https://zpravy.aktualne.cz/domaci/radnice-muze-frustrovala-kdyz-mu-odmitla-poskytnou-informace/r~4b1ee7ea3fe211e6a77e002590604f2e/
Majetkové poměry komunálních politiků
23.11.2017 23:46Již začátkem roku jsem v souvislosti s novelou zákona o střetu zájmů avizoval, že do konce letošního listopadu budou muset všichni veřejní funkcionáři (zjednodušeně politici a vysocí úředníci) podat do centrálního Registru oznámení prohlášení o svém majetku, jehož smyslem je kontrola, zda nárůst hodnoty majetku v průběhu výkonu funkce odpovídá přiznaným příjmům. Oznámení podstatné části politiků jsou přitom přístupná v elektronickém Registru oznámení bez potřeby žádat o vstup. Tedy byla by přístupná, kdyby je tam politici dodali, což se ne všem zatím podařilo. Ale až tak učiní, budou z bystřických funkcionářů veřejně dostupná oznámení starosty, místostarosty a ostatních členů rady. O zpřístupnění dokumentů vedoucích úředníků bude nutné žádat. Koho to zajímá, měl by registr sledovat, dokud může, protože po sněmovních volbách, které změnily rozložení sil, ucítil příležitost Svaz měst a obcí ČR, lobbyistická organizace starostů placená z našich daní. Ten navrhuje, aby veřejnost neměla přístup k žádným oznámením veřejných funkcionářů a aby s nimi mohly pracovat jen blíže neurčené „kontrolní orgány“. Je iluzorní domnívat se, že tyto instituce budou schopny prověřovat pravdivost desítek tisíc dokumentů a srovnávat údaje v nich tvrzené se skutečnými majetkovými poměry funkcionářů. Tuto činnost mohou vykonávat jen občané, kteří blízko svých politiků žijí. Obavu z masivního odchodu komunálních politiků, kterou vyjadřují činovníci Svazu měst a obcí, nesdílím. Je samozřejmě na svobodném rozhodnutí každého, zda bude veřejnou funkci vykovávat a zda je ochotný akceptovat veřejnou kontrolu, jestli se při nakládání se svěřenými hodnotami neoprávněně neobohacuje. I kdyby se někteří rozhodli odejít, nevěřím, že by jejich pozice zůstaly dlouho neobsazeny. V takové veřejné funkci se totiž dají (legálně) vydělávat slušné peníze.
Od posledního článku na toto téma se příjmové poměry komunálních politiků podstatně zlepšily. A jak by také ne, když tu mezitím vládla garnitura, která rozdávala nejenom z rozpočtu státu, ale i z rozpočtů samospráv. Podle aktuálního znění nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, je pro uvolněné starosty pro rok 2017 základní odměna stanovena ve výši 30.406 Kč (uvolněný pro výkon funkce znamená, že ji vykonává na „plný úvazek“, místo zaměstnání či podnikání). K základní odměněn se připočítává dvousložkový příplatek podle počtu obyvatel obce. Pro obce od 3.000 do 10.000 obyvatel je stanoven na 18.774 Kč plus 80,40 Kč za každých 100 obyvatel nad 3.000. Další příplatek ve výši 3.000 Kč náleží starostům obcí s rozšířenou působností, které poskytují některé služby i obyvatelům menších obcí v okolí. Pokud mělo podle výkazů ČSÚ naše město k 1. lednu 2017 8.202 obyvatele, potom celková výše měsíční odměny starosty obce velikosti Bystřice nad Pernštejnem vychází na 56.442 Kč. V případě uvolněného místostarosty je základ určen na 22.034 Kč, přípatek za agendu obce s rozšířenou působností na 2.500 Kč a pohyblivá složka je stejná. Měsíční hrubá odměna místostarosty města velikosti Bystřice je pak celkem 47.570 Kč. Ve srovnání s rokem 2014 si takový starosta polepšil o 6.200 Kč a místostarosta o 5.500 Kč, což je nárůst kolem 12%.
Uvolnění komunální politici se mohou na další razantní zvýšení odměn těšit od prvního ledna příštího roku, kdy v zákoně č. 99/2017 Sb. nabyde účinnosti rozsáhlá novela metodiky jejich stanovování. Nově budou obce rozlišeny podle počtu obyvatel do 11 velikostních kategorií, přičemž Bystřice spadne do šesté (5.001 až 10.000 obyvatel). V každé kategorii bude pro konkrétní vykonávanou funkci stanovena jedna pevná částka, k níž se již nebudou připočítávat žádné příplatky. Starosta obce šesté velikostní kategorie bude brát 61.501 Kč a místostarosta 54.121 Kč hrubého měsíčně. Pro srovnání, nejvíce z komunálních politiků bude náležet primátorovi Prahy, a to 120.447 Kč měsíčně.
Zvýší se i odměny řadovým zastupitelům, kteří budou moci pobírat až 1.845 Kč měsíčně. Jedná se však o maximální přípustnou částku a její konkrétní výši si stanoví každé zastupitelstvo až vlastním rozhodnutím. Za pozornost stojí, že členové poradních orgánů (výbory zastupitelstva, komise rady) v obcích šesté kategorie budou moci být odměňováni až 3.075 Kč, tedy mnohem štědřeji než samotní zastupitelé. Samozřejmě za předpokladu, že jim zastupitelé tuto částku přiznají, což neočekávám. Ve srovnání s letoškem, kdy mohou mít řadoví zastupitelé města velikosti Bystřice odměnu nejvýše 731 Kč měsíčně a členové poradních orgánů 1.531 Kč měsíčně, se jedná o zásadní nárůst. Ještě výraznější je skok u radních, kteří se dostanou z letošního maxima 2.117 Kč měsíčně až na 7.380 Kč měsíčně. Přitom pobíraná odměna se může radní od radního lišit v závislosti na rozsahu svěřených úkolů a účasti na jednání příslušných orgánů obce. Takové peníze by pro většinu členů rady měly být dostatečnou kompenzací diskomfortu spojeného s neomezeným přístupem veřejnosti k údajům o jejich majetkových a finančních poměrech.
Nově už nebude tak snadné pobírat za výkon různých funkcí více odměn. U uvolněných zastupitelů se nic nemění, těm náleží odměna pouze za výkon funkce, pro kterou byli uvolněni. Ale co se týká neuvolněných zastupitelů, ti mohou pobírat odměny nejvýše za tři vykonávané funkce, a hlavně takový postup vyžaduje schválení zastupitelstvem. Oproti dnešku bude legální poskytnout členovi zastupitelstva mimořádnou odměnu při splnění mimořádných úkolů. Toto však bude vyžadovat řádné odůvodnění a schválení zastupitelstvem.
Novela také explicitně zakazuje poskytovat zastupitelům dary, což byla dosud cesta, jak si někteří zastupitelé přilepšovali z rozpočtu obce nad rámec toho, co jim náleželo. Na druhou stranu se členům zastupitelstva otevřou dveře k čerpání zaměstnaneckých benefitů, přestože zastupitelé, starostové a další komunální politici nejsou ničí zaměstnanci, nýbrž veřejní funkcionáři. To je mimochodem důvod, proč nepobírají plat, natož mzdu, nýbrž odměnu. Každopádně možnost čerpat ošatné, příspěvky na stravování, penzijní připojištění, rekreaci, pojištění rizik spojených s výkonem funkce a další, dále zamlží rozdíl mezi zaměstnáním a výkonem veřejné funkce, takže obyčejný občan se může ještě více utvrdit např. v bludu, že starosta je nadřízeným zastupitele.
Věřme, že lepší odměňování sníží pokušení přilepšovat si zneužíváním funkce a v komunálních volbách příští rok přivede ke kandidatuře kvalitní osobnosti, které se veřejnému angažmá dosud bránily kvůli obavám ze ztráty příjmů.
———
ZpětDiskusní téma: Majetkové poměry komunálních politiků
Datum 27.11.2017
Vložil Jaroslav Smutný
Titulek Jak s byrokracií a poskytováním informací o platech a protekčních místech rodinných příslušníků? K soudu... máte šanci
Odpovědět———
Vždyť je ten "pseudoregistr" absolutně směšný a k ničemu. Našel jsem si ing.Pačisku ale ten má všude zaškrtnuté NE, byť je ve funkci už od 24.4.2005, tedy dlouhých 12,5 roku! Takže se občan opět nic nedozví a je to netransparentní. Měla by být povinnost pro všechny veřejné funkcionáře tyto údaje uvést.
Oznámení
Editovat oznámení
Všeobecné údaje
Titul před
Ing.
Jméno
Karel
Další jména
Příjmení
Pačiska
Titul za
Údaje o funkci a organizaci, ve které veřejný funkcionář působí
Organizace
Město Bystřice nad Pernštejnem
Funkce
starosta
Druh oznámení a období, za které se oznámení podává
Druh oznámení
Vstupní oznámení
Datum zahájení výkonu funkce
24.04.2005
Oznámení o činnostech
Podnikání nebo provozování jiné samostatné výdělečné činnosti
Ano
Ne
Společník nebo člen podnikající právnické osoby
Ano
Ne
Obchodní firma/název
Technické služby a.s.
IČO
25303660
Poznámka
Obchodní firma/název
Eden centre, s.r.o.
IČO
29366313
Poznámka
Člen statutárního orgánu, člen řídícího, dozorčího nebo kontrolního orgánu podnikající právnické osoby
Ano
Ne
Druh orgánu
dozorčí orgán
Obchodní firma/název
Lesní společenství obcí s.r.o.
IČO
63474581
Poznámka
Druh orgánu
dozorčí orgán
Obchodní firma/název
Eden servisní
IČO
26926580
Poznámka
Provozování rozhlasového nebo televizního vysílání nebo vydávání periodického tisku
Ano
Ne
Další činnost v pracovněprávním nebo obdobném vztahu nebo ve služebním poměru, nejde-li o vztah nebo poměr, v němž působí jako veřejný funkcionář
Ano
Ne
Oznámení o majetku, který veřejný funkcionář vlastní ke dni předcházejícímu dni zahájení výkonu funkce
Věci nemovité
Ano
Ne
Cenné papíry, zaknihované cenné papíry nebo práva s nimi spojená
Ano
Ne
Podíl v obchodní korporaci nepředstavovaný cenným papírem nebo zaknihovaným cenným papírem
Ano
Ne
Jiné věci movité určené podle druhu, jejichž cena, která je v daném místě a čase obvyklá, přesahuje v jednotlivém případě částku 500 000,- Kč
Ano
Ne
Oznámení o závazcích
Nesplacené závazky, zejména půjčky a úvěry, pokud jejich výše ke dni předcházejícímu dni zahájení výkonu funkce přesahuje v jednotlivém případě částku 100 000,- Kč
Ano
Ne
———
Ne tak rychle s tou skepsí! Z registru se dozvíš jakým majetkem funkcionář oficiálně disponuje a jaké má příjmy nad rámec odměn za funkci, takže pokud majetek, který skutečně využívá a životní styl, který vede, nebudou odpovídat, potom vznikne podezření, že si přilepšuje nelegálně.
———
Nevím, co ses dozvěděl víc, než já, tedy nic. Ve vstupním veřejném oznámení má náš skvělý starosta všude zaškrtnuto NE, tudíž je to dáno, že se nikdo žádnou konkrétní částku o majetkových poměrech, o věcech nemovitých, o cenných papírech, o podílech v obchodních korporacích, o věcích movitých, atd. nedozví. Nebo ty ses tyto údaje snad dozvěděl? Pak jsme se asi dívali na různé registry. Nebo možná je toto předmětem neveřejných informací, o které sis zažádal. Já to tam nemám. Jen NE, tudíž náš starosta je tímto netransparentní a nelze nic porovnávat.
U některých starostů, např. Ing. Necida z Velkého Meziříčí či p.Vlčka z Velké Bíteše (ve funkci jsou oba dva od roku 2014) nebo p.Šmardy z Nového Města na Moravě (ve funkci od roku 2010) dokonce žádné vstupní oznámení ani podané a zveřejněné není. Taže tento registr je opravdu nepovinný a jen pro srandu králíkům. Jen si z nás střílí...
———
To NE neznamená, že se člověk nic nedozví, ale že funkcionář prohlašuje, že činnost či majetek nevykonává či nevlastní. A to už je informace, s níž může pracovat.
Registr je povinný a plnění povinností vymahatelné. Podnět k prošetření podezření, že v oznámení nejsou uvedeny požadované údaje, lze učinit snadno přímo na strákách registru.
———
Hm vskutku zajímavé. Takže je to lež, protože každý ví, že majetky movité i nemovité komunálové MAJÍ a většinou nemalé a NIKDE není stanovená minimální hodnota, kterou nutno oznámit. Chybí pravidla. Stačí si vzpomenout na bývalého Novotného, kdyby nestarostoval, k letišti by se nikdy nedostal a "nepropracoval". Má i mnoho solárek, u kterých občan neví, kde na ně kromě státní podpory vzal prostředky, a jestli byly zkolaudovány v souladu s požadavky ERÚ, kdy se přišlo na podvody, že do konce roku kvůli výhodnějším cenám měly být solárka zkolaudována, ale byla jen na papíře. Každý bude za tyto tunely těmto baronům cvakat nemalé částky v podobě dotací na OZE v cenách elektrřiny, kterou každý platí. Takových případů jsou tucty.
A pokud je registr povinný, proč tedy mnou uvedení tři starostové (z toho jeden je už vyměněný), nepodali ani vstupní veřejné oznámení? Z toho mi vyplývá, že nemají žádnou povinnost nebo termín, do kdy tam mají něco vložit, a když by měli CO, tak je jednodušší místo ANO dát NE a mají to geniálně vyřešený, jako náš Pačiska.
———
Ano, poprvé s panem Veselým souhlasím! Tento registr je na exkrement a tedy na nic. To už finanční úřady a český statistický úřad má k dispozici o našich starostech a jejich majetkových poměrech víc dat, než oni sami přiznají. Ale jednou spadne klec, tomu věřte. Minimálně u posledního soudu.
———
Datum 28.11.2017
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oznámení o majetku...
OdpovědětJá vám povím, co je na nic. Na nic je permanentní naříkání, že se nedá nic dělat a spoléhání na Poslední soud. Kdo se o komunální politiku zajímá, tomu Registr pomůže. Kdo jen hledá výmluvy, aby nemusel nic dělat, tomu nebude žádný Registr dost dobrý.
———
Datum 29.11.2017
Vložil Břéťa Bojsa
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oznámení o majetku...
OdpovědětSamozřejmě pane Švestko tím jistě myslíte i ty, co jsou v registru uvedeni - starostové, co nechtějí nic dělat, také nemusí nic dělat! Dokonce nemusí ani vkládat veřejné vstupní oznámení a už vůbec nemusí své majekty, ať už nemovité či movité, nebo investování a podíly v cenných papírech, přiznávat. Zřejmě je to na jejich čisté vůli, jesti to udělají nebo ne. Takže aby byl registr k něčemu, museli by být i něčemu i ti, co v registru jsou. A to nejsou.
———
Ale já už si také myslím, že v případě Bystřice platí - kdo uteče vyhraje.
Protože proti místní mafii, kdy neplatí zákony ani normální slušnost, se bojuje opravdu velmi špatně.
Takže pro slušné lidi je to tu opravdu nevhodné.
Zelenou mají buď místní mafie a jejich rodinní příslušníci nebo zase početná skupina lidí, kterým se všude jinde říká nepřizpůsobiví.
V Bystřici jsou vlastnosti jako celoživotní pobírání celoživotních dávek a dělání bordelu ceněné. Umísťování vlastních dětí do ústavů a pěstouské péče- přitom ti stejní lidé pobírají peníze za to, že si vzali dítě z příbuzenstva do své pěstouské péče. A mnoho jiných případů.
Pro úřednice je toto evidentně normální ba žádané.
Takže opakuji, kdo uteče vyhraje.
My se tedy už chystáme utéct.
Samozřejmě, že to když odejdou lidi co celý život pracují a odvádí nemalé daně, je podle úředníků jen dobře. Oni si sem nasadí sobě rovné.
———
Datum 06.12.2017
Vložil Břetislav
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oznámení o majetku...
OdpovědětTi chudáci a sociální případy, nastěhovaní do levně pronajímaných městských bytů neodejdou, ale zůstanou. To by se muselo stát něco dramatického. Jó možná kdyby zvedli nájemné na dvojnásobek stávajícího, tak možná by se začalo něco dít. Ale to mírumilovné prosociální a prodávkové socanské vedení nedovolí. Jinak se žádný masový exodus nechystá a vysoce postavená mafie a málo postavení nepřizpůsobiví buhou dál hyzdit a ovládat naše město.
———
Datum 28.11.2017
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Oznámení o majetku...
OdpovědětTa pravidla jsou v zákoně o střetu zájmů, stačí si je přečíst.
Lhůta pro podání vstupního oznámení uplyne 30. listopadu (jak uvádí první věta článku).
Za nepravdivé údaje může být uložena pokuta až 50.000 Kč.
———
Datum 29.11.2017
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oznámení o majetku...
OdpovědětSuper, tak si počkáme do zítřka, mohu se klidně vsadit, že i tak tam bude mnoho těch hříšníků, kteří vstupní oznámení do tohoto data neučiní a bude jen otázka, jestli jim někdo ze státní správy, která za registrem stojí, napaří nějakou tučnou a né směšnou pokutu. Tu pokutu si představuji někde okolo 100.000 Kč. Ale jak už víme, starostové jsou sami o sobě součástí státní správy, takže si to už nějak zařídí a nebo vloží minimálně, jak to udělal Pačiska, suchopárné oznámení o ničem, kde nebude nic přiznáno a zatrhnuto NE, takže občan by měl nabýt dojmu, že než do funkce nastoupil, byl to prostinký chudáček bez majetku. V případě pana Pačisky jsou tato data samozřejmě již asi čtyřikrát promlčená, takže obávám se, že se najde těžko někdo, kdo bude zkoumat, jaké měl majetkové poměry před 12,5 lety, a ověřovat si to, že ano. Přeci si statostové nenakálí do vlastního hnízda a budou s námi stále zametat, jak s námi zametají už 27 let po převratu. Žádné okopávání kotníků nehrozí a možná se něco chystá, ale to se ukáže až po avizovaném datu.
———
Datum 30.11.2017
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oznámení o majetku...
OdpovědětJedná se o nově uloženou povinnost, takže data se nevztahují k datu začátku výkonu funkce, nýbrž k datu nabytí účinnosti novely zákona, tedy k 1.9.2017.
———
Položím vám otázku, co znamená pro starosty pokuta 50 tisíc? Odpověď... zhruba jeden měsíční čistý plat bez dalších například cestovních náhrad a diet v případě vícedenních výletů do okolí. Takže ti, co se budou chtít registru vyhnout, radši tuto pokutu zaplatí. Dále by mne také zajímalo, kdo bude posuzovat pravdivost obsahu informací a na základě čeho. Policie? Pokud vím, státní správa a NKÚ na toto ani nemá vyhrazenou agendu a lidi. Kdo bude pokutu vymáhat, pokud by byla uložena, ale nebyla by zaplacena? Náš stát, kraje, nebo obce samy? Naprostá utopie.
———
Datum 30.11.2017
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oznámení o majetku...
OdpovědětPravdivost informací bude posuzovat příslušný obecní úřad s rozšířenou působností na základě toho, co uvede občan, který s podezřením na nepravdivost informací dojde. Obecní úřad také pokuty vymáhá.
———
Datum 30.11.2017
Vložil Břéťa Bojsa
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oznámení o majetku...
OdpovědětOÚ, MěÚ nebo Magistráty žádné arbitry a soudce nemají, tedy kromě různých pořádkových komisí pro projednávání přestupků. Takže je to paradoxní situace, kdy starosta může být popotahován na svém vlastním úřadě a platit pokutu do pokladny svého úřadu. Jelikož ale starostové ty své ovečky na úřadech mají dokonale omotaný okolo prstu, tak k tomuto jistě nebude docházet. Mohou být v klidu, protože jak občan bude vědět, jestli mají nemovité majetky, třeba auta, psaná na sebe, ale ona mohou být ve skutečnosti napsaná na manželky nebo jiné rodinné příslušníky? To samé s nemovitostmi - pozemky, baráky? Občan se také nedozví podíly v cenných papírech, protože to je až na výjimky bankovní tajemství. Takže je to začarovaný kruh, a kde nebudou jasné důkazy, nebude moci být ta pokuta napařená, naopak starostové budou udávající občany sami žalovat za křivé obvinění.
———
Datum 01.12.2017
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oznámení o majetku...
OdpovědětProjednávání přestupků spadá do působnosti státní správy, kde je nejvyšším úředníkem tajemník obecního úřadu. A nad obecní státní správou je krajská a nad ní ministerstvo. Takže pokud má občan podezření na nadržování, má dost možností, kam se obrátit s podnětem na přezkoumání úředního postupu.
———
Datum 03.12.2017
Vložil Břéťa Bojsa
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Oznámení o majetku...
OdpovědětZdejší odcházející tajemnice Špatková je ale velkou kamarádkou starosty. Kamarádi se podrží. U kraje a ministerstva se bohužel kolikrát stává, že to vrací jako bumerang zpět na komunální úroveň.
———
Ale ing. Necid již pane magistře není starostou VM...