V tomhle městě snad tento stav "dělby práce" nikoho nepřekvapuje. V sobotu a neděli se na staveništi samozřejmě nemaká a stavba stojí. A v běžný pracovní den, protože se díky posunu času už brzo stmívá, není v 15 až 16 hodin na stavbě ani noha. Nevím, asi všichni čekají, až naprší a uschne... ale ono možná už rovnou nachumelí.
S tím ideálním datem předání stavby a otevření jsi velmi optimistický. Jako uživatelé budeme vůbec rádi, že se tento most otevře do Vánoc. Musí se ještě provést i statická zátěžová zkouška a beton musí určitou dobu zrát do konečného vytvrzení. Jakmile se tohle ošulí a podcení, můžou být průšvihy a fatální dopady. Viz problémy s rekonstrukcí mostu u zámku ve Žďáře...
Most v prodlevě
02.11.2015 01:20Na konci letošního jara jsme se po několika letech omezeného provozu dočkali okamžiku, kdy se Kraj Vysočina pustil do opravy mostu přes potok Bystřice pod náměstím u služebny Police ČR, jehož stav byl označen jako havarijní v důsledku poškození 4 ze 7 trámů nesoucích vozovku. Rychlost, s níž byl stávající objekt zdemolován, nejednoho z nás naplnila očekáváním, že se co nevidět dočkáme dokončení stavby a obnovení plného provozu. Naneštěstí stavební firma, olomoucké IDS, po počátečním vzepětí značně zvolnila tempo.
Díky povinnosti zadavatelů zveřejňovat na profilu zadavatele uzavřené smlouvy na veřejné zakázky, se můžeme podívat na některé podrobnosti. Tímto znovu vyjadřuji poděkování „nejzkorumpovanější“ vládě Petra Nečase, která veřejné zakázky dokázala otevřít veřejnosti. Bohužel se mi nedaří vložit sem funkční odkazy na konkrétní mostové zakázky, takže zájemci o podrobné informace si je budou muset sami vyhledat: na stránkách kraje kliknout na „veřejné zakázky“ pod záložkou „Hospodaření transparentně“, a pak do „Vyhledávání“ zadat jako text v názvu zadávacího řízení třeba „Bystřic“.
Projekt obnovy mostu byl zahájen už loni, kdy kraj uzavřel s pražskou firmou Pontex smlouvu o dodání projektové dokumentace stavby za 223 tis. Kč. Na jejím základě bylo vyhlášeno zadávací řízení, jehož se zúčastnilo 12 zájemců. Díky tomu, že se jednalo o otevřenou soutěž, konkurence mezi dodavateli srazila cenu z předpokládaných 9,1 mil. Kč bez DPH na 5,4 mil. Kč bez DPH, a to už je solidní úspora. Následně byla uzavřena ještě smlouva na koordinátora BOZP na staveništi v hodnotě 97 tis. Kč a především na technický dozor stavebníka, jímž se za 125 tis. Kč stala firma IMDS z Moravan u Pardubic. Díky soutěži firem dosáhla úspora za celý most oproti předpokládaným nákladům přes 4 mil. Kč. Samozřejmě za předpokladu, že ještě nedojde k navýšení ceny vícepracemi.
Z krajem uveřejněné projektové dokumentace vyplývá, že nový most je založen na 48 mikropilotách z ocelových trubek o průměru 11 cm, navrtaných do hloubky 7 metrů. Na mikropilotách, asi 1 m pod úrovní běžné hladiny potoka, začíná monolitická železobetonová konstrukce základů, svislých stojin a horní desky mostu. Ve srovnání s ním měl zdemolovaný most železobetonovou jen desku, zatímco stojiny a základy byly zděné z lomového kamene, a byly proto masivnější (šířka asi 1,5 m) než 0,8 m široké stojiny nového mostu, který tak bude subtilnější. Díky tomu se nepatrně zvětší průtočný profil, což bude výhodné při případných povodních.
Než tyto technické finesy, bude pro běžného uživatele mostu podstatnější skutečnost, že v tomto případě se kraj ubránil nutkání zužovat při rekonstrukcích šířku vozovky, která tak zůstane osmimetrová. Zachovány budou i šířky chodníků, a to 1,5 m po každé straně.
Uveřejněná smlouva obsahuje také dohodnutý harmonogram prací. K předání staveniště mělo dojít 25. května, nový most měl být uveden do provozu 31. října a akce ukončena k 30. listopadu po vyklizení staveniště, vypracování dokumentace skutečného provedení stavby a předání investorovi. Z hlediska technologických postupů je důležitý prostoj 25 dnů mezi ukončením betonáže a uvedením do provozu. Doufejme, že když už technický dozor stavebníka neohlídal dodržování harmonogramu, tak aspoň zajistí, aby betonová konstrukce byla při uvedení do provozu natolik vyzrálá, že nedojde k jejímu poškození.
Jak vidíme na místě, zhotovitel datum uvedení do provozu nestihnul. Možná práce organizoval tak, aby dílo dokončil k předání posledního listopadu, které jediné je vymahatelné smluvními sankcemi. Tím nechci říct, že by intervence bystřických politiků na kraji, o níž píše místostarosta na první straně říjnového Bystřicka, byla zbytečná. Naopak, byla naprosto namístě a snad i uvedení do provozu o několik dnů uspíšila. Jako uživatelé však raději počítejme s otevřením ke konci listopadu, protože nyní se zhotovitel nachází ve fázi, v níž podle harmonogramu do uvedení do provozu schází ještě 20 dní.
———
ZpětMost v prodlevě
———
Pokud betonová konstrukce opravdu potřebuje na vyzrání ještě nějaký čas, tak není divu, že se na stavbě příliš intenzivně nepracuje. Určitě je to lepší, než jít proti technologickým postupům, jen aby bylo co nejdříve hotovo, i za cenu, že se to začne za tři roky rozpadat.
Třeba co se dnes děje na silnicích po celé republice v souvistosti s končícím dotačním obdobím, které je třeba "dočerpat" do konce roku, vyvolává neblahé vzpomínky na minulý režim, kdy se také na konci roku šturmovalo za splnění plánu a všechna pravidla šla stranou. Viz např. sjezdy z D2 u Brna, které se rozhodli asfaltovat v listopadu.
———
Datum 06.11.2015
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Prodlení stavby mostu přes Bystřičku
OdpovědětTak už jsem šel okolo a automobilový provoz na diskutovaném mostě je puštěný, zatarasené páskami jsou akorát ještě nedodělané chodníky po obou stranách mostu. Nelíbí se mě to ale, protože jsme nepostřehl žádné zátěžové zkoušky. Celé mi to připadá jako šité velmi horkou jehlou. Tak snad to nespadne, jako dům postavený z karet.
———
Datum 07.11.2015
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Prodlení stavby mostu přes Bystřičku
OdpovědětTěch nedodělávek tam bude více, třeba uvedení zbouraných plotů do původního stavu a úpravy koryta.
Určitě to nespadne hned. Pokud by ovšem nebyl dodržen technologický postup pro železobetonové konstrukce, předčasné zatížení by znamenalo zkrácení životnosti v důsledku vzniku mikrotrhlin, které by se působením vody a mrazu zvětšovaly.
———
Datum 11.11.2015
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Prodlení stavby mostu přes Bystřičku
OdpovědětVšak neboj, první větší voda při přívalových srážkách pilíře a nosné konstrukce prověří. Letos nic moc srážky, tak uvidíme příští rok.
———