Kraj nemilovaný a přehlížený

19.04.2014 23:31

Kraje vznikly v roce 2000 jako produkt rozsáhlé reformy veřejné správy, při níž byly zrušeny okresní úřady, fungující jako pobočky ústředních úřadů (ministerstev). Část jejich pravomocí byla přenesena na obecní úřady s rozšířenou působností (např. Bystřice) a zbytek na krajské úřady. Především však byly kraje založeny jako orgány územní samosprávy, což je zásadní změna ve srovnání s okresy, jejichž obyvatelé si nevolili žádné zastupitelstvo, a nemohli tak sami o sobě rozhodovat.

 

Byl tak vytvořen mezistupeň mezi nejvyšší úrovní státu (centrálních institucí) a základními jednotkami státní správy a samosprávy, obcemi. Občané si však zatím příliš vřelý vztah ke svým krajům nevytvořili, především proto, že je nepovažují za důležité. Z tohoto důvodu je vhodné trochu si je představit.

 

Uspořádání

Kraje jsou podle zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), uspořádány analogicky obcím, proto kdo pochopí principy fungování obcí, snadno se zorientuje i v krajích. Najdeme tu tedy zastupitelstvo kraje, radu, hejtmana, krajský úřad, komise i výbory. Oproti obcím je jednoznačněji oddělena politická úroveň (hejtman, radní, zastupitelé) od úrovně úřednické (úředníci zařazení do krajského úřadu). Politici, především hejtman, tak nemají formálně žádné oprávnění úkolovat jednotlivé úředníky – pokud od nich něco požadují, musí se obrátit na ředitele krajského úřadu, který úkol případně přidělí vedoucímu odboru, a ten konkrétnímu úředníkovi. Smyslem tohoto uspořádání je zabránit politikům, aby zneužívali z daní placený úřední aparát ke svým vlastním zájmům (úředníci pracují pro občany, ne pro politiky). V praxi to úplně nefunguje, protože málokterý úředník ze strachu o místo řekne politikovi ne, ale aspoň jako teorie je to hezké…  

 

Přenesená působnost (krajský úřad)

V oblasti působnosti přenesené na kraj z centra (státní správa) se občan s krajským úřadem, jemuž byla státní správa svěřena, setká především ve chvíli, kdy hledá ochranu proti rozhodnutí či nečinnosti obecního úřadu. Na krajský úřad tak směřují např. odvolání v řízeních podle stavebního zákona nebo proti rozhodnutím o přestupcích. Krajský úřad také kontroluje a metodicky usměrňuje výkon státní správy, což znamená, že může z moci úřední napravovat pochybení obecních úřadů i v případě, že nedojde k odvolání. Má tedy pro občany zásadní roli orgánu dohlížejícího na zákonnost činnosti obecních úřadů.  

 

Méně podstatné, ale zdaleka ne zanedbatelné, jsou pravomoci svěřené krajskému úřadu jako prvoinstančnímu orgánu. Není možné vyjmenovat je všechny, a tak uvedu jen ty, které jsou snad zajímavé: stanovuje podmínky vypouštění důlních vod; rozhoduje o odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu u ploch nad 1 ha; vydává zákaz vstupu do jeskyní; jmenuje předsedy komisí u maturit; povoluje poskytování zdravotních služeb; provádí zkoušky učitelů autoškol; povoluje provozování stanice technické kontroly; zpracovává zásady územního rozvoje kraje, které jsou závazné pro územní plány jednotlivých obcí; přikazuje vlastníkovi nemovitosti strpět archeologický průzkum…     

 

Samostatná působnost (kraj)

Smyslem samostatné působnosti je zabezpečit prostřednictvím zastupitelstva, rady a hejtmana všestranný rozvoj jeho území a uspokojování potřeb občanů. Jedním z nejviditelnějších projevů krajské samosprávy jsou střední školy a dětské domovy zřizované krajem. Školství také tvoří jednoznačně nejvýznamnější položku rozpočtu Kraje Vysočina. V roce 2014 je z rozpočtových výdajů v celkové výši 7,62 mld. Kč na školství, mládež a sport určeno 4,06 mld. Kč. U 3,7 mld. Kč z těchto čtyř miliard sice krajský úřad funguje spíše jako pošťák, který přerozděluje peníze poslané ministerstvem školství na jednotlivé obecní a krajské školy, přesto 324 mil. Kč, jimiž kraj podporuje své střední školy z vlastních prostředků, není zanedbatelných. Nad rámec oněch 4 mld. je ještě 227 mil. Kč vyčleněno na opravy a investice.  

 

Kompetencí kraje, s níž se setkáváme asi nejčastěji, je doprava. Krajům byla svěřena úloha zajištění obslužnosti území kraje veřejnou hromadnou dopravou, k jejímuž splnění uzavírají smlouvy s dopravci. Pokud takto objednaná služba není dostatečně vytěžována na to, aby příjmy z jízdného pokryly dopravcům náklady, kraj jim hradí prokazatelné ztráty. Letos plánuje Českým drahám kompenzovat ztráty 298 mil. Kč a provozovatelům autobusů 280 mil. Kč. I ten, kdo využívá výhradně individuální silniční dopravu se s setkává s činností kraje, jelikož mu byly svěřeny do majetku a péče silnice druhých a třetích tříd s výjimkou průjezdních úseků (v obcích).  Letos do jejich výstavby a rozsáhlejších rekonstrukcí hodlá investovat 118 mil. Kč. Dalších 773 mil. Kč je vyčleněno pro krajskou správu a údržbu silnic především na běžnou a zimní údržbu a na lokální opravy. 

 

V oboru zdravotnictví kraj především provozuje pět nemocnic a zdravotnickou záchrannou službu kraje. Přestože většinově jsou financovány zdravotními pojišťovnami, kraj by měl tento rok do zdravotnictví poslat na provozní výdaje 352 mil. Kč a na opravy a investice 89 mil. Kč.  

 

Kraj také působí v sociální oblasti – poskytuje sociální služby a provozuje ústavy a domovy pro seniory a osoby se zdravotním postižením. Letos by na sociální účely mělo jít téměř 94 mil. Kč v provozních výdajích a 79 mil. Kč na opravy a investice.  

 

Něco málo samozřejmě také zbývá na oblíbené dotace, zabalené do kapitoly regionální rozvoj, z níž budou zastupitelé rozdělovat 86,5 mil. Kč. Ani sami zastupitelé nepřijdou zkrátka, vyčlenili si na sebe 52,5 mil. Kč. Rozpočet kraje s komentářem je jednoduše zajímavé počtení, které doporučuji pro deštivé jarní večery.                

 

V souvislosti s financemi je třeba také zmínit, že 8 zastupitelů z Kraje Vysočina a 8 z Jihomoravského kraje tvoří výbor Regionální rady regionu soudržnosti Jihovýchod, který stojí v čele Regionálního operačního programu Jihovýchod. Ten rozděluje téměř 19 mld. Kč „unijních“ dotací, u nás např. na CZV. 

 

Kraje jsou důležité

Jak dokládají uvedené příklady, kraj je subjekt s relativně vysokým rozpočtem, jehož činnost se promítá do života každého občana kraje. Není proto prozřetelné ignorovat, co se v Jihlavě děje jen proto, že by se člověk raději viděl v Jihomoravském kraji. Bohužel pouze málokdo věnuje pozornost třeba zápisům ze zasedání zastupitelstva, takže může bez povšimnutí procházet, že právě ta nejpikantnější usnesení buď nejde otevřít, nebo jsou utajena s obskurním zdůvodněním paragrafem zákona, který se týká něčeho úplně jiného.

 

Kraje jsou realita, a i když se nám nelíbí, musíme se jimi zabývat. Kriticky se v nich totiž spojují tři faktory – za prvé relativní volnost v rozhodování plynoucí z principu samosprávy, za druhé značný rozsah majetku a financí, a za třetí malý zájem občanů kontrolovat, jak krajská samospráva hospodaří.  

Zpět

Kraj nemilovaný a přehlížený

Datum 22.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Jak to funguje

Odpovědět

Takto se v praxi projevuje kombinace dostatku peněz a nezájmu občanů o kraj: https://jihlava.idnes.cz/zahranicni-cesty-politiku-z-vysociny-d89-/jihlava-zpravy.aspx?c=A140419_2058194_jihlava-zpravy_mv

Datum 23.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Jak to funguje

Odpovědět

Občan má svých starostí dost, natož aby sledoval, kam lítají jeho krajští představení... vše je tutlané a netransparentní a divím se, že to vůbec vyplulo na povrch ;-)

Datum 24.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Jak to funguje

Odpovědět

Nechali jsme stát rozrůst tak, že už ho naprosto nedokážeme kontrolovat. Tristní je, že většina českého národa žádá, aby zasahoval do ještě více oblastí, aby ještě více reguloval, hlídal a dotoval.

Pan Benc z ODS asi rozjíždí kampaň. Ale proč ne, ke krajům je potřeba přitáhnout pozornost. A kdo jiný by to měl dělat než opozice.

Datum 24.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Jak to funguje

Odpovědět

https://jihlava.idnes.cz/statisicove-bocni-prijmy-krajskych-radnich-na-vysocine-zlato-i-akcie-1ju-/jihlava-zpravy.aspx?c=A130702_1947232_jihlava-zpravy_mkk

Přidávám další odkaz s rozborem finančních poměrů krajských papalášů a trafikantů zároveň (většinou jim politikaření nestačí a sedí na více židlích). Čtenář zaregistruje nějak moc podezřelých náhod... politik vyhraje auto u banky, u které má velké půjčky, a obratem ho střelí... další rýžuje ze židlí SŽDC a ČD Cargo, tedy společností napojených na státem sanovaný moloch ČD a.s., který každou chvíli brečí, že je provozování drah ztrátové a žádá kompenzace a to i po obcích, kterými dráha prochází. Na rozdávání ve správních radách statisíce ročně na jednoho ale prachy mají. Další rýžuje víc než čtvrt melounu ročně za členství ve správní radě jedné ze zdravotních pojišťoven, tedy té, která brečí, že OSVČ odvádí do kasy méně, než zaměstnanci a měly by odvádět ještě víc... ne, po přečtení článku se mi udělalo opět nevolno z toho, kdo a jak moc je živený za státní peníze a tedy za naše daně a poplatky odvedené státu. Přitom na průměrný plat v ČR dosáhne jen 1/3 všech...

Datum 25.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Jak to funguje

Odpovědět

To jsou žabaři, v tom článku. To u nás v Bystřici prostě v oznámeních podle zákona o střetu zájmů někteří své příjmy neuvádí, a je to... Ostatně kolik občanů Bystřice ví, že do těchto oznámení může nahlížet podáním žádosti zde? https://www.bystricenp.cz/registr-oznameni/

Datum 25.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Jak to funguje

Odpovědět

No oni to neví, protože neví, co si pod pojmem "Registr oznámení" vůbec představit... navíc, MěÚ nemusí vyhovět každé žádosti a pokud to je nějaký kverulant, tak má holt smůlu. Ty tam do té neveřejné části máš přístup?

Datum 25.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak to funguje

Odpovědět

V registru jsou oznámení radních a vedoucích odborů o jejich majetku, příjmech a výdělečných činnostech za předchozí rok.

MěÚ musí ze zákona vyhovět každé žádosti. Přístup se zřizuje na omezenou dobu, ten můj už skončil.

Datum 25.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak to funguje

Odpovědět

To jsem pochopil, co vše by tam mělo být, ale není mi zřejmé, jestli každý radní, vedoucí odborů a nebo i některý ze zastupitelů, který třeba je obsazen v některých městských firmách či komisích (např. Mašík, Hicham, Ondra, atd.) má tu povinnost toto oznámení o svých příjmech a případných střetech zájmů také vyhotovit a nechat zpřístupnit. A také, pokud to není aktuální a některé prokazatelné "bokovky" nejsou u konkrétních osob uvedeny (tedy jinými slovy zatajeny, ututlány), jestli těmto osobám hrozí nějaký postih a popotahování. Třeba z jinančního úřadu, protože veškeré příjmy a to vč. i za sezení ve správních a dozorčích radách by měly být také paralelně uvedeny v daňových přiznáních dotčených osob za příslušný rok, tedy pokud se jedná o zdanitelné položky, které musí být v daňovém přiznání uvedeny (příjem ze závislé činnosti?).

Datum 25.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak to funguje

Odpovědět

Ono je vždycky nejlepší si zákon o střetu zájmů najít a pročíst https://portal.gov.cz/app/zakony/?path=/portal/obcan/

Řadoví zastupitelé obecně nepodávají, členové orgánů městských firem také ne.

Uvedením neúplných nebo nepravdivých informací v oznámení by se osoba dopouštěla přestupku s možnou pokutou až 50 000 Kč. O přestupku by rozhodoval městský úřad, takže se jedná o sankci spíše teoretickou. V registru oznámení však nejde o pokuty, ale o to, že se do něj lidi podívají a poznají, že jim určitá osoba případně lže.

Datum 25.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jak to funguje

Odpovědět

Hm, takže jen starosta, místostarosta, pět radních a osm vedoucích odborů MěÚ (správní a školství, majetku a investic, sociálních věcí a zdravotnictví, financí a obecního živnostenského úřadu, dopravy a silničního hospodářství, životního prostředí, územního plánování a stavebního řádu, bytového hospodářství). Tedy celkem všeho všudy tuto povinnost má jen 15 lidí z celé BnP? Trošku málo... na to, že ve správních a dozorčích radách a komisích sedí právě i někteří zastupitelé.

Datum 20.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Kraj Vysočina

Odpovědět

Pěkný rozbor mezistupně mezi MěÚ BnP a ministerstvy ČR. Z hlediska ROP JV je tedy úplně jedno, jestli jsme pod Jihlavou a nebo teoreticky jsme mohli být pod Brnem, pokud by jsme se trhli jako Nedvědice.

52,5 mega krajským zastupitelům? Za co? Za to, že někdy přijdou na zasedání a zvednou ruku pro a nebo proti?

Neméně zajímavá je položka "Dotace na provoz kanceláří Místních akčních skupin v Kraji Vysočina dle Pravidel Rady Kraje Vysočina č. 3/13 pro poskytování účelových dotací z rozpočtu Kraje Vysočina Místním akčním skupinám Vysočiny" ve výši jen 2,5 milionu.

"...takže může bez povšimnutí procházet, že právě ta nejpikantnější usnesení buď nejde otevřít, nebo jsou utajena s obskurním zdůvodněním paragrafem zákona, který se týká něčeho úplně jiného." Ty ses setkal s konkrétním případem tohoto? A nebo je to nepodložené.

Datum 20.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Kraj Vysočina

Odpovědět

Značnou část z obnosu pro zastupitelstvo tvoří "plat" uvolněných zastupitelů - hejtman, náměstci, předsedové výborů a komise https://extranet.kr-vysocina.cz/telefon/index.php Kolik berou si můžeš dopočítat podle nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev.

V článku je odkaz na zápisy, jako příklad si vezměme č. 2/2014. Utajen je třeba bod 43. Majetkoprávní vypořádání pozemků silnice II/404 k. ú. Luka nad Jihlavou. A otevřít nejdou dokumenty k bodu 78. Žádost o poskytnutí finančních prostředků na zajištění koordinace NNO v Kraji Vysočina.

Datum 20.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Kraj Vysočina

Odpovědět

Nedostupnost materiálu je odůvodněna: Tento materiál není s odkazem na § 58 odst. 1 věta třetí zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, dostupný, protože by jeho zveřejněním mohlo dojít k ohrožení chráněných zájmů třetích osob (např. osobní údaje), oprávněných zájmů kraje nebo obecného zájmu.

Jestli je toto odůvodnění oprávněné či nikoliv těžko říct, když nevíme, co konkrétně mělo být ohroženo. Mohli by sice citlivá data začernit, ale opět je to pro zodpovědné ouřady práce navíc (za co jsou potom placení?) a pohodlné řešení je proto totální cenzura celého dokumentu a prostě se to nedozvíme, máme smůlu. Otázkou zbývá, jestli by vůbec tyto info poskytli i při oficiální žádosti dle zákona o svobodném přístupu k informacím. Pokud ne, tak můžeme vymyslet nový termín ve smyslu totální netransparentnosti. A toto by mělo být v hledáčku protikorupčních orgánů, protože pokud se něco za každou cenu tutlá a při žádosti kompetentních orgánů (třeba i policie ČR) jsou vymýšleny různé výmluvy (obstrukce), tak v tom bude nějaká špinavost.

U bodu je napsána zodpovědnost - odbor regionálního rozjove (ORR) a dohledat lze i v základním dokumentu konkrétní osoby, zpracoval J.Loveček a předkládá M.Hyský. Možná je problém ve tvém softwaru a máš starý MS Office Word, ve kterém to neotevřeš, protože to třeba zpracovali ve vyšší verzi... a tam zpětná kompatibilita nefunguje. Protože já všechny dokumenty, tj. hlavní + 4 přílohy otevřu. Chceš-li je, můžu ti je zaslat mejlem a převést na PDF, které jistě otevřeš.

Datum 21.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Kraj Vysočina

Odpovědět

Já nepsal, že nejsou zdůvodněna, ale když si to ustanovení zákona najdeš, tak uvidíš, že se na tento případ vůbec nevztahuje. Odpovědné pracovníky jsem oslovil, jen zopakovali, co je uvedeno v zápisu. Prostě se rozhodli některé věci nezveřejňovat a nějaký důvod museli napsat.

Zkoušel jsem to na dvou počítačích, s Word 2002 a 2003. Ani jeden si s tím neporadil, přitom většina dokumentů otevřít jde. Asi už jsem zastaralej...

Datum 21.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Kraj Vysočina

Odpovědět

11 resp. 12 let starý MS Office je přežitek. To je snad ještě z doby prehistorických WinXPéček. Já mám novější verzi 2007 a otevřít to v ní jde...

Datum 22.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Kraj Vysočina

Odpovědět

Já nejsem státní správa, abych si mohl dovolit každé 4 roky měnit kancelářský software, který přitom nepřináší zásadně nové funkce, jen zvyšuje nároky na hardware, čímž nutí i k jeho výměně. Když něco zvládá 98% věcí, které potřebuji, není důvod to měnit.

Datum 22.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kraj Vysočina

Odpovědět

Plačeš na špatným hrobě. Dá se čekat, že vkládané dokumenty formátů DOC budou v novějších verzích a pokud máš starší balík MS Office, tak to prostě neotevřeš. Kdyby to překonvertovali a vložili v PDF, tak to je naprosto bezproblémový freeware, který se dá aktualizovat každý rok. Mě ten převod trval chviličku. Nebo je běžné některé dokumenty mít na netu ve více formátech. Jenomže právě kdyby... je to pro ně práce navíc a proč by měli makat víc, než by měli. Měla by konečně existovat vyhláška, nebo ještě líp zákon o nějakých elektronických zveřejňování, která jim nařídí, v jakém readable formátu to mají vložit. Ideální je právě PDF, protože ten je těžko editovatelný (kdežto v DOC to můžeš měnit, mazat, atd.).