Zdravím bystřický freedomweb! Musím Tě, Míro, zklamat, ale fotku jsem Hynkovi dával s tím, že bude vznikat jakési leporelo a organizoval to prý i Kája Skalník, tak to pro mne byla záruka kvality a slušného výstupu. Škoda, že to nedodělali... Jinak konfoše, ty bych hledal spíš jinde.
Příjmy rozpočtu města
12.04.2014 23:47Na těchto stránkách se při mnoha příležitostech rozebírají výdaje rozpočtu města, ale trochu stranou zůstává otázka příjmů. Proto se na ně s využitím závěrečného účtu za rok 2012, který je dostupný ve v sekci Dokumenty, podívám blíže. Rozpočet dělí příjmy na daňové, nedaňové a kapitálové a na neinvestiční a investiční transfery (dotace).
Investiční dotace
Investiční dotace jsou druhem příjmu, o němž se běžně hovoří nejvíce, protože se jedná o prostředky spojené s konkrétními akcemi. Tyto prostředky přichází ze Státního fondu dopravní infrastruktury (např. na cyklostezky; příklady nepocházejí jen z roku 2012), Státního fondu životního prostředí (sběrný dvůr), z Regionálního operačního programu Jihovýchod (CZV), ze státního rozpočtu přes Ministerstvo financí (kanalizace Domanín), z krajského Fondu Vysočiny (drobnější akce jako šlapadla na Domanínský rybník nebo veřejné osvětlení v Rovném). Jedná se tedy o rozpočtovou položku z roku na rok značně proměnlivou v závislosti na tom, jaké dotace, na co a od koho se městu podaří získat. V roce 2012 takto obdrželo 16,2 mil. Kč. Kolísavost lze dokumentovat tím, že pro letošek je očekáváno 129 mil. Kč.
Neinvestiční transfery
Tento druh dotací je již o něco stabilnější, protože se týká financování určitých činností či služeb vykonávaných městem podle dlouhodobějších programů. Klíčovou položkou je tzv. souhrnný dotační vztah státního rozpočtu k rozpočtům obcí (SDV), jímž stát „platí“ obcím za to, že obecní úřad vykonává státní správu (stavební úřad, vodní hospodářství, registr vozidel atd.). SDV patří mezi příjmy, na něž má obec nárok ze zákona, aniž by musela žádat. V roce 2012 činil 17,2 mil. Kč. Jelikož souhrnný dotační vztah nepokrývá náklady na mimořádné akce (např. volby), a občas se vláda rozhodne podpořit konkrétní oblasti státní správy (např. sociální služby), další provozní dotace ze státního rozpočtu jdou přes Ministerstvo financí. Různé příspěvky na vybrané činnosti poskytují i ministerstva (např. Ministerstvo školství na základní školy, zemědělství na činnost odborného lesního hospodáře) a státní fondy (Státní fond životního prostředí na revitalizaci zeleně). Na nákladech městem zřizovaných škol se určitou částkou „školného“ podílejí okolní obce, jejichž žáci do nich dojíždějí. Menší částky přicházejí také z Kraje Vysočina (např. na provoz Domu dětí a mládeže).
Mezi neinvestiční transfery je započítáván i převod z hospodářské činnosti města do rozpočtu, který je tvořen většinou zisku z pronájmu majetku (byty, nebytové prostory, pozemky, vybavení). Z celkových neinvestičních transferů roce 2012 ve výši 71,2 mil. Kč se jednalo o 38,6 mil. Kč.
Kapitálové příjmy
Kapitálové příjmy tvoří převážně zisky z prodeje majetku – nemovitostí, movitého majetku a akcií. Za rok 2012 činily 6,6 mil. Kč.
Nedaňové příjmy
Do této položky jsou započítány příjmy z pokut vybraných městem, dividend z akcií, splátek půjček městského Fondu rozvoje bydlení a plateb za poskytnuté služby. V roce 2012 se celkem jednalo o 7,9 mil. Kč.
Daňové příjmy – místní daně
Nejdůležitějším příjmem obcí jsou samozřejmě daně. Tuto obsáhlou a složitou kapitolu rozdělím pro přehlednost do dvou skupin. Tou první jsou místní daně, tedy ty, u nichž se rozhodné skutečnosti odehrávají na území obce. Například daň s nemovitostí je vyměřována a vybírána na základě toho, že se nemovitost nachází na území obce. Přestože si obec samostatně určuje, jak bude vysoká, vybírá ji pro ni finanční úřad. Jako kritérium pro určení místní daně nelze použít, že si ji obec vybírá sama, přestože to tak ve většině případů je. Kromě daně z nemovitostí, z níž v roce 2012 město přijalo 3,6 mil. Kč, sem patří „poplatky“ za odpady (4 mil. Kč) a ze psů (210 tis. Kč), poplatek za užívání veřejného prostranství (128 tis. Kč), správní poplatky vybírané za úřední činnosti (2,8 mil. Kč) a platby za provozované proherní přístroje (1,9 mil. Kč). Z těchto „místních“ daní město za rok 2012 získalo celkem 12,9 mil. Kč.
Daňové příjmy – celostátní daně
Tím hlavním, na čem stojí rozpočty obcí, jsou daňové příjmy z celostátně vybíraných daní, které se dělí mezi státní rozpočet, kraje a obce podle zákona 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní. Z celostátně vybrané DPH se mezi obce dělí 20,81%, zhruba 23% daně z příjmu fyzických osob (zaměstnanců i živnostníků) a 23,58% daně z příjmů právnických osob. Kolik z tohoto celkového přídělu pro obce obdrží konkrétní obec, se určuje složitým vzorcem, který zahrnuje výměru území obce, počet obyvatel, počet žáků ve školkách a základních školách a několik koeficientů. Mimoto si obec ponechá všechnu daň z příjmu právnických osob, kterou by sama musela odvést ze svých příjmů, a u daní z příjmu fyzických osob-živnostníků, které mají bydliště na území obce, je její podíl 30%. Názorné schéma je na stránkách Ministerstva financí zde.
Finanční úřady tyto daňové výnosy průběžně, nejméně jedenkrát měsíčně posílají obcím, čímž je zajištěno plynulé a velmi komfortní financování. V roce 2012 si Bystřice z DPH připsala 29,4 mil. Kč, z daně z příjmů fyzických osob-zaměstnanců 15,7 mil. Kč, z daně z příjmu právnických osob 15,3 mil. Kč, na vlastní dani z z příjmu právnických osob si ponechala a neodvedla 11,6 mil. Kč.
Z grafu je patrné, že nejdůležitější z celostátních daní je pro město podíl na výnosu DPH, a 15% je tvořeno účetní operací, při níž je do příjmů zahrnuta daň z příjmu právnických osob, kterou město neplatí.
Z čeho město žije?
Graf níže ukazuje podíly jednotlivých druhů příjmu městského rozpočtu. Protože účelově vázané investiční dotace neslouží k financování provozu města a jejich výše se nedá mezi jednotlivými roky srovnávat, nejsou v grafu zahrnuty. Rovněž je abstrahováno od dotace na revitalizaci zeleně, která je zahrnuta do neinvestičních transferů, jelikož charakterem se jedná o investiční dotaci.
Z 46% podílu celostátních daní je patrné, nakolik rozpočet závisí na přísunu peněz z centra, tedy peněz, které jen minimálně souvisí s tím, jak výkonná je místní ekonomika. Pokud k tomu přičteme i neinvestiční transfery od státu, ministerstev a kraje, téměř 2/3 příjmů města jsou finance přidělené ostatními státními orgány.
Za pozornost stojí i nízké zastoupení místních daní, přičemž s koncem proherních automatů ještě klesnulo. Příjem 4 mil. Kč z „poplatků“ za odpady tvoří méně než 2,5% z celkových 170 mil. Kč.
Téměř třetinu rozpočtu 2012 tvořily výnosy z majetku, přičemž nejdůležitější byl převod z hospodářské činnosti (pronájmy) ve výši 38,6 mil. Kč. Jelikož hospodářská činnost v roce 2012 dosáhla rozdílu mezi výnosy a náklady 46,6 mil. Kč, nedošlo k převodu celého zisku. Třeba se vysvětlení tohoto jevu objeví v textové části závěrečného účtu za rok 2013.
———
ZpětPříjmy rozpočtu města
———
Milý Láďo, ale já o to figurovat v nějakým podělaným jurmanovském nebo skalníkovském leporelu nikdy nestál a nikdo nic se mnou neprobíral! A ty kdyby sis na něho pořádně dupnul a dal mu zákaz zveřejňování TVÝCH fotek (je to pořád tvoje autorské dílo), tak by Jurman jako čestný chlap toto respektoval a couvnul. Jenomže ty si ho nechceš jako Kája rozhodit, jako on si nikoho nerozhodí, jsi kámoš s každým, ačkoliv tě údajně město odrbalo se zakázkou na Zubštejn, tak seš i kámoš i s Pačiskou, čemuž už vůbec nerozumím (Zdenda K. tvrdí, že to byla lež), proto je jasné a logické, že žádné korekce a ústupky v tomto nebudou. Já neparkuju skoro každej den před TIC a nechodím k němu na kafíčko... každej ať si to přebere po svým.
———
Bystřici zdar! Škoda, že se nedokážeme v Bystřici povznést nad malichernosti. Kdyby mnohdy divoce diskutující bývalí kolegové spolupracovali, bylo by z toho mnoho dobrého pro Bystřici, takhle jde vše vniveč. Howgh!
———
Otázka je to, co kdo považuje za malichernost... jestli je to veřejné zostuzení na webu nebo v Bystřicku, tak to malichernost není.
———
Pěkný rozklad rozpočtu ;-)
Pominu-li 14, resp. 7 let neaktualizované údaje o stavu obyvatelstva v BnP (https://www.bystricenp.cz/obyvatelstvo/), na což administrátor městských stránek z vysoka kašle, ačkoliv velké sčítání lidu bylo v r. 2010, odhadem klesajícího trendu docházím k číslu cca 8.5 tis. obyvatel. Příjmy z odpadů by tedy měly být 8.5×500=4.250.000 Kč, ale jsou to jen 4 miliony. Jinými slovy, ve městě je cca 500 neplatičů, tedy z velké části těch s trvalým bydlištěm psaných na MěÚ, kteří se tímto této povinnosti elegantně vyhnuli.
———
U počtu obyvatel je nejlepší vycházet z údajů MVČR https://www.mvcr.cz/clanek/statistiky-pocty-obyvatel-v-obcich.aspx Ale tvůj odhad je přesný, k 1.1.2013 měla BnP 8467 obyvatel. Jenže s tou odpadní daní to není tak jednoduché, platí ji i vlastníci rekreačních nemovitostí, kteří nejsou občany, a také cizinci s trvalým pobytem, kterých bylo 43. Za rok 2012 bylo zaplaceno 4 031 863 Kč, což odpovídá 8063 poplatníkům. Jelikož tato suma není přesně dělitelná 500, zřejmě zahrnuje i jiné platby (např. penále), což ještě více komplikuje výpočet, kolik lidí skutečně zaplatilo.
———
No vida, jde vidět, že kdo chce, tak si tu správnou informaci vytáhne a ani to moc nebolí ;-))) nevím, kdo bystřické stránky fakticky administruje, ale mít tolik let neaktuální údaje o stavu počtu obyvatelstva je pro město a jeho představenstvo ostuda. Ale možná jsou tak vytížení svojí prací, že neměli čas na lokální cenzuru "nepohodlných" tehdejší diskuze a nemají čas i na aktuálnost údajů o městu. Možná se stydí za ten trend, že se město postupně vylidňuje. Občana samozřejmě zajímají čerstvá data a ne 7 až 14 let stará.
Je to složité tuto sumu rozklíčovat. Můžou tam být zahrnuté zaplacené pohledávky ze starších let, na což ukazuje nezaokrouhlení sumy na celé stovky. Otázkou je úspěšnost vymahatelnosti města na těch, kteří poplatky nebo dlužné částky a sankce městu nezaplatili. Oni do rozpočtu uvedou jen skutečnost a na další rok to odhadujou podle předchozího roku (asi s již započítaným výpadkem po dlužnících).
———
V letošním rozpočtu je na web města vyčleněn čtvrt milionu, což je tolik, že bude jistě nejenom značně informačně rozšířen, ale i všechny chyby budou odstraněny.
Jisté je jen to, že suma je nižší než násobek počtu poplatníků (8510 + majitelé rekreačních objektů). Takto malé částky se vymáhají špatně, protože po mediální kampani na ochranu dlužníků před exekutory se náhrada nákladů snížila natolik, že se velká aktivita ve vymáhání nezaplatí.
———
Hm, dole na stránkách města nacházím odkazy na dvě IT firmy: https://www.webget.cz/ a https://www.itstudio.cz/. Takže možná jsou to firmy, které web spravují, editují atd. A pokud někomu platí za to, že data jsou neaktuální, tak opět v tom nevidím nic hospodárného. Tvůj web zde nestojí ani korunu. Za reklamy v Aktualitách by snad mělo být zaplaceno... píšu by mělo být, protože reklama na knižní a divadelní tvorbu jednoho místního spisovatele jistě nejde z jeho kapsy, je to úplně stejné jako s jeho soukromo-komerční reklamou v Bystřicku.
Suma je nižší právě proto, že odpadní daň neplatí právě ti nedostižitelní (nelze jim doručit žádnou poštu) vyčůránkové s trvalým bydlištěm nahlášeným na MěÚ. Někde v tisku snad proběhla informace, že takových může být klidně 3 až 4 stovky. Každou chvíli je na úřední desce dokument těchto osob, kde byl stanoven opatrovník MěÚ. A pak už by to sedělo.
———
Za obsah jistě odpovídají pracovníci města. Firma IT STUDIO je dodavatelem systému, na němž stránky fungují a možná autorem jejich designu. Zajišťuje, aby stránky fungovaly, ale co na nich je, to je věc města. Čtvrtmilionová rekonstrukce webu (asi po stránce designu) bude příležitostí, aby pracovníci města zrevidovali i obsah. A jelikož se jedná o tak přehnanou částku, třeba se dočkáme i vlastního registru smluv a rozklikávacího rozpočtu.
———
Ano, za obsah zodpovídají a ti nejvyšší dokonce podobu webu dost silně ovlivňují (viz totální zrušení psané diskuze Pačiskou - nebylo o tom žádné hlasování zastupitelstva nebo snad referendum), určují, co na stránkách bude a co ne, dávají benefity v podobě reklam městským zaměstnancům (viz Jurman).
To jsi velký optimista a já teď skutečně nevím, jestli se mám nad tím zasmát nebo zaplakat. Protože já v to nevěřím, jsem odjakživa skeptický ke všemu městskému. Tolik věcí tady do dneška nefunguje a dost lidem tento pseudosocialistický systém vlastně i vyhovuje. Teď končí duben a tedy první čtvrtletí roku. Stránky mě připadají stejné, jako loni, předloni, předpředloni, atd. žádná změna. Ale třeba to ještě přijde. A po nich potopa. Letos bude na podzim při volbách do zastupitelstva veselo.
Škoda jen, že je to jen 0,25 mega, a tedy neplatí povinnost zveřejňovat smlouvu s dodavatelem této zakázky revize. Transparentnost si taky představuju i v tom, že zadavatel podrobně rozepíše, za jaké položky a jednotkové ceny by byly tyto peníze městem vynaloženy a komu. Možná by jsme se divili, kolik stojí taková jedna hodinka IT specialisty, dohozeného bez výběrovky samozřejmě.
———
Jen připomenu, že tvoje tvrzení o benefitech pro zaměstnance jsou jen domněnky.
Stejně jako u všech ostatních smluv, i u úprav webu existuje možnost si je vyžádat podle informačního zákona.
———
Víš, ono je to tak na půl. Jurman si dělá reklamu na svoje knížky, které prodává jak soukromě tak i na TIC a píše pro město (Na bystré vodě...). Tam se už slévají komerční potřeby výdělku jeho konkrétní osoby se zájmy města a obratem na TIC. A to samé i to divadlo... já si myslím, že Jurman si s vedoucím kultury Vojtou už nějak zařídí, aby tento divadelní sbor za reklamu v Bystřicku a na stránkách Bystřicka nic neplatil. Naočkování hry do reportáže v televizi NOVA byla zase snaha Jurmana o jeho osobní zviditelnění, stejně jako ten trapný článek na ztracené pero při návštěvě Klause. Nebyla-li by ta chilská aféra s navždy zapůčeným perem, nebyl by ani tento článek a tak je to s Jurmanem pořád stejné. A když mu dojdou písemné argumenty, tak vytáhne ze šuplíků fotky od místních donašečů a haní své terče jejich veřejným vyvěšením (on by je dle jeho rétoriky rovnou i věšel) s potupnými a dehonestujícími komentáři. Já bych se nikdy k ničemu takovému podpásovému, co Jurman provádí, nesnížil.
———