Svět se mění, bytová politika ne

21.01.2021 23:56

Na počátku 90. let minulého století stál před celou společností naléhavý úkol zbavit se co nejrychleji neblahých důsledků komunistické diktatury. Budovatelé socialismu sice zanechali svým nástupcům zemi zatíženou relativně nízkým státním dluhem, zato s gigantickým vnitřním dluhem; žalostně podinvestovanou.

Jedním z klíčových mezníků na cestě k demokracii bylo obnovení územní samosprávy, v této době zatím jen obecní, krajská přišla na řadu později. Soustava hierarchicky uspořádaných národních výborů (krajské, okresní, městské a místní), která pod kontrolou ústředí vykonávala územní státní správu, byla na místní úrovni nahrazena obcemi s vlastní právní subjektivitou a právem rozhodovat v zákonem stanoveném rozsahu o svých záležitostech samostatně. Změny v kompetencích ovšem nešly ruku v ruce s transformací financování, takže léta po Listopadu byla pro obce velmi náročná. Počáteční představa byla taková, že výpadek příjmů přeposílaných z centrální úrovně, způsobený jednak přechodným ekonomickým propadem, jednak fundamentální přeměnou daňového systému, obce částečně nahradí výnosy z majetku, který získají rozdělením státních podniků. V našem městě takto vznikly třeba Stavební podnik nebo Služby města. Jenže obratem se ukázalo, že i přes dostatek zakázek je jejich hospodaření ztrátové a jejich majetek mizí, aby se zakrátko záhadně objevil v soukromých firmách napojených na zaměstnance městských společností. V situaci, kdy nebylo možné najít jednatele současně odborně zdatné i poctivé, skončila většina takových obecních korporací urychlenou likvidací. A na infrastruktuře a vybavení, které po nich zůstalo, vyrostly soukromé společnosti, které jsou tu s námi dosud.

Po zrušení Okresního podniku bytového hospodářství (OPBH) přešly do vlastnictví města také první bytové domy, jejichž počet se zmnohonásobil po převzetí obou sídlišť od Uranových dolů. Pokud někdo choval naději, že také příjmy z pronájmu bytů budou vylepšovat městský rozpočet, záhy opět o všechny iluze přišel. Nově nabytý bytový fond byl totiž po stavebnětechnické stránce trestuhodně zanedbaný a jen udržení obyvatelnosti vyžadovalo okamžité nezanedbatelné investice. Přitom většina bytů se těšila z výhod regulovaného nájemného, jehož zvyšování aspoň na úroveň nákladů blokovala ještě dalších dvacet let sociální demokracie.

V souvislosti s mírným zvýšením regulovaného nájemného vyšel v březnu 1994 v Bystřicku vysvětlující článek ke stavu bytového hospodářství města. Za rok 1993 podle něj činily výnosy z nájemného 3 mil. Kč, zatímco náklady na správu fondu 4,4 mil. Kč. Po započtení investic bylo bytové hospodářství dotováno 5 mil. Kč, pro rok 1994 se počítalo s 5,9 mil. Kč. Skutečnost tedy velmi rychle ukázala, že majetek převzatý od státu pro obce nepředstavuje po finanční stránce pomoc, ale naopak významnou zátěž. Zatímco ve většině ostatních obcí přistoupili, ve snaze zbavit se břemene, k rychlé privatizaci, v Bystřici padlo politické rozhodnutí celý fond si ponechat.

Jelikož bylo nutné zajistit vyšší výnosy, ale nebylo možné získat je privatizací nebo od stávajících nájemců, bylo rozhodnuto získat je od lidí, kteří ještě byt neměli, ale chtěli. Tak se zrodilo soutěžení obálkovou metodou, v němž byt připadnul tomu, kdo zaplatil vyšší předplacené nájemné. Méně podstatnou výhodou předplaceného nájemného je skutečnost, že omezuje riziko neplacení činže. Mnohem zásadnější bylo pro město v jeho finanční situaci to, že získalo najednou částku, kterou by jinak shromažďovalo několik let.

V důsledku převodu většiny bytových domů v Bystřici se město stalo faktickým monopolistou na trhu nájemného bydlení, který si navíc začal vynucovat od nájemců poskytnutí půjčky v řádu statisíců korun, a to půjčky neúročené. Uvedená praxe byla od počátku morálně pochybná. A zatímco v devadesátých a nultých letech byla kvůli regulaci nájemného snad ještě obhajitelná, po rozvolnění pravidel pro zvyšování nájemného již legitimitu ztratila. Přesto je při přidělování městských bytů stále využívána. Předplacené nájemné je tak jedním z nejviditelnějších dokladů, že radniční koalice vedené ČSSD postrádají schopnost adaptovat svou bytovou politiku na měnící se svět.

Do konce loňského roku město po zájemcích o byt vedle předplaceného nájemného ve vysoutěžené výši požadovalo ještě složení peněžité jistoty (lidově „kauce“). Jenže v rozporu s občanským zákoníkem odmítala i u této částky připisovat nájemcům úroky. Přitom za podmínky, že nájemce řádně hradí své závazky, se kauce nespotřebovává, takže bez úročení ji za pár desetiletí celou znehodnotí inflace. Na nezákonnost postupu bystřické politiky důrazně upozornila nová společnost, která provádí audit hospodaření města, a žádala provedení nápravy. S tou ovšem na radnici vůbec nespěchali, takže upravená pravidla nabyla účinnosti až od začátku letošního roku. Místo zavedení úročení jistoty ovšem u nových nájmů zcela zrušili povinnost ji skládat a již vybrané peníze převedli na předplacené nájemné, takže by značná část nájemců měla na počátku roku na určitou dobu zaznamenat snížení nájemného na nulu.

Občanský zákoník kodifikuje právo vyžadovat jistotu ve výši tří měsíčních nájmů jako částečnou ochranu pronajímatele v situaci, kdy nájemce neplní své závazky, tedy např. přestane platit nájemné, nebo vrací byt poškozený. Bystřice přijde rozhodnutím radních u drtivé většiny bytů o tuto ochranu během prvního čtvrtletí tohoto roku, kdy budou jistoty započteny místo měsíčních plateb nájemného. U zbytku činží poté, co vyčerpají předplacené nájemné. Bohužel usnesení č. 20-15-02 je velmi stručné a neuvádí, jaký jiný nástroj na ochranu zájmů pronajímatele bude používán. Pokud žádný, je to chyba a peněžní jistota neměla být zrušena. Naopak by ji měli nájemci pravidelně dorovnávat, aby vždy odpovídala trojnásobku nájemného. Zákon takový postup výslovně umožňuje. Peněžní jistota by samozřejmě měla být úročena, což s dnešními možnostmi výpočetní techniky není žádný problém. Banky takové operace zvládají zcela rutinně u miliónů bankovních účtů.

Zrušeno by naopak mělo být soutěžení o výši předplaceného nájemného, které už dnes není morálně obhajitelné. Jeho negativní dopady na dostupnost bydlení pro mladé lidi, kteří stojí teprve na začátku profesní kariéry a neměli možnost si sami naspořit, jsou totiž značné. Ti šťastnější získají finanční podporu od rodičů, ať už ve formě finančního daru nebo stavebního spoření. Méně šťastným se podaří získat půjčku, ale ti bez štěstí buď samostatné bydlení vůbec nezískají, nebo jen za podstatně vyšší nájemné. V každém případě v důsledku předplaceného nájemného přijdou mladí o prostředky, které by mohli využít lépe.

Druhou oblastí, kde bystřičtí politici nedokázali reagovat na společenský a ekonomický vývoj posledních třiceti let, je dostupnost sociálního bydlení. Ta přitom v podmínkách našeho města není limitována až tak samotnou výší nájemného, která je s ohledem na příjmy obyvatel příznivá, ale vysokou zdí již zmíněného předplaceného nájemného. Dokud nedojde k jeho zrušení, je nezbytné přijmout transparentní pravidla pro přidělování sociálních bytů potřebným bez přemrštěných počátečních nákladů.

Třetí slabinou současné bytové politiky je naprosté podcenění požadavků na bezbariérovost bydlení. Stejně tak masivně, jak se do Bystřice v souvislosti s rozvojem uranového průmyslu přistěhovávali mladí lidé, tak v posledních letech přicházejí do věku, kdy trpí vážnými nemocemi a sníženou pohyblivostí. Těmto občanům radnice dokáže nabízet jen dům s pečovatelskou službou, jehož kapacita však zdaleka nepokrývá poptávku. Řešením má být vybudování jednoho či více domovů pro seniory, které jsou ovšem vhodné jen pro opravdu vážně nemocné a osamělé osoby. Mimochodem způsob, jakým v nich řádí čínský virus, může vést k přehodnocení dosud příznivého pohledu na zařízení, která nejzranitelnější osoby koncentrují v prostředí, kde jim ani při sebevětší snaze nelze zajistit dokonalou ochranu.

Jelikož se stárnutí populace netýká jen našeho města, současným trendem je vytvářet podmínky pro to, aby lidé zůstali co nejdéle samostatní či v péči rodiny. Jelikož bystřický bytový fond byl naprojektován a postaven pro mladé a silné, tomuto trendu a demografickému vývoji vůbec neodpovídá. Přitom na bytový odbor radnice se již dlouho obrací stále větší počet nájemců, kteří (neúspěšně) žádají o výměnu bytu za méně bariérový, takže o tomto problému úředníci a politici vědí. Jen jej ignorují.

Jako okamžitý dílčí krok je třeba vyjmout všechny uvolněné méně bariérové byty (typicky přízemní) ze soutěží. Následně je bude možné vyměnit za jiný byt s žadatelem, jemuž snížená pohyblivost brání v naplňování základních potřeb, jako je např. pravidelná návštěva lékaře. Dlouhodobým a nákladnějším, ale nutným řešením je přestavba několika vybraných bytových domů, u nichž by došlo k demolici stávajícího schodiště a jeho rozšíření do přístavby, v níž by se nacházel i kapacitní výtah umožňující transport ležícího pacienta. Vzhledem k nutnosti zásahu do nosných konstrukcí se jako vhodnější zdají cihlové domy, tedy bytovky na Sídlišti I v blízkosti parkoviště a zastávky hromadné dopravy. Byty v přestavěných domech by po uvolnění opět nebyly vloženy do soutěže, ale přidělovány potřebným.

Přirozeným protiargumentem proti zvýhodňování některých žadatelů je, že kde jsou výhody, tam jsou i podvody. Tento postoj je třeba brát vážně a nastavit pravidla co nejtransparentněji a nejférověji. I tak by ovšem bylo naivní tvrdit, že žádný pokus o neoprávněné čerpání výhod nebude úspěšný. Pokud však mají politici prostředky a možnost přispět k důstojnému a klidnému životu občanů, není morálně přijatelné s odkazem na hypotetické zneužití nečinně přihlížet trápení těch z nás, kterým už zdraví neslouží.      

Zpět

Diskusní téma: Svět se mění, bytová politika ne

Datum 22.01.2021

Vložil Nespokojený

Titulek Hotové science fiction

Odpovědět

"Dlouhodobým a nákladnějším, ale nutným řešením je přestavba několika vybraných bytových domů, u nichž by došlo k demolici stávajícího schodiště a jeho rozšíření do přístavby, v níž by se nacházel i kapacitní výtah umožňující transport ležícího pacienta. Vzhledem k nutnosti zásahu do nosných konstrukcí se jako vhodnější zdají cihlové domy, tedy bytovky na Sídlišti I v blízkosti parkoviště a zastávky hromadné dopravy. Byty v přestavěných domech by po uvolnění opět nebyly vloženy do soutěže, ale přidělovány potřebným.

Více zde: https://obystricinp.webnode.cz/news/svet-se-meni-bytova-politika-ne/"

To jako myslíte vážně, že by postavili široké a dlouhé výtahy pro ležící? To je opravdu hudba velmi daleké budoucnosti a do té doby byťáky spadnou. Když už do toho nevrazili peníze uraňáci za 20 let a za dalších 30 let postsametové komunální osazenstvo, které místo rekonstrukcí interiérů bytů dalo přednost nacpat stovky milionů do různých ztrátových CVZ a dalších zbytečností, těžko do toho budou investovat nyní nebo v blízké budoucnosti. Garantuji, pane Švestka, že já ani vy se toho nedožijete, pokud se politicky v BnP nic zásadního nezmění, jakože tomu nic nenasvědčuje minimálně posledních 15 let.

Současná socialisticko-komunistická rada (v radě je kromě převažujících socanů i jeden rudý bolševik, bývalý ředitel školy a učitel ruštiny) našeho města je "sociální" jen k současným nebo bývalým zaměstnancům města ke svým kamarádům a rodinným příslušníkům, cizí mají smůlu... a řadové zastupitelstvo horko těžko město posune k lepšímu.

Datum 22.01.2021

Vložil Kolemjdoucí

Titulek Re: Hotové science fiction

Odpovědět

No to teda koukám! Pan Švestka by chtěl celé Sídliště I předělat na bezbariéry pro ležící ´pacienty´, jak rovnou označuje nemohoucí bystřické občany? Nespletl si tak náhodou pojmy jako dům pro seniory, nemocnice a hospic? Tam většinou končívají ležící. Problém dnes mají i sedící, tedy vozíčkáři. Ale pár domů na SII už jako bezbariérové jsou a kupodivu se do toho výtahu narve i ona osoba, je to sice těsné, ale jde to, takže ta paní Koudelková, která je diskutována v Diskusi má šanci na trošku lepší život ve větším prostoru. Na rovinkách má vzniknout modernější domov důchodců, než je bariérová DPS a Hotelovka, čím si zase naši socialisté získávají politické body od důchodců... při příštím hlasování do komunálů už je zase zřejmé, kdo vyhraje a určitě si na to bude brousit zuby i náš neskromný a populistický Kája, protože s časem v našem městě roste i chuť a hřebínek. V roce 2005 si nemohl vydupávat to, co nyní. Ono mít starobák 20 táců a nebo s dalšími výhodami 75 táců odměny je sakra velký rozdíl. Vsadím se s kýmkoliv, že se toho postu bude držet jako klíště.

Datum 23.01.2021

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Hotové science fiction

Odpovědět

Pokud se v nějaké stavbě mají koncentrovat lidé nepohybliví a vážně nemocní, je přirozený požadavek na to, aby mohli být rychle a snadno transportováni, pokud se jejich zdravotní stav náhle zhorší. Dostat např. člověka s mrtvicí (onoho "pacienta" z článku) ze čtvrtého patra městské bytovky bez výtahu je nejen náročné, ale i zdlouhavé. A u mrtvice hraje roli každá minuta.

Že člověk ztratí možnost samostaného pohybu vůbec neznamená, že musí být uklizen do nějakého zařízení, to je dávno překonaný předsudek.

Datum 23.01.2021

Vložil Kolemjdoucí

Titulek Re: Re: Re: Hotové science fiction

Odpovědět

Však u nových domovů pro důchodce se snad s tímto počítá. U paneláků a cihláků by to řešilo upřednostnění stěhování takových rizikových osob do přízemí. Ano, pokud by toto město zvládlo, dalo by se s trochou nadsázky označit jako "sociální". Jinak je asociální, stejně jako je asociální ta obálková metoda a pořadníky, kde hlavní a jedinou váhu mají jen prachy, nebo postavení vůči městu. Jinak dovedete si jen tak tipnout, kolik by stál jeden takový dlouhý výtah pro ležící? Město by jich potřebovalo desítky. Jen na SI je 20 domů, každý se 3 vchody. To je celkem 60 výtahů. Krát kolik? Milion? To máme 60 milionů.

Datum 24.01.2021

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Hotové science fiction

Odpovědět

Proč nejsou domovy důchodců adekvátní řešení pro všechny, je rozebráno v článku.

Já si nějak nevybavuji, že by tu bylo větší množství bytů s přístupem bez jakýchkoliv schodů. Už jen několik schodů je zásadní komplikace třeba pro osobu na vozíku. (Holobyty zřízené z bývalých kočárkáren samozřejmě do úvahy vůbec neberu).

Úpravy by se určitě netýkaly všech domů na SI, to by asi výrazně převýšilo potřebu. Cenu přístavby s výtahem odhaduji na 2-2,5 mil. Kč. U čtyřpatrového vchodu s 12 byty by tak cena na jeden byt vycházela kolem 200 tis. Kč. Je to hodně, nebo málo, když za kompletní rekonstrukci jednoho 2+1 chtějí TS města přes 500 tis. Kč?

Datum 24.01.2021

Vložil Kolemjdoucí

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Hotové science fiction

Odpovědět

Kolik město pronajímá bytů? 1850? Pokud průměrně na každý byt vychází cca čistého 2500 nájem (50 kč/m2 na byt o průměrné velikosti 50m2) a nepočítám vyšší zálohy na služby - elektřinu, vodné+stočné a teplo, tak jen za nájem městečko vybírá každoročně 2500*12*1850 = 55,5 mega! Takže to není málo a platba "prací" TS Městu a.s. je malá domů, neb je to městská firma, která se tímto nemusí bát o kšefty a město jim vždy nějaké BEZ VÝBĚRKA dá. Ohledně výtahů, asi by to dále zdražilo "služby" nájemníkům. Platí ti, co jsou v domě s výtahem více, než ti bez něho? Myslím si, že ano. Město nebude a nechce dál citelně zdražovat služby.

Pokud město bude mít nadále priority CZV a další ztrátové projekty, do bytů a potažmo větších rekonstrukcí domů typu přístavby výtahu nedá ani halíř. Takže je to jen vaše zbožné přání. Naše město v tomto směru NENÍ BYTOVĚ PROINVESTIČNÍ ANI NÁHODOU, pokud nepočítám chabé zateplovačky a výměny oken a střech, které se jim už dávno vrátily na nájemném. Jen rejžují... skrblíci.

Datum 25.01.2021

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hotové science fiction

Odpovědět

Poslední přesná data (závěrečný účet) jsou za rok 2019, kdy byly výnosy z nájemného 47,5 mil. Kč. Jenže náklady na správu bytového fondu a opravy snížily hrubé výnosy na 31 mil. kč. Pokud se odečtou ještě náklady investiční, zbývá rázem jen nějakých 15,5 mil. Kč. Je to samozřejmě podstatný rozdíl oproti mínusům z 90. let, ale "výdělek" nějakých 700 Kč/byt/měsíc je opravdu daleko od "rýžování". A to byl rok 2019 první, kdy byly investice, s blížícím se koncem "zateplovací" etapy, výrazně nižší. Prioritou koalic vedených ČSSD není mít z bytů zisk, ale poskytovat plošně všem sociální bydlení.

Datum 26.01.2021

Vložil Kolemjdoucí

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hotové science fiction

Odpovědět

Super, zbývá, takže "bytové hospodaření" je přebytkové a ziskové, tudíž z těch 15 mega by klidně mohli postavit asi 6 výtahů. Ročně! Zateplovačky končí, tak klidně mohli navázat modernizací domů těmi výtahy. Občané by to jistě uvítali.

Rýžováním bylo myšleno i "zisky" z bezúročných půjček občanů, které budou jistě také mnohamilionové. Město tím ušetřilo.

No a nakonec, počítal jsem jen nájmy. Pokud bych počítal služby městských firem, jako třeba teplo z Bystřické tepelné s.r.o., jejímž jediným společníkem je město, tak z toho město taky něco má a nebudou to drobný, ale taky pár desítek mega ročně.