Stavebním akcím města chybí oponentura

17.10.2019 23:39

Jistě každý bystřický řidič již někdy zažil na ulici Zahradní ne právě příjemné vyhýbání v zúžení za odbočkou do Malé branky, a od právě probíhajících stavebních prací si nejeden účastník silničního provozu slibuje nápravu. Podle dokumentace pro provedení stavby by se skutečně průjezdnost v kritickém místě měla zlepšit, ovšem další problémy zůstávají a nové mají dokonce vzniknout. Na konci letošního podzimu by měla křižovatka vypadat následovně:

Oranžová čára označuje současné obrubníky, tedy vymezuje stávající vozovku, a červená dvoulinka budoucí hranici mezi chodníky a vozovkou. Nákresy v lepším rozlišení jsou zde.

Výchozí podmínkou pro jakoukoliv významnější úpravu komunikací v tomto místě bylo rozšíření veřejného prostranství na úkor přilehlých zahrad, k čemuž došlo v loňském roce vybudováním opěrné zdi. Díky tomu bude možné silnici, jež v nejužším místě neměla ani 5 metrů rozšířit na standardních 6 metrů, přičemž pod opěrnou zdí je šířka ještě zvětšena zálivem, který umožní snazší vyhýbání delším vozidlům, především autobusům městské hromadné dopravy. Vedle zájmů autobusových dopravců projektanti zohlednili i potřeby zimní údržby chodníků. Jejich stávající šíře nebyla dostatečná pro strojové odstraňování sněhu, mechanizace TS města by místem jen obtížně procházela a především by sníh vyhrnovala do již tak dost úzké silnice. K ručnímu odklízení sněhu nedocházelo a ušlapaný kluzký sníh-led tak představoval trvalé nebezpeční pro chodce na této frekventované komunikaci vedoucí k autobusovému nádraží a poliklinice. Pohled do projektu odhaluje, že řešení problému nemá spočívat až tak ve zvětšení šířky chodníku, která má v nejkritičtějším úseku zůstat prakticky stejná, ale spíše v rozšíření vozovky, které umožní vyhrnovat do ní sníh. Paradoxně by se měla změna udát ve stejné době, kdy TS města po letech neplnění plánu zimní údržby, během nichž neuklízely sníh z „úzkých“ chodníků, kam se jim nevešla mechanizace, konečně zakoupily užší stroj. Pokud jej budou používat v tomto úseku, mohla by část sněhu zůstat na chodníku a nemuselo by dojít k významnému záboru silnice.

Na koho však projektanti pozapomněli, jsou, zdá se, chodci, především ti ve směru od polikliniky do ulice Rud. Vaška. Desítky let se v zatáčce chodilo po pravé straně (při pohledu od polikliniky) pod nyní již zbořenou kamennou zdí, z čehož se po výstavbě chodníku na protější straně a zúžení vozovky stala adrenalinová zábava, avšak stále provozovaná. Na pravé straně však projekt se vznikem komunikace pro pěší nepočítá, protože se sem kvůli zálivu ve vozovce nevejde. Lze přitom předpokládat, že po dokončení prací se nemálo pěších ke starým zvykům vrátí, protože se jim bude zdát přechod na protilehlý chodník a po pár metrech návrat na původní stranu zbytečný. Mezi novou opěrnou zdí a vozovkou má být přitom pás, v nejužším místě široký 60 cm, což by pro občasné projití stačilo, kdyby ovšem neměl být vyplněn štěrkem (podle jiného výkresu trávou). Ač budou lidé odmítající přejít na protější stranu procházet místy, kde by být neměli, není rozumné nutit je klopýtat po štěrku těsně vedle projíždějících vozidel. Rozumnější je smířit se s tím, že ne všichni se nechají převychovat, nevystavovat je zbytečnému nebezpečí a místo štěrku položit dlažbu. Samozřejmě optimální by bylo pěšinu rozšířit v nejužším místě o nějakých 40 cm, aby měla aspoň metr, a osadit ji ochranným zábradlím.    

Obdobnou situaci můžeme vidět pod obloukem staré opěrné zdi, kde je naprojektován mírný odstup vozovky od zdi, ale opět vyplněný štěrkem. Těžko říct, jak si projektanti představují pohyb osob ve směru od hřbitova do Rud. Vaška nebo ke garážím pod silnicí I/19, protože reálně chodí právě pod obloukem opěrné zdi, po budoucím štěrku.

Malé povědomí o tom, jak se v oblasti pohybují chodci a vozidla, mohlo být také příčinou naprojektování velkorysého dlážděného pupku naproti oblouku starší opěrné zdi, který v tomto místě zásadně zužuje vozovku. Dosud řidiči jedoucí shora a odbočující k poliklinice nebo do Malé branky najížděli na střed vozovky, a ponechávali z jejich pohledu vpravo místo pro vozidla jedoucí ke hřbitovu a vlevo pro ta mířící z ulice Zahradní nahoru. Na nové křižovatce se při průjezdu shora do Malé branky bude očekávat, že řidiči místo téměř rovné cesty udělají na Zahradní esíčko. Pokud se budou chovat stejně jako dosud, nezbyde po jejich levé straně místo pro auta odbočující ze Zahradní nahoru. A jestli se budou chovat, jak očekává projektant, budou za sebou brzdit vozidla odbočující shora ke hřbitovu, která dosud projížděla bez zastavení. Zúžení vozovky je o to horší, že jsou po ní do kopce zvyklí chodit obyvatelé Rud. Vaška, kterým se tak vozidla budou o to hůře vyhýbat. Kdyby místo předimenzovaného pupku vzniknul širší chodník pod obloukem starší opěrné zdi a především pokračoval po levé straně na začátku Rud. Vaška, lépe by to odpovídalo potřebám místních lidí.

Pozitivní změnu asi nelze čekat ani v oblasti likvidace srážkových vod. Dosud byly v ústí Malé branky ve vozovce jen asi dva metry od sebe dvě kanálové vpusti. Náhodný kolemjdoucí mohl takové uspořádání považovat za nesmysl, ale naši předci velmi dobře věděli, proč je tam umístili. Dešťové vody ze začátku Rud. Vaška a především z celého kopce vedle garáží se totiž scházely právě v tomto místě, jelikož nikde jinde na své pouti na kanalizaci nenarazily. Předmětné vpusti sice trpěly chronicky zanedbanou údržbou, takže byly věčně zanesené a voda přes ně mířila dál, kvůli špatnému spádování kočičích hlav zhruba do poloviny Malé branky, ale jejich umístění bylo správné. Bohužel projekt obě zrušil a nenahradil je ani příčným odvodňovacím žlabem přes celou vozovku zhruba v úrovni trafostanice, který by Malou branku ochránil před pravidelnými záplavami. Obdobný žlab přitom je ve vedlejší, pro silniční dopravu  mnohem méně významné spojnici Zahradní a I/19. Jelikož příčné řezy těchto kritických míst v dokumentaci chybí, není vůbec jisté, zda dojde k naprosto dokonalému vyspádování vozovky, které navede dešťové vody prakticky do jedné jediné vpusti, která by teoreticky mohla tyto srážky chytat.     

Co by se naopak vyřešit mohlo naprojektovaným přesunem značek, je absurdní dopravní značení, kdy na Rud. Vaška i pod kopcem u garáží je osazena značka „Dej přednost v jízdě“, a proto pokud se zde potkala dvě vozidla, která si křížila cestu, ani jedno nebylo oprávněno pokračovat v jízdě. Takže kdyby se tím někdo řídil, čeká tam doteď…              

Křižovatka na ulici Zahradní odráží obecnější tendenci projektantů a úředníků postupovat podle hesla „Děláme to pro lidi, ale pokud možno bez lidí“, které je do určité míry reakcí na obskurně složité stavební právo, jež učinilo z povolování staveb martyrium s nejasným výsledkem. I kvůli neschopnosti vypořádat se v přiměřeném čase s námitkami spolků na ochranu přírody se z jakékoliv účasti veřejnosti stal pro úředníky strašák, jemuž se snaží a priori vyhnout. A ačkoliv řadě z nich nelze upřít snahu naprojektovat stavby tak, aby odpovídaly potřebám veřejnosti, žádný úředník nemůže mít podrobné znalosti každé lokality. Ty mají pouze lidé, kteří v místě žijí. Pokud chceme u stavebních akcí placených z veřejných prostředků dosahovat optimálních výsledků, je třeba do jejich přípravy zapojit veřejnost. Například tím, že bude mít možnost na internetu nahlížet do dokumentace pro stavební povolení a vznášet k ní připomínky.

Zpět

Diskusní téma: Stavebním akcím města chybí oponentura

Datum 18.10.2019

Vložil Kolemjdoucí

Titulek Oponentůra

Odpovědět

Jak chybí oponentůra? Však Vy ji zde skvěle zvládáte, zvláště pokud se v této lokalitě nacházíte (Rud.Vaška navazuje na Zahradní).... akorát vás bohužel nikdo nevyslyší. Ke každým stavebním pracem máte právo se vyjádřit ze zákona, protože jste účastníkem řízení. To by však platilo, pokud by se stavební práce dělaly přímo před Vaším domem na Rud.Vaška,

Datum 19.10.2019

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Oponentůra

Odpovědět

Stavební úřad vymezuje okruh účastníků řízení maximálně restriktivně. Stačí, aby nemovitost byla od stavebního pozemku oddělena úzkým pruhem země a úřad již vychází z toho, že zájmy jeho vlastníka nemohou být dotčeny.

Zde by se však jednalo o jakousi veřejnou konzultaci, jejíž účastníci by nezískávali práva účastníků řízení.

Datum 19.10.2019

Vložil Kolemjdoucí

Titulek Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

A co byste chtěl veřejně konzultovat a s kým? Pokud je (neveřejný) projekt dán, stavebním odborem schválen, a vypracován autorizovanou osobou v projektování pozemních staveb (komunikace) a vodohospodářských staveb (kanalizační svedení dešťových vod), tak tam je to už snad vše vysvětleno, takže nevím, jaké pochybnosti můžete mít, když stejně nemáte příslušné vzdělání v oboru stavitelství, sklony odtoku a vše mají spočítáno a voda nikdy neteče do kopce, ale z kopce. Můžete vznést nějaké připomínky, ale to by právě bylo bráno v potaz, a vypořádávali by se s tím, kdybyste byl účastníkem řízení. Jinak vězte, že nic nezměníte.

Datum 20.10.2019

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

Voda klidně poteče i do kopce, pokud bude mít dostatečnou kinetickou energii. Nicméně jedná se o to, že i dobře "spočítaný" projekt nemusí přinést uživatelům užitek, který by od něj očekávali. Třeba proto, že projektantovi některé požadavky nebyly známy, a tak je do dokumentace nezanesl.

Datum 21.10.2019

Vložil Kolemjdoucí

Titulek Re: Re: Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

Pokud město mělo požadavky, které do projektu nebyly zaneseny, tak od toho tu snad máme stavební úřad, a Ing.Straku, který by měl trvat na požadavcích a stavební povolení nevydat do té doby, než požadavky budou zapracovány. Jaký vy, jako občan máte užitek z městské dešťové kanalizace? Myslím si a dovolím si tvrdit, že ŽÁDNÝ! Tím potencionálním uživatelem možná myslíte účastníka silničního provozu.

Datum 21.10.2019

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

Pokud dešťová kanalizace nefunguje, tak chodím potokem a ne po dlažbě. V horším případě mi deště podmáčí dům. To jsou přece úplně banální závěry.

Datum 22.10.2019

Vložil Kolemjdoucí

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

No banálně... píšete jednak v minulém čase, že kanalizace nefungovala z důvodu chronického zanedbání čištění a údržby, za které pravděpodobně zodpovídají technické služby města. No a budoucí čas, jak bude vyspádována komunikace po zrušení obou vpustí, no to přece nebudete vědět až do té doby, než se to postaví, takže třeba to bude fungovat.

No a to vaše "brodit se potoky" na ulici je poměrně úsměvné, demagogické, v této době silného srážkového deficitu posledních let, já nepamatuju, kdy jsem naposled vytáhnul holínky, stejně jako spekulace podmočení baráku, protože mezi chodníkem a barákem byste teoreticky měl mít zelený (vegetační) vsakovací pás, tak zvanou předzahrádku. Pokud tam ale máte opět zpevněnou plochu, navíc ještě vyspádovanou místo od baráku ke komunikaci tak od komunikace k baráku, pak se ale nedivte a chyba je na vaší straně, nemyslíte?

Datum 24.10.2019

Vložil Vláďa Pozorný

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

Nemají tam být také náhodou instalovány obrubníky, které by měly bránit stékání vody mimo prostor komunikace? Jel jsem po Zahradní čirou náhodou autem a viděl jsem po pravé straně vyvýšený chodník se zámkovou dlažbou, která je sama o sobě také částečně propustná, rozhodně propustnější, než asfalt. No a proč se divíte tomu zhutněnému štěrku, když to je na vsakování vody poměrně dobrý materiál, daleko lepší, než klasická hlína, v této lokalitě jílovitá?

Datum 24.10.2019

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

Ale problém je s vodou, která teče po asfaltu silnice, z kopce vedle garáží až do Malé branky. A tam nejsou vyvýšené chodníky, které by chodcům umožnily jít mimo záplavu.

Zámková dlažba je propustná jen chvíli. Jakmile se spáry zanesou prachem a zeminou, většina vody steče po povrchu. Od zámkové dlažby však žádnou komplikaci neočekávám.

Problém se štěrkem pod opěrnou zdí je ten, že se po něm bude špatně chodit. Místo něj by byla vhodnější dlažba.

Datum 25.10.2019

Vložil Vláďa Pozorný

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

Není ten štěrk pod zdí jen dočasné řešení? Někde v článku uvádíte, že podle výkresu tam má být zeleň, tudíž třeba dojde k zatravnění, ale čemu věřit, když je projekt dvojznačný. Štěrk tam má mít drenážní funkci, a pokud by jej tam dávali na trvalo, tak určitě ne proto, aby po něm někdo chodil, od toho je přece chodník.

Datum 26.10.2019

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

Chodník je na opačné straně, ale pod opěrnou zdí po štěrku budou lidé chodit stejně, protože se jim nebude chtít kvůli 30 metrům přecházet na druhou stranu.

Datum 27.10.2019

Vložil Nespokojený

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

citace: "Ač budou lidé odmítající přejít na protější stranu procházet místy, kde by být neměli, není rozumné nutit je klopýtat po štěrku těsně vedle projíždějících vozidel." Není rozumné je nutit? Nikdo je přece nenutí! NEMAJÍ TAM STEJNĚ CO DĚLAT! Mají chodit po chodníku, od toho tam ten chodník bude. No a to přecházejí je právě kvůli té zdi. Zřejmě to nešlo vymyslet jinak.

Datum 28.10.2019

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

Podobně asi uvažovali i autoři projektu: lidi pod zdí nemají co dělat. Přikážeme jim chodit delší cestou se dvěma přechody přes silnici. Proč? Protože můžem!

Stačilo citovat i následující větu, aby bylo úplně jasné, že se mi jedná o nahrazení štěrku dlažbou, aby lidé nebyli vystavováni dalším nebezpečím, když tudy budou chodit (a oni budou, ať už si o tom myslí kdo chce co chce).

A šlo to vymyslet jinak, stačí se pořádně podívat na výkresy. Od místních jsem dosud nezaznamenal žádnou pozitivní reakci, jen nevěřícný údiv.

Datum 28.10.2019

Vložil Nespokojený

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

To kličkování kvůli pár metrům zídky tam také nechápu, ale 20 metrů navíc žádného nepohodlného chodce nezabije (lenivci, ti se budou pořád na něco vymlouvat), ale znovu opakuji, zřejmě to nešlo vymyslet jinak, protože toho prostoru tam není mnoho, je to úzké, leda, že by svah více ubagrovali a tu část parcely u komunikace město vykoupilo, ale zase na úkor soukromé zahrady, s čím už vůbec nemusí jejich vlastníci (jsou tam tři, p.Hercík a dva pánové Novotní) souhlasit - předpokládá, že s těmito hlavními a přímými účastníky řízení toto město také probírali a ti k záměru nic nemají.

Pokud s tím více jiných lidí nesouhlasí, domluvte se a podejte stavebnímu odboru kolektivní podnět (námitku), jsem velice zvědav, jestli by se tím město vůbec zaobíralo, oni jsou v tomto případě vlastníky komunikace, oni si určují pravidla a podobu, jak to bude vypadat. Navíc, pokud stavba už skoro stojí, je na toto pozdě.

Datum 29.10.2019

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

Kličkování se neočekává jen od lenochů, ale třeba i od seniorů, které už každý krok navíc bolí.

I kdyby v místě zálivu na vozovce měla být zeď prohnutá do zahrad, 60 cm navíc se tam získat dalo, pokud by se křižovatka projektovala zároveň se zdí a ne až dodatečně k hotové zdi. Nicméně jsem stále přesvědčen, že i nyní je tam místa dost, jelikož je záliv předimenzovaný, možná na situaci, kdy se tam budou vyhýbat dva autobusy, což může nastat tak jednou za 5 let.

Datum 29.10.2019

Vložil Nespokojený

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oponentůra

Odpovědět

Senioři se nemusí po městě plahočit pěšky, mohou využívat bezplatně Zlatovánka... a zastávky jsou voleny tak, aby mezi nimi nebyl dlouhý přechod.