Výkon politické funkce není zaměstnání

09.09.2014 00:50

Pro účely článku je vhodné vymezit tři základní pojmy. Prvním je zaměstnání – soustavná výdělečná činnost zaměstnance v nějaké firmě, organizaci či instituci, na základě pracovněprávní nebo jiné obdobné smlouvy. Druhým je práce – produktivní činnost, která není soustavná, výdělečná nebo obojí. Každý člověk, i ten, který nemá zaměstnání, třeba důchodce, obvykle někdy pracuje – minimálně např. vyluxuje, upeče štrúdl apod. Třetím je výkon funkce komunálního politika – nejedná se o zaměstnání, neboť funkce není založena pracovněprávní nebo obdobnou smlouvou.

 

Funkce komunálního politika vzniká zvolením – u zastupitele voliči, u člena rady a (místo-)starosty zastupitelstvem. Zaniká zastupiteli zvolením nového zastupitelstva nebo vzdáním se funkce. Starostovi a místostarostovi odvoláním či zvolením nového (místo-)starosty zastupiteli, nebo vzdáním se funkce. Z toho je patrné, kdo je „nadřízeným“ zvoleného komunálního politika – u radního a (místo-)starosty zastupitelstvo, u zastupitele voliči.

 

Skutečnost, že výkon funkce není zaměstnání, má několik důsledků. Především zvolený komunální politik nemá žádnou pracovní dobu, která by byla sledována. Je funkcionářem 24 hodin denně, a to kdekoliv se nachází. Nemá žádné „padla“. Z toho plyne, že jeho výkonnost není měřitelná metodami obvyklými pro zaměstnance – nemusí být na úřadě od 7 do 15 hod., ani nemusí vyrobit za směnu 5 dokumentů, aby měl nárok na odměnu. Ta mu plyne ze skutečnosti, že funkcionářem, nikoliv z toho, kolik a čeho vyprodukoval. Jeho výkon se tedy odvíjí od toho, jak zastává funkci, a proto se pro něj spíše než pracovní výkon hodí pojmenování politický výkon. Výkon hodnotí u zastupitele voliči, kteří jej nemusí znovu zvolit. U (místo-)starosty nebo člena rady města jej hodnotí zastupitelstvo, které je může odvolat. Z těchto důvodů se nehodnotí, jak mnoho činnosti komunální politik vykazuje, ale jak naplňuje politický program, pro nějž byl zvolen. Samozřejmě pokud není zvolen kvůli programu, ale jako „osobnost“, tedy jen proto, že existuje a kandiduje, nemusí plnit nic a ani nulový politický výkon není důvodem k odvolání/nezvolení.

 

Obávám se však, že se některým podnikatelsko-politickým skupinám podařilo nám podsunout, že politici, kteří jen jednají a jednají a není za nimi vidět nic, na co by se dalo sáhnout, jsou vyžírkové. Tím, že jsme začali politiky posuzovat měřítky pro zaměstnance, tlačíme je k tomu, aby vykazovali co nejvíce „hmatatelných“ produktů činnosti. Přijímají více zákonů, nařízení a regulací, jimiž stát stále více utlačuje občanské svobody. Zákaz klasických žárovek je jen dobře viditelná špička ledovce. A aby mohli doložit, že něco „zařídili“, rozšiřují působnost dotačních programů, na něž ovšem potřebují peníze z daní, které zvyšují. Pojetí státu jako firmy a politiků jako zaměstnanců je popřením principů liberální demokracie, neboť smyslem existence firmy je expanze a tvorba zisku. Pokud se bude stát chovat jako firma, bude expandovat na úkor práv občanů a „zisk“ vytvářet vyššími daněmi. 

 

Jelikož tedy komunální politik není zaměstnancem, nedostává za výkon funkce plat nebo mzdu, nýbrž odměnu, jejíž výše je stanovena nařízením vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev (vyhledat ho lze zde). Pro určení odměny je zásadní údaj o počtu obyvatel. Podle Ministerstva vnitra žilo v Bystřici k 1. lednu 2014 8.421 obyvatel.

 

U zastupitelů a radních stanovuje nařízení vlády jen maximální možnou výši odměny, přičemž konkrétní výši si každé zastupitelstvo samo schvaluje. V případě Bystřice je nejvyšší možná odměna zastupitele 660 Kč měsíčně, radního 2.570 Kč měsíčně. Pokud zastupitel působí jako člen komise rady nebo výboru zastupitelstva, mohl by celkem dostávat měsíčně 2.040 Kč, jako předseda výboru či komise až 2.220 Kč. Mimo odměnu náleží zastupiteli a radnímu ještě náhrada ušlé mzdy, pokud kvůli výkonu funkce musí opustit pracoviště. Je ve výši odpovídající mzdě za dobu absence v zaměstnání. Pokud funkcionář není v zaměstnaneckém či obdobném poměru, stanovuje se kompenzace ušlého výdělku jako paušální částka schválená zastupitelstvem.  

 

Na rozdíl od zastupitelů a radních, kde je vymezena nařízením vlády jen maximální možná výše a konkrétní částka se odvíjí od rozhodnutí zastupitelstva, odměny starosty a místostarosty jsou dány pevněji. U starosty je stanoven základ na 27.425 Kč. K němu se připočítává příplatek podle počtu obyvatel: 16.933  Kč plus 72,50 Kč za každých 100 obyvatel nad 3000. V případě našeho města s 8.421 obyvatelem tedy 20.848 Kč. Další příplatek 3.000 Kč je za to, že je Bystřice obec s rozšířenou působností (vykonává některé činnosti pro okolní malé obce). V roce 2014 by tedy podle nařízení vlády bystřický starosta měl mít odměnu celkem 51.273 Kč hrubého měsíčně.

 

U místostarosty je základ 19.874 Kč, příplatek za obyvatele stejný a za rozšířenou působnost 2.500 Kč. V roce 2014 by tedy podle nařízení vlády bystřický místostarosta měl mít odměnu celkem 43.222 Kč hrubého měsíčně. Ve srovnání s rokem 2013 si tak i přes pokračující pokles počtu obyvatel oba polepšili o 4,8%. Pro úplnost lze dodat, že vybraní komunální politici mohou čerpat obdobně jako úředníci ze sociálního fondu obecního úřadu např. příspěvek na zajištění stravy (stravenky).  

 

Jsou odměny komunálních politiků vysoké, nebo nízké? Na první pohled možná vysoké. Jenže se bavíme o lidech, kteří mají odborně a poučeně rozhodovat o miliardovém majetku a každoročním rozpočtu mezi 200 a 300 miliony. Jakou péči a zájem, studium předkládaných návrhů, můžeme od zastupitele očekávat za 660 Kč měsíčně? Každý si může sám odpovědět, kolik úsilí je ochoten za takové peníze vynaložit. Ať starosta bere klidně o polovinu víc a zastupitelé třeba pětinásobek, snad potom politika začne přitahovat ty, kteří veřejné správě rozumí a mají pro politiku schopnosti.

 

Komunální politici mají vliv na velké peněžní toky a rozsáhlé majetky. Pokud nebudou dostávat slušné peníze na odměnách, někteří z nich se mohou pokusit k nim dostat tím, že se natlačí do orgánů obecních firem, ačkoliv jejich fungování nerozumí. A v nejhorším případě začnou svůj vliv zpeněžovat, třeba braním úplatků, nebo zneužívat rozhodování o obecním majetku k vlastnímu obohacení. Tím, že nebudeme komunálním politikům za výkon funkce poskytovat adekvátní odměny, budeme jako občané dlouhodobě tratit. Obecnou problematiku výše odměn je však třeba jasně oddělit od toho, kdo konkrétně je bere, tedy jak schopné politiky jsme si zvolili.    

Zpět

Výkon politické funkce není zaměstnání

Datum 13.09.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Žebříček nejoblíbenějších politiků

Odpovědět

https://www.parlamentnilisty.cz/arena/rozhovory/Ministryne-Jourova-otevrene-Andrej-Babis-je-nekdy-jako-z-Marsu-Uz-to-na-me-zkouseli-311223

1. Babiš
2. Sobotka
3. Jourová
4. Mládek
5. Bělobrádek

Takže mé názory jdou s většinou... koho máš nejoblíbenějšího ty, Jardo?

Datum 14.09.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Žebříček nejoblíbenějších politiků

Odpovědět

Snadno manipulovatelná anketa na pofidérních stránkách o názoru většiny neříká nic.

Netuším, jak na otázku odpovědět. Co znamená ta "obliba"?

Datum 14.09.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Žebříček nejoblíbenějších politiků

Odpovědět

Dobře, tak dáme odkaz na agenturu STEM, všeobecně respektovanou jak v tisku, tak i v TV. rádiích a dalších médiích. Pravda, pořadí je trošku jiné. Nejaktuálnější výsledky jsou za květen 2014, což neodráží třeba nynější září.

https://www.stem.cz/show/4

1. Babiš
2. Stropnický
3. Dienstbier
4. Sobotka
5. Jourová
6. Okamura

Obliba je něco jako popularita, sympatie, prospěšné kroky, které činí. Je to třeba Fiala, kterého jsi zde kdysi chválil? Tak se nestyď za svého favorita.

Datum 14.09.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Žebříček nejoblíbenějších politiků

Odpovědět

Tyhle žebříčky patří do Českého slavíka nebo Miss, kde se rozhoduje podle sympatií. Politika je složitější, a proto jsou v ní podobně vágní měřítka bezcenná. Navíc já chápu politiku méně persoanlizovaně a více ve smyslu procesu a výsledků - jedna osoba sama nic nezmění, jde o to, co zastává a dělá konkrétní strana, vláda...

Datum 09.09.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Lesk a bída kurtizán

Odpovědět

Odměny těch dvou nejvyšších jsou vysoké, u radních a zastupitelů zase nízké a tyto rozdíly jsou propastné. Odměna 50 tisíc hrubého měsíčně (odhad cca 40 tisíc čistého) pro starostu versus směšných 660 Kč měsíčně pro řadového zastupitele je rozdíl už skoro 40.000/660=60-ti násobný!!! Za tyto peníze se ani já nenamáhám zapnout tiskárnu.

A stát se bohužel nechová jako firma, není v zisku, ale ve ztrátě, proto jen každý rok schválen rozpočet "se schodkem", každá firma by tímto způsobem "hospodaření" a vyhazování peněz oknem v podobě předražených tendrů (např. tunel Blanka, kauza OpenCard, armádní zakázky - gripeny, pandury, casa, atd.) dávno zkrachovala. V dnešní době je totiž moderní žít na dluh a ukazuje se to i ve společnosti, kterou ovládají lobbisté typu Janoušek nebo Rittig, lichváři, kvete byznys s půjčkami a neskutečné zisky na těchto sociálně slabých případech v insolvenci či exekuci ještě činí naši milí právníci a exekutoři, kteří si za úkony napsání jednoho dopisu jako přes kopírák účtují několik tisíc. Vzniká parazitismus bohatých, kteří budou ještě bohatší na chudých, kteří budou ještě chudší. A ty nůžky se bohužel díky stagnaci či dokonce i poklesu platů, ale naopak stálým zdražováním, zvedáním DPH a daní a inflací (nejlépe to jde vidět např. na energiích a PHM) čím dál tím více rozevírají. A pak se všichni ještě diví, proč ti nejschopnější jdou pracovat do ciziny. Bodejť by ne, když si třeba v Německu vydělají okolo 5.000 €, což je v přepočtu plat skoro pohádkový (tolik si nevydělají ani poslanci a mnohdy i ředitelé firem), ale v Německu je to plat normální a průměrný.

Datum 10.09.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Lesk a bída kurtizán

Odpovědět

Jsou vysoké? Vzal jsi v úvahu poslední odstavec článku?

Posláním státu není tvorba zisku, ale poskytování specifických služeb občanům (dopravní infrastruktura, bezpečnost, sociální zabezpečení...). Firma by tyto služby omezila, aby se dostala ze ztráty. Jsme na to připraveni?

No jo, všichni by chtěli mzdy jako v Německu, ale nikdo nechce 70 let budovat prosperující hospodářství, jako ti Němci. To je pak těžký...

Datum 10.09.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Lesk a bída kurtizán

Odpovědět

Ano u nejvyšších představitelů obcí a měst jsou odměny vysoké, ale vysoká je jejich osobní zodpovědnost, ze které se nemůžou jen tak vyvlíknout. Kamuflovat a zamíst pod kobereček se dá ale vše a to si piš, že právě ti nejvyšší a nejvlivnější to umí velmi dobře.

Je posláním státu tvorba dluhu? Zadlužování nemůže být nekonečné, pro příklady krachujících států v EU nemusíme jít daleko (Řecko) a byli i oni na to připraveni? Nic jim nezbylo, než se s tím poprat a to museli dostat finanční injekce z Německa. Pokud budeme pořád v této ztrátě a půjčovat si, jistě směřujeme stejným krokem, zadlužení už dělá téměř magických 50% HDP. A kolik že to je v současnosti? Cca 1.7 bilionu, tj. 1.700.000.000.000 Kč, což je sakra velký a těžko představitelný číslo.

Pokud je to tak, o národu, tak pak se stydím, že jsem Čech a nejsem třeba ten pilnější a preciznější Němec. Prosperující hospodářství je dílem různých opatření a podpor vlády a řízení ekonomiky, kterou do jisté míry ovlivňují kroky Min.Fin. a také silné slovo má ČNB (uměle oslabuje kačku vůči €). Takže prsty v tom mají zase ti naši úplně nejvyšší. A pokud 25 let po převratě činí pořád to samé, tak to je pak těžký...

Datum 10.09.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Lesk a bída kurtizán

Odpovědět

Neměla by být vysoká odpovědnost oceněna i ve výši odměny?

Posláním státu, jak jsem psal, je poskytovat služby občanům. Pokud občané-voliči chtějí více služeb než odpovídá příjmům, je výsledkem zadlužení.

Prosperující hospodářství netvoří vláda, ale lidé. Čím více vláda a stát celkově zasahují lidem do ekonomické činnosti, tím méně toho lidé produkují. Je hezké, že umíš tak pěkně přehodit všechnu odpovědnost na "ty nahoře", ale mohu jen zopakovat - eknomickou úroveň Německa a tamní platy lze dosáhnout jen desítkami let budování tržního hospodářství. Až pak budeme moci mít německé mzdy.

Datum 10.09.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Lesk a bída kurtizán

Odpovědět

Však výše odměny zohledňuje odpovědnost. Řadoví zastupitelé jistě nemají takový pracovní výkon jako starosta.

Posláním státu je zabezpečit staré důchodem a zdravotní péčí, tyto činnosti jsou povinné. Já žádnou službu nepociťuji a to platím sociálku i zdravotko jako každý jiný živnostník. A důchody? někde jsem četl, že v tomto by občan na zadlužený stát neměl vůbec spoléhat a spořit si sám. A zdravotní péče taky není bezplatná a za řadů úkonů se stále platí, stejně jako za medikamenty. Však od čeho si taky platíme zdravotní pojištění... které další služby kdo chce? Předražený tunel Blanka a stejně tak podivný napůl funkční systém OpenCard chtějí Pražáci, ale já to nechci. To není o žádných službách, co by občan chtěl nebo si přál mít, ale o výši státního rozpočtu a jednotlivé kapitoly spadající pod ministerstva, které se pak rozdělují přes kraje na koncové místo a to do obcí.

To srovnání s Německem byl jen příklad. Každý Čech přeci vidí, že Německo NIKDY nedoženeme a naopak se nám ještě více a rychleji vzdaluje co se týče platů, životní úrovně atd. Za to můžeme poděkovat hlavně komunistům, kteří zemi 45 let po válce dotáhli tam, kam ji dotáhli. Přitom ceny za energie a benzín a řadu potravin jsou v Německu prakticky srovnatelné a dokonce některé jsou i levnější než u nás, že tam češi dělají nákupní zájezdy, levné Polsko se stává pomalu minulostí. A naopak dražší je to na Slovensku. To nikdo nepochopí a popírá to ekonomiky zemí od váchodu k západu, tedy od Ukrajiny, přes SVK, CZ do Německa... Proč si myslíš, že tam emigrovala a usadila se řada Turků? Protože se tam mají líp, než ve své domovské zemičce. To jak platově, tak i životním stylem.

Datum 11.09.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Lesk a bída kurtizán

Odpovědět

Starosta v podstatě jen zastupuje město navenek. Klíčové rozhodovací pravomoci má zastupitelstvo. Co to je "pracovní výkon" zastupitele a starosty?

A co obrana? Vnitřní bezpečnost? Zahraniční politika? Územní plánování? A mohl bych pokračovat. Tyto služby nemusí stát poskytovat? A nejde jen o druh činností, ale i o jejich rozsah. Pokud si voliči zvolí politiky, kteří jim v programech slíbili větší rozsah služeb než odpovídá příjmům, znamená to zadlužení.

No s tímhle přístupem opravdu Německo nikdy nedoženeme. Ale ekonomické velmoci přichází a odchází. Co bylo Španělsko v 16. století a co je dnes? Nebo co byla Československá republika v roce 1928 a co v roce 1953, kdy zbankrotovala?

Datum 11.09.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lesk a bída kurtizán

Odpovědět

No ale to není případ našeho starosty, kromě zdejšího křesílka majícího významný flíček také v krajském zastupitelstvu... ano, zastupitelstvo je kolektivní orgán, a hezky se jeho rozhodovací schopnosti a nejednotnost ukázaly při hlasování o "vpuštění" jednoho investora z Prahy zpracovávajícího uran, kdy si ani nebyli schopní projít pdoklady. Ale kdo by to také dělal za ubohých 660 Kč mesíčně., že. Před týdnem ve črvrtek se dokonce otevřelo na staré radnici IC SÚRAO k propagaci hlubinného úložiště na Kraví hoře. To zase bude Ing. Jurman z protilehlého TIC skřípat zubama. Mimochodem nyní si opět údajně užívá několikatýdenní dovolenou v třeboňských lázních. Nemá spolu s jarními výlety na Berounku apod. těch dovolených nějak moc? Okolo vánoc se také nikterak nepředře. Opravdu jeho výkaz pracovní činnosti bych milerád viděl. A vědí vůbec bystřičtí, co s uranem chtějí nebo nechtějí? Referendum ukáže. Pokud to zabijou, BnP opět bude živořit, protože to slavné CZV a ZS to s pracovníma místama opravdu nevytrhne.

Obrana? Však jsem dával příklady zmařených armádních zakázek... Pandury, Gripeny, letouny Casa, potřebujeme to? Válka u nás není, přesto se zbrojí. Jsme členy NATO tak by se snad za nás postavili, kdyby zaůtočil někdo vně Severoatlantického paktu, např. Rusi ne... jinak by si Amíci u nás nechtěli postavit radar v Brdech.

Ano, časy se mění. I Německo jednou odejde nebo dojede. V roce 1953 to byl výsledek krachující komunistické ekonomiky a vpodstatě částečná devalvace měny. No a Německo se začalo úspěšně rozvíjet. A NSR dokonce po převratě v 1989 úspěšně sanovalo DDR. Na co jsme se zmohli my? Na sametovou revoluci, která znamenalas jen to, že mnozí komouši jen převlíkli kabáty z rudé do oranžové?

Datum 12.09.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lesk a bída kurtizán

Odpovědět

Je to případ všech starostů. Jejich pravomoci jsou vymezeny zákonem.

Začít zbrojit, až ti Islámský stát bude podřezávat krk, je trochu pozdě. Zbrojí se před válkou. NATO není organizace, kde ostatní mají za úkol bránit Čechy, kterým se nechce za obranu utrácet.

Zajímavé, že zrovna příznivci Babiše vadí převlékači kabátů.

Datum 12.09.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Lesk a bída kurtizán

Odpovědět

Nezpochybňuju pravomoce... vlivní ale jsou.

To že IS podřezává hrdla americkým novinářům a humaitnárním pracovníkům, je bohužel jejich vina, jsou ve špatný čas na špatném místě. To platí i pro ty dvě unesené češky, které asi nepodříznou, ale budou muset nejspíš dělat otroky. Izrael, Sýrie, Irák, Irán, Pákistán, Afghánistán jsou země nebezpečné, a každý kdo se do nich vypraví, by měl počítat s rizikem, že se jim může něco stát.

Nebudu hájit Babiše, jestli byl nebo nebyl v STB, to je jeho minulost a k senzaci všem se to překrucuje samozřejmě tím pro něj horším směrem. Jsou tu ale jiní nenápadní, jako pan prezident a další oranžoví z prognosťáku, pan Šlouf, atd. A tito skrytí jsou daleko horší... a kamarádí se s nimi i ti lobbisté mazánci, co se kamarádí jak s bývalým modrým primátorem kolibříkem Bémem, byli na pohřbu rudého Štěpána a potřásli si ruku s nejdéle žijícím komunistickým pohlavárem Miloušem Jakešem. A tohle Babiš zaplať pánbůh nedělá.