Bohatým musíme pomáhat!

23.12.2021 23:54

Zatímco nejednoho občana při pohledu na mizející restaurace a bankovní pobočky napadne, že je Bystřice městem v demografickém úpadku a na ekonomickém sestupu, kapitáni obchodních řetězců tento trudomyslný pohled nesdílí a připravují u nás investice do nových provozů. Vedle nedávno představeného projektu třetí prodejny stavebního materiálu nyní konkrétnější podobu získává i plán na obchodní zónu, v jejímž středu se má nacházet prodejna LIDL. Tento týden investor požádal krajský úřad o posouzení, zda má být podrobně zkoumán vliv záměru na životní prostředí (EIA).  

Areál má vyrůst na poli ohraničeném silnicí I/19, silnicí na Písečné a budoucími stavebninami DEK, uhlopříčně proti Penny marketu. Celková plocha staveniště má být 1,5 hektaru. Dominantní stavbou nákupní zóny má být typizovaná prodejna smíšeného zboží LIDL se zastavěnou plochou 2.390 m2 a výškou 6,9 m. Proti ní má vzniknout budova se čtyřmi prodejními jednotkami, které bude LIDL pronajímat externím zájemcům. Jedním z nich by mohla být trochu honosnější alternativa městské tržnice pro „lepší lidi“, polské PEPCO. Objekt se zastavěnou plochou téměř 1.600 m2 a výškou 6,8 m má sestávat ze čtyř samostatných prodejen.

Předložená dokumentace předpokládá, že zákazníci se budou do obchodní zóny dopravovat dominantně motorovými vozidly, pro jejichž pohyb a parkování mají vzniknout vnitroareálové komunikace a 174 stání na ploše bezmála 7.000 m2. Tyto rozsáhlé zpevněné plochy mají být nejblíže stávající zástavbě, zatímco budovy mají být naopak posunuty ke vzdálenější hranici parcely. Architektonické pojetí parkoviště zaujme naprostou absencí jakékoliv zeleně, takže bude fungovat jako jeden obrovský černo-šedý tepelný ostrov. Ostatně veškerá zeleň, která má podle podmínek územního plánu tvořit nejméně 20% plochy, je pro investora zjevně jen nevítanou komplikací. Na okrajích pozemku, které již beztak nelze zastavět, sice toleruje trávník, avšak stromy a keře nechal odsunout až za budovy. Funkci pohledovou a izolační, jak požaduje územní plán, tak bude zeleň plnit jen při pohledu od rozvodny a zbývající strany budou co nejvíce otevřeny.

Za prvek narušující krajinný ráz lze považovat rovněž 11 metrů vysoký osvětlený poutač s označením provozovny, umístěný nedaleko křižovatky. Je jistě v zájmu investora, aby jeho prodejna tvořila zdaleka viditelnou dominantu a lákala zákazníky, ale stavební úřad ve spolupráci s odborem životního prostředí by měl zajistit, že novostavba nebude narušovat krajinný ráz a začlení se do místního urbanismu. Dosázení lipové aleje podél I/19, zarytí stěny menší budovy přiléhající k silnici do Písečného popívanými rostlinami a snížení reklamního pylonu na výšku budov lze považovat z hlediska zájmů chráněných územním plánem za zcela minimální požadavky.  

U parcely v blízkosti zrušené čerpací stanice pohonných hmot příliš nepřekvapí, že geologický průzkum odhalil znečištění zemin a podzemní vody ropnými produkty, kobaltem a manganem. Kupodivu ale ne v části pozemku přiléhající k bývalé benzínce, ale na opačné straně. Za chybu předložené dokumentace je třeba považovat, že neuvádí žádné další podrobnosti, tedy míru znečištění, pravděpodobný původ ani navržený způsob sanace.  

Přiložené hluková a rozptylová studie vychází z předpokladu, že areál navštíví každý den cca 780 osobních vozidel a dospívají k závěru, že zatížení lokality hlukem a emisemi nepřekročí limity. Vstupní data se však zdají být značně podhodnocená.       

Autoři hlukové studie totiž provedli sčítání dopravy na parkovišti Penny market, a přestože sčítali jen ve všední den (středa) a v době oběda (11:45-13:45), vypočetli s využitím získaných údajů odhadovanou průměrnou denní intenzitu dopravy na tomto parkovišti na 760 vozidel, tedy prakticky totožnou jako u nákupní zóny LIDL, jejíž prodejny ovšem zabírají téměř trojnásobnou plochu.

Přístup do areálu pro motorová vozidla má být zajištěn sjezdem ze silnice na Písečné a novou komunikací při severní hranici stavebního pozemku, přesně, jak umožňuje a předpokládá územní plán města, neboť jistě atraktivnější alternativa přímého sjezdu ze silnice první třídy I/19 je vyloučena z důvodu nesouhlasu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Přestože území není možné zastavět bez zbudování zmíněné obslužné komunikace a mělo by se tedy jednat o náklad investora, ve věci se začalo angažovat město. Zastupitelé na posledním zasedání schválili odkup téměř 1.000 m2 pole od soukromého majitele za nevídaných 1.000 Kč/m2 za účelem výstavby předmětné komunikace, kterou by měl na své náklady provést LIDL a následně dílo předat městu. Deklarovaným důvodem pro zapojení města je, že silnice bude sloužit k obsluze celé zóny podél silnice I/19 a bude v budoucnu končit až u stavebnin PRO-DOMA. Avšak všechny sousední provozovny, ať plánované (DEK) či stávající (čerpací stanice, PEUGEOT), mají sjezdy ze silnice I/19, tuto trasu nebudou využívat a už s ohledem na enormní cenu pozemků pravděpodobně nikdy nevznikne. Pokud bude mít nějaký investor zájem stavět za silnicí I/19, stane se tak v blízkosti některého se stávajících sjezdů z I/19, daleko od nákupní zóny a plánované komunikace. Zastupitelé tak jménem města bez vážného důvodu převzali část nákladů komerčního projektu bohaté nadnárodní společnosti a na oplátku získají právo udržovat a opravovat cestu, která bude sloužit jedinému areálu.

Tím však zřejmě výdaje města teprve začínají. Vedle dopravy automobilové musí být nákupní zóna bezpečně dostupná také pro pěší, a to vyžaduje zbudování přechodu přes silnici I/19. Původní plán přimět ŘSD k přestavbě křižovatky u Penny marketu na okružní, a tím přenést náklady na stát, zjevně nevyšel, protože předložená dokumentace předpokládá jen menší úpravy prostorového uspořádání stávající křižovatky. Zásadní změnou však má být osazení semaforů a přeměna na křižovatku řízenou světelnými signály. Důvodem přestavby není zvýšení bezpečnosti silničního provozu, protože v takovém případě by transformaci realizovalo ŘSD, ale pouze umožnění stavby nákupní zóny. Vedle účinků na plynulost dopravy, které si dovede představit každý řidič, bude mít změna organizace dopravy v zájmu nadnárodní společnosti dopady i na městský rozpočet, neboť dokumentace stavbu označuje za investiční akci města Bystřice nad Pernštejnem. Je obtížně pochopitelné, proč představitelé města přenáší na daňové poplatníky výdaje, které má nést investor a nehájí zájmy místních obyvatel tím, že jej donutí jeho nákladem zbudovat okružní křižovatku i přístupovou komunikaci vyžadovanou územním plánem. Vstřícnost k firmě LIDL nelze odůvodnit veřejným zájmem, protože opravdu není možné označit za veřejný zájem příchod třetího maloobchodního řetězce do města.

Dokumentace předložená v procesu EIA, která počítá s výše popsanou finanční účastí města, byla dokončena 16. listopadu, měsíc před zasedáním zastupitelstva, které tuto participaci posvětilo. Pokud investor nechal zpracovat projekt podle konkrétního rozdělení rolí mezi něj a město, patrně měl dlouho dopředu potřebnou míru jistoty, že jej podpoří nadpoloviční většina bystřických zastupitelů.    

Pokud vynecháme spekulace o osobním prospěchu zainteresovaných představitelů města, pak je jediným vysvětlením vstřícnosti snaha získat politický kapitál, protože zákazníci jednoduše LIDL milují, a kdo jej přivede, ten něco „dělá pro lidi“. O tom, že tento pohled převládá i mezi zastupiteli, svědčí schválení mimořádné odměny pro starostu v maximální výši dvou měsíčních odměn (2x72.387 Kč hrubého), při němž bylo bravurní vyjednávání s firmou LIDL jedním ze zásadních argumentů.     

K předložené dokumentaci se každý může vyjádřit do 21. ledna 2022 podáním učiněným u Krajského úřadu Kraje Vysočina.

Zpět

Diskusní téma: Bohatým musíme pomáhat!

Datum 08.01.2022

Vložil Dotaz

Titulek Dotaz

Odpovědět

Vy se pane Švestko, k předložené PD do 21.1.2022 vyjádříte?

Datum 11.01.2022

Vložil Dotaz

Titulek Re: Dotaz

Odpovědět

Nebo je to taky tajné, jako informace, jestli jste očkován nebo ne? Ne, neděkuji za vaši neupřímnost... myslel jsem, že budete otevřenější.