Pane Šestka, nebude jediným rozhodovacím kriteriem barva kouře, ale revize kotle (tudíž opravdu kontrola kotelny a kotle úředníkem nebo jinou pověřenou odborně způsobilou osobou).
Tato revize bude zahrnovat spoustu činností:
* kontroly přívodu spalovacího vzduchu a regulace spalovacího vzduchu,
* čištění spalovacího zdroje,
* druh spalovaného paliva,
* funkčnosti všech pohyblivých částí spalovacího zařízení,
* funkčnosti zatápěcí klapky,
* izolace kotle,
* připojení spalovacího zařízení na teplovodní soustavu a ke spalinovým cestám,
* způsobu ovládání a provozování,
* zanesení teplosměnných ploch aj.
Odborně způsobilou osobou bude osoba určená výrobcem daného spalovacího zařízení. V případě, že již nebude existovat výrobce spalovacího zdroje (u starších typů), měl by se provozovatel s žádostí o kontrolu obrátit na ostatní výrobce (resp. určené odborně způsobilé osoby, které budou těmito výrobci jmenovány). Dále může odborně způsobilá osoba provozovateli sdělit, zda jeho spalovací zdroj splňuje výše uvedenou podmínku, tedy zda splňuje maximální hodnoty emisí, které budou muset spalovací zdroje splňovat od 1. 9. 2022 (mezní hodnoty uvedené v tab. I – přílohy č. I – jedná se o 3. emisní třídu dle uvedené normy ČSN EN 303-5). Dle této normy musí být každé spalovací zařízení opatřeno identifikačním štítkem, na kterém mimo jiné musí být uvedeno, jakou emisní třídu splňuje. Z údajů na štítku lze tedy zjistit, zda provozované spalovací zařízení splňuje podmínku 3. emisní třídy a jestli ho bude moci provozovatel využívat i po 1. 9. 2022. V případě, že spalovací zařízení není štítkem opatřeno, lze se obrátit na výrobce příp. je možné provést měření emisí a uchovat si protokol o provedeném měření. Podmínku 3. emisní třídy splňují některá zplynovací spalovací zařízení (pevné palivo se nejdříve zplyní a až pak je spalováno) a všechny spalovací zařízení s automatickým podavačem paliva. Pokud tedy někdo využívá kotel s ručním přikládáním, bude si muset s největší pravděpodobností do 30. 8. 2022 pořídit nový spalovací zařízení, které splní 3. emisní třídu! (viz tab. č. I či emisní třída uvedena v tab. č. II)
"První reálný dopad novely (zákona o ovzduší) se projevil už k 1. lednu 2014, kdy zmizely kotle 1. a 2. emisní třídy z obchodů, zůstávají však samozřejmě v mnoha domácnostech. Do začátku roku 2017 musí být na vyžádání provedena a obecnímu úřadu předložena první revize, která by se měla opakovat co dva roky. Pro kotle na tuhá paliva je to novinka, ovšem u plynových kotlů jsou povinné revize již dnes.
První sankce za nedodání platné revize mohou přijít již k 1. lednu 2017. Kdo revizi nepředloží, musí počítat s pokutou 20 000 korun. Za nesplnění parametrů alespoň 3. emisní třídy přijde pokuta až o pět let později, od 1. 9. 2022 to bude 50 000 korun. Pokutu ve stejné výši dostane také ten, kdo bude v kotli používat paliva, která jsou zakázána."
Počtěte si zde: https://www.ceska-peleta.cz/tiskove-zpravy/emisni-tridy-rozhoduji-ktere-kotle-zustanou-na-trhu/
a nebo zde: https://www.tretiruka.cz/news/stare-neekologicke-kotle-musi-lide-vymenit-nejpozdeji-do-roku-2022-jak-upravuje-pravidla-provozovani-kotlu-zakon-o-ovzdusi-/
Rozšíření průmyslové zóny
13.01.2016 01:04Bystřická průmyslová zóna za vlakovým nádražím je už plná, i když je poloprázdná. Zdánlivý paradox je způsoben tím, že volných pozemků je sice spousta, ale nedostává se parcel, k nimž by vedla silnice a inženýrské sítě. Teoreticky by bylo možné prodávat nezasíťované pole, nicméně proč by ho jeden kupoval, když je město ochotné na své náklady pozemky připravit? Jistě, klasický argument zní, že investory musíme lákat a sítě zaplatit, abychom čelili vysoké nezaměstnanosti. Potíž je v praxi, kde se to příliš nedaří. Pohled na průmyslovou zónu totiž odhaluje, že laciných pozemků využívají především místní podnikatelé, kteří tam přesouvají již existující provozy, takže nová pracovní místa moc nevznikají. A to už raději vůbec nepřipomínám prodej pozemků pod fotovoltaickou elektrárnu za 100 Kč/m2.
Tím nechci říct, že by město nemělo do své průmyslové zóny investovat, ale že by mělo vybírat, komu pozemky prodá. Lze si představit podmínku, že na každý prodaný hektar musí vzniknout dejme tomu 30 plných pracovních úvazků. Také je namístě zamyslet se nad cenou. Na novou etapu se již nebudou vztahovat omezení, údajně zanesená v dotační smlouvě na předchozí etapu, která určovala mimo jiné pevnou prodejní cenu 100 Kč/m2. Přestože i tentokrát se město snaží získat na zasíťování dotaci, případné omezení ceny parcel by mělo být pečlivě zváženo. Pokud by totiž bylo prodáváno pod investičními náklady, byl by kupec příjemcem veřejné podpory, jejíž poskytování je v zájmu zachování tržní soutěže podřízeno pravidlům stanoveným Evropskou unií.
Zastupitelstvo schválilo rozšíření průmyslové zóny usnesením č. 11/4/2015 (dostupným v zápisu č. 4/2015 zde) již v červnu 2015. Ačkoliv byl schválen i harmonogram, který předpokládá ukončení realizace první fáze za 10 mil. Kč bez DPH v červenci 2016, v rozpočtu na letošní rok (zde bohužel zatím chybí), schváleném v prosinci 2015, je na tento záměr vyčleněn jen 1 mil. Kč. Druhá fáze má přijít na 11 mil. Kč bez DPH. Touto akcí nebude zasíťován komplet celý zbytek průmyslové zóny, ale jen okolí zhruba půlkilometrové silnice, přičemž plánované dvě odbočky z ní o délce přes 600 m přijdou na řadu snad někdy v budoucnu.
Schvalování projektové dokumentace rozšíření průmyslové zóny bylo zahájeno uveřejněním Oznámení, k němuž se kdokoliv z veřejnosti mohl vyjádřit. Cílem bylo rozhodnout, zda může záměr natolik ovlivnit životní prostředí, že je nutné podrobit jej posuzování vlivů na životní prostředí podle zákona č. 100/2001 Sb., nebo bude postačovat ošetřit potenciální dopady v územním a stavebním řízení. Krajský úřad by měl rozhodnout do poloviny února, zda proběhne EIA, nebo je možné přikročit k územnímu a stavebnímu řízení.
Podrobnosti o projektu si každý může v Oznámení najít, takže zmíním jen několik základních údajů a zajímavostí. Kdo by očekával, že silnice v průmyslové zóně bude vzhledem k očekávanému zatížení aspoň v současném standardu, mýlil by se. Vozovka nemá být ohraničena obrubníky, ale příkopem. Takže konat se nemají ani uliční vpusti ve vozovce a odvodnění má mít na starost příkop. Silnice má začínat odbočkou ze silnice na Rodkov nedaleko před druhým železničním přejezdem a napojit se na silnici vedoucí průmyslovou zónou u vlečky do areálu Sagras.
Dešťové vody mají být převážně likvidovány v jednotlivých areálech vsakem, část má jít do splaškové kanalizace a zbytek odtékat do centrální retenční nádrže o kapacitě 175 m3 u železnice pod zónou. Z té mají přebytečné vody odtékat směrem k trati.
Vzhledem k potřebě překonat kopec k nádraží je splašková kanalizace projektována jako tlaková výtlačná o průměru 63 mm. To číslo je doufejme jen chyba v psaní, když i vodovod je v profilu 100 mm. Zbudováno má být i veřejné osvětlení a prodloužení plynovodu. S chráničkami pro telefonní nebo datové kabely se nepočítá.
Co se týká vlivů na životní prostředí, ty jsou pojaty pouze jako dopady samotného záměru, nikoliv provozů, které zde mají vzniknout, a proto s ohledem na charakter stavby (silnice a inženýrské sítě) asi nepřekvapí, že jsou vcelku nevýznamné ve srovnání se stávající situací. I u infrastruktury se vztahují téměř výhradně na fázi výstavby a neřeší její provoz (např. silniční dopravu).
To ovšem neznamená, že Oznámení neobsahuje podstatné informace o stavu životního prostředí v našem městě. Z akustické studie vyplývá, že už stávající úroveň hluku v okolí průmyslové zóny je blízko stanovených hygienických limitů (60 dB v denní a 50 dB v noční době). Autor studie proto radí vedení města, aby při výběru investorů přihlíželo k hlučnosti jejich provozů a obslužné dopravní činnosti. Nejvýznamnější příspěvek k hlučnosti v lokalitě lze očekávat od automobilové dopravy, zvlášť pokud by byla vedena po ulici Nádražní směrem do města, tedy k obydleným oblastem.
Ani zpráva o stavu ovzduší není dvakrát optimistická. Koncentrace prachových částic PM10 v širším centru města je nad 80% imisního limitu, to samé platí u ještě nebezpečnějších (protože drobnějších) částic PM2,5. Největší problém je u benzo(a)pyrenu, látky vázané na prachové částice, který je považován za karcinogenní. V širším centru města dosahuje jeho koncentrace 102% imisního limitu. Zatímco rozptylová studie vychází z dlouhodobých průměrů, měření kvality ovzduší Krajem Vysočina, což je ten přívěs stávající občas před knihovnou, ukazuje, že v jednotlivých dnech, především v zimním období, je situace ještě horší.
Nelze předpokládat, že by byly provozy v průmyslové zóně vytápěny uhlím, nejvýznamnějším zdrojem prachu a benzo(a)pyrenu. V úvahu u nich ovšem připadá druhý hlavní zdroj, automobilová doprava. Zastupitelstvo by tedy při prodeji pozemků investorům mělo přihlížet i k tomu, jakou činností se investor zabývá a zda jeho záměr není spojen s neúměrným nárůstem silniční přepravy, což je případ např. logistických center.
———
ZpětRozšíření průmyslové zóny
Datum 24.01.2016
Vložil Antonín Pospíchal
Titulek Revize kotlů - budou se předkládat již letos a v roce 2017
Odpovědět———
Datum 25.01.2016
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Revize kotlů - budou se předkládat již letos a v roce 2017
OdpovědětPovinnost majitelů kotlů nechávat provádět kontrolu kotlů je po povinných kontrolách spalinových cest další zbytečné a drahé nařízení, které ničemu neprospěje. Je přece v zájmu majitele kotle udržovat jej funkční a čistý z důvodu spotřeby paliva, kouřivosti, uživatelského komfortu...
Kontrola odborně způsobilou osobou je ovšem něco jiného než vynucená kontrola úředníkem. Byť ten bude mít právo požadovat protokol o kontrole kotle, sám není odborně způsobilý ji provádět.
Vzhledem k tomu, že úředníci nebudou plošně vyžadovat předložení protokolů od všech kotlů, většina lidí kontrolu kupovat nebude. A nechá ji uskutečnit až v případě, že bude úředník protokol vyžadovat. Výši pokuty za tento prohřešek lze potom v odvolání účinně snížit poukazem na skutečnost, že jej o povinnosti nikdo neinformoval a zásada "neznalost zákona neomlouvá" už dávno neplatí, protože nikdo není schopen sledovat všechny povinnosti, které se na něj z EU a parlametu v posledních letech valí.
———
Datum 26.01.2016
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Revize kotlů - budou se předkládat již letos a v roce 2017
OdpovědětKontrola spalinových cest nerovná se kontrola výrobních štítků a toho, jestli kotel spadá nebo nespadá do emisní třídy 3., kdy kotle s touto třídou k roku 2022 prostě končí, stejně tak jako už dřív končily kotle s emisními třídami 1. a 2. Proč si myslíš, že se dělá měření emisí i u aut v rámci STK??? U všech aut je tato kontrola POVINNÁ! Měla by být tedy povinná i zde, jaképak na vyžádání... to že není povinná zase zasévá prostor pro podvody a udávání, protože naštvaný občan, který třeba dostal pokutu za spalování odpadů, udá svého dalšího souseda, o kterém to ví, atd. atd. Tedy návrat do dob socialistických, kdy nás sledovala STB.
Kontrola odborně způsobilou osobou bude nařízena úředníky přece, tak to to chápu. Těžko si představit, že by majitelé kotlů dobrovolně tuto kontrolu podstupovali a platili za ní. To je opravdu naivní představa.
Pokud chtějí skutečně ty staré kotle omezit, kontroly by měly být povinné. Tečka. Že nejsou, je další kličkou ministerstva ŽP a dalších rádoby ŽP odborů.
———
Datum 27.01.2016
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Revize kotlů - budou se předkládat již letos a v roce 2017
OdpovědětZákaz prodeje emisních tříd 1 a 2 od roku 2014 neznamená, že nemohou být provozovány. Jen nesmí být prodávány. U aut je to stejné - nároky normy EURO se stále zvyšují, ale vozy musí u kontoly emisí prokázat, že splňují normu, s níž byly vyrobeny, ne tu, která začala platit později. Nelze zpětně odebrat povolení, které bylo vydáno v souladu s tehdy platnými předpisy.
Povinnost nechávat provádět každé dva roky kontrolu kotle je uložena § 17 odst. 1 písm. h) zákona o ochraně ovzduší. Doklad o provedení kontroly se předkládá obecnímu úřadu, pokud o to požádá. Dobrovolné to nebude, protože pokud provozovatel kotle doklad nepředloží, hrozí mu pokuta.
Nechápu, co by měly plošné kontroly zjistit. Že 99,9% lidí používá továrně vyrobené kotle, které splňovaly tehdejší normy, a uhlí, které splňuje současné požadavky na kvalitu?
———
Datum 27.01.2016
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Revize kotlů - budou se předkládat již letos a v roce 2017
OdpovědětU aut je to krapet jiné - tam místo sankcí při dalších prodejích dávají ekodaň, která může být u nejstarších aut až 10 tisíc. Tímto opatřením se stará auta stávají defakto neprodejná na provoz a mohou sloužit max. na náhradní díly. Povolení sice nelze odebrat, ale když je zdroj neekologický a spadá do těchto dvou tříd, mělo by být v zájmu majitele ho vyměnit za lepší. Řada z nich se ale odvolává na to, že nemají peníze. Dotace jim to mají usnadnit.
Doklady o kontrolách by stejně jako kontroly a analýzy odpadních vod u domovních čističek a septiků se vsakováním (kapalná emise, ale emise jako emise), měly být na místní odbor ŽP znečišťovateli automaticky a povinně předávány a archivovány. Protože jinak nebude jednotný registr a pak to s ochranou ovzduší opravdu nemohou myslet vážně. Třeba na Ostravsku, kde se každý rok potýkají se smogem toto už mělo dávno být zavedené. A není. Kontrola na vyžádání to je absolutně o ničem. Není nikde žádná statistika, kolik % individuálních spalovacích zařízení je takto kontrolováno.
Normy se vyvíjí, limity exhalací zpřísňují a vývoj předpokládá, že nebudeme stále topit jako pračlověk v jeskyni. Pokud pochopíš vypsaný dotační titul zelená úsporám na zateplovačky (snižování energetick náročnosti budov) a výměny kotlů, který je hlavně z tohoto důvodu zlepšování kvality vzduchu, pak pochopíš i tuto strategii a filozofii.
U starých čističek, které nesplňují certifikaci a emisní limity (účinnost) dané emisní vyhláškou z roku 2011 na sloučeniny N, P, K a organické látky BSK, CHSK obsah celkových rozpuštěných látek, co si myslíš, že úřad udělá nebo nařídí? V první řadě pokuta, v druhé řadě odstranění staré ČOV a tlačení do instalace nové a moderní ČOV. Podobně by to mělo fungovat u kotlů, ale nefunguje, protože plošné kontroly u čističek se liší od nahodilých kontrol na vyžádání u kotlů. Problém je jinde - spousta takových zařízení je totiž na černo, bez povolení a tedy o nich úřady pranic neví a ani nechtějí nic vědět. Vyjímkou nejsou ani trativody a přepady ze žump do vsakování bez jakéhokoliv čistění.
———
Datum 28.01.2016
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Revize kotlů - budou se předkládat již letos a v roce 2017
OdpovědětNo tak ať se emisní limity vyvíjí, ale plně postačuje, když se budou vztahovat na nové výrobky. Jelikož ani kotle nemají neomezenou životnost, jejich postupnou obnovou bude docházet k tomu, že provozované zdroje budou vyhovovat stále náročnějším požadavkům. Lámat to přes koleno, nařizovat vyřazení technicky způsobilých kotlů a zavádět plošné kontroly, je nepřiměřený zásah do svobod a vlastnických práv .
———
Datum 28.01.2016
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Revize kotlů - budou se předkládat již letos a v roce 2017
OdpovědětNení to žádný nepřiměřený zásah... ti, co třeba vypouští odpadní vody z již zmiňovaných domovních čističek do zásaku, musí tyto analýzy přečištěných vod každoročně na úřad dodávat a strpět odběr vzorku hygienou. Ve městě, kde jsou téměř všichni napojení s odpady na jednotnou kanalizaci a pijí vírskou vodu, nikoliv podzemní z individuálního zdroje, je toto nemusí trápit. ALE okolní vzduch pro pána Jána snad dýcháme všichni!!! A to je ten podstatný rozdíl dopadu na ŽP a naše zdraví. Tudíž plynové emise by měly být plošně a povinně kontrolovány snad ještě přísněji, než vypouštění odpadních vod.
———
Datum 27.01.2016
Vložil Antonín Pospíchal
Titulek Re: Re: Re: Re: Revize kotlů - budou se předkládat již letos a v roce 2017
OdpovědětPane Šestka každý vývoj k úsporám a lepšímu životnímu prostředí předpokládá investování a inovace.
Proto například, kdo chce lépe spát, vyměnil si dávno staré trojdílné pružinové matrace za moderní měkké a tvarovatelné z kaučukové pěny.
Ten, co jezdil favoritem, ho po deseti až dvaceti letech také dá do šrotu a koupí si třeba Fabii.
Kdo chce na elektrické energii a teple ušetřit, pořídí si na přitápění bojleru na střechu domu solární panely.
Všechny inovace a investice jsou návratné a až časem pochopíte jejich výhody a zejména zlepšení komfortu pro vás.
Samozřejmě další předpoklad je, že na tyto inovace máte jednak vůli a jednak dostatečně volné finanční prostředky. U kotlů na tuhá paliva pozoruji, že není moc vůle je měnit. Ti co mají plyn, to už pochopili, že je to snadnější cesta. Není to jako se střechou - když do ní začne zatíkat, zalátá se nebo udělá celá nová. Uvidíme za 5 let, v roce 2022. To už zase budou nové normy a vyhlášky a možná i zákony o životním prostředí a ochraně vod nebo ovzduší.
———
Koukám, že se tu otevřela debata o pálení odpadů. Zde je článek https://zpravy.aktualne.cz/domaci/topite-doma-odpadky-chysta-se-na-vas-pokuta-20-000/r~i:article:722861/, které mnohé vysvětluje. Ministr ŽP Chalupa je sice bývalý, ale to na věci nic nemění, protože to současný ministr Brabec dotáhne.
Jednorázová pokuta může být až 20.000 Kč pro nepodnikající fyzickou osobu až do 500.000 Kč pro podnikající fyzickou nebo právnickou osobu.
Pokud úředník půjde zkontrolovat, čím domácnost topí, bude moct vstoupit pouze do místnosti s kotlem a palivem.
"Pokuty by pak měly být ukládány pouze v případech, kdy majitel kontrolovaného kotle odmítne přístup ke svému spalovacímu zdroji a samozřejmě v případě, kdy kontrola odhalí skutečné porušení zákona, tedy pálení odpadu," sdělil ministr Chalupa.
"Všichni jsme si vědomi toho, že právo na nedotknutelnost obydlí, právo na ochranu zdraví a právo na příznivé životní prostředí stojí vedle sebe, jedno nemá právní převahu nad druhým, všechna musí koexistovat ve vzájemné rovnováze a být limitována pouze, pokud je to nezbytné k ochraně práv a svobod druhých," uvedl ministr Chalupa.
———
Pokuty u fyzických osob mohou být až 50.000 Kč. Otázkou zůstává, kolik jich ČIŽP nebo místní orgány uložily... ouřadové obecně spí na vavřínech a dostanou se k nim jen případy na udání. Pochybuji o tom, že má Klimeš na OŽP databázi všech soukromých kotlů na tuhá paliva v BnP a dokumenty jejich povinných dvouročních kontrol - tyto jsou pouze na vyžádání.
§ 23 zákona č. 201/2012 Sb. o ochraně ovzduší říká:
Přestupky
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
a) v rozporu s § 16 odst. 4 spálí v otevřeném ohništi jiné materiály než suché rostlinné materiály neznečištěné chemickými látkami,
b) jako provozovatel stacionárního zdroje neuvede do provozu nebo neprovozuje stacionární zdroj a činnosti nebo technologie související s provozem nebo zajištěním provozu stacionárního zdroje, které mají vliv na úroveň znečištění v souladu s podmínkami pro provoz tohoto stacionárního zdroje stanovenými tímto zákonem, jeho prováděcími právními předpisy a výrobcem podle § 17 odst. 1 písm. a),
c) jako provozovatel stacionárního zdroje nedodržuje přípustnou tmavost kouře podle § 17
odst. 1 písm. b),
d) jako provozovatel stacionárního zdroje v rozporu s § 17 odst. 1 písm. c) spaluje ve stacionárním zdroji paliva neurčená výrobcem stacionárního zdroje,
e) jako provozovatel stacionárního zdroje nepředloží příslušnému orgánu ochrany ovzduší na vyžádání informace podle § 17 odst. 1 písm. d),
f) jako provozovatel stacionárního zdroje v rozporu s § 17 odst. 5 spaluje ve spalovacím stacionárním zdroji o jmenovitém tepelném příkonu 300 kW a nižším hnědé uhlí energetické, lignit, uhelné kaly nebo proplástky,
g) jako provozovatel stacionárního zdroje v rozporu s § 17 odst. 1 písm. g) provozuje stacionární zdroj nesplňující požadavky podle přílohy č. 11 k tomuto zákonu, nebo
h) jako provozovatel stacionárního zdroje v rozporu s § 17 odst. 1 písm. h) neprovede jednou za dva kalendářní roky prostřednictvím odborně způsobilé osoby kontrolu technického stavu a provozu tohoto spalovacího stacionárního zdroje nebo nepředloží na vyžádání obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností potvrzení o provedení této kontroly.
(2) Za přestupek lze uložit pokutu do
a) 50 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1
písm. a), b), c), d), f) nebo g),
b) 20 000 Kč, jde-li o přestupek podle odstavce 1
písm. e) nebo h).
———
Chalupa z ODS si ještě dělal hlavu s ústavou, nedotknutelností obydlí a podobnými relikty minulosti. A nakonec právo vstupu za účelem kontroly u rodinných domů v § 17 odst. 2 parlament výslovně vyloučil. Sekáči z AGF už se zbytečnostmi nezdržují, jedná se o zásadní posun, ne jen pouhé "dotažení".
———
No díky za to, čtvrt století po revoluci se na to jen kašlalo... vše je dotknutelné, pokud převáží státní a veřejný zájem. Stát může za jistých okolností pozemky vyvlastnit nebo vykoupit či směnit za jiné. Viz případ prolomení limitů uhlí v Horním Jiřetíně, nebo postup s farmářkou bránící dostavbu dálnice u Hradce Králové, kde došlo k jisté dohodě a ona na tom dost vydělala.
———
"Pohled na průmyslovou zónu totiž odhaluje, že laciných pozemků využívají především místní podnikatelé, kteří tam přesouvají již existující provozy, takže nová pracovní místa moc nevznikají." Tohle v případě těch největších - Wera Werk, Rathgerer, Cormen jistě neplatí... vytápění mají řešené vesměs plynem. Nevidím tam žádné čoudící komíny.
Měření jakosti ovduší na náměstí u knihovny jistě neodráží znečišťující "aktivitu" 1,5 až 2 km vzdálené průmyslové zóny a naivní ten, kdo si to myslí. Prach a oxidy CO, CO2 a NOx jsou vesměs z aut, z nichř řada těch starších je na hraně s emisními limity, karcinogenní benzopyren a částečně CO a CO2 ze spalování tuhých paliv a zejména plastových odpadků - město by se mělo spíše zaměřit na ty, co v té naší milé kotlině topí botama, igelity, PET odpady a dalšími po vzplanutí smradlavými neekologickými tepelnými zdroji. Po zahájení topné sezóny v době bezvětří je doslova smogový humus si vyjít okolo Bystřičky, údolí funguje jako kapsa, nedá se pomalu dýchat a z různých komínů starého města se linou různěbarevné štiplavé čoudy dle toho, co se zrovna pálí. Už vidím aktivitu úředníků po schválení zákona o sledování zdrojů tuhých paliv, kdy úředníčkové budou mít ve jménu zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, pravomoc vstoupit do vaší domácnosti a zkontrolovat si stav kotle a všímat si i hromad paliva a co vše tam máte. No naštěstí mě se to netýká, protože mám přímotop. Staré a ekologicky nevyhovující kotle 3.emisní třídy lidé musí vyměnit do r. 2022 jinak jim asi budou hrozit nějaké sankce.
———
Článek se věnoval zóně na kolejemi, takže se Rathgeberu a Wery netýkal.
Nezdá se mi úplně nesmyslné, že by měření u knihovny mohlo zachytit i znečištění, které se do údolí "sesune" s větrem od průmyslové zóny a pocházející z dopravy přes město tam směřující. Jedná se o to, že i průmyslová zóna ovlivňuje čistotu ovzduší ve městě.
Na starém městě by možná lidé více topili plynem, jenže ten tam nevede všude. Jaké jsou tam díry v pokrytí plynovými trubkami lze najít třeba v příloze územního plánu Zásobování plynem zde: https://www.bystricenp.cz/uzemni-plan/ Bohužel ani v souvislosti s rekonstrukcí sítí a komunikací na ulici Pod Kaštany v letošním roce zřejmě není plánováno prodloužení plynovodu.
———
Datum 14.01.2016
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: EIA města Bystřice nad Pernštejnem
OdpovědětNelze jen tak pominout první podniky průmyslové zóny, z nichž je největší právě "šroubovákový" Wera-Werk, zaměstnávající půl tisíce lidí. To není nezanedlatené číslo. Třetina toho, co zaměstnává GEAM/DIAMO UD Dolní Rožínka.
Vzhledem k tomu, že převládající větry vanou od SZ k JV, tedy nikoliv od zóny do údolí Bystřičky, ale Nedvědičky, a navíc, toto není vůbec řešené v EIA rozptylové studii a mapách (všude kde je Sídliště I, Beranka je modrá barva - tedy nedotčené pozadí), je to velmi nepravděpodobné, že by se nějaké případné exhalace ze zóny dostaly k měřící stanici emisí. Muselo by vanout od jihu až jihozápadu... tyto větry jsou v růžicích nepřevládající. A druhá věc - musela by zóna být konečně dostavěná. Při velkém optimismu a hlemýždím tempu a nechuti různých investorů jít k nám (Hartwall, atd.) můžeme doufat, že tomu tak bude tak v roce 2040-2050. Už tolikrát jsme slyšeli, že se k nám někdo hrne, a nakonec skutek utek. Jediná firma, o které vím, že je místní, vykoupila pozemek a přesouvá provoz, je ADOZ. Ale i toto je rozšíření a přinese to pár míst navíc. Furt něco lepší než nic.
To je právě co by, kdyby... na Skřipci, na Vyhlídce, na Příkopech se usedlíci dočkali rekonstrukce, letos bude rekonstruována Bočkova a Farská, ale kdy se na řadu dostane Koželužská, je ve hvězdách... ale třeba se pár lidí chytne na ty chystané kotlíkové dotace. Jen blázen by nevyužil štědré až 75% dotace, max. 150 tisíc. Vyřizování žádostí a doklad posudku teplotních ztrát a funkčnosti izolací není tak složité, jak tomu bylo dřív.
———
Datum 15.01.2016
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: EIA města Bystřice nad Pernštejnem
OdpovědětV různou dobu vanou různé větry (viz krajské měření).
Rozptylová studie k rozšíření zóny se zabývala jen emisemi stavebních strojů v době budoucí výstavby. Já tu píšu o již existujícím pozadí, což jsou dvě různé věci. Na současném stavu ovzduší se nepochybně průmyslová zóna a s ní spjatá doprava podílí, i kdyby se to na měřicí stanici před knihovnou neprojevilo.
Koželužská byla předlážděna ne déle než před 12 lety, ta se v dohledné době opravovat nebude.
S kotlíkovými dotacemi je spojeno právo poskytovatele dotace vstupovat do obydlí za účelem kontroly jejího využití. A to někomu za ty peníze nestojí.
———
Datum 18.01.2016
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: EIA města Bystřice nad Pernštejnem
OdpovědětTo sice ano, ale znovu tyto směry od jihu nejdou převládající a aby měření odráželo přímo situaci v průmyslové zóny, musela by být tato měřící stanice umístěna někde přímo poblíž ní a né kilometr vzdušnou čarou severně od ní.
Jinak nevím, jak má Wera, Cormen a další podniky pohlídané kouřové emise, ale určitě se nejedná o takové znečišťovatele jako např. ocelárny a kovohutě na Ostravsku. V případě spalování plynu je provoz ekologický. Vzduch tu máme pořád daleko lepší, samozřejmě jsou ještě čistší místa ve Žďárských vrších.
Nebavím se o větvi Koželužské před hasičema, kde si to vydláždili zámkovou dlažbou, ale o slepou větev k řece a mostku pro pěší, kde bydlím já. Zde je komunikace v havarijním stavu s mnoha výmoly, několikrát přeřezaný asfalt kvůli různým opravám kanalizace a vodovodu a jiných inženýrských sítí, atd. Město pokud opravovalo ulici, mělo ji udělat celou a pořádně, ne jen z části. To Farní a Bočkovu budou dělat poctivě celou, jako naposled nedávno Bratrskou a před tím Na vyhlídce a na Příkopech taky nic moc.
Dotace fungují, už se dost vyčerpalo i v minulých letech, takže to asi má něco do sebe a nějaký smysl, ne? Kdo má starý klasický kotel na uhlí a pálí v něm jen to uhlí, tak se snad nemusí ničeho obávat. A ještě na tom vydělá, protože nové kotle mají lepší výhřevnost a mnohdy moderní způsoby dávkování paliva, kdy je kotel skoro bezúdržbový. Jinak ve zprávách tuhle dávali, že NEBUDE nutno předběžně kontrolovat domácnosti, protože odběr vzorku kouře, ze kterého se rozborem zplodin stanoví, co je páleno, provede nad komínem speciální létající stroj, který se jmenuje dron. A teprve při podezření pálení neekologických paliv si ouředníčkové vyžádájí přímou osobní kontrolu domácnosti, nebo spíše jen té neobytné části, kde se topí - tedy jen kotelnu. Nechápu nářky těch, kteří naříkají, že jim kontroloři budou lézt do soukromí. Mě vodoměr na záchodě taky odečítá každý rok pracovnice VAS ZR, a bez žádného problému...
———
Datum 19.01.2016
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: EIA města Bystřice nad Pernštejnem
OdpovědětZávody v průmyslové zóně nezatěžují ovzduší jen vlastními emisemi, ale i emisemi z dopravy, která je na ně navázána. Pokud tedy už odhlédneme od toho, že tam jsou galvanovny, lakovny a podobné provozy.
Krajské měření právě ukazuje, že tu vzduch až tak čistý není. Samozřejmě ve srovnání s limity, ne třeba s Prahou u magistrály.
To si většinou myslí každý, že se nemusí bát kontroly. A pak se rychle ukáže, že uspokojit všechny paragrafy nedokáže téměř nikdo. Co když si na kotli budu sušit staré boty? Co když budu mít ve sklepě pytel s plasty? Bude to důkaz, že je pálím?
Občanský zákoník definuje pozemek mimo jiné jako prostor nad povrchem. Vletnutí dronem nad dům je tedy nepovolený vstup na cizí pozemek. V reportáži byla řeč o měření množství prachu v kouři, a ten je i v "povoleném" uhlí. Aparaturu schopnou měřit látky produkované spalováním třeba plastů, by si asi nemohl dovolit jen tak někdo.
Srovnání odečtu vodoměru s vynuceným vstupem kontrolorů, nadaných pravomocí ukládat sankce, mi nepřijde úplně přiléhavé.
———
Datum 20.01.2016
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: EIA města Bystřice nad Pernštejnem
OdpovědětOvzduší zatěžuje jakýkoliv podnik, který něco dováží, vyváží a kam jezdí zaměstnanci osobními auty. Znečištění Bystřice se ale dotkne jen to, pokud někdo dojíždí do zóny od severu. Pokud od jihu, je město mimo. Tudíž výsledkem je to, že tu měřící stanici u knihovny nelze brát vůbec vážně, protože měří i emise těch, kteří jen projíždí náměstím a nemají se zónou pranic společného. A 1 km vzdálenost je natolik velká, že případná emise, ikdyby ji hnal vítr z toho málo četného směru, bude po této vzdálenosti natolik "naředěna", že nebude tato koncentrace vůbec reprezentativní a skutečná. Některé emise, zejména ty zahřáté a kouřové, totiž také stoupají vzhůru do stratosféry... 2D mapy rozptylových a jiných rádoby virtuálních studií totiž počítají jen s horizontálním šířením. A jakýkolik kontaminační mrak v 2D je málo, chtělo by to modelovat v 3D., jak se to dělá třeba u podzemních vod.
Jasný nezpochybnitelný důkaz bude právě z měření přímých emisí z komína... když to neudělá létající dron, bude to možné i pomocí žebříků a teleskopických výsuvných tyčí s měřící a odběrovou sondou. Návštěva domácností tedy nebude primárně nutná. Načapání odpadů v kotelně a usvědčení pálení bude až ve druhé fázi. Otázka je však jiná. Kdo toto měření zaplatí? Každý rozbor něco stojí. Kdo zaplatí další "ekoúředníky" a jejich čas? Taky se počítá, že hodně lidí bude proti tomu protestovat a odvolávat se, takže nějaká přestupková komise už nebude stačit a spory můžou končit u soudů... není totiž zatím znám sazebník pokut pro usvědčené znečišťovatele.
Občanský zákoník definuje i vlastnictví pod parcelou do středu země... vlastník parcely tedy vlastní i hlínu, případné nerosty a ložiska nerostných surovin, to je co? A jak by to bylo s normálními letadly? Předpokládám, že ti, co budou emise měřit, se snad budou případným vlastníkům moci prokazovat průkazkami. A ti co neumožní měření? Klidně bych solil další pokuty. Smrad z komína šířený mimo parcelu klidně i na stovky metrů je totiž ve veřejném zájmu těch, kteří nechtějí být tímto smradem obtěžováni. Nehledě na další věci, jako zdravotní, rizika rakoviny, astma, atd. Takovýto člověk, pálící neekologický bordel, může být tedy klidně žalovatelný... měření látek z pálených plastů, třeba vinylchlorid či dioxin z PVC nebo aromatické uhlovodíky - benzeny, naftaleny z PET, není pro laboratože až zas takový problém, ale zase, takové analýzy jsou drahé a kdo to zaplatí? Stát by to měl platit z udělených a vymožených pokut.
Vstup pro odečet vodoměru je asi tak stejný, jako když někdo vstoupí do kotelny a podívá se čím kdo topí nebo si udělá fotku, nevidím v tom žádný podstatný problém. V obou případech se jedná o připuštění "kontrolora" do soukromé domácnosti. A ten Váš život touto 5 min. návštěvou rozhodně neovlivní. Pokud tuto pravomoc budou úředníkové mít, obyčejní lidé s tím asi těžko něco neudělají, tedy kromě situací, kdy budou dělat jako že doma nejsou a neotevřou, ale to není řešení, protože si je můžpu "vyhmátnout" jindy. A znovu - já mám klidné svědomí, úředníky k přímotopu pustím se slovy ať si klidně zjistí, že mám přímotopný tarif od EONU.
———
Datum 21.01.2016
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: EIA města Bystřice nad Pernštejnem
OdpovědětTak to už je všechno v pořádku, já se bál, že lození po cizím pozemku s žebříky a tyčemi bez povolení majitele by mohlo narušovat jeho práva. A ono stačí ukázal průkazku s bramborovým tiskátkem a všechno bude v pořádku.
Bohužel nerostné bohatství na tvém pozemku je majetkem státu, nikoliv tvým.
Mýtus o tisících lidí pálících odpady je jen mediální masírka. Kolik takových odpadů může domácnost vyprodukovat? Ve srovnání s množstvím paliva, které potřebuje za topnou sezónu? Naprostá většina pálí prostě uhlí. A že čoudí? No ano, ale zatím je to pořád legální palivo.
Pokud by politikům skutečně šlo o čistotu ovzduší, snížili by DPH na plyn na třeba 5%. O zdraví občanů tu ale nejde. Jde o dotace, jejich rozdělování, byznys pro výrobce kotlů, revizory všeho druhu, pokuty, náplň práce pro zbytnělý státní aparát a klacek na občany.