Zpět k ohnutým hřbetům?

04.01.2018 23:55

Ačkoliv většina z nás bude bez zaváhání souhlasit s konstatováním, že politický režim v naší zemi před listopadem 1989 nebyl demokratický, odpovědět na otázku, co jej činilo nedemokratickým, by asi vyžadovalo delší přemýšlení. Jelikož starší generace už zapomněla a mladší nezažily, zkusme si připomenout mechanismy, jimiž se u nás realizovala moc, a to především na komunální úrovni, jež je zaměření těchto stránek nejblíže.

Kdybychom se vrátili časem o 30 let zpět, našli bychom na území České republiky zdánlivě velmi podobnou vertikálu výkonné moci státu jako dnes: na vrcholu vláda, pak krajské národní výbory (KNV), okresní národní výbory (ONV), městské národní výbory (MěNV) a místní národní výbory (MNV) v samostatných obcích, které nebyly městy. Oproti dnešní situaci tu však existovaly i dvě další paralelní vertikály moci. Jednak struktura Národní fronty, která vedle všech povolených politických stran (Komunistická strana Československa, Československá strana lidová, Československá strana socialistická) sdružovala i všechny povolené zájmové, volnočasové a sportovní organizace, např. Svaz socialistické mládeže (SSM), Svaz pro spolupráci s armádou (Svazarm), Český svaz tělesné výchovy, ale i Český myslivecký svaz a Český rybářský svaz, nebo Svaz českých filatelistů a Český svaz novinářů. Vrcholem struktury Národní fronty byl Ústřední výbor Národní fronty, paralelní k vládě, a pod ním bychom našli krajské, okresní, městské a místní výbory Národní fronty. Třetí vertikála moci, struktura Komunistické strany Československa (KSČ), byla nejdůležitější, neboť zbývající dvě byly vůči ní fakticky v podřízeném postavení a představovaly pouze nástroje k udržení moci. Paralelně k vládě existoval Ústřední výbor (ÚV KSČ) a pod ním krajské, okresní, městské a místní výbory KSČ.    

Stejně jako u vertikály výkonné moci, i na úrovni města bychom našli orgány zdánlivě podobné těm současným: městský národní výbor se podobal městskému úřadu, rada MěNV radě města a plenární zasedání zastupitelstvu. Ve skutečnosti byla všechna tato tělesa vytunelovaná, neboť po druhé světové válce již nedošlo k obnovení místních samospráv a národní výbory na všech úrovních vykonávaly pouze státní správu, tedy plnily úkoly uložené výše postavenými národními výbory. V praxi to například znamenalo, že MěNV nedisponoval žádnými daňovými příjmy, s nimiž by mohl nakládat dle svého uvážení. Finanční prostředky na daný rok mu přiděloval okresní národní výbor, a to na základě rozpočtu, s jehož jednotlivými položkami musel ONV souhlasit. Do rozpočtu MěNV sice plynuly i další příjmy, např. transfery od místních závodů, které se podílely na nákladech investiční výstavby (školky, obchody apod.), z prodeje stravy ve školních jídelnách nebo i za služby poskytované v provozovnách spadajících pod MěNV (holič, instalatér…), ale ani s nimi nemohl nakládat bez souhlasu ONV.

Nejdůležitějším opatřením při předstírání, že předlistopadový režim je demokracií, byla existence voleb do zastupitelských sborů, mimo jiné i do pléna MěNV. Samotné volby však zastupitelskou demokracii netvoří. Ta vzniká až ve chvíli, kdy mají občané možnost spravovat své společné záležitosti prostřednictvím zástupců, přičemž mají reálnou možnost vybrat, kdo se oním zástupcem stane, což před rokem 1990 neměli. Tehdy existovala pouze jedna jediná kandidátní listina, kterou tvořili zástupci organizací sdružených v Národní frontě, dominantně samozřejmě KSČ. Tvorba kandidátky začínala na konci volebního období pohovory se stávajícími poslanci před komisemi, které hodnotily, jak dobře poslanec plnil úkoly (!). Pokud s jeho výkonem panovala spokojenost, byl zpravidla organizací Národní fronty navržen i pro další období. I volební program byl přirozeně jediný a opět vznikal vyjednáváním mezi organizacemi Národní fronty, což bylo vydáváno za patricipaci občanů. Jelikož se však stále pohybujeme v oblasti státní správy, ve skutečnosti jeho podobu předurčovaly direktivy vyšších národních výborů a směrnice komunistické strany, především sjezdu a ÚV KSČ. Samotný akt volby spočíval v tom, že „volič“ po prokázání totožnosti před volební komisí obdržel volební lístek se jménem kandidáta, který pouze přenesl do urny. Na rozdíl ode dneška se lístky nevkládaly do obálek a nebyl povinný odchod za plentu. Ten byl naopak považován za akt rebelie, který byl u „provinilce“ zaznamenán. Člověk, který se dokonce k volbám nedostavil vůbec, pak byl předvolán před komisi k podání vysvětlení. Ačkoliv de iure účast u voleb povinná nebyla a každý měl právo lístky za plentou upravit, nekonformní volební chování bylo evidováno a zohledňováno, pokud dotyčný člověk státní správu o cokoliv žádal. Takže asi nepřekvapí, že třeba ve volbách v červnu 1981 se z 6.378 voličů dostavilo 6.372, kteří pro kandidáty odevzdali 6.363 hlasů. Což znamená, že jen 15 z 6.378 voličů postupovalo jinak, než se od nich očekávalo.   

S ohledem na minimální pravomoci může překvapit, že plenární zasedání bystřického MěNV sestávalo v letech 1981-1986 ze 125 poslanců. Přestože v tomto čísle byli zahrnuti i delegáti dnes samostatných „integrovaných obcí“ (Ždánice, Písečné, Věchnov…), i tak jich ze samotné Bystřice bylo 88. A ačkoliv ve volebním období 1986-1990 jejich počet klesnul na 103, i tak je to násobně více než dnešních 23 zastupitelů, jejichž kompetence jsou navíc podstatně širší. Důvodem bylo, že poslanci nebyli zástupci občanů, ale naopak prodloužením vertikály státní moci blíže k poddaným. Každý z nich byl volen ve velmi malém obvodě, sestávajícím z jedné dvou ulic, na sídlišti ze tří vchodů. Dnes je celé město jedním volebním obvodem, kandidující strany získávají podporu pro svůj program na celém území a zastupitel reprezentuje všechny své voliče, ať jsou odkudkoliv. Naopak tehdy existoval program jen jeden a kandidát, pro kterého mohl konkrétní volič hlasovat, také jen jeden. Zvolený poslanec byl následně vydáván za zástupce všech obyvatel v jeho malém volebním obvodu, byť fakticky plnil ve vztahu k poddaným úkoly, které mu ukládal MěNV. O zastupitelské demokracii nemůže být řeči ani z toho důvodu, že poslanec mohl být „pro ztrátu důvěry“ orgány MěNV kdykoliv odvolán. A poslanec, který se opakovaně nezúčastnil plenárního zasedání, byl předvolán k předsedovi MěNV k podání vysvětlení. Z toho všeho jasně vyplývá, že se nezodpovídal voličům, nýbrž představitelům státní moci. 

Vedle udržování klidu ve volebním obvodu bylo klíčovým úkolem poslance zajištění plnění volebního programu Národní fronty. Abychom pochopili, co to v praxi znamenalo, je vhodné připomenout, že v 70. a 80. letech minulého století centrálně plánovaná ekonomika stále více zaostávala za jejími „kapitalistickými“ protějšky. Na obranu proti tomuto trendu autokratická elita zavedla masivní využívání neplacené práce v akcích „Z“ („Z“ jako závazek). Při jejich plánování se podniky, školy a organizace sdružené v Národní frontě zavázaly, že jejich zaměstnanci/žáci/členové odpracují zdarma určitý počet hodin. Tyto instituce pak zajišťovaly, že slíbený počet zaměstnanců/žáků/členů přijme individuální závazek a skutečně jej odpracuje. I přes široký záběr podniků, škol a Národní fronty však nezanedbatelné množství poddaných zůstávalo mimo dosah těchto struktur, a právě k jejich zapojení do bezplatné práce sloužily občanské výbory. A že se nejednalo o zanedbatelnou pomoc chřadnoucí ekonomice dokládá, že v období sedmé pětiletky (1981-1986) bylo v Bystřici a integrovaných obcích v akcích „Z“ vykázáno přes 880 tis. odpracovaných hodin, z toho školami 435,8 tis., závody 67 tis., organizacemi Národní fronty 145,3 tis. a občanskými výbory 232,3 tis. hodin.

Územní působnost občanského výboru zahrnovala vždy několik volebních obvodů poslanců, v letech 1981-1986 jich na území města působilo 10. Ve svěřené oblasti výbory zajišťovaly, že „dobrovolný“ závazek přijme dostatečný počet poddaných. Kontrolu, zda konkrétní člověk odpracoval, co slíbil, měl na starost „jeho“ poslanec, který výkazy raportoval k orgánům MěNV.

Využívání neplacené práce se neomezovalo na investiční akce. Byla nasazována i na pomoc v zemědělství a v lesích. A dále při péči o městskou zeleň a úklidu a údržbě veřejných prostranství, kde každý občanský výbor zodpovídal na svůj územní obvod. Zásadní byla poddanská práce rovněž při úklidu po zimě, který musel být opravdu rozsáhlý. Pro nepamětníky připomínám, že zimní údržba komunikací byla prováděna výhradně škvárou, což je mimořádně prášivý odpad šedočerné barvy ze spalování uhlí. Jarní úklid směřoval k přípravě prvomájové manifestace, při níž členové občanského výboru kontrolovali účast poddaných ze svého obvodu, stejně jako při dalších manifestacích.

Vedle výkonu neplacené práce shromažďovaly občanské výbory o svých svěřencích i další informace, na jejichž základě potom vydávaly vyjádření k žádostem o povolení ke stavbě garáže, o přijetí dítěte do školky nebo jeslí, o devizový příslib a vycestování do zahraničí ad. V době, kdy kdokoliv může sebrat občanský průkaz, sednout do auta a už zítra vybírat v Paříži z bankomatu eura, se to může zdát nepředstavitelné, ale skutečně ještě před 30 lety rada MěNV poddaným vydávala povolení nakoupit cizí měnu a přejet hranice, a pro vydání souhlasu bylo klíčové hodnocení od funkcionářů občanského výboru. Rada MěNV zasahovala i do dalších oblastí soukromého života, např. musela schválit každý zamýšlený převod nemovitosti mezi soukromými osobami. I zde se vyjadřoval občanský výbor.                  

Občanské výbory byly voleny na veřejných schůzích, a také jejich schůze byly veřejné, avšak to neznamená, že by poddaní měli na jejich složení reálný vliv: mohli maximálně zvednout ruku pro sestavu, kterou si domluvily organizace Národní fronty mezi sebou. Rovněž náplň činnosti výborů nebyla určována potřebami zdola, nýbrž úkoly shora, od MěNV. Tyto orgány byly poddaným vyčleněny jako místa, kde mohli přednášet své podněty a stížnosti, které byly jako součást zápisu z jednání předávány k vyřešení na MěNV. Důležitou úlohou občanských výborů tak bylo tlumení nespokojenosti hned v zárodku, než z místní úrovně přerostla třeba na plenární zasedání MěNV.     

Zkušenost s fungováním občanských výborů, které především na sídlištích narážely na anonymitu prostředí a neochotu se angažovat, vedla v roce 1986 ke zřízení 45 domovních komisí, jejichž 135 členů mělo občanským výborům napomáhat při působení na poddané v bytových domech. Vertikála státní výkonné moci se tak z úrovně vlády přes krajské, okresní a městské národní výbory, občanské výbory a domovní komise rozšířila až bezprostředně ke každému jednotlivci. Samozřejmě vedle této vertikály, která na něj dotírala v osobním životě, byl obklopen chapadly vládnoucí elity i ve škole, v zaměstnání, ve sportovním oddílu, filatelistickém spolku… Všechno dohromady to vytvářelo systém dokonalé přetvářky, v němž si člověk v naprostém soukromí mohl myslet, co chtěl, ale dělat musel, co se od něj očekávalo, jinak byl aparátem státu postižen nejenom on, ale i ostatní členové rodiny. Na vrcholu mocenské pyramidy sice stáli členové ÚV KSČ, ale to neznamená, že represivní režim vytvořili a především udržovali sami. Při životě jej zachovávaly aktivně statisíce, které z jeho fungování měly osobní prospěch, a miliony pasivně tím, že si všechno nechaly líbit.           

Stav naší země před rokem 1989, tedy úzká vedoucí skupina, která ovládá několikastupňovou, přísně hierarchickou strukturu, jejímž posláním je určovat úkoly i pro posledního poddaného, který sám nemá na podobu a fungování struktury reálný vliv, a může se mít dobře, pokud se do ní zapojí a bude stoupat v hierarchii výše, to je obrázek státu řízeného jako firma. A proto poměry ve společnosti v 70. a 80. letech nejsou pouhá minulost, která „se nemůže vrátit“, jak mnoho lidí blahosklonně tvrdí. Ne, ve chvíli, kdy předseda vlády vyhrál volby se slibem, že bude řídit stát jako firmu, je to vážné varování. Zřejmě ne pro ty, kterým ohnutý hřbet nevadil a vzpomínají na ony časy s nostalgií, ti jsou asi ztraceni. Ale snad pro ty, kteří mylně považují demokracii buď za jistotu, nebo za něco, co na kvalitu jejich soukromého života nemá vliv. Budiž nám předlistopadový režim poučením, že život bez demokracie a svobody je ubohý a lhostejnost se nevyplácí.             

Jděte k volbám a nevolte Babišova pomocníka!

(Údaje čerpány z Bystřického zpravodaje ze 70. a 80. let 20. století.)

Zpět

Diskusní téma: Zpět k ohnutým hřbetům?

Datum 16.01.2018

Vložil Sun

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Jedno to může být neextrémistovi, nenáckovi, nefašounovi a nexenofobovi. Jedno to ale není extrémistovi, náckovi, fašounovi a xenofobovi. Mě vaší jen japončíkův diskriminační názor, nic víc.

Datum 16.01.2018

Vložil Zasmušilý angrešt

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Sun: Vaší místo vadí? Ten telefon je sviňa, co?

Datum 15.01.2018

Vložil Zasmušilý angrešt

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Takže Vy byste stíhal i obrázky s hákovým křížem házeným do koše a přeškrtnutým Hitlerem? Islám je stejné zlo jako nacismus, a kdo jo hájí, jako teď Vy, je stejná zrůda, jako ten, kdo hájí nacismus. A na tom nic nezmění ani zjevná Vaše válka o poslední slovo.

Datum 15.01.2018

Vložil Lukino

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Co to tu plácáte za nesmysly? Ano, čůrání na mešitu může být muslimy bráno jako hanobení. Asi také nevíte, z jakého popudu vznikly teroristické útoky ve Francii na Charlie-Hebdot, kde si karikaturisté utahovali z Mohameda. Pak se není čemu divit. Hlupák Okamura těmito obrázky podněcuje právě k ještě větší vzájemné nenávisti.

Datum 15.01.2018

Vložil Zasmušilý angrešt

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Schvalujete tu vraždu v Charlie Hebdo? Pak pozor, je to trestné.

Datum 15.01.2018

Vložil Lukino

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

To jsem nenapsal, vidíte si pod klávesnici, co to tu datlujete za nesmysly? Já vražedné útoky slimáků na nevinné odsuzuju, ať už to spáchá kdokoliv! Napsal jsem jen to, co bylo spouštěčem takových reakcí. Okamura si podobně hraje s ohněm. Ale až se stanou podobné teroristické útoky u nás, což bych si nepřál a doufám, že je naše policejní složky odhalí dřív, než něco zkusí, budu vědět komu za toto hrocení a podněcování nenávisti poděkovat. Ano právě Tomiovi. Do pekla s ním! To nejsem ani křesťan, ale ateista.

Datum 15.01.2018

Vložil Zasmušilý angrešt

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Do pekla s ním? To je ta vaše sluníčkářská láska, mír a klid?

Datum 15.01.2018

Vložil Lukino

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Rozdílem je, že já nemám v láskce jednoho čechojapojce, ale vy nenávidíte asi jednu miliardu muslimů. Nebojte, nejvíc je na světě křesťanů. K smíchu je, že je chcete zakázat s ČR, ale za hranicemi, to už vám jaksi nevadí. Inu extrémní nacionalista. Víte, že extrémní nacionalisté mají velmi blízko k nacistům?

Datum 15.01.2018

Vložil Sun

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Lukine, naštvanej angrešt nenávidí všechny muslimy nejenom u nás ale i na celém světě, není to tedy nacionalista, ale armageddon ;-))) on by si přál, aby celá zeměkoule byla muslimů prostá, vystřelit je na mars a podobně. To by ale byl další holocaust.

Datum 15.01.2018

Vložil Lukino

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

:-D ne, to si pleteme pojmy, holocaust, je skutečné vyhlazení, ale vystřelení na mars je jen přestěhování.

Datum 15.01.2018

Vložil Zasmušilý angrešt

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Mám podezření, že Lukino a Sun jedna jediná osoba jest.

Datum 17.01.2018

Vložil Pravdoláskař

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Korán je opravdu plný zla...

Trest za smilstvo a homosexualitu: „Kdo se dopustí cizoložství s ženou někoho jiného, kdo cizoloží s ženou svého bližního, musí zemřít, cizoložník i cizoložnice. Kdo by spal s ženou svého otce, odkryl nahotu svého otce. Oba musejí zemřít, jejich krev padni na ně. Kdyby někdo spal se svou snachou, oba musejí zemřít; dopustili se zvrhlosti, jejich krev padni na ně. Kdyby muž spal s mužem jako s ženou, oba se dopustili ohavnosti; musejí zemřít, jejich krev padni na ně. Kdyby někdo pojal ženu a zároveň i její matku, spáchal mrzký čin. Budou upáleni, muž i ty ženy, aby nedocházelo mezi vámi k mrzkým činům.“

Trest za rouhání: „Vyveď toho zlolajce ven z tábora; tam všichni, kdo ho slyšeli, vloží ruce na jeho hlavu a celá pospolitost ho ukamenuje. [...] Jak host, tak domorodec zemře, jestliže bude lát Jménu.“

A konečně vztah k nevěřícím: „Vyhubíš je jako klaté, neuzavřeš s nimi smlouvu a nesmiluješ se nad nimi, nespřízníš se s nimi, svou dceru neprovdáš za syna někoho z nich ani jeho dceru nevezmeš pro svého syna. To by odvrátilo tvého syna ode mne, takže by sloužili jiným bohům.“

Vlastně počkat, tohle není Korán, to je Bible. Abych Vás parafrázoval: "Křesťanství má zlo zakořeněno už ve svých základech, v Bibli."

Datum 17.01.2018

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Citační odkaz by byl?

Datum 18.01.2018

Vložil Pravdoláskař

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Lv 20,10–14; Lv 24,14–16; Dt 7,2–4.

Datum 18.01.2018

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Ano, citované texty se v Bibli skutečně nachází. Zastrčené v nejméně čtených knihách Starého zákona. Křesťanství je však založena na učení Nového zákona, kde je stěžejním principem láska. Pokud tedy chcete reklamovat Starý zákon, obraťte se na židy.

Datum 19.01.2018

Vložil Jarda Smutný

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Pravdoláskař ale nechce nic reklamovat. Chce jen ukázat, že křesťané čerpají z podobného základu, jako muslimi a že Bible a Korán toho mají hodně společného, takže není pravda, že křesťaňští pravdoláskaři milují i své nepřítele. Nemilují. Je tam podobná nenávist a zlost.

Ale řezat hlavu nepříteli za živa, jak to dělají džihádisti, nebo se ovázaný dynamitem vyhodit do vzduchu v přecpaném autobuse, jsem u křesťana ještě neviděl, možná mě někdo opraví.

Takže něco je teorie a něco praxe. Muslimi svoje právo šájíra dotahují do praxe. Pokud by tak měli učinit křesťané, pro něž je Starý zákon také posvátnou knihou a božím slovem, chovali by se podobně... stačí si přečíst tyto texty a slova o prolití krve.

Datum 19.01.2018

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Ježíš z pozice Božího syna stanovil způsob a principy, kterými křesťané na starý Starý zákon nahlíží. Jeho násilná interpretace není v křesťanství teologicky přípustná. Proto je tvrzení, že by se křesťané mohli chovat vůči bezvěrcům jako islamisté, zjevně pitomé.

Datum 21.01.2018

Vložil Jarda Smutný

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Omyl, pane Švestko. Ježíš nic nestanovil. Pokud sám moc dobře víte, tak Bibli napsali lidé a jak na ni každý nahlíží a věc výkladů je věcí lidí samotných, nikoliv Boha. Mnoho věcí se zkreslilo a zdezinterpretovalo špatnými a nedokonalými překlady hebrejského originálu do jiných jazyků. Takže i tito lidé si nakonec stanovili způsoby a principy, jak nahlížet například na desatero přikázání. Jsou tam také jistá omezení a diskriminace, třeba například pro vdovy, zda-li se mohou znovu vdát, a podobně. Pak také záleží na motlidbách, chození do kostela a aktivní účasti ve sborech. Tím se křesťani profilují.

Datum 21.01.2018

Vložil Láska?

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Podívejte, jak se Bible staví k bezvěrcům a jinověrcům. Vybízí přímo k válkám, nenávisti, kamenování a zabíjení. Liší se tak od Koránu? Příliš ne.

Exodus 32:26-29 Tu se Mojžíš postavil do brány tábora a zvolal: „Kdo je Hospodinův, ke mně!“ Seběhli se k němu všichni Léviovci. Řekl jim: „Toto praví Hospodin, Bůh Izraele: Všichni si připněte k boku meč, projděte táborem tam i zpět od brány k bráně a zabijte každý svého bratra, každý svého přítele, každý svého nejbližšího.“ Léviovci vykonali, co jim Mojžíš rozkázal; toho dne padlo z lidu na tři tisíce mužů. Potom Mojžíš řekl: „Ujměte se dnes svého úřadu pro Hospodina každý, kdo povstal proti svému synovi či bratru, aby vám dnes dal požehnání.“

Deuteronomium 13:13-19 Kdybys uslyšel o některém svém městě, které ti dává Hospodin, tvůj Bůh, aby ses v něm usadil, že z tvého středu vyšli muži ničemní a svádějí obyvatele města slovy: „Pojďme sloužit jiným bohům,“ které jste neznali, budeš pátrat a zkoumat a dobře se vyptávat; bude-li to jistá pravda, že se taková ohavnost ve tvém středu stala, úplně vybiješ obyvatele toho města ostřím meče, zničíš je ostřím meče jako klaté, i všechno, co je v něm, i jeho dobytek. Všechnu kořist z něho shromáždíš na jeho prostranství a město i všechnu kořist z něho spálíš jako celopal pro Hospodina, svého Boha. Zůstane navěky pahorkem sutin, nikdy nebude vystavěno. Ať ti neulpí na ruce nic z toho, co propadlo klatbě, aby se Hospodin od svého planoucího hněvu odvrátil a udělil ti slitování. Slituje se nad tebou a rozmnoží tě, jak přísahal tvým otcům, když budeš poslouchat Hospodina, svého Boha, dbát na všechny jeho příkazy, které ti dnes udílím, a dodržovat, co je správné v očích Hospodina, tvého Boha.

Deuteronomium 13:7-11 Kdyby tě tvůj bratr, syn tvé matky, nebo tvůj syn nebo tvá dcera nebo tvá vlastní žena nebo tvůj nejmilejší přítel potají ponoukal: „Pojďme sloužit jiným bohům,“ které jsi neznal ty ani tvoji otcové, některým z bohů těch národů, které jsou kolem vás, ať blízko tebe nebo daleko od tebe, od jednoho konce země až k druhému konci země, nepřivolíš mu a neuposlechneš ho, nebudeš ho litovat ani s ním mít soucit ani ho krýt. Musíš ho zabít. Nejprve se proti němu pozdvihne tvoje ruka, aby ho usmrtila, potom ruce všeho lidu. Budeš ho kamenovat, dokud nezemře, protože tě usiloval odvést od Hospodina, tvého Boha, který tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví.

Deuteronomium 17:1-5 Nebudeš obětovat Hospodinu, svému Bohu, dobytče ze skotu nebo bravu, na němž je vada, cokoli špatného, protože to má Hospodin, tvůj Bůh, za ohavnost. Vyskytne-li se u tebe v některé z tvých bran, které ti Hospodin, tvůj Bůh, dává, muž nebo žena, kteří by se dopustili toho, co je zlé v očích Hospodina, tvého Boha, přestoupili by jeho smlouvu a odešli sloužit jiným bohům a klanět se jim, slunci nebo měsíci anebo celému nebeskému zástupu, což jsem nepřikázal, a bude-li ti to oznámeno nebo o tom uslyšíš, dobře si to prošetříš. Bude-li to jistá pravda, že byla spáchána v Izraeli taková ohavnost, vyvedeš toho muže nebo tu ženu, kteří se dopustili té zlé věci, ke svým branám a toho muže nebo tu ženu budete kamenovat, dokud nezemřou.

2 Paralipomenon 15:12-13 Zavázali se smlouvou, že se budou dotazovat na slovo Hospodina, Boha svých otců, celým svým srdcem a celou svou duší. A každý, kdo by se nedotazoval Hospodina, Boha Izraele, propadne smrti, ať malý nebo velký, ať muž nebo žena.

Ezechiel 9:5-7 A slyšel jsem, jak ostatním poručil: „Procházejte městem za ním a bijte bez lítosti a bez soucitu. Starce, mladíka, pannu, děti i ženy zabíjejte, šiřte zkázu. Nepřistupujte však k nikomu z těch, na nichž je znamení. Začněte od mé svatyně!“ I začali od starších, kteří byli před domem. Nařídil jim: „Poskvrňte dům, naplňte nádvoří skolenými; jděte!“ I vyšli do města a pobíjeli.

Tak kde je ta láska?

Datum 06.01.2018

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Žádný z kandidátů není "vítač". Proto je dilema "buď Zeman, nebo migranti" pohádka pro slabomyslné.

Pokud si člověk dokáže z předlistopadové doby vzít poučení a nechce, aby se nesvoboda vrátila, nemůže volit Babiše ani jeho pomahače.