy, nicméně pokud si chtějí stěžovat, nechť se obrací na ministry a zákonodárce. Z hlediska ochrany veřejných zájmů není cesta trestního práva dokonalá, neboť ve většině případů neumožňuje zabránit škodě ještě před tím, než vznikne. Na druhou stranu i potrestání konkrétních viníků má svoji hodnotu – je od dalších zakázek odstaví a jiné možná od manipulací odradí.     

 

Nahlíženo v kontextu, nový ZZVZ je dalším z řady nenápadných zlodějů občanských práv. Po krátkém období svobody po roce 1989 byl nastolen směr ke stále silnější ingerenci státních institucí do soukromé sféry občanů. Pohyb je setrvalý, za některých vlád ovšem výraznější. Ta současná patří v tomto ohledu k nejhorším. Jedním z průvodních znaků posilování státu je obracení role úředníků a politiků na jedné straně a občanů na straně druhé. Úředníci a politici se z delegátů a služebníků stávají vrchností, udělující se stále větší libovůlí milosti stále více podřízeným občanům, kteří by naopak měli v demokracii stát nad prvně jmenovanými. Praktickým projevem obratu je v ZZVZ faktické odnětí práva občanů žádat provedení kontroly toho, jak se nakládá s jejich vlastními („státními“) penězi. Už nebudeme po „svých“ úřednících oprávněni něco požadovat, budeme jim muset milostivě předem zaplatit, a v případě zakázek malého rozsahu nebudou ochotni pracovat dokonce ani za poplatek.        

 

Součástí nové konstrukce nesvobody je i plánované uzákonění přestupku urážky úřední osoby. To aby už nikdo nemohl veřejně napsat nebo říct, že třeba předseda ÚOHS škodí lidem této země. Ztrácíme tak nejenom nástroje efektivní kontroly, bez níž demokratické delegováni moci občanů na politiky nemůže fungovat, ale i právo novodobou vrchnost kritizovat.

 

ANO, máme se líp, děkujeme svým naivním voličům, ale teď už nás neotravujte!                                                

Zpět

Diskusní téma: Hlavně neotravujte!

Datum 18.05.2016

Vložil Miroslav Veselý

Titulek ZVZ

Odpovědět

Vinit k přijmutí a odhlasování nového zákona jen zástupce ANO ve vládě je dosti alibistické. Sice Šlechtová je ministryně za ANO, ale zapomínáš asi, že většinu v koalici vlády tvoří oranžoví socani, po nich ANO a nejmenší část křesťanští demokraté... další hlasy PRO mohou přicházet i z opozičních stran (KSČM. atd.) a zákony také prochází ke schválení i senátem a prezidentem. Kdo asi bude proti je Kalouskovo TOP09 a Fialova ODS.

Právo kritizovat má každý, ale v dnešní době se obávám, že se to bude muset činit způsobem jako v dobách minulých, tedy pod anonymními pseudonymy... že, Bořivoji Nebojso Bojso alias Jurmane. Jinak bude velmi těžko prokazatelné, co je urážka a co nadsázka a kdo ji vůbec napsal, protože třeba zde není diskutující žádným způsobem vázán registrací na OP apod. Tudíž je to stejně nakonec anomymní. A nevím, čemu se divit, urážka veřejných činitelů, např. policistů už dávno existuje. No tak si to rozšířili na většinu státních zaměstnanců a ouřadů.

Datum 19.05.2016

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: ZVZ

Odpovědět

Já myslím, že ANO nese politickou odpovědnost za situaci, kdyb byl zákon předložen pozdě, takže hrozilo, že Evropská komise pozastaví proplácení dotací, neboť si nový zákon o veřejných zakázkách dala jako podmínku čerpání. Vládní koalice tak potřebovala zákon schválit rychle, což vylučovalo jeho vrácení MMR k přepracování. To samozřejmě ČSSD, KDU a KSČM spoluzodpovědnosti nezbavuje.

Já tu anonymní nejsem. A existuje spousta situací, kdy člověk veřejně pronáší nějakou kritiku. Hospodou počínaje.

Urážka úřední osoby (veřejného činitele) právě po Listopadu z přestupkového zákona zmizela. Teď se má vrátit.

Datum 19.05.2016

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: ZVZ

Odpovědět

ANO je to spoluzodpovědnost, vláda není jednobarevná, ale trojbarevná. A jinak k tomu, když se něco udělá rychle, je šité horkou jehlou, většinou to stojí za starou belu a je to nekvalitní a časem se to znovu musí novelizovat. A co se ukazuje i v tomto případě.

Ano, v hospodách to začíná a taky mnohdy končí, protože ti, co Pačisku a socany (Sobotku, Haška) a prezidenta, tebe a mě atd. veřejně kritizují (typicky např. Jurman) by taky mohli ve městě díky tomuto skončit. Ale je velký rozdíl od verbální a psané formy.

Však ať se to vrátí... nic špatného na tom nevidím, v západních zemích to funguje řadu let.

Datum 23.05.2016

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: ZVZ

Odpovědět

Nevím, v jakých západních zemích to funguje, ale tam třeba nemají problémy s tím, že si policisté navzájem dosvědčují lživá tvrzení, proti nimž se podezřelý jen obtížně brání.

Vážně se ti nezdá problematické, že třeba budeš dostávat pokutu za svá zdejší tvrzení vůči "úředním osobám" (úředníci, zastupitelé, starostové...)?

Datum 23.05.2016

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: ZVZ

Odpovědět

Pokud je chování dosvědčeno přímými důkazy, třeba záznamem z kamery nebo diktafonu, není snad co řešit. Třeba v USA je veškeré chování řidičů takto monitorováno, a to právě kvůli obstarání přímých důkazů.

Pokud bych měl dostat pokutu, něco jako přestupek, museli by dokázat, že tato "tvrzení" jsou opravdu urážkou úřední osoby a že jsem je opravdu psal já a nepsal je někdo za mě, a že byly odeslány z mé IP a mého PC a né třeba z kavárny. Pokud vím, tak tyto příspěvky s vulgárními urážkami stejně filtruješ a neměly by se sem vůbec dostat.

Apropo, řadový zastupitel není veřejně činná nebo úřední osoba, placená státem, potažmo krajem, narozdíl od těch, kteří tyto státní nebo krajské "odměny" za výkon své funkce (rozumějme práce na plný úvazek) pobírají. To, že je někdo zvolen zastupitelem a jednou za čtvrt roku přijde na hlasování, ho ještě neopravňuje být "úřední osobou". Si asi trošku pleteš pojmy.

Datum 24.05.2016

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: ZVZ

Odpovědět

A co když je důkazy manipulováno a proti sobě stojí jen tvrzení podezřelého a policistů, kteří si navzájem dosvědčují svou verzi?

Přestupek znevážení postavení úřední osoby při výkonu její pravomoci nemusí být spáchán jen nějakou vulgární urážkou. Výraz "znevážení postavení" je podstatně širší.

Termín "úřední osoba" definuje § 127 trestního zákoníku, který mezi ně pod odst. 1 písm. d) zahrnuje i člena zastupitelstva, pokud plní úkoly společnosti a využívá při tom svěřené pravomoci.

Datum 24.05.2016

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: ZVZ

Odpovědět

Manipulovat s videem nebo zvukovým záznamem je složité a bez specialisty nemožné. Zase z toho nedělej kovbojku, že policisté budou za každou cenu lživě nebo křivě usvědčovat obviněného pomocí různých falešných video nebo audio montáží. Ano, byl známý případ z Prahy organizované skupiny policajtů, co se napakovávali na pokutách, kde si připisovali nuly atd. ale stejně se to odhalilo.

Znevážené postavení neplatí jenom pro úřední osoby. I ty i já můžeme podat na Pačisku trestní oznámení za šíření pomluv a nepravdivých údajů nebo znevážení či poškození našeho jména. Oni ale záměrně pseudonymně uvádí švestku právě z těchto důvodů. Kdyby tě tam jmenovali přímo, je to něco jiného.

Ano sice zastupitel hlasuje o nějakých záměrech města (což je ve své podstatě jediná pravomoc, do čeho může zasahovat a co může zvednutím ruky ovlivňovat), ale konečné slovo rozhodnutí a schválení záměrů, včetně finančních plnění rozpočtu, schvalování dodatků víceprací, atd. mají plnohodnotní městští úředníci na plný úvazek z konkrétních odborů, kteří mají příslušná podpisová práva a kulatá razítka se státním lvem. Nejvyšší práva mají samozřejmě ti, kteří přímo podepisují různé smlouvy a jsou přímými členy společností (jednatel, předseda, místopředseda, atd., člen správní či dozorčí rady, atd.). Tuto pravomoc řadoví zastupitelé nemají, možná jen někteří nejdravější leštiči klik. Navíc, povinností žádného zastupitele není plnit úkoly a chodit na čtvrtletní hlasování. Nemusí mít ani 100% docházku (jeden zastupitel měl docházku dokonce pod 50%) a ani se nemusí omlouvat a žádné přímé dopady to na něho v době trvání mandátu nemá. Teoreticky vzato se volený zastupitel nemusí vůbec ničeho účastnit. Takový člověk už z podstaty věci tedy ani není zodpovědnou úřední osobou a nezle ho ani stíhat podle toho citovaného paragrafu, protože kde nic není, ani smrt nebere.

Datum 25.05.2016

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ZVZ

Odpovědět

Policie při své každodenní rutinní činnosti (např. dopravní kontroly) záznamy nepořizuje. Pak je to občas tvrzení podezřelého proti tvrzení dvou policistů.

Trestním oznámením se dá bránit pouze proti pomluvě - nepravdivému údaji. Urážky se řeší v přestupkovém řízení, protože se nejedná o trestný čin. Pro úplnost je třeba zmínit i možnost občanskoprávní žaloby na ochranu osobnosti.

Plete se ti dohromady samospráva a státní správa (kulaté razítko s malým státním znakem). V rámci samostané působnosti je zastupitelstvo nejvyšším orgánem a žádný úředník tak nemůže postupovat proti jeho vůli, ani samostaně rozhodovat ve věcech, které spadají do působosti zastupitelstva.

Pravomoci zastupitelstva a zastupitelů vymezuje zákon o obcích, který stanovuje i povinnost zastupitele účastnit se zasedání zastupitelstva.

Zastupitel, který se účastní zasedání, je nepochybně úřední osobou, neboť využívá svěřené pravomoci. A veškerá jeho činnost v souvislosti s výkonem mandátu bude chráněna před "znevažováním".

Datum 25.05.2016

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ZVZ

Odpovědět

Zase neházejme všechny do pytle, je to selhání jednotlivců. Kdyby celá naše policie byla takto špatná, tak tedy potěš Pán Bůh. Oni mají pomáhat a chránit, nikoliv škodit. Záznamy v USA jsou normální i u rutinních a běžných kontrol (právě z preventivního hlediska, co kdyby se něco stalo, přeci tam je trošku jiné klima, co se týče zbraní, atd.). Minimálně jim v autě za předním sklem běží kamera s hlasitým odposlechem, takže jde i slyšet, kdo si s kým co říká a pokud vyleze z auta, jde vidět jak se chová, gesta a atd. Dnes takovouhle kamerku pořídit je otázkou pár set až tisíců korun a snad by nebyl problém jimi auta vybavit. Ale ano, chybí k tomu nějaká vůle těch, kteří toto mají na starosti a pak taky možná nějako prachy, protože je cpou tam, kde nejsou tak potřeba.

Obě správy (nebo tři, pokud budeme počítat i krajské) mezi sebou spolu komunikují a razítka obcí, přesněji obecních nebo městských úřadů nebo magistrátů (tedy jak píšeš místních samospráv), pokud vím, mají razítka se státními lvy. Takže si nepletu vůbec nic. Nad zastupitelstvem je ještě vyšším orgánem s vyššími pravomocemi a vyššími frekvencemi a také i vyšší zospovědností (berou vyšší odměny než řadoví zastupitelé) scházení rada, pokud ji obec nebo město má zřízenou, někde na vesnicích se totiž obejdou bez ní.

Ano zasedání zastupitelstva je veřejné (zrovinka dneska se nějaké mimořádné sezení koná, proč asi? asi budou řešit ty průsery na CZV, za které dosud ještě nikdo neodpykal svoji osobní spoluzodpovědnost, tedy kromě již odstoupeného bývalého jednatele. Tím se liší od zasedání rady, které veřejné není. A jak rozhodují úředníci? Hahaha... někdy s vůlí nadřízených, jako tajemnice, a nebo pokynů neúředníků - starosty.

Zastupitel, který se neúčastní zasedání, není v tu chvíli úřední osobou, neboť se těchto svých práv, resp. pravomocí dobrovolně vzdal. A přitom ani hlasovat nemusí, může se zdržet, a to je jako kdyby tam nebyl.

Datum 26.05.2016

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ZVZ

Odpovědět

Pokud je zde možnost, že by třeba policisté přestupek znevážení úřední osoby mohli zneužívat, tak je lepší jej vůbec nezavádět. Policisté jsou vybíráni na základě psychologických testů, takže ve sboru jistě nepůsobí jedinci, kteří by se po pár peprných slovech zhroutili.

Obecní a krajské úřady vykonávají jak státní správu, tak samosprávu. A pouze při výkonu státní správy užívají úřední razítko s malým státním znakem. V samostatné působnosti užívají obce razítko se znakem obce.

Rada obce je podřízena zastupitelstvu.

Znevážit postavení zastupitele bude samozřejmě možné i mimo zasdání zastupitelstva, a to výroky, které se budou vztahovat k činnostem, při nichž vystupoval jako úřední osoba.

Datum 27.05.2016

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ZVZ

Odpovědět

No nejde ani tak o zhroucení, než o chudou státní kasu, kterou bude potřeba nějak naplnit. Pokuty a jejich sazby spadají pod MFČR. Mají se zpřísňovat i pokuty za dopravní přestupky. Až desetinásobně. Takže místo obvyklých dvou až pěti stovek 2 až 3 tisícer. Prý se musí srovnat se sazbami v EU, zejména u našich západních sousedů. Ale průměrný němec bere 75 tisíc, průměrný čech 25 tisíc...

Však jsem psal, že je to propojené a neoddělitelné. V dokumentech (smlouvách, záměrech) jsem vždy viděl razítka se státním lvem. Nikdy razítko se znakem obce (polovina zubra a orla).

Rada je vyšší stupěň, schází se častěji a mají vyšší odměny, a také vyšší zodpovědnost při rozhodování, protože se vyjadřují k důležitějším věcem, než zastupitelé a někdy navazují na jejich rozhodnutí při hlasování. Tudíž to nekoresponduje s tou podřízeností. Podle této tvé logiky by mělo být zastupitelstvo podřízené VŠEM občanům. A to není ani náhodou, možná jen formálně.

No to je ono, a kde bude hranice, co jsou činnosti neúřední, tedy soukromé, od úředních, které jsou jak veřejné (zápisy) tak neveřejné (podklady k zasedání)? Nebudou si to vynucovat a zneužívat toho ve svůj prospěch k buzeraci občanů?

Datum 28.05.2016

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ZVZ

Odpovědět

Členové rady jsou voleni a odvoláváni zastupitelstvem, takže jsou mu podřízeni. Rada je výkonným orgánem pro operativní řízení, a proto se může zdát, že je aktivnější a důležitější, nicméně zákon o obcích stanovuje hierarchii jasně.

Hranice mezi tím, co má spadat pod ochranu proti znevažování, je opravdu nejasná, avšak na tyto otázky by měli odpovídat ti, co tento přestupek navrhují. Škoda, že jich se nikdo neptá a oni to pečou bez většího zájmu veřejnosti.

Datum 28.05.2016

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: ZVZ

Odpovědět

V radě jsou ti, co mají největší podporu a nejvíce hlasů od voličů a zároveň jsou navrženi a "jmenováni" samotnými zastupiteli. Ono se nezdá, že jsou radní aktivnější, sle už jen z toho, jak často se schází (6x do roka), aktivnější než řadoví zastupitelé prostě jsou (4x do roka).

Až se nějaký takový případ skutečně stane, a někdo za to dostane flastra, tak se můžeme bavit dál... zatím je to v této fázi virtuální. Jinak komise pro projednávání přestupků si to udělají sami, jak budou chtít a bez přímých důkazů, tak jak v roce 2013 napařili pokutu mě. Za to, že město odfušovalo "zeď" mezi mnou a sousedem, protože tam je sádroš bez izolace, napařilo pokutu mě, bez přechozího napomenutí, a rovnou a natvrdo. Samozřejmě taky díky udavačskému sousedovi, který si zlanařil toho druhého (oba bydlí na Višňové 873 na nejvyšším patře) proti mě, ale sám si jeho potomek v létě dělá hlučné dýchánky a mecheche až do rána. Za to se mu logicky nestalo nic, protože ho nikdo neudal. Taky jsem ve dveřích řekl Špatkové, že do roka a do dne s městem končím, a taky že jo, takže to mají mít. Pak se ještě diví, že tyto městu podjaté úředníky a novodobé "estébáky" (kdo volí tuto slavnou samozvanou "komisi"?) nesnáším a nemám rád?