Veřejné zakázky: Zatahujeme a amnestujeme!

07.03.2015 01:07

Kdo v posledním roce pozorněji sledoval televizi a noviny, všimnul si, že sdělovací prostředky vytvářejí virtuální problém spočívající v hrozbě nedočerpání dotací z EU. Ať už byla současná vláda iniciátorem mediální masírky, nebo na virtuální vlnu jen ochotně naskočila, začala hledat viníka. Nalezla jej v zákoně o veřejných zakázkách (ZVZ), který je pro zadavatele veřejných zakázek prý příliš složitý. Mimoto byla jako příčina nalezena pomalost činnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který na aplikaci ZVZ dohlíží, přičemž chyba nebyla identifikována v neschopnosti ÚOHS pracovat rychle, ale v příliš velkých právech stěžovatelů, kteří zakázky zdržují.    

 

Ministryně pro místní rozvoj Kamila Šlechtová (ANO), v přesvědčení, že ZVZ „blokuje investice a čerpání z evropských fondů“, tedy připravila změnu ZVZ, o níž sice tvrdila, že je novelou technickou, ale ve skutečnosti bude mít na zadávání veřejných zakázek a na jejich kontrolu kardinální dopady. Prezident novelu ZVZ podepsal 24. února, takže nás už dělí jen týdny od okamžiku, kdy se stane účinnou. Je čas podívat se, co pro nás upekli.      

 

První zásadní změnou je vypuštění povinnosti zrušit zadávací řízení, pokud byla podána jen jedna nabídka, nebo byly všechny až na jednu vyřazeny pro nesplnění podmínek. Tato povinnost byla původně zavedena proto, aby zadavatelé nemohli zakázku ušít na míru jedné jediné firmě, a byli nuceni nastavit kritéria tak, aby soutěž nebyla otevřená jen formálně, ale i reálně. V současnosti tedy zadavatel při obdržení jediné nabídky musí zadávací řízení zrušit, nicméně má možnost vyhlásit jej zvou, za použití procesně jednodušších a rychlejších pravidel, a hlavně bez potřeby více než jedné nabídky. Jelikož se však jedná o zdlouhavý proces, kde hrozí, že zadavatel zakázku úplně vzdá, uchazeči, kteří chtějí manipulovat zadávací řízení, dnes musí zajistit, aby nějaká spřátelená firma podala ještě jednu nabídku, a tím vytvořila zdání soutěže. To je postup drahý a může se při něm stát, že někdo manipulaci odhalí. Proto pleticháři snili o zrušení povinnosti ukončit zadávací řízení jen při jedné nabídce. K nim se přidali úředníci neschopní vypisovat zakázky tak, aby se do nich mohlo a chtělo přihlásit více uchazečů. Bylo potřeba předhodit veřejnosti a poslancům nějaký důvod k vypuštění pravidla.

 

Tím se staly vědecké a jiné sofistikované přístroje. U nich je tak nějak triviální, že může existovat, zvlášť na tak malém trhu jako je Česká republika, jen jeden dodavatel. Tento problém je opět virtuální – podobné přístroje se nekupují každý den a ze dne na den. Proto u nich zadavatel může očekávat zrušení prvního řízení pro nezájem, a potřebu provést opakované řízení si vložit do investičních plánů. A především, povinnost rušit řízení při jediné nabídce byla novelou vypuštěna nejenom u dodávek sofistikovaného zboží, ale kompletně u všech zakázek, tedy i služeb a stavebních prací, u nichž žádný problém s nedostatkem dodavatelů není. Pohádky o specializovaných přístrojích jsou proto dobré jen pro posluchače mdlého rozumu.

 

Další příčina nebezpečí „vracení peněz do Bruselu“, byla ministryní pro místní rozvoj identifikována v tom, že se soutěží na cenu, zakázky jsou příliš levné a tak v důsledku málo čerpají z fondů. Zbraní proti tomu má být možnost hodnotit nabídky i podle kvalifikace a zkušenosti zaměstnanců, kteří mají zakázku ve firmě realizovat, čímž se při hodnocení oslabí význam nabízené ceny. Přitom již nyní zadavatel stanovuje kvalifikační kritéria, která jsou však jako nezbytné minimum uložena všem uchazečům. Teprve pokud prokáží splnění, postupuje jejich nabídka k dalšímu hodnocení. Ve srovnání s jednoznačnou soutěží na cenu otevírá použití gumových dílčích kritérií jen prostor pro manipulace, aniž by znamenalo zvýšení kvality dodávky, kterým jejich zavedení ospravedlňuje ministryně. Kvalitu může zajistit pouze fundovaná a důsledná kontrola ze strany zadavatele a vymáhání odpovědnosti za porušení smluvních závazků. To jsou ovšem disciplíny, v nichž česká veřejná správa opakovaně selhává, a proto nebude schopna ani kontrolovat, jestli zakázku skutečně realizují ti, o nichž to uchazeč deklaroval, nebo se pod dílo jen podepisují. Jediný férový přístup je stanovit přiměřené kvalifikační požadavky stejné pro všechny, soutěžit na cenu a pak důsledně vymáhat smluvní závazky.

 

Z vlastní iniciativy se poslanci rozhodli ulehčit zadavatelům, kteří nejsou schopni zajistit si použitelnou projektovou dokumentaci, a zvedli hranici pro povolené dodatečné stavební práce z 20% na 30% ceny původní zakázky. Díky tomu budou moci zadavatelé dohodnout s dodavatelem navýšení rozpočtu stavby o třetinu, aniž by museli vyhlašovat soutěž, která by snížila cenu. Je alarmující, že někteří poslanci byli ochotni jít až na 50%, čímž by projektová dokumentace a tím i soutěž na zakázku ztratily smysl, neboť by se nakonec stavělo něco úplně jiného. Ale i posun na 30% znamená, že klesne tlak na kvalitu projektové dokumentace a o něco víc se otevře prostor, aby se dodavatel „domluvil“ se zadavatelem na zvýšení ceny. Tunel Blanka je asi nejviditelnějším příkladem toho, co myslím mizernou projektovou přípravou a neschopností zadavatele kontrolovat smluvní závazky.    

 

Zásadní překážka pro čerpání dotací je spatřována ve vlekoucích se řízeních, v nichž ÚOHS přezkoumává, zda zadavatelé postupovali podle zákona. Mýlil by se ten, kdo by očekával, že řešením jsou organizační opatření na straně ÚOHS. Parlament ČR zvolil jinou cestu. V popisované novele schválil několik ustanovení, která zásadně ztíží možnost obrany před nesprávným postupem zadavatelů, což skutečně povede k menšímu počtu případů projednávaných ÚOHS a k hladšímu zadávání zakázek. Jak to však vystihl poslanec Farský, „prostě chceme zhasnout a pak říkat, že ten problém, když vidět není, tak vlastně neexistuje“ (opravdu doporučuji kliknout na odkaz na řeč Farského, neboť je fundovaná a tento článek výborně doplňuje).

 

Konkrétně je pro uchazeče, který navrhuje ÚOHS zahájení řízení, nově zavedena povinnost připojit k návrhu všechny důkazy, jichž se dovolává. Zatímco dosud může důkazy doplňovat jak je získává, během řízení, nově je bude muset doručit ÚOHS do 10 dnů od chvíle, kdy jeho námitky zamítnul zadavatel. Je samozřejmě naprosto vyloučené během 10 dnů shromáždit dostatek důkazů a nechat vypracovat třeba znalecké posudky. Každé takto rychle upečené podání bude argumentačně slabé a bez možnosti jej doplnit ho ÚOHS pravděpodobně zamítne. Zásadní změnou je, že zatímco dříve mohly být ÚOHS doručovány jen návrhy na provedení důkazů, které ÚOHS prováděl sám, nově bude muset navrhovatel sám obstarat všechny důkazy, o něž se chce opřít. Lze pochybovat, že se od prvních chvil uchazeč obejde bez advokáta, a to advokáta šikovného a znalého, tudíž drahého.

 

A aby to bylo ještě horší, návrh na zahájení řízení u ÚOHS musí být obsahově totožný s námitkami, které před podáním návrhu uchazeč podal u zadavatele zakázky. Na doručení námitek zadavateli má uchazeč jen 15, u zakázek s nižší cenou dokonce jen 10 dnů od chvíle, kdy podle jeho názoru zadavatel porušil zákon. Tím je znemožněno, aby uchazeč v čase, než zadavatel rozhodne o námitkách, podpořil svá tvrzení novými argumenty – všechny musí vyjevit již zadavateli v prvním stupni. Není vůbec jasné, co se bude dít, pokud ÚOHS nebude mít dost podkladů pro posouzení věci, a požádá o ně uchazeče. Nebude to zakázané doplnění návrhu? Kde je hranice mezi pouhou reakcí na tvrzení druhé strany a doplněním návrhu? Bude ÚOHS vůbec schopen získávat důkazy?   

 

Lhůta pouhých 7 dnů pro nastudování podkladů a vyjádření se k nim, kterou dá ÚOHS účastníkům řízení před vydáním konečného rozhodnutí, je opět u složitějších případů naprosto nedostatečná. Jedná se sice o lhůtu minimální, ale není důvod doufat, že se z ní nestane lhůta standardní.   

 

Další omezení práv uchazečů se týká kauce, která musí být připsána na účet ÚOHS před uplynutím desetidenní lhůty pro podání návrhu, a už nebude možné složit ji dodatečně. Minimální výše kauce zůstává 50 tis. Kč, ale to je pro mnoho uchazečů tolik peněz, že je od podání návrhu k ÚOHS odradí. Zvláště když kauce propadá státu, pokud ÚOHS nezjistí důvody pro uložení nápravného opatření. A to se nově může snadno stát kvůli výše popsané nemožnosti podat v šibeničních termínech fundovaný návrh a v důsledku zákazu návrh doplnit. Nejvyšší možná kauce se zvyšuje z 2 na 10 mil. Kč, což znamená, že u větších zakázek budou navrhovatelé riskovat více peněz. Dosud, pokud navrhovatel viděl, že pravděpodobně nebude úspěšný, mohl před vydáním konečného rozhodnutí návrh na zahájení řízení vzít zpět a zachránit tak aspoň kauci. Nově mu bude v takovém případě z kauce vráceno jen 80%. Uchazeči o veřejné zakázky si mohou klást logickou otázku, proč vlastně platí daně, když od nich státní instituce vyžaduje poplatky za to, aby byla ochotna plnit svou zákonem uloženou povinnost, jíž je dohled nad zákonností zadávání veřejných zakázek. Spravedlnost začíná být pořádně drahá.     

 

V rámci novely parlament schválil i určitou formu amnestie pro zadavatele a dodavatele. Řízení o správním deliktu (přestupku) bude nově možné zahájit do 3 let (dosud 5 let) ode dne, kdy se o něm ÚOHS dozvěděl a bude muset být ukončeno do 5 let (dosud 10 let) od chvíle, kdy byl spáchán, jinak odpovědnost za něj zaniká. U přestupků, které nejsou uzavřeny déle než 5 let od spáchání to znamená, že je ÚOHS za pár týdnů zastaví bez uložení sankce. Laxní úředníci, kterým projednávání věci trvá věčnost, a podezřelí, kteří umí zdržovat řízení, slaví úspěch. Třeba se časem dozvíme, kdo díky tomu unikl sankci, která může být až 20 mil. Kč.   

 

Pokud to shrnu, novelizace ZVZ velmi účinně omezuje možnosti uchazečů bránit se proti nezákonnému postupu zadavatele, a současně zvyšuje riziko finanční ztráty z propadnuté kauce. Úředníkům na ÚOHS klesne objem práce a na veřejnost nebudou vyplouvat zneklidňující zprávy o zmanipulovaných zakázkách. Ale to neznamená, že by veřejné zakázky v naší zemi nebyly najednou manipulovány, že by se na nich nekradlo a nekorumpovalo. Jen, jak řekl Farský, zhasneme a budeme předstírat, že všechno šlape jak má. Je smutné, že pravidla, která za nemalých politických obětí prosadila Nečasova vláda, jsou demontována, aniž by měla čas pozitivně na veřejné zakázky zapůsobit. Bohužel mizí i opatření, která prokazatelně otevřela zakázky tvrdé konkurenci, stlačila ceny a zvýšila efektivitu nakládání s veřejnými prostředky.

 

Jak říká na straně 11 důvodová zpráva k novele, korupční rizika vzrostou, ale bude to kompenzováno časovými a administrativními úsporami. Jinými slovy, hlavní je „makat“, kdo z toho bude profitovat, už je vedlejší. A to se vyplatí! Některým… 

Zpět

Veřejné zakázky: Zatahujeme a amnestujeme!

Datum 09.03.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

To se dneska normálně děje. Pokud hrozí to, že by byla podána jen jedna nabídka, zadavatel a nebo předem daná vítězná firma osloví nějakého svého konkurenčního "partnera", který jim za nějaký "manipulační poplatek" vyhotoví nabídku (ano i to zpracování nabídky něco stojí a firmy to většinou dělají za režijní náklady) buď s přemrštěnou cenou a nebo podřadnou kvalitou či nedostatky, jako náležitým nedoložením kvalifikace.

Datum 10.03.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

Nabídka s nedostatky nebo bez požadované kvalifikační dokumentace by byla vyřazena před hodnocením, a proto by nemohla přispívat k tomu, že bude hodnocena více než jedna nabídka.

Datum 10.03.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

To sice ano, ale v mnohých případech může zadavatel dodatečně dodavatele kontaktovat s tím, aby svoji nabídku o tyto chybějící požadavky doplnil a tím se do soutěže opět vrátil.

Datum 11.03.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

Doplňování nabídek je celkem problematické. ZVZ zakazuje nabídky měnit, to proto, aby uchazeč nemohl využít znalosti konkurenčních nabídek k úpravě vlastní. Také je nutné zachovat pro všechny uchazeče rovné podmínky. Takže některé věci doplnit lze, ale spíše v rovině objasnění či doložení dodatečných informací.

Datum 12.03.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

Tak samozřejmě předpokládám, že nelze zpětně měnit celkovou nabídkovou cenu a položky materiálů v podrobnějších rozpočtech. Nic jiného se totiž konkurenční uchazeči z výsledků zveřejněných zadavatelem nedozví (možná ještě nějaké váhy a poměry ceny a kvality materiálů a prací). Můj příspěvek se týkal opomenutí přiložení nějakého důležitého papíru k nabídce, např. doložení bezúhonnosti, nějakého typu kvalifikačního předpokladu, jako jsou různá odborná osvědčení a certifikace k činnostem, nebo vložení neplatné neaktuální kvalifikace, protože u některých jsou limity platnosti, podobně jako u smluv na dobu určitou, narozdíl od bezlimitních smluv na dobu neurčitou.

Datum 13.03.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

V § 59 odst. 4 ZVZ se praví "Veřejný zadavatel může požadovat po dodavateli, aby písmeně objasnil předložené informace či doklady nebo předložil DALŠÍ informace či doklady prokazující splnění kvalifikace". Teď jde o to, zda je možné dodatečně předložit i doklady, které měly být v nabídce původně, nebo je možné dodat jen DALŠÍ (jiné, doplňující, vysvětlující) doklady. Pokud aplikujeme základní zásadu zadávání zakázek z § 6 ZVZ, kterou je rovné zacházení, možnost některých dodatečně předložit dokumenty, které ostatní museli dodat v původní lhůtě, by zřejmě znamenalo výhodu pro některé a tudíž nerovné zacházení. Proto by nemělo být možné dodávat dodatečně dokumenty, které měly být součástí nabídky. Na druhou stranu, čím více nabídek, tím větší soutěž a lepší pozice pro zadavatele.

Datum 13.03.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

Tak seznam všech požadovaných dokumentů by měl být ve výzvě k podání nabídky. Je pak na uchazeči, aby všechny předložil a pokud na něco zapoměl, neměl by být ihned diskriminován bez možnosti nápravy. Není v tom žádné zvýhodňování. Takový výpis bezúhonnosti lze získat na přepážce pošty na počkání, stejně tak i notářské ověření kopií listin, které tam rovněž dělají a dokoncesi tám přivydělávají městští úředníci. Pak jsou také složitější podklady, jako participace nebo dřívější práce na obdobné zakázce podobného rozsahu, které, pokud jsou v registrech veřejných zakázek, které lze dnes dohledat na různých portálech, kde se také dají ověřit. Bohužel tímto jsou vyloučeni veškeří nováčci, u kterých by byla zakázka první "premiérou" a zvýhodňováni jsou tedy ti, kteří už mají nějakou tu "reprízu" za sebou. A na tohle se už nikdo nedívá, že zakázky většinou získávají opakovaně ty největší firmy, které už obdobné v minulosti dělaly nebo se na nich podíleli. A ti malí vč. OSVČ živnostníků mají smůlu. A možná i v tomto je zakopán ten pes, že se na naše CZV spojil asimilovaný tandem SPH+PKS. Samostatně by možná nemohli něco a nějakou podmínku doložit a tak si našli "partnera", který to doložit mohl... jinak si to nedovedu vysvětlit.

Datum 14.03.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

Nemyslím si, že nastavit pro všechny stejné podmínky a pak vyžadovat jejich plnění, je možné označit za diskriminaci.

Reference na předchozí zakázky může pocházet od jakéhokoliv zákazníka, všetně soukromé osoby, nemusí se jednat jen o veřejného zadavatele. O veřejné zakázky se tak mohou ucházet i ti, kteří je nikdy dříve nedělali.

Spojení PKS a SPH nemusí mít důvody jen v plnění kvalikačních kritérií, ale i obchodní. Třeba SPH může dodávat beton ze své betonárky na svou stavbu s nižší marží než zákazníkům (konkurentům), což se může odrazit na nižší nabídkové ceně za celou zakázku. Obdobně může PKS postupovat u oken, která vyrábí.

Datum 14.03.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

Nastavení všech podmínek pro všechny stejně není diskriminací. Diskriminací bych nazval míru buzerace a vyžadování dalších dokumentů, ve výzvě neuvedených, ale na to má zadavatel bohužel právo.

Ano, právo ucházet se o VZ má každý. Ale co je vlastně to "šití na míru"? To je třeba to, doložit zkušenosti s podobnou zakázkou obdobného rozsahu v minulosti. A tímto jsou zcela vyloučeni ti, kteří takové reference nemají. Podat sice takovou nabídku mohou, ale neuspějí, ikdyby dali nejvýhodnější cenu. A většina VZ takové požadavky na doložení "úspěšných referencí" má.

Beton a okna je jedna věc, ale na CZV bylo dodáno daleko více věcí, rekonstruovány střechy, dodané interiéry, bvybavení pivovaru, moštárny, atd. No uvidíme na dni otevřených dveří již za pouhých 7 dní (za týden). A pokud by měl SPH stavby nabídnout levnější beton a PKS levnější okna, pak nechápu, že celková cena za zakázku je hluboko nad očekávanou cenou, což je podobné jako s naším náměstím, které mělo být za 50 mega a dostalo se nakonec na dvojnásobnou hodnotu. Naopak si myslím, že marže mohou mít úmyslně vyšší a hezky se na takové zakázce nabalí.

Datum 15.03.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

Zadavatel může vyžadovat jen objasnění dokumentů, které požadoval ve výzvě. Nemůže si vymýšlet nové.

Požadavky na kvalifikaci uchazeče měly zajisit, že zakázku bude realizovat někdo se zkušenostmi a nějakou historií. Představa byla taková, že někdo, kdo je kvalifikovaný, zakázku odvede kvalitně. Je to projev bezradnosti, která plyne z poznání, že mnoho zadavatelů není schopno zkontrolovat a vynutit, aby byla dodána kvalita. Takže místo toho, aby byla přijata opatření na straně zadavatelů, byla ustavena kvalifikační kritéria jako pokus zajistit kvalitu oklikou. Samozřejmě to nefunguje - že někdo zrealizoval obdobnou zakázku v minulosti neznamená, že ji kvalitně uskuteční i v budoucnu. Navíc se uchazeči naučili kvalifikační kritéria obcházet prostřednictvím subdovadavelů, kteří formálně kvalifikaci doloží, ale zakázku nerealizují. No a nakonec se z kvalifikačních kritérií stal nástroj, jak vyšachovat potenciální konkurenci.

Řeč byla o důvodech, proč se PKS vyplatilo přibrat SPH.

Z jakých čísel o očekávané a celkové ceně vycházíš? Připomínám, že vedení města používá cenu bez DPH.

Datum 18.03.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

Zadavatel si může vynutit doplňování informací. Kontrola jakosti nemusí být jen ze strany zadavatele, ale i dalších, ÚOHS a také i poskytovatele dotace. S jakostmi také souvisí i normy ISO 900x, a k tomu vydávané "certifikáty", a tu by měl dodavatel garantovat. Nejde i o jakost, ale o to, aby práce vykonávat skutečně ten, který doložil kvalifikaci. A jinak, než kontrolou se to taky nezjistí. Ideálně neohlášenou...

Vycházel jsem z předpokládané ceny 150 mega bez DPH 21%, která je většinou jednotná jak na služby i na stavební materiály. Konečná cena se ale s dalšími navazujícími stavbami (příjezdová komunikace - pohádková alej) dostane spíše k 200 mega. A to jde jen o cenu stavby.

Nikomu nedochází taky megalomanské náklady na provoz (energie+plyn+voda) a zaměstnance (platy,stravování), kteří měli zahájit činnost již od ledna tohoto roku a jejichž "produkty" a výsledky práce jsou zatím skryté z důvodu oficiálního neotevření areálu. A tyto náklady budou v souhrnu jednotky milionů ročně. No těším se na ten den otevřených dveří tuto sobotu jarní rovnodennosti, nevím, kde vyhrabali můj e-mail, ale přišla mi pozvánka od Burianovy asistentky/sekretářky pí Terezy Nunvářové. A chci vidět, jak si opravdu každý vyzkouší vařit pivko, jak v pozvánce uvádí... pozvánka je samozřejmě jménem města BnP! Čekám že pásku budou stříhat starosta, místostarosta, ředitel Edenu a možná ještě ředitelové těch dvou firem SPH+PKS.

Datum 19.03.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

ÚOHS a poskytovatel dotace kontrolují formální aspekty zadávacího řízení a investiční akce - tedy zda bylo postupováno v souladu se zákony, jestli zadavatel pořídil všecho to, co vykazuje (např. 100 m2 dlažby), apod. Kontrola kvality, např. zda byl použit beton patřičné třídy a je v něm fakturované množství armatury, spočívá výhradně na zadavateli. Ex post kontrola podobných prací není možná bez destruktivních zkoušek, a proto si ji dovedu představit snad jen v rámci trestního řízení.

S normami je stejná potíž jako s kvalifikačními požadavky - jedná se o snahu zajistit kvalitu oklikou, spoléháním na to, že někdo s normou odvede práci kvalitně. Jenže i držitel normy může dodat zmetek.

150 mil. bez DPH za CZV přibližně odpovídá skutečnosti, ale je to cena jak stavby, tak vybavení (ale bez nákladů na projekt ad., které ji s DPH posunují na 200 mil.) Ale jde o to, s jakou předchozí cenou je cena konečná srovnávána? S cenou vysoutěženou? S cenou jen za CZV, bez projektu, staveb pro farmu Eden apod.? Nebo s cenou slibovanou zastupitelům ve chvíli, kdy schvalovali zahájení přípravy CZV? Podle toho, s jakou cenou je konečná srovnávána, je možné konstatovat jak její zvýšení, tak snížení.

Já myslím, že o provozních nákladech zastupitelé při rozhodování věděli (nebo mohli vědět), takže se s nimi počítá.

Datum 19.03.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

Pokud máš na mysli projekty Burianovy firmy ECEAT, tak ten si snad jistě zařídil to, aby na ně taky mohl čerpat dotace z ROP Jihovýchod, takže očekávám, že drtivou většinu bude mít zpětně proplacenou a samozřejmě, nějaký podíl v tom má jistě naše milé město, které je faktickým koncovým zodpovědným vlastníkem areálu CZV (stačí se podívat do výpisu z KN, komu nemovitost patří a styl pozvánky, která se tváří, kým jménem zve občany, je město, nikoliv EC s.r.o. nebo ES s.r.o.). Kdo na ní bude hospodařit (EC s.r.o., ES s.r.o.) a mít to jakoby v pronájmu od města, je věcí druhou a čekám, že rozpočet městské firmy bude v těsném souladu s rozpočtem města.

Beru cenu předpokládanou výběrovým řízením, tedy jak správně píšeš, BEZ předchozích vynaložených nákladů na projekt, na zpracování výzvy, atd. A tuto maximální (a bohužel překročitelnou, pokud se najdou nějaké vícepráce jako např. s tou sanací starých nádrží na PHO) cenu předpokládám, že bývalí a mnozí staronoví zastupitelé probírali na svých seancích a rovněž určitě muselo proběhnout nějaké hlasování, že s tím souhlasí. Na jejich bedrech leží veškerá tíha rozhodování, oni v tomto zastupují kolektivně město. A podle toho, kdo tu ruku zvednul PRO nebo se zdržel a nebo hlasoval PROTI záměru, můžeme vyvozovat nějakou konkrétní osobní zodpovědnost. A pokud budeme brát skutečnost, že např. v případě záměru ÚJP Praha zastupitelé hlasovali, aniž by věděli o čem, tak pochybuji o tom, že by si všichni svědomití zastupitelé dopředu nastudovali předpokládané provozní náklady. Tyto náklady vč. mzdových ale už nejsou předpokládané, ale reálné, neb oficiálně za 2 dny spuštěný areál CZV už od ledna tohoto roku zaměstnává lidi. Za minulé dva měsíce už tento areál generuje ztrátu - propad, protože nevydělává a vydělávat možná začne až po 21.3.2015.

Datum 20.03.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

Projektem jsem myslel projektovou dokumentaci stavby a zařízení, stavební dozor apod. Dotace počítá na PD s 5,6 mil. Kč, přičemž já jsem se jen do roku 2013 dopočítal 8 mil. Kč.

Vícepráce neschvaluje rada ani zastupitelstvo. (Místo)starosta prostě podepíše smlouvu a je vymalováno. U CZV však nakonec došlo k tomu, že vypuštěním některých prací je konečná cena nižší než vysoutěžená.

Politické rozhodnutí dát peníze na určitý projekt a na jeho provoz může být sankcionováno jen voliči ve volbách.

Datum 20.03.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

To jsou zajímavé počty. Rozdíl navíc nad dotace činí tedy 2,4 milionu. Komu a kým byly vyplaceny, když ne ROP Jihovýchod? Byly vyplaceny městem pro Burianův ECEAT, nebo Burianovi již pod působením EC s.r.o.?

Ať se to někomu líbí, nebo ne, starostu a jeho područníka místostarostu, beru také mezi ZASTUPITELE obce, dokonce mezi ty nejvyšší! Jsou totiž voleni naprosto stejným způsobem, jako ostatní řadoví radní a zastupitelé. Pokud došlo nakonec k úspoře, tak to jedině kvituji s povděkem.

Pokud si současní voliči přejí dynamičtější dotační "rozvoj bystřického regionu", avšak na úkor zadlužování města na další generaci obyvatel, tedy na naše děti a vnuky, a na úkor projektů, přinášejících jen mizivé procento nových pracovních míst (a navíc neprůbojných a protekčních, obsazovaných kamarády kamarádů), tak je budou pořád dokola volit ty, co tam jsou. Málokomu se totiž líbí nepopulární, ale na druhou stranu rozumné utahování opasků, které propagují spíše pravicové strany v tmavších studenějších barvách, než ty levicové ve světlejších teplejších barvách. Rozvoj prosím, ale regulérně a poctivě, bez nějakých dotací... to je umění! A před takovými investory se skloním a smeknu. Příkladem budiž Wera-Werk, Rathgeber, Cormen. Nikoliv před současnými "spasiteli" zábavních parků typu Šikland, pod vedením ostříleného pána Buriana, který takto ve svojí dotační firmičce ECEAT zaměstnal celou svoji rodinku, včetně manželky a synátora. Kteří se jinak, než bez dotací, (u)živit prostě a jednoduše nedokáží, protože nic jiného neumí!

Datum 21.03.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

Zadavatel zakázky platí dodavatelům za realizaci zakázky. ROP posílá peníze zadavateli na projekt, ale dotace nikdy nepokrývá 100% nákladů zakázky. Proto zadavatel platí vždy více než je mu proplaceno na dotaci.

Peníze na související náklady šly mnoha subjketům: Petru Jakubíčkovi (dělal i koncesní řízení na zimní stadion), AS Project CZ (projektová dokumentace), Jaroslav Dufek (stavební dozor), RTS (zadávací řízení na zakázku)...

Starosta není nadřízený ani zastupitelům, ani místostarostovi. Naopak zastupitelstvo je nadřízeno (místo)starostovi. A starosta nemá právo uzavírat nějaké smlouvy, pokud k tomu není pověřen příslušným orgánem (rada nebo zastupitelstvo).

Snížení nákladů je zapříčiněno vypuštěním některých prací a objektů, třeba vsakovacího systému na děšťovou vodu. Takže je otázka, zda je to snížení pozitivní změna.

Datum 21.03.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

https://zdarsky.denik.cz/zpravy_region/v-bystrickem-edenu-slavi-prichod-jara-20150321.html

Však ano, dotace v našem případě byly 115 mil., což je cca 80% a zbytek (40-50 mil.) lepí město. Související náklady nikdo nepopírá.

Starosta sice není nadřízený, ale chová se tak, jako kdyby byl. V médiích okolo CZV vystupuje za město on sám, případně s Vojtou a ředitelem EC s.r.o. Jeho podpis musí být posvěcen radními nebo řadovími zastupiteli. Proto vina je kolektivní.

Pokud dešťovou vodu využijí do připravované retenční nádrže (rybníčka) bez odtoku (nebesák), pak tato změna nenese žádné negativní následky. Hlavní je, že si tuto změnu nějakým způsobem odůvodní.

Žhavým drbem je to, že CZV by měl navštívit i prezident Zeman, toho času vyskytující se na Vysočině. Po TGM a Vaškovi Klausovi už půjde o třetího prezidenta, expremiéra ČSSD, který se snaží BnP osobně proslavit a dělat reklamu.

https://zdarsky.denik.cz/zpravy_region/eden-bude-v-dubnu-otevren-jenom-o-sobotach-a-nedelich-20150320.html

Jinak další zajímavá informace, ve zbytku března a celý duben bude na CZV otevřeno pro veřejnost pouze o víkendu. Co budou jeho zaměstnanci robit po dobu pracovního týdne od PO do PÁ? Takhle to tady tedy určitě s tou plánovanou návštěvností 50.000 lidí ročně opravdu nevytrhnou... a opět potvrzují, že se CZV definitivně stalo největší nevydělávající černou dírou města BnP.

Datum 23.03.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

Rozdíl mezi 200 (celkové náklady) a 115 (slíbená dotace) je 85.

Starosta zastupuje město navenek, proto není překvapující, že vystupuje v médiích.

Má vsakovací nádrž stejnou kapacitu jako projektovaný podzemní vsakovací systém?

Značná část pracovníků je tam zřejmě na různé dohody. A těm se za čas, kdy je zavřeno, neplatí.

Datum 23.03.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Soutěž bez soutěže s danými vítězi

Odpovědět

Tak pokud to bereš takto, tedy včetně daně, tak asi to tak bude. Daň dělá cca 1/5 nákladů jak na práce, tak i na materiály. A neplatí ji ROP státu ale logicky zadavatel a vlastník CZV, tedy město.

Tyto výpočty by snad měla obsahovat projektová dokumentace stavby. Neznám objem rybníčka. Poněvadž jsem PDS neviděl a ani nevím, co všechno budou na odboru žp (oddělení vodohospodářské) a odboru stavebním schvalovat, tak se k tomu těžko vyjádřit. Snad obecně - jímané srážkové vody ze střechy se dle vodního zákona berou jako nakládání s povrchovými vodami, a pokud by hypoteticky byly vypouštěny až do Bystřičky, vyjadřovalo by se k tomu i Povodí Moravy s.p. u vsakování musí navíc být zadána i hydrogeologická studie - je možné, že to dělal ENVIREX Nové Město na Moravě, u kterého si město objednalo i průzkumné práce na zakládání novostavby pyramidy a možná i na ZS.

Těžko říci, jestli si zaměstnance uvazují regulérní pracovní smlouvou, nebo nějakou sezónní brigádnickou náhražkou - dohodou o výkonu práce. To snad ví jedině pan Buran a spol.