Složení zastupitelstev není ve většině případů jednobarevné a to je dobře. Rozmanitost politických stran je potřeba. Pačiska nám říkal, že komunální politika a vysoká politika je naprosto něco jiného, ale případ našeho EX, který cestoval z jedné strany do druhé (SND Ed, VV, atd.), nám dokázal naprostý opak - že to propojené je a mnohdy až moc. Snad jsme se ponaučili od monotonní komuninistické diktatury, kteří si s námi dělali co chtěli a jednali o nás bez nás. Jednání nejvyšších v poslední době takové rysy bohužel má. Občan by měl mít větší váhu, než doposud má. Jinak přibude podobných cenzur a zesměšňování, jak to nyní činí s námi. Proto nelze referendum a přímou volbu úplně podceňovat, že zavádí chaos. V případě podobně silných kandidátů se společnost stejně rozdělí a polarizuje, jak to ukázaly volby a poměr sil Schwarzenberga a Zemana. Populisté si kupují své voliče pivkem nebo klobáskou zadarmo, atd... a občané pak pěkně obýhají páteř a mění názory "za úplatky". Pěkný nepořádek v tomhle státě čtvrt století po sametu.
Přímá volba chaosu
08.07.2014 23:48Blíží se komunální volby, a tak se některým stranám zdá, že je třeba rozdmýchat téma, jímž zaujmou voliče. Jedním, které se nabízí, je zavedení přímé volby starostů (a hejtmanů). Jedná se o prvek přímé demokracie, která má podle průzkumů veřejného mínění u českých občanů, projevujících sklony k politickému masochismu, značnou podporu. Jak je řízení měst a obcí uspořádáno v současnosti a jak by vypadalo po „demokratizaci“ přímou volbou starostů?
Dnes občané volí pouze zastupitelstvo (v Bystřici má 23 členů). Zvolení zastupitelé si ze svých řad volí členy rady (7 členů), přičemž jedním z členů rady je starosta, opět zvolený zastupitelstvem. Zastupitelstvo je nejvyšším orgánem obce, legitimita rady a starosty je odvozena od přímo voleného zastupitelstva. Zastupitelstvo se schází zpravidla jen 4x ročně, proto jeho role spočívá v určování obecných linií (schvaluje rozpočet, obecní vyhlášky…), které jako výkonný orgán realizuje rada, zasedající zpravidla každé 3 týdny. Starosta v tomto uspořádání nemá prakticky žádné samostatné pravomoci, je to především podepisovač smluv schválených ostatními orgány, osoba jednající s úřady jménem obce, oddávající na svatbách, apod. V malých obcích, kde není zřízena rada a mají jen zastupitelstvo, starosta vedle zastupování obce navenek má i většinu pravomocí rady, které mu umožňují zajišťovat provoz obce (např. schvaluje nájemní smlouvy, zabezpečuje hospodaření podle schváleného rozpočtu…).
Současný způsob delegování moci od občanů/voličů tedy probíhá v jedné linii: voliči volí strany, které vytváří koalici, jež má v zastupitelstvu nadpoloviční většinu, a k prosazování koaličního programu si tato koalice volí radu a starostu.
Pokud by vedle zastupitelstva byl přímo volen i starosta, znamenalo by zásadní změnu v rozložení kompetencí. Z hlediska delegování moci od občanů k voleným reprezentantům by se objevila k linii voliči-zastupitelstvo-rada ještě paralelní nová linie voliči-starosta. Zastupitelstvo by už neukládalo starostovi úkoly jako nadřízený podřízenému, ale oba orgány by spolu musely vycházet jako rovný s rovným.
Jelikož je u nás zhruba 6300 samostatných obcí, je celkem pravděpodobná situace, že by v mnoha z nich přímo zvolený starosta neměl oporu v zastupitelstvu. Strany zvolené do zastupitelstva by mohly utvořit koalici, která by kvůli ideovým a názorový rozdílům záměrně nezahrnovala „domovskou“ stranu starosty (pokud by vůbec nějakou měl). Starosta by tedy prosazoval něco jiného než většina v zastupitelstvu, což by vedlo k paralýze obce. Např. tím, že by zastupitelstvo neschválilo rozpočet navržený starostou, zahrnující jeho priority.
Zatímco dnes má zastupitelstvo možnost kdykoliv starostu (a radní) odvolat, pokud ztratí podporu většiny, po zavedení přímé volby by starosty museli odvolávat občané v referendu. Zastupitelstvo by tak přišlo o současné kontrolní mechanismy vůči starostovi a ten by spadal pod přímou kontrolu občanů. K čemu to asi povede v zemi, kde naprostá většina občanů setrvává v naštvané pasivitě a ze zásady odmítá kontrolovat politiky, protože je přesvědčena, že „já s tím stejně nic nezmůžu“? Nejenom že by starostové značně posílili svoji moc, ale současně by se výrazně omezila jejich kontrola. Proto nepřekvapí, že návrh na zavedení přímé volby starostů nachází největší podporu právě mezi současnými starosty.
Není jasné, jakou roli by měla v tomto uspořádání plnit rada, ale u přímo voleného starosty její existence ztrácí smysl. Lze tedy předpokládat, že by rady byly zrušeny a veškeré jejich pravomoci při operativním řízení obcí by přešly na starosty, včetně třeba schvalování účetních závěrek městských firem, jmenování jejich jednatelů, nebo pronájmů majetku. Obavy vzbuzuje i možnost, že by se starosta stal hlavou nejenom samosprávy, ale i státní správy (stavební úřad, registr vozidel, občanské průkazy…), která dnes stojí mimo samosprávu a zodpovídá za ni tajemník městského úřadu. Budeme schopni vybrat tak velké množství starostů, kteří budou rozumět širokému spektru správních činností a nebudou jen ve slepé důvěře podepisovat, co jim úředníci předloží? Je na místě také připomenout, že pokud na starostu bude v obci kandidovat třeba 15 lidí, vítěz může v jednokolovém většinovém volebním systému získat i jen kolem 10%. Je taková podpora dostatečná vzhledem k moci, která mu bude svěřena?
Docela se nám v naší zemi rozšířil mýtus, že na úrovni (malých) obcí je vlastně jedno, která strana vládne, protože zde neprobíhá žádná politika a všechny musí zajišťovat pro občany ty samé služby (noční osvětlení, vyvážení popelnic apod.). Jedná se o mystifikační nepravdu, která opomíjí fakt, že se tyto věci dají dělat různě např. vlastními technickými službami, nebo po jejich privatizaci soukromými společnosti na základě otevřené soutěže. A dále že tyto služby pro občany zdaleka nepokrývají všechny činnosti obcí, které se mimo ně pouští i do různých investičních projektů, podnikají a především určují místní daně. Ve všech těchto otázkách je naprosto zásadní ideové a hodnotové zakotvení politika v konkrétním světonázoru – jinak bude k výši daní nebo existenci městských firem přistupovat komunista a jinak liberál, který věří v sílu tržní ekonomiky a nízkých daní.
Proto i na úrovni nejmenších obcí mezi politiky rozdíly jsou a není jedno, který z nich drží moc. A stejně tak není jedno, když zastupitelstvo bude ideově zakotvené jinak než přímo volený starosta.
Případ přímé volby demonstruje slabost mnoha poslanců, kteří tento návrh podporují z obavy, že jinak budou nařčeni, že brání posilování demokracie. Přitom tento institut neznamená více demokracie (vlivu občanů na politiku), ale naopak moc koncentrovanou v jedněch rukách, méně kontroly a více chaosu při bojích starosty se zastupitelstvem. Je smutné, že ti samí poslanci, kteří hlasovali pro změnu ústavy a pak nevěřícně koukali na přímo voleného prezidenta a jeho nikým nevolenou vládu bez důvěry poslanecké sněmovny, se nepoučili a podporují i přímou volbu starostů.
———
ZpětPřímá volba chaosu
———
Občan má spoustu možností, jak se do politiky zapojovat. Bohužel českou společnost prostoupila rezignace, Češi se stáhli zase do soukromí jako v době normalizace. Referenda ani přímé volby nic k lepšímu nezmění. To může jen každodenní drobná občanská práce. Místo ní však spíše vidím bláhové naděje, v "odborníky", kteří "nejsou politici" a všechno vyřeší, aniž bychom my, "obyčejní lidé", museli hájit své zájmy a svobody.
———
Jo můžeme do toho zasahovat v rámci svých možností, zejména časových vyplývajích z pracovního vytížení. Oni (rozumějme politici) jsou ale od toho placeni, aby dělali službu občanům. Bohužel jsou však mocí a penězmi tak oslepení, že snadno podléhají různým nabídkám lobbistů a korupčnímu chování a úplatkářství (zvýhodňováním někoho před ostatními třeba ve veřejných zakázkách). My je můžeme kontrolovat jen pokud jsou jisté dokumenty (smlouvy, rozpočty) zveřejněny. V případě pokud jsou tajeny nezmůžeme vůbec nic. Bohužel to nemají ze zákona nařízeno, za neznevřejnění jim nehrozí žádné postihy, pokuty zodpovědným, protože se z osobní personifikované zodpovědnosti neustále vyvlíkají... takový zákon tu už měl být dávno. Proč ho poslanci dosud nepředložili se můžeme jen domnívat. Jisté obce však na to přišli a chovají se jako náš vzor, třeba sousední NMnM, které zveřejňuje skoro vše, jak smlouvy, tak i výsledky výběrových řízení. BnP ji nemá šanci dohnat a absolutně nechápu, jak vůbec toto naše městečko mohlo být nominováno do "otevřeno", když se chová naopak, což se opět ukázalo na přednášce Drábové o chystaném záměru ÚJP Praha.
———
To je otázka priorit: buď člověk věnuje něco času své roli občana, nebo jde na koupaliště, okopává mrkev, pustí si Ordinaci... Demokracie stojí a padá s občany, kteří se jako občané chovají. Víra, že si zvolíme politiky a ti to všechno nějak sami zařídí, nás dovedla tam, kde jsme.
O dokumenty si může každý požádat, stačí chtít. Ani povinné zveřejňování mnoho nezmění, když nikoho nezajímají.
———
Chápu, že tvojí prioritou to je na prvním místě, to je bez debat. Dotáhnul jsi to daleko, ukázal jsi městu a státní správě, že se jich nebojíš a dokážeš si zřídit svoji svobodnou diskuzi bez závislosti na městských zastupitelích a úřednících a městě samém. Máš mnohé výsledky a odvahu, poslat město do exekuce byl také dobrý nápad a zabralo to. Jedině tak se pak ledy pohnou, jinak si ty žabky na pramenech budou s námi pravdu dělat to, co chtějí a rozhodovat o nás bez nás. Naštěstí zastupitelé riziko rozpoznali včas a už nejdou starostovi na ruku jako dřív. Změna se konečně blíží, cítím to.
To je právě to, jen chtít nestačí. Mělo by to být povinné. Smlouvy a dokumenty zajímají jen hrstku lidí ale taky ty živnostníky a firmy, které jsou součástí systému veřejných zakázek a tam už participuje docela dost subjektů. Zveřejnění smluv a položkových rozpočtů by změnilo dost, protože by se ozvali právě ti diskriminovaní, kteří třeba ani neměli šanci se soutěže zůčastnit, protože se zakázka přiklepla konkrétní firmě, většinou velkého kamaráda politiků, kteří tento kšeft firmě dohodli. A že mnoho takových smluv je neplatných (bez řádných podpisů a náležitostí), nevýhodných a obtížně vypověditelných a reklamovatelných, tak na to ukázala situace v maší matičce Praze, např. nynější kauze OpenCard, který bude chudáky pražany hodně stát. V menších rozsazích je tento styl kopírován i tady.
———
Datum 10.07.2014
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Chaos je neuspořádanost
OdpovědětNapsal jsem to špatně: povinné zveřejňování smluv by samozřejmě mnohé změnilo. Ale i bez toho lze spoustu věcí zjistit. Problém je, že drtivá většina nad tím mávne rukou, nebo to předem vzdá ("nejsem na to dost chytrý", "nemůžu si dovolit na sebe upozorňovat", "co by tomu řekli lidi, kdybych dělal potíže?"...). Kdyby politici a úředníci věděli, že se lidé zajímají a že se jim nic nepodaří utajit, chovali by se jinak.
———
Datum 11.07.2014
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Chaos je neuspořádanost
OdpovědětSamozřejmě jsem měl na mysli nejenom texty prostých smluv mezi dvěmi a více stranami, ale také i grafické přílohy vázané ke konkrétním zakázkám, projekty, tabulky rozpočtů a projektované ceny jednotlivých položek. V případě rozdílu mezi cenami v projektu a náklady ve skutečnosti by také v případě navýšení cen a víceprací mělo být jasně provádějící firmou zdůvodněno a objasněno, proč a z jakého důvodu k navýšení došlo a ze strany zadavatele, že navýšení schvaluje.
———