Za oponou

28.10.2021 23:57

V roce 2020 si Bystřice nad Pernštejnem připomínala 440. výročí povýšení na město a v této souvislosti politická reprezentace pojala záměr uspořádat oslavy na amfiteátru před budovou městské knihovny, jehož jeviště se změní z dočasné montované konstrukce na mnohem větší a trvalou stavbu. Za tímto účelem bylo již v prosinci 2019 v rozpočtu na rok 2020 alokováno 5 mil. Kč na nutné stavební práce a GRIMM Architekti uvádí, že dokumentaci stavby dodali rovněž v roce 2019. Vzhledem k plánovanému rozsahu díla a blížícímu se termínu oslav 9. srpna 2020 bylo namístě neztrácet čas a s přidělenými penězi a dokumentací v ruce co nejdříve uzavřít smlouvu.

Přesto až 17. března 2020 rada města v usnesení č. 20-04-19 odsouhlasila první zakázku, a to dodávku ocelové konstrukce pódia a zesílení stropu hasičské zbrojnice, které bylo nutné vzhledem k hmotnosti jen samotné kostry bezmála 22 tun. Smlouva byla podepsána hned následující den a vycházela z cenové nabídky dodavatele datované jen den před zasedáním rady města. Z takto rychlého sledu kroků bylo patrné, že se město dostalo pod časový tlak. To ostatně přiznávalo i předmětné usnesení. Kontrakt měl hodnotu 2,6 mil. Kč bez DPH a díky tomu, že nepřekračoval hranici pro zakázky malého rozsahu na stavební práce 6 mil. Kč bez DPH, mohl být svěřen bez soutěže místní firmě STAVOFLOS.    

Samozřejmě pouhá ocelová konstrukce nemohla plnit vyžadovaný účel, a proto bylo nutné zadat její opláštění a provedení zbývajících dokončovacích prací. Z tohoto důvodu schválila rada města 26. května 2020 usnesením č. 20-07-22 uzavření další smlouvy v hodnotě 2,75 mil. Kč bez DPH, opět v režimu zakázky malého rozsahu bez soutěže a se STAVOFLOS. Dokument byl podepsán ještě týž den. Toto usnesení rady jako důvod postupného zadávání zakázky uvádí, že dílo bylo teprve tehdy doprojektováno, což však neodpovídá tvrzení architektonické kanceláře.

Obě dvě smlouvy byly následně doplňovány, ale nikoliv dodatky, nýbrž samostatnými smlouvami navazujícími na původní. Jelikož formálně nedocházelo ke změnám smluv schválených radou města, nebyly tyto nové už předkládány radě k projednání a schválení. Nejdříve místostarosta Horák 2. července 2020 podepsal samostatnou smlouvu na práce neobsažené v kontraktu na ocelovou konstrukci v hodnotě 222 tis. Kč bez DPH, která současně prodlužovala termín dokončení z 8. července na 31. července. Ve stejný den Horák podepsal samostatnou smlouvu na práce neobsažené ve smlouvě na opláštění v hodnotě 213 tis. Kč bez DPH. A na závěr 24. července podepsal Horák samostatnou smlouvu navazující na smlouvu na ocelovou konstrukci v hodnotě 159 tis. Kč bez DPH, která současně posouvala termín dokončení na 6. srpna.      

Finanční hodnota všech výše uvedených smluv dosáhla 7,211 mil. Kč s DPH a 5,959 mil. Kč bez DPH, čímž skončila těsně pod hranicí zakázek malého rozsahu. Pokud však závěrečný účet města za rok 2020 uvádí celkové výdaje na rekonstrukci amfiteátru 8,778 mil. Kč, ještě nám nějaké náklady schází. Jedním z nich je samozřejmě práce architektonického studia.

Už v březnu 2019 podepsal místostarosta Horák smlouvu s GRIMM Architekti na dodání návrhu stavby (architektonické studie), leč odpovídající částka 109 tis. Kč byla zahrnuta již v závěrečném účtu za rok 2019. V roce 2020 sjednal se stejným subjektem starosta kontrakt na dodání povolovací a realizační dokumentace a výkazu výměr, to vše za 265 tis. Kč bez DPH, tedy 320,7 tis. Kč s DPH. V této zajímavé listině podepsané 2. března 2020 se architekt zavazuje dodat dokumentaci pro stavební povolení do 28. ledna 2020 (!), výkaz výměr do 11. února 2020 (!!) a realizační dokumentaci do 16. března 2020. Smlouva samozřejmě zahrnuje sankce za nedodržení termínů a bylo by absurdní, kdyby architekt v březnu slíbil dodat něco už v předchozím lednu a okamžitě se uvedl do prodlení a hrozby platit až 1% z ceny díla za každý den zpoždění. Lze z toho vyvodit, že plnění probíhalo již před podepsáním dokumentu. Tato smlouva proto nijak nenapomáhá objasnění otázky, kdy měli bystřičtí politici k dispozici projektovou dokumentaci schopnou stát se pokladem pro zadání veřejné zakázky.          

Už v průběhu realizace zakázky byli představitelé města překvapeni, že přístavba zastínila hasičskou zbrojnici, což neprospělo vnitřnímu mikroklimatu. K zajištění větrání tak místostarosta objednal instalaci vzduchotechniky za 264 tis. Kč bez DPH (320 tis. Kč s DPH). A před koncem roku se zástupci města rozhodli jeviště doplnit ještě o oponu, která stála 356 tis. Kč bez DPH, tedy 442 tis. Kč s DPH.   

Poslední uveřejněnou smlouvou je koordinátor bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, který inkasoval 19.500 Kč bez DPH (23.600 s DPH). Na stavbě působil ještě technický dozor investora a autorský dozor architekta. Jestliže smlouvy s nimi nebyly zveřejněny, musí být pod limitem 50 tis. Kč bez DPH, od jehož překročení se tato povinnost odvíjí.

Se započtením maximálně možných odměn pro technický a autorský dozor činí suma dohledatelných výdajů na rekonstrukci amfiteátru 8,438 mil. Kč s DPH a do částky vykázané v závěrečném účtu města za rok 2020 chybí 340 tis. Kč, u nichž nelze zjistit, k čemu byly užity.           

Zásadní povinností zadavatele veřejné zakázky je stanovit předpokládanou hodnotu díla, protože podle ní se určí, jak přísná pravidla musí dodržovat. Předpokládaná hodnota je součet všech plnění, která tvoří jeden funkční celek a jsou zadávána v časové souvislosti. Je nepochybné, že ocelová konstrukce pódia tvoří jeden funkční celek s opláštěním, oponou, jevištní technikou, ale i vyvolanou investicí do vzduchotechniky. Součet hodnot těchto částí dosáhl 6,67 mil. Kč bez DPH, překročil hranici zakázek malého rozsahu a město mělo postupovat podle pravidel zákona o zadávání veřejných zakázek, která mimo jiné znemožňují zadat zakázku bez soutěže. Místo toho vidíme od počátku snahu zatemnit funkční a časovou souvislost, a to rozdělením celku na dvě samostatně neživotaschopné části (ocelová konstrukce a zbytek) a postupným uzavíráním jednotlivých kontraktů. Při standardním postupu s jednou smlouvou měněnou dodatky by překročení hranice zakázek malého rozsahu bylo okamžitě vidět, zatímco postup zvolený bystřickými politiky k jejímu odhalení vyžaduje provedení syntézy dat roztříštěných v řadě dokumentů.

Zbývá ještě zodpovědět otázku, zda představitelé města mohli předpokládat, že se konečná hodnota přehoupne přes 6 mil. Kč bez DPH. Z usnesení zastupitelstva města č. 20-10-08 vyplývá, že v podstatě jediným skutečným překvapením byly málo únosné sloupy podpírající strop hasičské zbrojnice, které vyžadovaly posílení ocelovou konstrukcí. K tomu „překvapení“ by ovšem nemohlo dojít, pokud by projektant provedl řádně průzkum podmínek pro plánovanou stavbu, a investor řádně kontroloval, zda má projektová dokumentace všechny potřebné náležitosti. Nicméně podle smluv činily náklady na vyztužení stropu nižší stovky tisíc korun a samy o sobě by k překročení hranice nestačily. Za obdobně „nepředvídatelnou“ je nutné považovat i instalaci vzduchotechniky do hasičárny.           

Mizerná projektová příprava a účelové vyhýbání se časově náročnějšímu postupu podle zákona má jednu dominantní příčinu, a tou je ztracený čas mezi březnem 2019, kdy byla objednána architektonická studie, a lednem 2020, kdy byla (měla být) dodána dokumentace pro stavební povolení. Pokud bystřičtí politici věděli, že budou pódium potřebovat v srpnu 2020, měli v roce 2019 postupovat rozhodněji.        

Zpět

Diskusní téma: Za oponou

Datum 08.11.2021

Vložil Nespokojený

Titulek Co byste chtělí?

Odpovědět

Klasické obcházení zákonů o veřejných zakázkách a ignorace výběrových řízení. Myslím, že se na hospodaření rozežraných socanů komunistů tohoto města měl konečně podívat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, protože tyto "techtle mechtle" našeho města s firmou Stavoflos (ale našli bysme příklady i s jinými firmami, např. SHP stavby s.r.o.) nesou jasné známky korupčního chování, nemohou být tolerovány a trvat do nekonečna.