Návrh rozpočtu města na rok 2025

08.12.2024 22:10

Městským rozhlasem se rozezněly koledy, neklamné znamení, že se blíží přechod do dalšího kalendářního roku. V přípravě na změnu letopočtu bude na zasedání 11. prosince 2024 předložen zastupitelům k projednání návrh rozpočtu na rok 2025. 

Příjmy městské kasy by příští rok měly dosáhnout 334 mil. Kč, oproti schválenému rozpočtu na letošní rok o 31 mil. Kč více. S výdaji 414 mil. Kč (+63,6 mil. Kč) je koncipován jako deficitní se schodkem 80 mil. Kč, meziročně o 32,8 mil. Kč hlubším. Deficit má být kryt čerpáním z přebytků minulých let. Výše schodku vypadá hrozivě, ale Bystřice je jednak dostatečně solventní, aby jej pokryla bez půjček, jednak zde rozpočty tradičně končí podstatně lépe, než jak jsou schváleny. V tuto chvíli tak objem navrženého deficitu nepředstavuje důvod ke znepokojení.    

V oblasti příjmů není přeložený dokument již tak optimistický, jako byl návrh rozpočtu pro letošní rok. Tvůrci rozpočtu sice stále přepokládají růst daňových příjmů, jeho tempo má však zvolnit. Navíc v Bystřici byl tradičně odhad daňových příjmů podstřelován: očekávané výnosy byly stanovovány pod hodnotami závěrečného účtu předchozího roku i aktuálního plnění probíhajícího roku. Od návrhu rozpočtu pro rok 2024 již tato „mezera“ uvažována není, čímž se hospodaření města stává více závislým na tom, zda se naplní predikce ohledně vývoje ekonomiky a s ním souvisejících daňových výnosů. A zde všeobecný optimismus nepanuje.

Česká ekonomika se nachází ve fázi slabého růstu taženého především dotačními projekty a investicemi státu do dopravní infrastruktury. Vzhledem k tomu, že tyto výdaje jsou financovány dluhem, přispívají k růstu inflace. Zdražování životních nákladů motivuje zaměstnance požadovat vyšší mzdy, které, společně s paralyzující byrokracií a náklady na klimatickou politiku, způsobují rychlý pád konkurenceschopnosti tuzemských firem. V takto nastaveném prostředí je pravděpodobnost robustního a dlouhodobého hospodářského vzestupu nízká a prostor zvyšovat daňové výnosy omezený.

I to je patrně důvod, proč návrh rozpočtu u daně z přidané hodnoty, která je zdaleka nejvýznamnější výnosovou položkou, již neočekává meziroční zvýšení o 12 mil. Kč jako letos, ale pouze o 2 mil. Kč na 79 mil. Kč. Více nadějí vkládají tvůrci rozpočtu do firem, u nichž očekávají, že se jim bude dařit a z jejichž daní město získá 42 mil. Kč, meziročně o 7 mil. Kč více. Díky růstu mezd je predikován i zvýšení výnosu daní z příjmu fyzických osob, a to o 2,5 mil. Kč na 33 mil. Kč.

Oproti centrálně vybíraným a přerozdělovaným daním budou místní daně nadále hrát podřadnou roli. Výnos daně z nemovitostí má zůstat na úrovni letošního cíle 8,6 mil. Kč, byť jeho dosažení zatím skutečný výběr nenasvědčuje. Naopak na částku mírně převyšující 6 mil. Kč má z letos očekávaných 5,3 mil. Kč vzrůst inkaso odpadní daně, a to díky jejímu zvýšení. Zastupitelům bude předložen návrh valorizace roční sazby za jednoho poplatníka ze současných 700 Kč na 800 Kč, což je méně, než ještě nedávno uvažovaných 900 Kč. Nelze z toho však vyvozovat, že by cíl vyššího poplatku byl opuštěn, spíše bude rozložen do dvou let.

Významnou příjmovou položkou je neinvestiční transfer ze státního rozpočtu na úhradu nákladů spojených s výkonem státní správy, který by se ovšem měl opět snížit, a to o 0,7 mil. Kč na 21 mil. Kč. Vedle něj nicméně město získá nově samostatný příspěvek na sociálněprávní ochranu dětí ve výši 2,6 mil. Kč.

Na investičních dotacích by město mělo příští rok získat 43,3 mil. Kč, meziročně o 11 mil. Kč více, byť se v několika případech jedná pouze o přesun čerpání z letoška. 

Rozpočet města významně podpoří také převod peněz z hospodářské činnosti města, která zahrnuje především pronájmy majetku, v prvé řadě bytů. Převedená částka by se měla meziročně zvýšit o 5 mil. Kč na 50 mil. Kč, což znamená, že bude přesunut prakticky celý čistý zisk hospodářské činnosti.     

Z převodu zisku, jehož dominantní složkou jsou pronájmy bytů, však nelze vyvozovat, že by nájemci městských bytů dotovali ostatní občany. Téměř celá částka, konkrétně 49,2 mil. Kč, totiž bude použita na investice do bytového fondu. Za 20 mil. Kč má být kompletně rekonstruováno dalších 25 standardních bytů a za 4 mil. Kč osm bytů v domě s pečovatelskou službou. Náklady na několikrát odloženou instalaci vodoměrů a měřičů tepla jsou odhadovány na 13 mil. Kč. V plánu je zateplení jedné z bytovek na ulici Lipová na Sídlišti I za 7,2 mil. Kč, která má v současnosti zateplené jen štítové zdi. Na tuto akci je přislíbena dotace ve výši 5,3 mil. Kč. Za 1 mil. Kč by měly být zatepleny štítové zdi nedalekého bytového domu na ulici Nádražní. A na Sídlišti II by kvůli zatékání mělo dojít k rekonstrukci plochých střech na dvou bytových domech za 4 mil. Kč. Další opravy budou hrazeny přímo z hospodářské činnosti, takže náklady na ně už jsou odečteny od zisku hospodářské činnosti. Mělo by se jednat o další fázi výměny vodovodních a kanalizačních stoupaček, tentokrát ve třech domech na ulicích Příční, Dr. Veselého a Tyršova za 3 mil. Kč, a rekonstrukci elektroinstalace v domě na náměstí (dům s jídelnou MEZ) a ve dvou bytovkách na Voldáně.

Nejnákladnější jednotlivou akcí příštího roku má být demolice stávající sokolovny a výstavba Nové sokolovny, jakožto společného zázemí Sokola a Domu dětí a mládeže. Stavba má probíhat dva roky, přičemž náklady na rok 2025 jsou odhadovány ve výši 70,4 mil. Kč. Je možné, že investici podpoří dotace 25 mil. Kč od Kraje Vysočina. V oblasti sportovní infrastruktury budou také provedeny opravy plochých střech nad šatnami Sportovní haly a Zimního stadionu, k nimž mělo dojít již letos. Díky neúspěšné snaze získat dotaci budou mít klasickou konstrukci a nikoliv podobu původně plánovaných zelených střech, což je v podmínkách Českomoravské vrchoviny pozitivní změna. Náklady by měly klesnout na méně než polovinu. Po letech trápení se zelenou střechou na dětském oddělení Polikliniky, do níž od počátku zatékalo, bude tato za 550 tis. Kč zrušena.   

Na letošní rekonstrukci části ulice Lipová na Sídlišti I naváží příští rok práce v úseku mezi ulicemi Jívová a Višňová (podél parčíku a hřiště). I s příspěvkem pro Svaz vodovodů a kanalizací Žďársko, který v místě provede rekonstrukci vodohospodářské infrastruktury, byly náklady města odhadovány na 17,8 mil. Kč. Část v režii města, tedy komunikace, dešťová kanalizace a veřejné osvětlení, měla vyjít na 15 mil. Kč, ale díky podařené soutěži, v níž vybraný dodavatel požadoval za dílo 10 mil. Kč bez DPH, by mohla citelně zlevnit.

Z letoška na příští rok byla přesunuta rekonstrukce mostu u Jitřenky, k níž existuje příslib dotace 2,8 mil. Kč. Stavbu, na niž bylo v letošním rozpočtu vyčleněno 5 mil. Kč, by měly nakonec realizovat SPH Stavby za 3 mil. Kč. Zásadní zlevnění přinesla otevřená soutěž i u zakázky na zřízení tří rybníků v lokalitě Labuška. Při odhadované ceně 9,5 mil. Kč byla po provedení tendru uzavřena smlouva s cenou 5 mil. Kč.

Letos vysoutěžené zakázky na inženýrské stavby potvrzují, že v tomto sektoru nyní panují příhodné podmínky pro zadavatele, a město by mohlo stavět mnohem více, kdyby mělo připravené projekty. Rozumně by se tak zbavilo i nepřiměřených finančních rezerv, znehodnocovaných bez užitku inflací.    

Bohužel u výdajů, kde žádná soutěž neprobíhá, pokračuje trend růstu nákladů. O 1 mil. Kč na 17,5 mil. Kč má zdražit provoz systému nakládání s odpady, přičemž je otázka, nakolik je odhad reálný. Ze slov místostarosty, jimiž připravoval v září půdu pro zvýšení odpadní daně, lze vyvodit, že existují faktory působící na ještě výraznější zdražení. Stoupnou i provozní náklady městského úřadu, které se mají, včetně agendy sociálněprávní ochrany dětí, nově vyčleněné do samostatné výdajové položky, zvýšit o 3,4 mil. Kč na 58,8 mil. Kč.      

Návrh rozpočtu obsahuje řadu dalších zajímavých položek, jimž není prostor se zde věnovat, a proto lze dokument doporučit k přečtení. Každý občan má právo vznést k němu připomínky, a to buď písemně předem, nebo přímo na zasedání zastupitelstva.             

Zpět

Diskusní téma: Návrh rozpočtu města na rok 2025

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.