Proč by mělo město zprivatizovat byty

28.06.2013 00:30

Podle sčítání lidu, domů a bytů bylo v roce 2011 v Bystřici nad Pernštejnem 3249 bytů. Z toho 994 bylo ve vlastním rodinném domě, 80 v osobním vlastnictví, 43 družstevních a 1848 nájemních. Až na několik výjimek byly všechny nájemní byty ve vlastnictví města. Město tak vlastní zhruba 55% všech bytů ve městě. To znamená, že kdo chce bydlet v nájmu, nemá prakticky jinou možnost než městský byt. Proč je tento monopol škodlivý?

 

Proč privatizovat?

Především, kdo vlastní nemovitost, je mnohem silněji spjat s místem, kde se nachází. Více se zajímá, co se děje nejenom v bezprostředním okolí, ale i městě, protože to ovlivňuje cenu jeho nemovitosti. Vlastnictví nemovitosti je tak kořenem, díky kterému přestává být pobyt v určitém místě dočasností, která může kdykoliv skončit ukončením nájemní smlouvy a odstěhováním. Stává se dlouhodobou existencí a pevnou vazbou na místní komunitu.  

 

Za druhé, člověk, který bydlí ve vlastním, nebo má aspoň alternativu vůči městským bytům, se nebojí ozvat, když se mu něco nelíbí. Zatímco ten, kdo je v bydlení závislý na městě, jeho politicích a úřednících, bude svoji kritiku přinejmenším podvědomě mírnit. A protože celá demokracie je postavena na tom, že se občané aktivně zajímají, co a jak dělají jejich zvolení zástupci, je možnost bydlet nezávisle na státu/obci klíčovou podmínkou plnohodnotného výkonu role občana, a tím řádného fungování demokracie.

 

Za třetí, byty v majetku města umožňují politikům rozdávat extrabuřty, čímž je popřena rovnost nájemců. Standardní výběrové řízení v Bystřici probíhá tak, že zájemce musí splnit komplikované, ale kvantifikovatelné a kontrolovatelné podmínky stanovené v městské směrnici o pravidlech pro nájmy bytů[1]. Mimo jiné je nutné složit kauci a předplacené nájemné. Současná rada města ale začala ve velkém aplikovat postup, který některé žadatele před ostatními zvýhodňuje. Pokud zaměstnavatel požádá o mimořádné přidělení bytu pro svého zaměstnance, rada města mu ho přidělí, aniž by platil kauci nebo předplacené nájemné. Je mu jen stanoveno, že musí pro tohoto zaměstnavatele odpracovat 5 let nebo 3 roky (ano, ani toto není stejné). Tím se mimochodem nešťastný zaměstnanec nestává závislým jen na městě, ale i na svém zaměstnavateli.  

 

Za čtvrté, v Bystřici neexistuje trh byty. V důsledku toho netušíme, jak vysoké je férové nájemné, tzn. nájemné dosažené svobodnou dohodou mezi pronajímatelem a nájemcem, za stavu, kdy si nájemce na trhu vybírá z více možností. Nevíme ani, jaká je reálná cena bytu, protože ta je dnes deformována třeba tím, že s naprostou většinou existujících bytů se neobchoduje, jsou udržovány mimo trh. To vytváří převis poptávky nad nabídkou, a uměle zvyšuje cenu těch několika málo soukromých bytů, které jsou prodávány. 

 

Za páté, rada města do pravidel pro nájmy bytů vkládá stále svévolnější ustanovení. Začalo to znevýhodněním lidí, kteří neměli v Bystřici trvalý pobyt. To bylo přijato s potleskem jako opatření, aby se nám sem mohutně nesestěhovali Cigáni. Byl to jen začátek. Dnes už vás mohou z výběrového řízení na byt vyřadit na základě toho, že na nějakého vašeho blízkého jsou "evidovány stížnosti". Nemusí být uznán vinným, vy s tím nemusíte mít něco společného, stížnosti mohou být smyšlené. Prostě když se znelíbíte, hledejte si byt jinde. Kde v Bystřici, když tu téměř žádné jiné než městské nejsou? To už je váš problém. Překvapuje mě, že tato tendence zůstává nepovšimnuta a nikoho nevzrušuje.

 

Jak privatizovat?

Klíčovou otázkou samozřejmě je, za jakou cenu byty prodávat? Na prodej stávajícím nájemcům se nevztahuje legislativa o veřejné podpoře. Z tohoto pohledu lze stanovit cenu zcela volně politickým rozhodnutím zastupitelů. Na druhou stranu se zde uplatní několik provázaných ustanovení, která dohromady vymezují tzv. péči řádného hospodáře (především § 38 zákona o obcích). Jelikož je obec povinna pečovat o zachování svého majetku, nemůže bezdůvodně svůj majetek prodávat pod cenou. Nejčistším řešením by bylo prodávat za cenu tržní. Zde ovšem narážíme na výše uvedený problém, že totiž tržní cenu neznáme. Nehledě na to, že privatizací bude na volný trh, tvořený dnes několika desítkami bytů v osobním a družstevním vlastnictví, nárazově uveden několikanásobek tohoto počtu. Tím se samozřejmě natolik změní parametry trhu, že dnešní tržní cena bude s tou budoucí nesrovnatelná (zřejmě bude podstatně nižší).

 

Jako další možnost se nabízí ocenění oceňovací vyhláškou č. 3/2008 Sb. Pro byt v panelovém domě, s podlahovou plochou 70 m2, opotřebený, by to znamenalo, pokud dobře počítám, cenu kolem 600 tis. Kč. Takto získaná hodnota by mohla být plošně zastupitelstvem snížena z důvodů hodných zvláštního zřetele, ale těžko o více než 15%. I bez tohoto snížení by ale cena byla podstatně nižší, než za kterou jsou byty nabízeny v Novém Městě na Moravě, které se asi nejvíce podobá Bystřici.

 

Další otázkou je, kolik bytů privatizovat? Bylo by vhodné začít omezenou první fází zahrnující do 20% bytů, v níž by byl ozkoušen postup prodeje. Poté by následovala přestávka 2-3 roky, během níž by se ukázalo, zda privatizace přinesla více pozitivních než negativních změn. Na základě vyhodnocení by bylo rozhodnuto o pokračování nebo zastavení privatizace. Město by si i po poslední fázi mělo uchovat 10-20% současného počtu bytů. Jednak proto, aby mohlo pomáhat potřebným poskytováním sociálního bydlení, jednak aby zůstalo městské bydlení jako alternativa.  

 

Třetí otázkou je, jak by měly být byty k privatizaci vybírány? Především podle výsledku průzkumu mezi nájemci. Čím více nájemců v domě by se přihlásilo k privatizaci, tím vyšší pozici na seznamu by dům získal. S klesajícím zájmem by se totiž zvyšovaly komplikace spojené se stěhováním těch, kteří by kupovat nechtěli, do jiných městských bytů, které by byly z privatizace vyňaty. Domy, které by si město ponechalo, by měly být cihlové. Toto stavební provedení považuji za perspektivnější než panelové.    

 

Rizika privatizace

Samozřejmě vše má svá rizika, má je i privatizace bytů. Tím hlavním by asi bylo, že noví majitelé, kteří by byty získali za výhodnou cenu, by je začali masově prodávat za cenu tržní, a chtěli by se nastěhovat do městských bytů. Popsanému vývoji lze částečně čelit předkupním právem města (např. na 3 roky). Je třeba přiznat, že toto opatření lze obejít: prodávající a kupující mohou uzavřít smlouvu o smlouvě budoucí kupní s tím, že k formálnímu prodeji dojde sice později, ale kupující získá byt do užívání okamžitě. Na druhou stranu rizika spojená s takovým uspořádáním jsou pro prodávajícího i kupujícího natolik vysoká, že považuji předkupní právo města za celkem účinné opatření. I bez předkupního práva bude proti rychlému prodeji přirozeně působit prostý fakt, že volných městských bytů není zase tolik. Takže prodávající by žádný nemusel získat a mohl by se ocitnout na ulici.

 

Spíše dlouhodobým rizikem potom je možný rozpad centrálního zásobování teplem. Noví majitelé domů by se mohli rozhodnout nahradit odběr tepla z kotelny vlastní výrobou v domovním plynovém kotli. To by samozřejmě znamenalo pro Bystřickou tepelnou propad tržeb a městský rozpočet by přišel o podstatný zdroj příjmů (ročně cca 9 mil. Kč). Je také otázka, jak by zareagoval ČEZ, který v kotelně provozuje kogenerační jednotku (společná výroba tepla a elektřiny), protože aby mohl čerpat dotace na elektřinu, musí někde uplatnit i vyrobené teplo. Rozpadu tepelného hospodářství by bylo možné se vyhnout jen v případě, kdy by cena za teplo z biomasy byla srovnatelná s produkcí domovních kotlů.   

 

V Česku nezanedbatelným rizikem je, že privatizace vyvolá „zlou krev“, že naruší mezilidské vztahy. Na jedné straně tu totiž budou lidé, kteří získají lacino byty. A na straně druhé ti občané města, kteří ze společného majetku nic tak výhodně nezískají a mohou privatizaci považovat za nespravedlnost. Otázka tedy zní, proč by ji měli akceptovat?         

 

Soukromé vs. státní vlastnictví

Pozorný čtenář jistě postřehl, že zde nevznáším téměř žádné ekonomické argumenty, tedy zda je pro město finančně přínosnější byty prodat nebo si je ponechat. O to tu totiž nejde. Jedná se o střet dvou světonázorů. Ten první vychází z toho, že čím více státu, tím lépe se budeme mít: stát má vlastnit co nejvíce majetku, co nejvíce regulovat, přerozdělovat  a dotovat. Ten druhý stojí na předpokladu, že iniciativa a zodpovědnost mají být ponechány na občanech, a stát má plnit pouze funkce, které nemůže vykonávat soukromý sektor (zahraniční politika, obrana, bezpečnost…). Tento světonázor považuje, z důvodů uvedených v první kapitole, monopol města za škodlivý, a jako takový jej chce zrušit.

 

Pokud přistoupíme na to, že město nemá vlastnit tolik bytů, musíme zvážit, které z alternativních řešení problému je nejférovější. Prodej nájemcům za tržní cenu? Ale tu neznáme. A i kdybychom ji znali, nemohli bychom ji použít, protože ve srovnání se současnými nájmy by byla „návratnost“ koupě příliš dlouhá. Vysoká cena by nájemce od koupě odradila, privatizace by zkrachovala a problém monopolu by zůstal nevyřešen. Prodej nějaké správcovské firmě za tržní cenu? Ale nájemci bytů jsou občany města. Město musí respektovat i jejich zájmy a s nimi takový prodej opravdu slučitelný není. A asi ani se zájmy ostatních občanů, protože kdoví, co by správcovská firma v zájmu maximalizace zisku s byty provedla.

 

Zbývá nám tedy prodej současným nájemcům za zvýhodněné ceny.

 

Při privatizacích městských bytů se občas objevuje tvrzení, že nájemci si placením nájemného byt jaksi „předplatili“, že na něj získali nějaký přednostní nárok. To samozřejmě není pravda. Nájemné je platba vlastníkovi za právo byt užívat, nic víc. Pokud tedy občané města souhlasí s tím, poskytnout svým spoluobčanům byt za zvýhodněnou cenu, jedná se o dar. Dar, který je nevynutitelný a naprosto dobrovolný. Dokážeme být velkorysí, nebo budeme otroky vlastní závisti? Na druhou stranu, obdarovaný by si měl být této skutečnosti vědom a měl by s novým majetkem hospodařit zodpovědně.  

 

Věřím, že likvidace městského monopolu, neduhů uvedených v první kapitole a také rozšíření množiny majitelů vlastního bydlení by znamenaly pro všechny občany Bystřice natolik pozitivní změny, že by ospravedlnily nižší cenu. 

 

Zpět

Diskusní téma: Proč by mělo město zprivatizovat byty

Datum 02.07.2013

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Proč by (ne)mělo město zprivatizovat byty?

Odpovědět

Tak a teď si napišme zase pár argumentů, proč by město nemělo privatizovat byty. Je to hlavně to, že příjem z čistého nájemného dělá docela velký balík do rozpočtu, někde jsem zaregistroval částku 35-40 milionů ročně (a to údajně jsou i dluhy neplatičů 1-2 miliony, se kterými město nic nedělá) a tyto vybrané prachy mohou investovat dál. Další "zisky" mají samozřejmě žďárská vodárenská (tohoto dodavatele vírské vody nelze v nájemních bytech změnit), žďárský SATT a.s. (tohoto dodavatele kabelovky - TV nelze v nájemních bytech změnit), bystřická tepelná (tohoto dodavatele tepla nelze v nájemních bytech změnit) a převažující distributoři elektřiny (zejména E-ON, jediný dodavatel proudu 220V, kterého v nájemních bytech změnit lze). Další komplikací je, pokud by byly byty rozprodány do soukromých rukou, jak by se vlastníci domluvili na hrazení nutných oprav společných částí domů (tj. např. schodiště, střechy, jednotná fasáda), pravděpodobně by tedy vzniky další formy sdružení těchto osob, jako bytová družtva, společenství vlastníků, atd. posledním problémem, který tady vidím, jsou parkovací místa, která jsou dosud ve vlastnictví města a i tyto plochy by museli prodat buďto jednotlivým vlastníkům a nebo těmto nově vzniklým formám "svazů" majitelů.

Datum 03.07.2013

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Proč by (ne)mělo město zprivatizovat byty?

Odpovědět

No, to jsou ty peníze, kterým jsem se chtěl vyhnout, protože zda privatizovat, považuji primárně za věc světonázoru. No, asi se tomu nevyhnu...

Loni byl příjem z nájemného 45 mil. Kč. Část peněz šla zpět na rekonstrukce, takže příjem z bytů byl celkově 22,9 mil. Mně by nevadilo, kdyby město o tyto peníze přišlo, jak jsem psal v článku, jsem přesvědčen, že by mělo město dělat jen to nejnutnější a ne stavět hvězdárny, posílat fotbalistům milion ročně apod.

Dodavatele vody nemůžeš změnit nikde, jsou to regionální monopoly.

Ano, museli by založit společenství vlastníků. Ale to snad není komplikace, jinde to funguje běžně.

Nevidím důvod, proč prodávat parkoviště. Silnice v blízkosti soukromých domů by se přece taky neprodávaly.

Datum 03.07.2013

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Proč by (ne)mělo město zprivatizovat byty?

Odpovědět

No čistě teoreticky, pokud bych bydlel ve svém RD na svém pozemku, čerpal vodu ze své vrtané studny, topil ze svého kotle na tuhá paliva a pálil svoje dřevo ze svého lesa, na střeše měl své solární panely na výrobu několika kW a na TV využíval free satelit na družici Astru/Eutelsat, tak nemusím být závislý na nikom, co jsem psal. A že by půlka padla na rekonstrukce, to se mi nezdá, zvláště pokud na plastový okna a zateplení chytře využili dotací "Zelená úsporám". Nyní jsou tyto rekonstrukce ve finále, na sídlišti I. zbývá poslední 3 domy a pak už můžou zase pár let nic nedělat a rejžovat... ale i tak skutečně čistý zisk 22,5 mega loni není ztrátový, takže se jim to vyplatí. A postupem času se jistě nevyhnou zdražování a narovnání regulovaného nájemného na to tržní a komerční (Bystřice je stále pod průměrem sazby nájmu za 1 m2 co je v okolních městech a v bývalé diskuzi to Pačiska ftipně srovnával srovnatelnou a Brnem). Pokud ale tu nebude práce a bude obyvatel ubývat, bude to spíše stagnovat. Nakonec se to může zhroutit. Uvidíme.

Datum 04.07.2013

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Proč by (ne)mělo město zprivatizovat byty?

Odpovědět

Ještě by ses musel vypořádat se stočným ;-) Každopádně tohle s byty příliš nesouvisí.

Rekonstrukce v žádném případě ve finále nejsou. Např. na S I se nezateplovalo, fasády se jen malovaly. A většina těch rekonstrukcí se soustředila na venek, vnitřek se zatím přiliš neřešil. Tam na obnovu čekají hlavně výtahy a jádra. A až se spraví ty, bude zase čas přesunout se ven (životnost kontaktního zateplení je 15-20 let).

Náklady a výnosy bytového hospodářství jsou v závěrečném účtu na str. 30 (je v sekci Dokumenty).

Nájemné v Bystřici už není dávno regulované, je zde nájemné smluvní. Ovšem, jak uvádím v textu, nejedná se o nájemné skutečně trží, protože to neznáme.

Datum 04.07.2013

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Proč by (ne)mělo město zprivatizovat byty?

Odpovědět

Pokud bych splašky nepouštěl do obecní kanalizace a ČOV, mohl bych si naprojektovat svoji malou domovní ČOV se vsakem do podmoku. Vše se dá vyřešit, když se chce. Omyl, na Sídlišti I. některé z cihláků zateplené jsou, tedy pokud polystyren počítám jako zateplovací opatření. A výtahy co vím jsou jen na sídlu dvojce... nájemné je sice smluvní, ale regulované do určitých mezí pronajímatelem. Kdyby bylo tržní, byla by Bystřice městem duchů ;-) protože by si to mohli dovolit opravdu jen ti nejbohatší, zdravotně postižení, samoživitelky s dětmi a důchodci by na to nemuseli mít. Sice mohou žádat o sociální příspěvek na bydlení, ale to je po osekání Kalouskem a splnění zákonných podmínek pro jejich získání almužnička.

Datum 04.07.2013

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Proč by (ne)mělo město zprivatizovat byty?

Odpovědět

Jsou zateplené celoplošně? Ne jen štítové zdi?

Ale stará jádra jsou všude ;-)

Tržní nájem odpovídá rovnováze mezi nabídkou a poptávkou v daném místě. Pokud budeš chtít pronajmout byt 2+1 za 15 tis. měsíčně v lokalitě, kde jsou nízké výdělky, tak se ti to nepodaří. Buď slevíš, nebo ti byt zůstane prázdný. Tržní nájemné by tedy odpovídalo možnostem místních lidí. A o vyčlenění části neprivatizovaných bytů jako sociálního bydlení je v textu zmínka.

Datum 04.07.2013

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč by (ne)mělo město zprivatizovat byty?

Odpovědět

Jo jsou to jen štíty, spodky u sklepů, a možná i střechy, takže je to zateplení částečné. Pokud dělali ty nově natřené cirkusové fasády bez zateplovacích vložek, asi pravděpodobně v nejbližších letech zateplování neplánují. Museli by ten nový nátěr totiž seškrabat, dát izolace a udělat znovu. A jinak stará okna, kam zatíkalo, tak na ty pár desítek let nikdo nešáhnul až teď. Takže ty náklady 22,5 mil. v podobě dalších rekonstrukcí nebudou do budoucna dělány každý rok. Pokud bys zjistil, jaké náklady byly na bytovém hospodářství v letech 1989-2000 tak to jistě nebudou miliony ale jen statisíce. Podle mě u těch posledních tří domů vymění okna a nahodí fasádu a pak zase na několik desítek let bude pokoj. A to samé s tou zelení, kterou za 10 mega obnovili. Tam jediné, co TS dělají je sekání trávy a občas prořežou nějaký ten strom. Tuhle jedna parta, asi brigádníků najmutých TS, ručně plela ty příšerné pásy z kůry, co lítají za každého větru a psi do nich s oblibou kálejí a měli to za hodinku hotový.

Datum 04.07.2013

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Proč by (ne)mělo město zprivatizovat byty?

Odpovědět

Tohle já za zateplení nepovažuji, s růstem cen energií se bude zvyšovat tlak na to, aby bylo provedeno dodatečně řádné zateplení.

Pokud chceš říct, že byty přináší do rozpočtu spoustu peněz, tak to je samozřejmě pravda. A že náklady nikdy nejsou vyšší než příjmy, to je také fakt. Město tak na bytech každoročně realizuje mnohamilonový zisk. Což jistě nepřidá na ochotě je zprivatizovat. Kupecké počty by ale neměly být rozhodující

Přidat nový příspěvek