To co tu pan Čech píše je pravda. Ti lidé jsou slušní, nejsou to nefakčenka. Pro sociálku si nejdou ze studu. Je pro ně ponížením. Je tomu několik měsíců co jsem četl rozhovor řiditele základky z jihu Moravy. Nabízel rodičům že škola obědy pro děti uhradí, jenže to by bylo ponížení a děti na obědy stejně neposílají, protože co by na to řekli lidi. Jen ke stravování v Bystřici, asi na tom firma Scolarest je hodně špatně, když zpoplatnila polívku ke školnímu obědu, tuším asi za 15 Kč. To hovoří za vše.
Kouzla školního stravování
16.07.2014 00:22V Zemích českých nám zapustila hluboké kořeny progresivní myšlenka, že by stát měl kontrolovat, co jedí děti. K jejímu uskutečnění byl vytvořen institut školního stravování, ztělesněný školními jídelnami. Pro zvýšení atraktivity a nalákání co největšího počtu kontrolovaných dětí jsou ceny stravy dotacemi sraženy pod úroveň nákladů. Vznikl tak neuvěřitelně komplikovaný a naprosto nekontrolovatelný systém dotací školního stravování, který je schopen pohltit libovolně vysokou sumu subvencí.
Jak to funguje?
Na začátku je ministerstvo školství, které na každý rok určuje tzv. normativy, tedy částky dotací určených na úhradu neinvestičních nákladů, především mzdových. Normativy jsou stanoveny jako peněžní částka připadající za rok na jednoho žáka, studenta, dítě v mateřské škole atd. Například pro rok 2014 činí dotace na kompletní péči o jednoho žáka základní školy (vzdělání i školské služby jako stravování) 50 423 Kč. Podle počtu nahlášených žáků základních, středních ad. škol pošle ministerstvo školství příslušnou částku jednotlivým krajům k dalšímu přerozdělení. Krajské úřady určují vlastní normativy jako částky připadající už ne obecně na kompletní péči o jednoho člověka, ale na „jednotky výkonu“, tedy na vzdělávání jednoho žáka určité kategorie v určitém typu školy, nebo na jednoho „zákazníka“ určité školské služby. Opět se jedná jen o úhradu personálních nákladů. V Kraji Vysočina Vysočina (viz Příloha 1) tak například na vzdělávání jednoho žáka prvního stupně v základní škole, která má oba stupně a navštěvuje ji celkem 300 žáků připadá základní roční dotace 23 912 Kč. Na zabezpečení stravování jednoho žáka základní školy v jídelně, která má vlastní kuchyni, a navštěvuje ji 300 dětí-strávníků připadá základní roční dotace 3 495 Kč.
Podle počtu nahlášených žáků, strávníků atd., krajský úřad pošle příslušnou sumu jednotlivým školám. Jelikož krajské normativy pokrývají jen personální náklady, musí zřizovatelé (kraje, obce…) školám poslat ještě další provozní prostředky na energie, nájmy budov apod.
Pokud to shrnu, školní jídelně zřizované krajem nebo obcí hradí náklady mzdové stát (přerozděluje kraj), náklady na energie zřizovatel (kraj, obec…), a na děti-strávníky zbývají jen náklady na nákup surovin (potravin). Tyto jsou opět upraveny předpisem – vyhláškou ministerstva školství č. 107/2005 Sb., o školním stravování, která u oběda např. pro věkovou kategorii 15 a více let stanovuje rozmezí 20-37 Kč. Konkrétní částku určuje každá jídelna (resp. její zřizovatel) podle svých nákladů na suroviny.
SCOLAREST v Bystřici
Zřizovatelé škol z řad samospráv samozřejmě mohou školní stravování převést na třetí osobu, soukromou firmu, což se stalo i v našem městě, kde provoz vývařovny na ZŠ Nádražní a výdejen na ZŠ Nádražní a ZŠ TGM od roku 2012 zajišťuje společnost SCOLAREST. Jedná se o významného hráče v českém školním stravování, který ve školním roce 2012/2013 dosáhl celkových výnosů 278 mil. Kč (z toho 97,5 mil. Kč dotace), čímž mu připadl na školním stravování v naší zemi podíl asi 7%. SCOLAREST vlastní společně s mateřským EURESTem holandská Compass Group. Jednotlivé společnosti ve skupině mezi sebou uskutečňují obchody a prodávají si služby, což je uspořádání, které je občas používáno k vyvádění zisků do zemí s nižším zdaněním. Jelikož SCOLAREST nesmí tvořit nadměrný zisk, aby nepřišel o dotace, asi nepřekvapí, že vykázal jen 354 tis., zatímco mateřský EUREST solidních 137 mil. Kč.
Město SCOLARESTu pronajalo vývařovnu a obě výdejny včetně vybavení za 300 000 Kč ročně plus DPH. Podle smluv platí spotřebované energie město a přefakturovává je firmě, ale maximálně do výše 1,1 mil. Kč plus DPH ročně. Dále město platí likvidaci komunálního odpadu a drobné opravy, pokud jejich suma překročí 100 000 Kč za rok. Obnovu a rekonstrukce samozřejmě hradí v plné výši. Za to se SCOLAREST zavázal zajišťovat obědy pro žáky a zaměstnance škol a dále prodávat je cizím strávníkům. Za každý oběd prodaný mimo školy město inkasuje 5 Kč plus DPH. Společnost také provedla menší investice do vybavení, které si ocenila na 455 tis. Kč bez DPH.
Už v prvním roce provozu se ukázalo, že firma nebude schopná platit městu tolik, kolik se zavázala. Usnesením rady č. 12/4/2013 (zápis z rady č. 4/2013) jí bylo loni v březnu nájemné za rok 2013 sníženo na polovinu. Ani to ale nestačilo a v listopadu 2013 došlo usnesením rady č. 6/14/2013 (zápis z rady č. 14/2013) ke snížení plateb za energie za rok 2013 na nejvýše 750 tis. Kč a za rok 2014 na maximálně 650 tis. Kč. Včetně 205 tis. Kč za obědy prodané cizím strávníkům tak SCOLAREST městu poslal loni 1,37 mil. Kč. Naopak město za školní stravování (energie, opravy…) zaplatilo 1,42 mil. Kč, takže jeho náklady byly prakticky rovny výnosům.
Příjmy SCOLARESTu v Bystřici
Kolik celkově peněz proteče vývařovnou a výdejnami ve správě SCOLARESTu? Pokusím se o kvalifikovaný odhad.
Jak vyplývá z výroční zprávy ZŠ Nádražní za školní rok 2012/2013, navštěvovalo ji 337 žáků. Budu předpokládat, že na obědy chodilo 250 z nich. Soukromá zařízení školního stravování nečerpají dotace podle výše popsaného systému pro krajské a obecní školy, ale podle speciálních normativů ministerstva školství. Normativy na rok 2014 jsou ve Věstníku MŠMT 2/2014. Podle nich připadá v jídelně o kapacitě do 400 žáků, která je vývařovnou i výdejnou zároveň, na jednoho žáka-strávníka roční základní normativ 2 914 Kč. Ten se podle zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, násobí koeficientem 0,8. Na 250 žáků tak vychází roční dotace 582 800 Kč. Tito žáci by si během školního roku (cca 200 dní) zakoupili 50 000 obědů za průměrnou cenu 23,30 Kč, celkem za 1 165 000 Kč. ZŠ Nádražní měla 34 zaměstnanců. Pokud počítám se stravováním 28 z nich, při ceně 53,50 Kč za oběd za školní rok zaplatili 299 600 Kč. Roční příjem z jídelny ZŠ Nádražní tak odhaduji celkem na 2 047 400 Kč.
Základní školu T.G.Masaryka podle výroční zprávy za školní rok 2012/2013 navštěvovalo 453 žáků. Pokud počítám se stravováním 350 z nich, na provoz výdejny by připadala dotace 350x730x0,8, tedy 204 400 Kč. Z těchto žáků by se počítala i dotace na vaření jídel ve vývařovně na ZŠ Nádražní, z níž se strava dováží do výdejny ZŠ TGM, a to 350x2186x0,8, tedy 612 080 Kč. Žáci by zaplatili 350x200x23,30, tedy 1 631 000 Kč. Z 41 zaměstnanců budu počítat se stravováním 35. Za ně by SCOLAREST utržil 35x200x53,50, tedy 374 500 Kč. Roční příjem z jídelny ZŠ TGM tak odhaduji celkem na 2 821 980 Kč.
SCOLAREST dodává obědy i bystřickému gymnáziu, jehož zřizovatelem není ve srovnání se základními školami město, ale kraj. Jelikož výdejna gymnázia není zařazena mezi ostatními zařízeními SCOLARESTu ve školském rejstříku, zdá se, že vydávání obědů si zajišťuje škola vlastními silami, a proto nebudu započítávat dotace na výdejnu do příjmů SCOLARESTu. Podle výroční zprávy 2012/2013 navštěvovalo gymnázium 303 žáků. Pokud budu počítat se stravováním 250 z nich, dotace na výrobu obědů ve vývařovně činily 250x4087x0,8, tedy 817 400 Kč. Žáci by při průměrné ceně oběda 24,50 Kč utratili 250x200x24,50, tedy 1 225 000 Kč. Pokud by z 42 zaměstnanců obědy odebíralo 35, znamenalo by to příjem 35x200x53,50, tedy 374 500 Kč. Roční příjem z jídelny gymnázia tak odhaduji celkem na 2 416 900 Kč.
Podle údajů ze závěrečného účtu města za rok 2013 lze soudit, že externím zákazníkům SCOLAREST dodal zhruba 40 000 obědů, což by při jejich průměrné ceně 52,80 Kč znamenalo příjem zhruba 2 112 000 Kč. Na základě výše uvedeného odhaduji roční příjem SCOLARESTu z provozování školního stravování v našem městě na 9,4 mil. Kč. Z toho 2,2 mil. Kč by činila dotace na personální náklady.
Veřejná zakázka?
Přestože se jedná o celkem vysokou částku, jak je možné, že školní stravování nebylo zadáno jako veřejná zakázka? Tato věc byla totiž zajištěna celým chumlem smluv, z nichž se úplně vytratilo, že by nějaký veřejnosprávní subjekt za něco platil soukromému subjektu. Na začátku byla uzavřena smlouva s městem o zajištění školního stravování, z níž však za tuto službu město neplatí ani korunu. Na ni navazuje smlouva s městem o nájmu vývařovny, výdejen a jejich zařízení, z níž město získává nájemné, a pokud pomineme zvláštní ujednání o zastropování ceny energií, nic nestandardního neplatí. Dále jsou tu smlouvy SCOLARESTu s jednotlivými školami o zajištění školního stravování, z nichž opět školám nevzniká povinnost za cokoliv platit. A přestože jimi dochází k převodu práva žádat dotace na personální náklady z těchto škol na SCOLAREST, ani to není striktně vzato veřejná zakázka. Kraj sice následně vyplácí dotace, ale nemůže být považován za zadavatele veřejné zakázky, protože si u SCOLARESTU nic neobjednal. Mimochodem, podle právního výkladu ministerstva školství č. 2006/1/16 smlouvu o poskytnutí dotace uzavírá a proplácí ten kraj, na jehož území má firma sídlo, což je v tomto případě Praha. Jak asi může Magistrát hlavního města Prahy kontrolovat činnost SCOLARESTu v Bystřici, a co o ní vůbec může vědět?!
Na jedné straně tu tedy máme smlouvy, díky kterým se firma dostala k milionovým příjmům, ale na druhé straně chybí veřejnosprávní objednatel plnění (stravování), který by za něj platil. Když to tedy není veřejná zakázka, tak co tedy? Jistě ne prostá nájemní smlouva, jak to pojalo naše město. Dovolím si tvrdit, že se jedná o koncesní smlouvu podle zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon). Koncesní smlouvy jsou institut, který upravuje právě takovéto situace, kdy se jedna strana (firma) zavazuje poskytovat veřejnosti službu a druhá strana jí umožňuje z těchto služeb realizovat zisk. V tomto případě město a školy daly firmě k dispozici svůj majetek a pustily ji do školních jídelen, do nichž by se jinak nedostala, což navíc znamenalo převedení práva čerpat dotace na personální náklady.
Město se tedy mělo spojit se školami a Krajem Vysočina (zřizovatel gymnázia), postupem podle koncesního zákona provést společné koncesní řízení a uzavřít společnou koncesní smlouvu. Ne se tvářit, že se jedná o pouhý nájem movitého a nemovitého majetku, o jehož nabídce věděl jen předchozí poskytovatel a SCOLAREST.
Koncesní zákon stanovuje jako základní limit předpokládaný příjem koncesionáře (dodavatele) z plnění smlouvy ve výši 20 mil. Kč bez DPH. Pokud je předpokládaný příjem nižší, uplatní se při zadávání jen obecná a snadno splnitelná pravidla. Pokud je vyšší, jsou pravidla složitější. Ta se uplatnila například u „koncesního“ řízení na zimní stadion.
Jak je uvedeno výše, realistický odhad příjmu SCOLARESTu v našem městě je 9,4 mil., a protože smlouvy jsou uzavřeny na 5 let, předpokládaný příjem koncesionáře z plnění smlouvy ve výši 47 mil. Kč je bezpečně nad limitem 20 mil. Kč bez DPH. Z tohoto důvodu mělo město postupovat při zajišťování školního stravování stejným koncesním řízením jako u zimního stadionu.
Dotace likvidují podnikání
Přestože obejití koncesního zákona je bezesporu závažné, osobně považuji za podstatnější jiný problém školního stravování, a to nekalou konkurenci soukromým, nedotovaným provozovatelům stravovacích služeb. Subjekty školního stravování, a to už se týká celé České republiky, totiž mají hrazeny mzdové náklady, zřizovatelé jim přispívají na energie a platí také veškeré investice. Přitom mohou neomezeně uvádět své výrobky na trh, na němž poráží cenou konkurenty, kteří náklady na mzdy, energie, tržní nájemné, investice a úvěry musí promítat do cen.
Cena za oběd 53,50 Kč u SCOLARESTu nebo 58 Kč v jídelně zemědělské školy je pod náklady nedotovaných provozovatelů restaurací, kteří nemohou takové konkurenci čelit, a pokud nechtějí prohospodařit celý majetek, opouští trh. Pravda ovšem také je, že současný stav vyhovuje desítkám tisíc zákazníků školních jídelen, kteří se rozhodují jen podle ceny. Ušetří, a nelámou si hlavu, kdo to zaplatí.
———
ZpětKouzla školního stravování
———
Ale pane Pogu, nic nezpochybňujeme. Kdyby nebyli nefakčenka, byli by fakčenka, vydělávali by a tudíž alespoň na to jídlo pro své děti by mohli mít. Problém této společnosti a "chudoby" je jinde. Nemají moc peněz a tak si zajdou do banky pro půjčku, či úvěr. Ti jim ochotně půjčí, ale za cenu vysokých úroků, půjčíte si třeba 100 tisíc, ale vrátit musíte už 150. A o tom to je. O škubání a lichvě a nehorázných odměnách pro exekutory a další příživníky v podobě soudců a advokátů, kteří si za napsání jednoho dopisu účtují tisíce. Ovšem pak příjdou třeba výpadky v příjmech a dotyční se dostanou do problémů se splácením splátek, spadnou do zadluženosti a skončit to může i exekucí majetku a zabavením domů, které se většinou hluboko pod cenou prodají spřáteleným osobám exekutorů. Někteří z takových osob jsou poté vedení trvalým bydlištěm na městském úřadě a pak je veškeré doručování písemností problematické a vyhýbají se tomu jako čert kříži.
———
Třeba já jsem do školní jídelny nechodil s výjimkou snad 1 roku celou základní školu. Někteří rodiče neposílají děti do školních jídelen proto, že se vaří doma. Takže ne vždy se jedná o chybějících 500 Kč měsíčně.
Ceny obědů jsou stanoveny smlouvou o zajištění stravování mezi SCOLARESTem a městem (žák 7-10 let: 22,50 Kč; žák 11-14 let: 24 Kč; žák 15 a více let: 25 Kč). Jedná se o ceny za kompletní oběd (polévka, hlavní chod, nápoj, 2x týdně přídavek), takže nějaký poplatek za polévku je dost nepravděpodobný.
———
Pokud má někdo mamku restauratérku, tak samozřejmě pak stravování ve škole poněkud ztrácí smyslu, když se může najíst doma. V mém případě ale oba rodiče chodili do práce, takže mi nic jiného nezbývalo, pokud bych nechtěl zůstal hladem. Navíc, každý rodič dostává na dítě studující ZŠ a SŠ do 18 let (u studujících VŠ max. do 26 let) každý měsíc sociální dávku vyměřenou státem. Pan Pog měl pravděpodobně na mysli cenu polívky pro MIMOškolní, pro které SCOLAREST může na stravenky také vařit. Cos uvedl jsou ceny za oběd dotované a rozdíl v podobě 2,50 Kč, tj. 10 eurocentů je nepodstatný. Podobně vaří kantýna u podniku DIAMO na Dolní Rožínce, kde dotované obědy (pouze pro zaměstnance) byly také v relacích okolo 25 korun, ale jak přišel na oběd někdo jiný, už platil asi dvakrát tolik, což za oběd vč. polívky a pití (čaj) není zas tak moc a chodili tam často důchodci z blízkého DPS. Mimochodem, 15 Kč za polívku účtují např. restaurace Vinárna rozhledna nebo Kozlovna/Harenda (cenu vnořují do celkové ceny za menu) a za tuto cenu dostanete kvalitní polívku a ne bujónem ochucenou vodu s nudlemi nebo moučnými noky, jak jsem často slyšel kritiku na školního stravovatele.
———
Plošný příspvěk na dítě je dávná minulost, která už drahně let neexistuje.
Ceny pro externí zákazníky jsou také stanoveny smlouvou s městem za celý oběd.
Příspvěk zaměstnavatele na stravování zaměstnance je něco jiného než dotace na stravování žáků.
———
O sociální příspěvky se nezajímám a v mé době studia na VŠ (v letech 1995-2000) fungovaly... v té době to bylo něco přes tisíc korun, což byly slušné peníze (průměrný plat byl okolo 10 tisíc měsíčně), rodiče to pak přerozdělili dále a měl jsem alespoň kapesné, na dopravu a ubytování.
DIAMO s.p. je státní podnik, tudíž jejich příspěvek na obědy zaměstnancům je vpodstatě podpora státem. Nemluvě o tom, že každý měsíc rovněž přispívají i na důchodové spoření, za mého působení v letech 2007-2009 to bylo 700 Kč/měsíčně a co jsem slyšel měli to zvednout až na 1000 Kč/měsíčně. I tato "dotace" se dá pochopit jako podpora státu skrz státní podnik. Žáci jsou na obědech dotováni podobným způsobem, jako skrz státního prostředníka...
———
Mechanismus příspěvku zaměstnavatele na stravování zaměstnance (včetně např. FKSP), a to i ve státních firmách, je jiný než u dotací na školní stravování (viz článek). Minimálně v mnohem menší kontrolovatelnosti.
———
To ano, ale nebavil jsem se o mechanizmu a kontrolovatelnosti, ale o principu a původci (zdroji) dotací na stravování - státu. A stát nás platí a dotuje (benefity zaměstnancům státních firem) z čeho? No přeci z našich vybraných daní. A jestli to pak filtruje přes rozpočty příslušných ministerstev nebo krajů je úplně jedno.
———
Firmy, i ty státní, hospodaří odděleně od státního rozpočtu, takže na obědy přispívají z peněz, co vydělají, ne z daní.
———
Datum 22.07.2014
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Stravování
OdpovědětHm, to je tvůj názor... v konkrétním případě DIAMO s.p. si v současné době stěží těžbou posledních zbytků uranu vydělá na svůj provoz, jinými slovy, je uměle státem držen v jakémsi virtuálním zisku, ačkoliv provoz je v realitě dlouho ztrátový a nevyplatí se těžit. Kdo zná vývoj cen uranu na trhu moc dobře ví, že boom a maximální ceny za uran v roce 2007 jsou dávnou minulostí. Od té doby cena uranu postupně klesá a vinou katastrofy ve Fukušimě došlo od roku 2010 k dalšímu propad cenu, že stát právě přemýšlí, jestli není ekonomičtější doly uzavřít. Už jsem to tu jednou komentoval... DIAMO s.p. hlavně drží při životě obrovské zakázky v podobě sanací starých ekologických zátěží (např. skládka Pozďátky), opět dohozených státem (sami sobě) se zmanipulovaným výběrovým řízením. Nebyloli-by těchto zakázek, DIAMO prostě a jednoduše končí.
A další ztrátová paralela státního podniku? Nemusíme chodit daleko, stačí se podívat na ztrátový provoz Českých Drah. To je naprosto podobné až na takový malý detail - této firmě musí obce platit jakési "udržovné", aby vůbec zachovali provoz na skomírajících železničních tratích.
———
Pane Švestka, vaše stránky se mi líbí a vážím si jich. Víte o tom, že na by základních školách jsou desítky dětí, kterým rodiče nemohou přispět na svačinu ani na oběd? Tyto děti hladoví a nebýt pomoci spolužáků, nikdo neví, jak by se to řešilo. Do toho bystřický starosta vozí na trachtace členy rady i s manželkami a to prosím do Brna, jak se to stalo nedávno, kdy po návratu se 20 členů delegace doráželo ještě v restauraci Club, za městské peníze samozdřejmě, co vy na to, pane Švestka? Není to trochu absurdní? Ale možná ví pan Karel, proč to dělá... Chce poslušné opičky a má je mít!
———
Na případy rodin, které nemohou uspokojit své základní životní potřeby (mezi něž školní stravování dětí bezesporu patří), by se měla vztahovat státní sociální podpora, konkrétně pomoc v hmotné nouzi: https://www.mpsv.cz/cs/5 Třeba by jim pomohlo si o pomoc požádat.
O údajných trachtacích mi nejsou známa žádná fakta, takže se k nim těžko mohu vyjadřovat.
———
Trachtace, aneb kdo rozhoduje v Bystřici do Brna na radovanec! Starosta města pozval kompletně radu města s partnery na kulturní akci, účastnili se tam i recepce. Přítomni byli s partnery např. Karel Pačiska, Josef Vojta, Eva Špatková, Miroslav Novák, Alois Bouček, a řada dalších. Dopravu hradila SOŠ a VOŠ Bystřice, akce končila na Clubu v Bystřici večeří asi pro oněch 25 osob, toto hrazeno z reprefondu starosty města Bystřice nad Pernštejnem, částka asi 8. 000,- Kč.
———
No vidím, že jste dobře informován, pokud víte konkrétní lidi a částky, ale cítím z vás jakousi závist či co. Volení zástupci města, včetně radních, pobírají odměny bez ohledu na docházku nebo nedocházku na zasedání/schůze a valné hromady, si přeci mohou s posvěcením města vyrazit na kulturní akci, do divadla nebo na dýchánek... proč ne. Peněz město má z nájemníků dost, 45 mega ročně, tak se nic vážného nestane, pokud jim něco málo pustí žilou. Ostatně, takové akce absolvují naši vyvolení tak jednou dvakrát do roka ale jistě ne každý měsíc nebo týden. Vydělím-li 8.000/25=320 Kč/os. Pokud půjde rodinka na hrad Pernštejn nebo na Šiklův Mlýn, tak tam nechají ještě víc na vstupném a pohoštění...
———
Kdo chce, může tomu věřit. Osobně však vidím dražší problémy, které jsou podložené, ne na úrovni toho, co "se povídá".
———
Datum 20.07.2014
Vložil Možná odpověď na to, proč je "odbor" TICu tak ztrátový...
Titulek Re: Re: Re: Re: velmi omezené stravování
OdpovědětJurman se prokecl na jeho stránkách, čtěte rubriku Čtení. Dozvíte se, jak si dlouhodobí bystřičtí úředníci, vč. Radka Vojty, tajemnice Špatkové a zaměstnanců TIC ve zvláštní symbióze užívají pětidenní dovolenou za peníze města. Cituji:"Zájezdy jezdíme, co jsem na úřadě. První rok jsem se rozkoukával a pak přišla smršť perel: Slovensko, Jižní Čechy, Českosaské Švýcarsko, Beskydy, Chodsko, Lednicko-valtický areál, Český ráj a letos Berounka.". To se to pak těžko vydělává, když se jezdí po zájezdech a lázních.
———
Hezké rádoby srovnání chudoby a blahobytu. Ano, rodiče těch dětí, kteří třeba nevydělávají, jsou na pracáku a pobírají sociální dávky, tak ti musí šetřit. Často je také známo, že takové skupiny nejchudších obyvatel vždycky najdou finance na alkohol a tabák, které by v hierarchii jídla měly být až hluboko za ním. Pak není divu, že nemají na aktovku, pravítko nebo kružítko a nebo svačinu a oběd pro školáka. Zase je tu na druhou stranu jedno z nejlevnějších bydlení v podnájmu městských bytů... 1+1 za 3 tisíce měsíčně, stovku na den, to už je levnější než na ubytovnách, které většinou nejdou pod stovku za den. Prosím, s těmi trachtacemi to je vážné nařčení vedení a rady. Máte proto nějaké důkazy? Že hodovali na účet města, ale ne za své? Sice takový styl by odpovídal rozhazovačné a zadlužující politické straně nejvyššího nebo těch v radě, ale zase buďme objektivní.
———
Chudoba se netýká jen nezaměstnaných, třeba i někteří z těch, kteří jsou nuceni pracovat na různé dohody, jsou jí ohroženi. Jinak ne všichni, kteří jsou nuceni žádat o sociální podporu, mají nezvladatelné skolny k tabakismu a alkoholismu.
———
Nehážu všechny takové do jednoho pytle, ale prostě znám takové případy. V horším případě můžou peníze skončit v hernách, v ruletách a proherních automatech ;-) dohody jsou od toho, aby se plnily. V případě neplnění a nevyplacení platů se mohou poškození obrátit na soud, který rozhodně v jejich prospěch. Typickým případem byl poslaný do insolvence podnik Rotter s.r.o. Vír, a to právě na základě nevyplacených mezd za určitou práci.
———
A jak město přišlo ke SCOLARESTU bez výběrovky a nebo koncesního řízení? A nepřelévají se zisky do EURESTU? Musel někdo na vedení města lobovat a nebo to propasírovali opět za nějakou protislužbu... to se asi nikdo nedozví. Článek je opět důkazem postupné likvidace a vytěsňování nedotovaných dotovanými. A také, jak se vyhnout koncesnímu řízení a udělat to jako holý pronájem.