Zpět k ohnutým hřbetům?

04.01.2018 23:55

Ačkoliv většina z nás bude bez zaváhání souhlasit s konstatováním, že politický režim v naší zemi před listopadem 1989 nebyl demokratický, odpovědět na otázku, co jej činilo nedemokratickým, by asi vyžadovalo delší přemýšlení. Jelikož starší generace už zapomněla a mladší nezažily, zkusme si připomenout mechanismy, jimiž se u nás realizovala moc, a to především na komunální úrovni, jež je zaměření těchto stránek nejblíže.

Kdybychom se vrátili časem o 30 let zpět, našli bychom na území České republiky zdánlivě velmi podobnou vertikálu výkonné moci státu jako dnes: na vrcholu vláda, pak krajské národní výbory (KNV), okresní národní výbory (ONV), městské národní výbory (MěNV) a místní národní výbory (MNV) v samostatných obcích, které nebyly městy. Oproti dnešní situaci tu však existovaly i dvě další paralelní vertikály moci. Jednak struktura Národní fronty, která vedle všech povolených politických stran (Komunistická strana Československa, Československá strana lidová, Československá strana socialistická) sdružovala i všechny povolené zájmové, volnočasové a sportovní organizace, např. Svaz socialistické mládeže (SSM), Svaz pro spolupráci s armádou (Svazarm), Český svaz tělesné výchovy, ale i Český myslivecký svaz a Český rybářský svaz, nebo Svaz českých filatelistů a Český svaz novinářů. Vrcholem struktury Národní fronty byl Ústřední výbor Národní fronty, paralelní k vládě, a pod ním bychom našli krajské, okresní, městské a místní výbory Národní fronty. Třetí vertikála moci, struktura Komunistické strany Československa (KSČ), byla nejdůležitější, neboť zbývající dvě byly vůči ní fakticky v podřízeném postavení a představovaly pouze nástroje k udržení moci. Paralelně k vládě existoval Ústřední výbor (ÚV KSČ) a pod ním krajské, okresní, městské a místní výbory KSČ.    

Stejně jako u vertikály výkonné moci, i na úrovni města bychom našli orgány zdánlivě podobné těm současným: městský národní výbor se podobal městskému úřadu, rada MěNV radě města a plenární zasedání zastupitelstvu. Ve skutečnosti byla všechna tato tělesa vytunelovaná, neboť po druhé světové válce již nedošlo k obnovení místních samospráv a národní výbory na všech úrovních vykonávaly pouze státní správu, tedy plnily úkoly uložené výše postavenými národními výbory. V praxi to například znamenalo, že MěNV nedisponoval žádnými daňovými příjmy, s nimiž by mohl nakládat dle svého uvážení. Finanční prostředky na daný rok mu přiděloval okresní národní výbor, a to na základě rozpočtu, s jehož jednotlivými položkami musel ONV souhlasit. Do rozpočtu MěNV sice plynuly i další příjmy, např. transfery od místních závodů, které se podílely na nákladech investiční výstavby (školky, obchody apod.), z prodeje stravy ve školních jídelnách nebo i za služby poskytované v provozovnách spadajících pod MěNV (holič, instalatér…), ale ani s nimi nemohl nakládat bez souhlasu ONV.

Nejdůležitějším opatřením při předstírání, že předlistopadový režim je demokracií, byla existence voleb do zastupitelských sborů, mimo jiné i do pléna MěNV. Samotné volby však zastupitelskou demokracii netvoří. Ta vzniká až ve chvíli, kdy mají občané možnost spravovat své společné záležitosti prostřednictvím zástupců, přičemž mají reálnou možnost vybrat, kdo se oním zástupcem stane, což před rokem 1990 neměli. Tehdy existovala pouze jedna jediná kandidátní listina, kterou tvořili zástupci organizací sdružených v Národní frontě, dominantně samozřejmě KSČ. Tvorba kandidátky začínala na konci volebního období pohovory se stávajícími poslanci před komisemi, které hodnotily, jak dobře poslanec plnil úkoly (!). Pokud s jeho výkonem panovala spokojenost, byl zpravidla organizací Národní fronty navržen i pro další období. I volební program byl přirozeně jediný a opět vznikal vyjednáváním mezi organizacemi Národní fronty, což bylo vydáváno za patricipaci občanů. Jelikož se však stále pohybujeme v oblasti státní správy, ve skutečnosti jeho podobu předurčovaly direktivy vyšších národních výborů a směrnice komunistické strany, především sjezdu a ÚV KSČ. Samotný akt volby spočíval v tom, že „volič“ po prokázání totožnosti před volební komisí obdržel volební lístek se jménem kandidáta, který pouze přenesl do urny. Na rozdíl ode dneška se lístky nevkládaly do obálek a nebyl povinný odchod za plentu. Ten byl naopak považován za akt rebelie, který byl u „provinilce“ zaznamenán. Člověk, který se dokonce k volbám nedostavil vůbec, pak byl předvolán před komisi k podání vysvětlení. Ačkoliv de iure účast u voleb povinná nebyla a každý měl právo lístky za plentou upravit, nekonformní volební chování bylo evidováno a zohledňováno, pokud dotyčný člověk státní správu o cokoliv žádal. Takže asi nepřekvapí, že třeba ve volbách v červnu 1981 se z 6.378 voličů dostavilo 6.372, kteří pro kandidáty odevzdali 6.363 hlasů. Což znamená, že jen 15 z 6.378 voličů postupovalo jinak, než se od nich očekávalo.   

S ohledem na minimální pravomoci může překvapit, že plenární zasedání bystřického MěNV sestávalo v letech 1981-1986 ze 125 poslanců. Přestože v tomto čísle byli zahrnuti i delegáti dnes samostatných „integrovaných obcí“ (Ždánice, Písečné, Věchnov…), i tak jich ze samotné Bystřice bylo 88. A ačkoliv ve volebním období 1986-1990 jejich počet klesnul na 103, i tak je to násobně více než dnešních 23 zastupitelů, jejichž kompetence jsou navíc podstatně širší. Důvodem bylo, že poslanci nebyli zástupci občanů, ale naopak prodloužením vertikály státní moci blíže k poddaným. Každý z nich byl volen ve velmi malém obvodě, sestávajícím z jedné dvou ulic, na sídlišti ze tří vchodů. Dnes je celé město jedním volebním obvodem, kandidující strany získávají podporu pro svůj program na celém území a zastupitel reprezentuje všechny své voliče, ať jsou odkudkoliv. Naopak tehdy existoval program jen jeden a kandidát, pro kterého mohl konkrétní volič hlasovat, také jen jeden. Zvolený poslanec byl následně vydáván za zástupce všech obyvatel v jeho malém volebním obvodu, byť fakticky plnil ve vztahu k poddaným úkoly, které mu ukládal MěNV. O zastupitelské demokracii nemůže být řeči ani z toho důvodu, že poslanec mohl být „pro ztrátu důvěry“ orgány MěNV kdykoliv odvolán. A poslanec, který se opakovaně nezúčastnil plenárního zasedání, byl předvolán k předsedovi MěNV k podání vysvětlení. Z toho všeho jasně vyplývá, že se nezodpovídal voličům, nýbrž představitelům státní moci. 

Vedle udržování klidu ve volebním obvodu bylo klíčovým úkolem poslance zajištění plnění volebního programu Národní fronty. Abychom pochopili, co to v praxi znamenalo, je vhodné připomenout, že v 70. a 80. letech minulého století centrálně plánovaná ekonomika stále více zaostávala za jejími „kapitalistickými“ protějšky. Na obranu proti tomuto trendu autokratická elita zavedla masivní využívání neplacené práce v akcích „Z“ („Z“ jako závazek). Při jejich plánování se podniky, školy a organizace sdružené v Národní frontě zavázaly, že jejich zaměstnanci/žáci/členové odpracují zdarma určitý počet hodin. Tyto instituce pak zajišťovaly, že slíbený počet zaměstnanců/žáků/členů přijme individuální závazek a skutečně jej odpracuje. I přes široký záběr podniků, škol a Národní fronty však nezanedbatelné množství poddaných zůstávalo mimo dosah těchto struktur, a právě k jejich zapojení do bezplatné práce sloužily občanské výbory. A že se nejednalo o zanedbatelnou pomoc chřadnoucí ekonomice dokládá, že v období sedmé pětiletky (1981-1986) bylo v Bystřici a integrovaných obcích v akcích „Z“ vykázáno přes 880 tis. odpracovaných hodin, z toho školami 435,8 tis., závody 67 tis., organizacemi Národní fronty 145,3 tis. a občanskými výbory 232,3 tis. hodin.

Územní působnost občanského výboru zahrnovala vždy několik volebních obvodů poslanců, v letech 1981-1986 jich na území města působilo 10. Ve svěřené oblasti výbory zajišťovaly, že „dobrovolný“ závazek přijme dostatečný počet poddaných. Kontrolu, zda konkrétní člověk odpracoval, co slíbil, měl na starost „jeho“ poslanec, který výkazy raportoval k orgánům MěNV.

Využívání neplacené práce se neomezovalo na investiční akce. Byla nasazována i na pomoc v zemědělství a v lesích. A dále při péči o městskou zeleň a úklidu a údržbě veřejných prostranství, kde každý občanský výbor zodpovídal na svůj územní obvod. Zásadní byla poddanská práce rovněž při úklidu po zimě, který musel být opravdu rozsáhlý. Pro nepamětníky připomínám, že zimní údržba komunikací byla prováděna výhradně škvárou, což je mimořádně prášivý odpad šedočerné barvy ze spalování uhlí. Jarní úklid směřoval k přípravě prvomájové manifestace, při níž členové občanského výboru kontrolovali účast poddaných ze svého obvodu, stejně jako při dalších manifestacích.

Vedle výkonu neplacené práce shromažďovaly občanské výbory o svých svěřencích i další informace, na jejichž základě potom vydávaly vyjádření k žádostem o povolení ke stavbě garáže, o přijetí dítěte do školky nebo jeslí, o devizový příslib a vycestování do zahraničí ad. V době, kdy kdokoliv může sebrat občanský průkaz, sednout do auta a už zítra vybírat v Paříži z bankomatu eura, se to může zdát nepředstavitelné, ale skutečně ještě před 30 lety rada MěNV poddaným vydávala povolení nakoupit cizí měnu a přejet hranice, a pro vydání souhlasu bylo klíčové hodnocení od funkcionářů občanského výboru. Rada MěNV zasahovala i do dalších oblastí soukromého života, např. musela schválit každý zamýšlený převod nemovitosti mezi soukromými osobami. I zde se vyjadřoval občanský výbor.                  

Občanské výbory byly voleny na veřejných schůzích, a také jejich schůze byly veřejné, avšak to neznamená, že by poddaní měli na jejich složení reálný vliv: mohli maximálně zvednout ruku pro sestavu, kterou si domluvily organizace Národní fronty mezi sebou. Rovněž náplň činnosti výborů nebyla určována potřebami zdola, nýbrž úkoly shora, od MěNV. Tyto orgány byly poddaným vyčleněny jako místa, kde mohli přednášet své podněty a stížnosti, které byly jako součást zápisu z jednání předávány k vyřešení na MěNV. Důležitou úlohou občanských výborů tak bylo tlumení nespokojenosti hned v zárodku, než z místní úrovně přerostla třeba na plenární zasedání MěNV.     

Zkušenost s fungováním občanských výborů, které především na sídlištích narážely na anonymitu prostředí a neochotu se angažovat, vedla v roce 1986 ke zřízení 45 domovních komisí, jejichž 135 členů mělo občanským výborům napomáhat při působení na poddané v bytových domech. Vertikála státní výkonné moci se tak z úrovně vlády přes krajské, okresní a městské národní výbory, občanské výbory a domovní komise rozšířila až bezprostředně ke každému jednotlivci. Samozřejmě vedle této vertikály, která na něj dotírala v osobním životě, byl obklopen chapadly vládnoucí elity i ve škole, v zaměstnání, ve sportovním oddílu, filatelistickém spolku… Všechno dohromady to vytvářelo systém dokonalé přetvářky, v němž si člověk v naprostém soukromí mohl myslet, co chtěl, ale dělat musel, co se od něj očekávalo, jinak byl aparátem státu postižen nejenom on, ale i ostatní členové rodiny. Na vrcholu mocenské pyramidy sice stáli členové ÚV KSČ, ale to neznamená, že represivní režim vytvořili a především udržovali sami. Při životě jej zachovávaly aktivně statisíce, které z jeho fungování měly osobní prospěch, a miliony pasivně tím, že si všechno nechaly líbit.           

Stav naší země před rokem 1989, tedy úzká vedoucí skupina, která ovládá několikastupňovou, přísně hierarchickou strukturu, jejímž posláním je určovat úkoly i pro posledního poddaného, který sám nemá na podobu a fungování struktury reálný vliv, a může se mít dobře, pokud se do ní zapojí a bude stoupat v hierarchii výše, to je obrázek státu řízeného jako firma. A proto poměry ve společnosti v 70. a 80. letech nejsou pouhá minulost, která „se nemůže vrátit“, jak mnoho lidí blahosklonně tvrdí. Ne, ve chvíli, kdy předseda vlády vyhrál volby se slibem, že bude řídit stát jako firmu, je to vážné varování. Zřejmě ne pro ty, kterým ohnutý hřbet nevadil a vzpomínají na ony časy s nostalgií, ti jsou asi ztraceni. Ale snad pro ty, kteří mylně považují demokracii buď za jistotu, nebo za něco, co na kvalitu jejich soukromého života nemá vliv. Budiž nám předlistopadový režim poučením, že život bez demokracie a svobody je ubohý a lhostejnost se nevyplácí.             

Jděte k volbám a nevolte Babišova pomocníka!

(Údaje čerpány z Bystřického zpravodaje ze 70. a 80. let 20. století.)

Zpět

Diskusní téma: Zpět k ohnutým hřbetům?

Datum 13.01.2018

Vložil Major Zeman

Titulek DĚKUJEME!

Odpovědět

Našemu prezidentovi, že obhájil vítězství v pvním kole. Do druhého mu přeji mnoho sil porazit druhého Drahoše minimálně s podobným náskokem, jaký ziskal dnes. Je krásné, že mnoho protikandidátů, co neuspělo, právě podporuje Zemanovu protistranu. Ale náš Miloš s bystřickou Ivankou je silný v framflecích. Televizní debaty ukážou, kdo na to má. Ve volbách vyhrál Babiš, tudíž velmi pravděpodobně Zeman obhájí svůj post. Děkujeme!

Datum 05.01.2018

Vložil Zdenda Lahvička

Titulek Pěkné shrnutí doby totalitní

Odpovědět

Doufám, že si to přečetla i dnes už bývalá tajemnice, na jejíž místo si doskočil protěžovaný Vojta s hlavním důvodem, že je bystřičák, ale ostatní kandidáti nikoliv. Alespoň takto vyznělo obhajování jeho vítězství v "soutěži/nesoutěži". Apropo, máme nějaké informace, jak dříve fungovaly výběrová řízení na tak důležité posty, jako je právě tajemník/tajemnice za doby totalitní? Určitě to muselo být přes známé v KSČ, ikdyž sama JUDr. Špatková se od tohoto distancuje a dokonce tvrdí, že neměla s pionýry, SSM, ROH ani KSČ nic společného a to ani její rodiče. Otázkou je, jestli jí to vůbec někdo věří, protože podle mě bez podpory komunistů a vzájemné "loajality" poddaných otroků k bolševikům se nemohlo nic takového vykonávat, natož studovat práva (bez vazeb na KSČ v té době nemyslitelné!). Paní Špatková mě rozesmála, že jí neumožnili jít na pajdák a proto se spokojila "jen" s právy... no chudinka. Co je víc a kdo (několikanásobně) víc bere? Učitel/ka a nebo právník/čka? Za B je samozřejmě správně...

Datum 05.01.2018

Vložil Lukino

Titulek Re: Pěkné shrnutí doby totalitní

Odpovědět

I já jsem tuto pohádku o perzekuované Špatkové neuvěřil. Žila si královsky za totáče i po něm. Bulíky na nos, to ať si věší jiným, co jí na to skočí.

Datum 06.01.2018

Vložil Jaroslav Smutný

Titulek Re: Pěkné shrnutí doby totalitní

Odpovědět

Pokud jste četl lednové Bystřicko, tak Špatková neskončila, pouze se prohodila s Vojtou, taže skutečná rošáda... nepřišel nikdo nový. Je tam na 3 straně napsáno, aby si lidé opravili inforočenky v tomto smyslu. Vtip ale je, že na pozici vedoucího odboru správního a školství výběrové řízení učiněno nebylo (nevšiml jsem si žádného inzerátu, inzerován by akorát tajemním, ale nikoliv vedoucí odboru správního a školství), takže to Špatkové, co odešla z postu tajemnice, to samo skočilo do klína. Inu tak se to u nás má a ti, co měli být dávno v důchodu, stále parazitují na městském rozpočtu a zabírají tak pracovní flek mladším a výkonnějším.

Datum 06.01.2018

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Pěkné shrnutí doby totalitní

Odpovědět

JUDr. Špatková v roce 1986 nastoupila na místo vedoucí odboru organizačního a vnitřních věcí MěNV. Do této pozice schvalovala rada MěNV. Nikdo s kádrovým škraloupem by se do ní nedostal už kvůli vykonávané agendě, do níž spadalo třeba organizování akcí "Z".

Tajemnicí (už ne MěNV, ale městského úřadu) se stala v prosinci 1990, jmenovalo ji zastupitelstvo, které vzešlo z prvních svobodných voleb.

Paní Špatková nenapsala, že neměla nic společného s SSM a dalšími organizacemi Národní fronty.

Každopádně mi uniká, proč takový zájem o její minulost až nyní, kdy je jen řadovou úřednicí, a ne už v době, kdy pracovala jako tajemnice.

Datum 09.01.2018

Vložil Zdenda Lahvička

Titulek Re: Re: Pěkné shrnutí doby totalitní

Odpovědět

Paní Špatková napsala, že ona sama nebyla a její rodiče nebyla v KSČ. Tím se však nevyvrací to, že s nimi neměla nic společného. Musela mít, pokud se dostala na tak významný flek - organizační a vnitřních věci, tudíž možná sama dělala "personalistiku" nebo archivovala kádrováky, čili kádrové posudky na zaměstnance úřadu. K tomu se nám ale dotyčná co nyní mlčí jako ryba, samozřejmě nepřizná. To jí její osobní čest nedovolí.

Mimochodem pan Smutný napsal, že nyní tajemnice "degradovala" pouze na vedoucí odboru správního a školství (popsaná výměna a "rošáda"), tudíž určitě není řadovou úřednicí... na nejnižších úrovních jsou referenti, a to snad víte. Samozřejmě vedoucí odborů berou trošku jiné prachy, než referenti. Takže si pohoršila, ale ne o moc.

Datum 09.01.2018

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Pěkné shrnutí doby totalitní

Odpovědět

Jen aby nám diskuse o minulosti bývalé tajemnice neodvedla pozornost od přítomnosti a minulosti - od toho, že se tajemníkem stal bratr místostarosty.

Odbor správní a školství aktuálně nemá vedoucího, viz kontakty na strákách města.

Datum 05.01.2018

Vložil Zasmušilý angrešt

Titulek Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Super shrnutí života v reálném socialismu, zvláště přiblížení toho, jak fungovala komunální úroveň. Ale tím koncem jste to zabil. Jestli chcete volit muslimského vítače, Vaše věc. Možná se Vám bude žít lépe tak, jak se dnes žije v no-go zónách v Německu, Francii a Švédsku. Mimochodem cenzura v Německu je už dnes na úrovni ČSSR. Já nic takového nechci, a proto budu volit pana Zemana.

Datum 05.01.2018

Vložil Lukino

Titulek Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Volit tohoto provýchodního starce nad hrobem z bývalého prognosťáku, který sotva chodí, jenž napadá demokracii Ukrajiny, schvaluje výměnu území za hmotné statky a hájí naše rudé bratříčky Ivánky a jejich okupační procesy a propagandu, jezdí na dýchánky do komunistické Číny, může právě nějaký ten chlápek, co nostagicky vzpomíná na dobu totalitní a co se nám logicky ani nepředstaví. Náhodou jste asi nebyl nebo nejste rudý komanč, že?

Datum 08.01.2018

Vložil Zasmušilý angrešt

Titulek Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Náhodou ne, pane kádrováku.

Datum 09.01.2018

Vložil Lukino

Titulek Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Nevadí, ale vše sedí... Tomio, japonský emigrant, podporuje Zemana ve volbě prezidenta. Stejně jako Babiš.

Datum 09.01.2018

Vložil Zasmušilý angrešt

Titulek Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Není to japonský emigrant, rasisto.

Datum 09.01.2018

Vložil Lukino

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Vy jste rasista - nevolíte muslimské vítače...

Datum 10.01.2018

Vložil Zasmušilý angrešt

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Co to melete, máte absťák? Rasista jste samozřejmě Vy, protože Vám vadí Tomiovy šikmé oči. Vítači muslimů, to je totéž jako vítači nacistů (protože islám je něco jako nacismus), a ty opravdu podporovat nehodlám.

Datum 10.01.2018

Vložil Lukino

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Ultranacionalista Okamour není čistej japončík, ani čecháček. Je to kříženec. Buďte konkrétnější... pletete si islám, jako druh náboženství se samozvaným islámským státem alias chalífátem, produkující teroristy z nichž má každý naděláno. Ten to je ale už zničen.

Datum 11.01.2018

Vložil Zasmušilý angrešt

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Tuhle sluníčkářskou trapnou obhajobu do Vás hustí na gymnáziu? Islám má zlo zakořeněno už ve svých základech, v Koránu. Je úplně jedno, jestli byl poražen nějaký Islámský stát. Muslimové jsou zlo a terorismus k nim patří jak cukr ke kafi, což dokázali dávno před vznikem IS. A znovu - už jen to, že spekulujete o Okamurově původu a rodičích, z Vás dělá rasistu.

Datum 11.01.2018

Vložil Lukino

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Už to tu někdo napsal, že pomočující se Okamour je synem češky a korejského japonce, takže žádné spekulace, to se ví a také jsem to našel v jednom článku o tomto ultranacionalistovi. Teď si tyto komplexy méněcennosti a zlosti šikmookáč vybíjí na muslimech, nic víc. To, že to totu pravdu o japončíkovi napíšu, ještě neznamená, že jsem rasista. Jen mám na to svůj názor.

Datum 11.01.2018

Vložil Zasmušilý angrešt

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Rasistické je tím argumentovat. Tak si to aspoň v přiznej.

Datum 12.01.2018

Vložil Lukino

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Článek není cenzurován, tudíž zakázán, neporušuje žádné zákony a navíc je tam řečená PRAVDA. A chápu, že někteří se kvůli ní rozčilují a zlobí. Podle vás je snad rasistické uvést slovo japonec nebo japonský... jste padlý na hlavu?

Datum 13.01.2018

Vložil Zasmušilý angrešt

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Skvělá rešerše, ale

Odpovědět

Je rasistické argumentovat národností člověka jako nástrojem k jeho dehonestaci, demagogu.