Kdo se bojí registru smluv?

05.04.2014 01:05

Legislativním procesem se nám pomalu trmácí návrh zákona o registru smluv. Zákon je pokračováním úsilí ztransparentnit hospodaření veřejné správy, které se projevilo už například povinností zveřejňovat smlouvy na veřejné zakázky v hodnotě nad 0,5 mil. Kč na profilech zadavatelů. Jelikož nastavená hodnota je celkem vysoká a toto ustanovení se navíc vztahuje pouze na veřejné zakázky, snaží se skupina poslanců v čele se starostou Semil Janem Farským (TOP 09) prosadit nový zákon o registru smluv.

 

Mělo by se jednat o centrální internetovou stránku, na níž by ministerstva, státní úřady, kraje, obce a právnické osoby jimi kontrolované (třeba i společnosti města) zveřejňovaly smlouvy, objednávky a faktury. Pokud by zveřejněny nebyly, nebyly by platné. A kdokoliv z veřejné správy by nakládal s veřejnými prostředky podle neplatných smluv, měl by problém.  

 

Taková míra odpovědnosti samozřejmě řadu starostů a úředníků děsí, proto se snaží prolobbovat oslabení návrhu a dokonce sepisují petice. Nepřekvapí, že v čele úsilí je zájmová skupina starostů Svaz měst a obcí ČR (SMO). Základní výhrada se týká povinnosti uveřejňovat všechny smlouvy, faktury a objednávky, bez ohledu na výši plnění, což by vedlo k přílišnému nárůstu byrokracie. Aktuálně největší podporu má stanovení limitu 50 tisíc korun, s nímž lze obecně souhlasit. Ovšem za podmínky, že se nebude vztahovat na smlouvy a nebude sloužit k obcházení účelu zákona rozdělením jedné větší faktury na několik podlimitních. Optimální by byl limit 50 tisíc ročně pro každou fyzickou nebo právnickou osobu, při jejímž překročení by musely být o dodatečně uveřejněny všechny objednávky a faktury.  

 

Přestože to SMO prosazuje, limit by se neměl vztahovat na smlouvy, protože třeba smluvní převody státních a obecních nemovitostí si zaslouží zvýšenou veřejnou kontrolu. Možná někdo namítne, že jsou přece projednávány veřejně na zastupitelstvu, jenže skutečnost je taková, že by jen měly být. Konkrétně bystřické zastupitelstvo schvaluje až na výjimky všechny převody blokově bez rozpravy, takže občan vůbec netuší, komu se co prodává a za jakých podmínek. Zpětně se z usnesení na úřední desce dozví základní údaje, ale vedlejší smluvní ujednání nezjistí. Zvláště zajímavý by byl také obsah smluv nájemních na městské pozemky a komerční nemovitosti, protože je schvaluje rada značně libovolně a jejich parametry se nikde neuveřejňují. Současná podoba návrhu z povinnosti uveřejňovat nevyjímá nájmy spojené s bydlením. Teoreticky by to vadit nemělo, protože pokud se na všechny nájemníky vztahují stejná pravidla a ceny, není si navzájem co závidět. Jenže v praxi by to asi příliš nadšení nevyvolalo.

 

Odpůrci návrhu zákona tvrdí, že administrativní zátěž bude především pro malé obce neúnosná. Zde se hodí připomenout, že funkce starosty a pozice úředníků nejsou nucené práce. Jedná se o naprosto dobrovolné činnosti, které nemusí vykonávat ten, kdo se jimi cítí příliš zatížen, a už vůbec by je neměl provádět ten, kdo dokáže veřejně přiznat, že není schopen počítačem zasílat dokumenty ke zveřejnění. Dovolím tvrdit, že i nejmenším obcím někdo zpracovává účetnictví, a jelikož účetní musí být schopni komunikovat s finančními úřady pomocí datových schránek, mohou dokumenty pro obce odesílat jejich účetní, kteří mají potřebné vybavení i znalosti. Není tedy nejmenší důvod zvýhodňovat obce do 5000 obyvatel odkladem účinnosti zákona o dva roky. Starosta, který takovou banální záležitost nedokáže nastavit, aby fungovala, by se asi měl věnovat něčemu jinému než starostování.    

 

Ten hlavní problém však spatřují odpůrci ve skutečnosti, že by smlouvy, faktury a objednávky bez zveřejnění nebyly platné. Pokud by podle nich orgán veřejné moci přesto postupoval, jednalo by se pro konkrétní osobu „pachatele“ o trestněprávní jednání a mimoto o způsobení škody, kterou by musel uhradit v plné výši. Navrhují proto, aby byly za nezveřejnění pouze udělovány pokuty. Ty by měly samozřejmě omezenou výši a platil by je povinný subjekt, např. obec. Takže zatímco podle návrhu zákona by na odpovědnou osobou visela hrozba plné úhrady škody a navíc vězení, měkčí alternativa by znamenala podstatně nižší sankci placenou ne „pachatelem“, ale veřejnou správou.

 

Tím by prakticky zmizel bič, který by odpovědné osoby nutil vše poctivě uveřejňovat. Protože v praxi občan většinou neví, že byla s někým uzavřena smlouva, a proto se nemůže domáhat jejího uveřejnění. Zvláště palčivý je problém u dodatků smluv, kdy se veřejnost může domnívat, že právní vztah probíhá podle nějaké smlouvy (která mohla být třeba i zveřejněna),  ale ve skutečnosti už je upraven dodatky, jež původní smlouvu zásadně modifikovaly (třeba zkrácením splatnosti faktur ze 180 dnů na 30, jako u zakázky na CZV). Pokud by vypadlo ustanovení o neplatnosti neuveřejněných dokumentů, nedošlo by k zásadnímu ztransparentnění veřejné správy, protože potenciální postihy konkrétních osob by nebyly vysoké, a občané by nebyli schopni u každé smlouvy a zakázky sledovat do podrobností, zda probíhají v souladu s uveřejněnými dokumenty.

 

Někteří odpůrci se také domnívají, že registr smluv není třeba, protože každý si může dokumenty vyžádat podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Obávám se, že toto může tvrdit jen člověk, který si o informace nikdy nežádal. V praxi úřady poskytují jen to, co chtějí, a u zbytku vyřízení žádosti bojkotují. Nejde jen o moji zkušenost popsanou v článku Cesta do exekuce, jedná se o obecný trend, který dokládají nominace v soutěži OtevřenoxZavřeno. Navíc, aby člověk mohl podat žádost o konkrétní informaci, musí už předem vědět, že se něco děje. Registr odbourává právě tuto bariéru, že probíhá něco, o čem ví jen pár zasvěcených. Nelze opominout ani skutečnost, že zatímco získat informaci z ministerstev, krajů nebo obcí je občas oříšek, pokoušet se o to u městských nebo státních obchodních korporací je už často práce pro právníka a soud, protože tyto firmy většinou tvrdí, že se na ně informační zákon nevztahuje.    

 

Registr smluv může pomoci změnit náladu české veřejnosti, jíž dominuje naprostá nedůvěra k politikům a úředníkům. Tato nedůvěra je živena různě šířenými dohady a spekulacemi, neopřenými o pevná fakta. Díky veřejně přístupným smlouvám, fakturám a objednávkám si bude moci každý, koho věc opravdu zajímá, snadno najít podstatné informace, takže se snadno vysvobodí z říše dohadů. Samozřejmě, komu dohady stačí, nadále v nich setrvá. Ale občané aktivní by měli mít snazší přístup k faktům.

 

Proto doufám, že návrh zákona o registru smluv projde legislativním procesem, aniž by se z něj vytratilo to hlavní – povinnost veřejné správy a jí ovládaných právnických osob uveřejňovat smlouvy, faktury a objednávky jako podmínka jejich platnosti. 

Zpět

Kdo se bojí registru smluv?

Datum 08.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Zkušenost odjinud

Odpovědět

Pro zajímavost, jak se na "argumenty" starostů dívá člověk ze Slovenska, kde již registr smluv funguje roky: https://zpravy.ihned.cz/?p=011000_d&article[id]=61984360

Datum 08.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Zkušenost odjinud

Odpovědět

Pěkné, po přečtení článku se stydím, že jsem čechomoravák a ne slovák. Slováci nás v mnohém předběhli, ve splnění maastrichtských kriterií pro přijetí € (tím se na Slovensku platí už více než 5 let!) i těmito povinnými nařízeními, jistě prospěšnými ke ztransparentnění a potlačení korupce. Čeští byrokraté prý nemají na to lidi a čas, přičemž průzkumy nedávno učiněné ukázaly, že až polovina z nich si z nudy v pracovní době serfujou po internetu a hrají Solitaire a jiné hry "na zabavení". To se to maká, za naše peníze...

Datum 08.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Zkušenost odjinud

Odpovědět

https://www.parlamentnilisty.cz/zpravy/Smlouvy-nad-pul-milionu-se-budou-muset-zverejnovat-Hrozi-obchazeni-zakona-227510?beta=enter

Datum 08.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Zkušenost odjinud

Odpovědět

Každý máme něco, ani na Slovensku není všechno dokonalé.

Z celé té "argumentace" mám dojem, že se Svaz měst a obcí snaží dělat z lidí hlupáky.

Ten článek z odkazu je ještě z doby před zavedením povinnosti uveřejňovat smlouvy na profilu. Následná praxe ukázala, že začerňování smluv kvůli smyšlenému obchodnímu tajemství není příliš rozšířené (je to dost obtížně obhajitelné). Jen některé subjekty (třeba naše město) nezveřejňují klíčové přílohy smluv (položkové rozpočty).

Datum 09.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Zkušenost odjinud

Odpovědět

Samozřejmě že není nic dokonalé, ale Slováci nám ukázali vzor a správnou cestu... můžeme si pokládat jen jednu otázku: proč to funguje u nich a ne u nás.

Naše město nezveřejňuje víc věcí, kolikrát jsem na úřední desce v dokumentech územního plánování marně hledal třeba mapovou přílohu projektu stavby. Byl tam jenom text. Což je málo.

Naše město turistického ráje Eden (jak je slavnostně Jurmanem prezentováno na TIC) by se mělo ponaučit od sousedního NMnM, kde to klape bez problémů, dokonce tam vedle zveřejněných smluv funguje i elegantní přihlášení zájemců do elektronické aukce na různé veřejné zakázky (poptávky) malého rozsahu. Měl jsem dokonce tu čest se jedné z nich z mého oboru (geologický průzkum na rozšíření hřbitova) on-line zúčastnit, sledovat příhozy a nakonec se také dozvědět závěrečné pořadí a jméno vybraného vítězného dodavatele (hlavním kritériem byla nejnižší nabídková cena, což neplatí o bystřických zakázkách, kde naopak je vše ještě nesmyslně prodražováno). Myslet si, že něco podobného zavedou v Bystřici je totální utopie. Holt jsme v tomto sto let za opicema a nevím, zda-li je na toto bystřické vedení vůbec pyšné.

Datum 06.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Transparentnost je základ všeho poctivého

Odpovědět

Kdo se toho bojí? Starostové a úředníci, to je logické... tedy ti, kteří rozdělují veřejné finance na různé zakázky a schvalují to. Ale když přijde na lámání chleba a problémy, dávají od své osobní zodpovědnosti ruce pryč a svádí to na jiné podřízené. A oskenování smlouvy a nebo vložení její podoby v digitální podobě (v PDF, DOC) je primitivní úkon, který dnes zvládne žák na úrovni ZŠ s minimálními znalostmi práce s PC a dokumenty. Každá smlouva musela být sesmolena na PC, takže tyto dokumenty v PC bez razítek a podpisů existují. Vložení na net není žádnou administrativní zátěží, pokud jde o pár smluv měsíčně.

Zejména jsem zvědavý na zveřejnění informací so se týče akce obnovy studánek Bystřicka, kterou získala neziskovka - obecně prospěšná společnost (o.p.s.) MAS Zubří země, která nakládá s dotacemi, přerozděluje a určuje, co za to bude uděláno. Ačkoliv jsem byl ze strany jejich generálního manažera ujišťován, že vše je pod přísnou kontrolou, tak dodnes nebyly a nejsou zveřejněny firmy, které budou ony projektované obnovovací práce dělat (dle jejich slov se realizace projektu měla už spustit od počátku března). MAS je registrována na portálu zadavatelů veřejných zakázek na www.softender.cz, ale jejich záložka "Aktuálních zakázek" zeje prázdnotou (https://www.softender.cz/home/profil/4362136). Tak asi to nehoří a nespěchá. V souhrnu má jít o 2,8 milionu, ale oni se jistě postarají o to tento koláč různými subdodavateli "rozparcelovat" na menší díly, ideálně na jednotlivé studánky tak, aby tyto menší jednotlivé části celého projektu nepřesahovaly onu částku 0,5 milionu. Pak tuto povinnost zveřejnění smlouvy mít nebudou. Jediné, co zatím zveřejnili je výzva na technické vybavení, GPSky, foťák, kešky... což šlo řešit jednodušeji přes nějaký poptávkový server. (https://www.zubrizeme.cz/text-vyzva-k-podani-nabidky-na-technicke-vybaveni/). To je ale to menší z celé zakázky. Kde jsou stavební a rekonstrukční práce? Jak to, že v různých článcích např. na Žďárském deníku se dozvídám, že již dopředu u některých nedvědických pramenů ví částky rekonstrukcí na jednotlivé koruny (tedy žádné odhady zaokrouhlené na tisíce), kolik která studánka bude stát, a tvrdí, že za tyto peníze to bude provedeno, ačkoliv nevyhlásili výběrové řízení na dodavatele prací, aby ceny srazili ještě níž?

Datum 07.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Transparentnost je základ všeho poctivého

Odpovědět

Uveřejňování by trochu komplikoval převod do textového formátu umožňujícího vyhledávání. Ale to se dá naučit...

Počítej s tím, že studánky budou probíhat jako zakázka malého rozsahu a na profilu se v sekci Uzavřené zakázky objeví maximálně smlouvy.

Datum 07.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Transparentnost je základ všeho poctivého

Odpovědět

To není žádná komplikace, na to existují různé OCR převodní prográmky, načtou sken, vyplivnou PDF, některé jsou i freeware, sám takový používám a je jednoduchý a rychlý... nutná je však zpětná kontrola výstupu v porovnání s originálem, protože převod není nikdy úplně 100tní a mohou tam být drobné chybičky ve slovech, háčkách a čárkách. Práce je to však minimální a pokud je sken kvalitní, bez pozaďového šumu a s dobrým rozlišením DPI, moc oprav se dělat nemusí. Kdo ale hledá výmluvy, vždy si nějaké najde. Většinou pak přijdeme na to, že to je leností nebo pohodlností dotyčného.

To vím, že je dle objemu financí zakázka malého rozsahu, nejsou to miliardy, ale miliony ;-) nu jsem zvědav, jak generální manažer, zastupující představenstvo této společnosti (Vojta a spol.) svým slovům dostojí. Jelikož je celá zakázka nad 2 miliony, měli by správně výběrovku udělat. Necháme se překvapit... a nebo vlastně žádné překvapení se konat asi nebude, pokud si to přihrajou místním firmám bez výběru.

Datum 07.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Transparentnost je základ všeho poctivého

Odpovědět

Ano, takže tvrzení odpůrců, že to malé obce nebudou zvládat, je třeba brát s rezervou. Jelikož se nejedná o činnost přehnaně náročnou, neviděl bych za tím dominantně pohodlnost, ale snahu uchovat informace skryté.

U stavebních prací je hranice 6 mil. Kč bez DPH, takže pod touto hodnotou není veřejné zadávací řízení, jen se uveřejňují smlouvy nad 0,5 mil.

Datum 07.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Transparentnost je základ všeho poctivého

Odpovědět

Může jít jak o PC negramotnost, tak i o tvoji zmíněnou neochotu něco veřejně pouštět... ale od něčeho jsou zákony a vyhlášky a ty nejsou pro srandu králíkům. Nedodržení byť jen termínů na zveřejnění by se mělo sankcionovat, ale pozor, ne z kapsy měst a obcí, ale z kapsy přímo zodpovědné osoby! Tedy zodpovědná osoba je jasně ta, co by měla záznamy na www.softender.cz apod. vkládat. Pokud tam ale nic nevloží, tak se to do té doby nikdo nedozví, kdo to vlastně je. Obce ale mají problém takovou osobu najít a žádná se k tomuto nehlásí. A když, tak to stejně porušují. Zákony by se měly dodržovat a ne porušovat nebo obcházet. Na nakládání s veřejnými rozpočty by snad měl právo každý vědět, co se s těmito financemi děje! Jsou peníze z našich daní, z příjmu, z nemovitostí, z DPH, spotřební atd. atd. daní jsou tucty... uvědomme si to konečně. Těm nahoře je to ale jedno. Nenakládají s nimi, jakoby to byly jejich osobní finance, a to je ten problém. Mnohdy jsou to vyhozené peníze do luftu.

OK, takže vpodstatě se můžeme dopídit smlouvy na dodané práce (třeba i ty stavební) nad 0,5 milionu. To stačí... bude-li více studní dělat jedna firma, mělo by to tak být. Pokud však na každou z nich, což nepředpokládám, měla být dělaná samostatnou poptávkou, tak tato povinnost není, protože průměrné částky vychází na 50-60 tisíc na studánku... a tyto limity jaksi povinné nejsou. Měli by to snížit. Aspoň na těch 50 tisíc... i to dnes jsou velké peníze.

Dnes dopoledne mi bylo panem Svobodou soukromě odepsáno, takže reaguje bleskuhbitě, můžu jen litovat, že škoda, že tato odpověď nebyla veřejná a vložená zde. Ale to je jeho osobní postoj. Podobný jako u starosty a místostarosty.... ti by taky všechno řešili osobně za zavřenými dveřmi.

Snad jen jedno - na dokumentaci nyní vyhlašují poptávku na technické vybavení, kupují ruční GPSky a foťáky. Ty dnes má každý druhý dobrovolník, určitě to bude mít i někdo z představenstva či členů, jsou to lidé movití a majetní, starostové obcí atd. Lze to tedy na tyto účely jen dočasně propůjčit, a dobrovolníky zaměřit a nafotit za hubičku. I já tu GPS a foťák mám. Kdyby ušetřili za tyto dle mě zbytečné položky (studny jsou totiž již dávno pasportizovány, tj. nafoceny a zadokumentovány na www.estudanky.cz, oni to jen opráší a zaktualizují), mohli by pak zrekonstruovat daleko více studánek... škoda, že je toto nenapadlo. Možná šetřit nechtějí. A nečekám teď nějaké zdůvodňování... vše budou jen a jen výmluvy. Nu což, mají peníze, tak si za ně můžou z toho koupit co chtějí. A GPS nebo foťák nemusí nakonec skončit někde schovaný v šuplíku jako hmotný majetek neziskové firmy, ale může po čase se odepsat jako nepotřebný a za zlomek ceny si ho někdo z MAS ponechá. Tak to bohužel chodí...

Datum 07.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Transparentnost je základ všeho poctivého

Odpovědět

On samozřejmě vždy existuje člověk, který má u konkrétní zakázky odpovědnost za uveřejnění dokumentů na profilu zadavatele. Ale pokud to neudělá, chybí vůle jej najít a sankcionovat. V případě Bystřice chybí navíc i vůle uveřejňovat některé dokumenty, které tam mají být (smlouvy na dodávky energií apod.), a je to běh na dlouhou trať, tento odpor zlomit...

Jedna firma by měla opravovat všechny studánky, rozdělení zakázky na části by při přezkumu neprošlo.

Datum 08.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Transparentnost je základ všeho poctivého

Odpovědět

Otázkou, jestli mají, můžou nebo musí tam být... a to platí jak o portálu zadavatele tak i o úřední desce. Nesplněná povinnost (zákonná) se dá hnát na jejich nadřízené úřady na kraji, případně až na Ministerstva.

Takže dá se s velkou jistotou říci, že MAS Zubří země i Rokytná bude mít povinnost zveřejnit smlouvu s tímto dodavatelem na objem stavebních prací, který bude jistě nad 0,5 milionu, očekávaná hladina bude okolo 2,5 milionu na stavební práce a 300 000 na srandičky typu GPS, foťáky, kešky, palivo do auta, režijní náklady...

Jinak zajímavost... 14 dní mi SPÚ na otázku okolo černého rybníka na pozemku státu na Dolní Rácové u stavebnin Marko neodpověděl jakožto hospodář pozemku Státní pozemkový úřad, neodpovědělo ani povodí Moravy s.p., které by mělo o rybnících v jejich povodí mít přehled. Podatelnou to prošlo, vrátila se mi doručenka. Oficiální odpověď ale žádná. Asi nemají žádné termíny na odpověď, nebo povinnost a nebo chuť mi k tomu něco napsat. Tak přemýšlím, kam napsat teď. Teď je na řadě kraj a Jihlava. Pokud ani ten neodpoví, napíšu na Ministerstvo... o hospodaření s vodou a povolování vodohospodářských staveb a aktivit na nich provozovaných (chov ryb, koupel, plavba lodí atd.) se dělí Ministerstvo zemědělství a Ministerstvo životního prostředí, takže můžu mít hned dvě odpovědi, které se s názory nemusí vůbec shodovat. Tedy pokud se nebudou chovat jako mrtví brouci, jako ony dvě zmíněné státní organizace. Místní MěÚ - OŽP a Klimeše jsem zavrhnul rovnou, protože ti se k věci chovají jako pštros s hlavou strčenou v písku.

Datum 08.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Transparentnost je základ všeho poctivého

Odpovědět

No ale potíž je v tom nadřízeném orgánu, který nechává město obstruovat a nijak zvlášť se ho nesnaží přímět k činnosti, aby věc někam postoupila.

Podle všech dostupných informací by smlouva na opravu studánek měla být (již brzo) zveřejněna na profilu MAS.

Počítej s tím, že úřady si běžně jako lhůtu na odpověď dávají měsíc (15 dnů u žádostí podle informačního zákona). Takže nezbývá než čekat a případně po nějakých 35 dnech od doručení urgovat u osoby, která stojí v čele SPÚ, resp. povodí.

Datum 08.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Transparentnost je základ všeho poctivého

Odpovědět

Ok, ještě tedy půl měsíce počkám... zvláště úsměvná byla automatická odpověď z podatelny jednép z těchto státních společností, že se dotazem či připomínkou budou BEZODKLADNĚ zabývat konkrétní pracovníci, kteří mě IHNED vyrozumí o postupu a nápravě.

Já bych za obstrukce sázel pokuty, ne nějaké směšné ve stovkách, ale pořádné ve statisících, placenou ne z městské kasy, ale z kapes těch, co za to jsou přímo zodpovědní, oni by si pak rozmysleli, jestli obstruovat a nebo se chovat řádně a férově. K tomuto naše vyčůraná státní správa ale bohužel nesměřuje. My ji platíme ze svého, tak by se měli snažit, být službou pro lidi a ne proti nim a ještě jim házet klacky pod nohy...