Jak na sebe přitáhnout pozornost státní správy

28.01.2016 01:02

Na Ministerstvu vnitra existuje odbor veřejné správy, dozoru a kontroly (ODK), jehož posláním je metodicky pomáhat obcím s řešením konkrétních situací, aby postupovaly v souladu s právem. Jím vydávané metodiky a stanoviska by mohly zajímat občany, kteří ve styku s obcí či obecním úřadem nevědí, zda je jejich konání zákonné. Dokumenty se dají dobře využít třeba při koncipování odvolání. Mimo tuto činnost, jak napovídá název, vykonává ODK i kontrolu výkonu samostatné působnosti obcemi a kraji.

 

Proto když mi bystřický městský úřad pět měsíců odmítal poskytnout informace, přičemž nadřízený krajský úřad mu rozhodnutí o odmítnutí žádosti opakovaně rušil jako nepřezkoumatelná, obrátil jsem se na ODK s podnětem k provedení kontroly postupu městského úřadu v této věci. Chtěl jsem vědět, zda je neustálé vydávání vadných rozhodnutí v souladu se zákonem a pokud by nebylo, žádal jsem o přijetí opatření, aby ping-pong rozhodnutí-zrušení rozhodnutí skončil.

 

ODK mi odpověděl, že nemůže pomoci, neboť jsem žádal o informace ze samostatné působnosti města (o veřejné zakázce) a on nesmí do výkonu samostatné působnosti zasahovat. V té chvíli bylo možné obrátit se ještě na ministra s žádostí, aby přiměl ODK k činnosti, nebo na soud, ale ani na jedno z toho nakonec nedošlo, protože mi městský úřad po více než osmi měsících přetahované informace poskytnul.

 

V odpovědi mi ODK také sdělil, že podle jeho zjištění městský úřad v rozporu se zákonem neuveřejňuje na internetových stránkách informace, které žadatelům na žádost již poskytl, a důrazně mu doporučil toto pochybení odstranit. Jelikož bystřický městský úřad toto doporučení ignoroval, přitáhl na sebe pozornost ODK, a ten tak v září minulého roku provedl plošnou kontrolu výkonu samostatné působnosti městem. Jak vyplývá z usnesení č. 05/06/2015 (v zápisu ze zastupitelstva č. 6/2015), zjistil při ní čtyři pochybení.

 

Jednak starosta při svolávání zasedání zastupitelstva nedodržel lhůtu mezi dvěma zasedáními, která může být nejdéle 3 měsíce. V našem městě je zvykem pořádat čtyři zasedání ročně. Vzhledem k tomu, že se nekonají všechna ve stejný den (např. 20. března, 20. června, 20. září, 20. prosince), nelze tříměsíční rozestup přesně dodržet. V zájmu dodržení lhůt je tak třeba svolávat aspoň pět zasedání ročně, což bude výhodné pro zastupitele, neboť budou v častějším styku s radou a budou moci rozhodovat pružněji.

 

Druhé pochybení bylo shledáno v tom, že město nezaslalo jednu z obecně závazných vyhlášek města ministerstvu vnitra, které prověřuje, zda jsou právní předpisy obcí v souladu se zákony.

 

Dále město porušilo zákon o svobodném přístupu k informacím, když dvě žádosti o informace nevyřídilo v zákonem stanovené lhůtě 15 dnů.

 

I poslední pochybení se týkalo informačního zákona. Jednalo se o věc vytýkanou ODK již v únoru v souvislosti s mým podnětem k provedení kontroly: město na internetu nezveřejňovalo poskytnuté informace. Po provedení kontroly byly sice na tuto stránku poskytnuté dokumenty jednorázově doplněny, avšak informace poskytnuté následně se zde již opět neobjevily.

 

Vzhledem k tomu, že se kontrola týkala samostatné působnosti, v níž je nejvyšším orgánem zastupitelstvo, s jejími závěry bylo seznámeno a uložilo odpovědným osobám úkoly k nápravě.

 

Téměř totožná situace (žádost o informace, ping-pong rozhodnutí-zrušení rozhodnutí, podnět ODK, kontrola výkonu samostatné působnosti) proběhla i u města Telč. Telčané ovšem nenašli odvahu uvést zjištěné nedostatky do veřejného zápisu ze zasedání zastupitelstva ZM 05/2015 (bod 9) a raději je skryli do utajené přílohy. Vzhledem k tomu, že zastupitelé na veřejném zasedání k této věci drželi bobříka mlčení, ani ten, kdo tam byl přítomen, se obsah nedozvěděl.     

 

Jelikož se kontroly týkají samostatné působnosti, ODK neuděluje za zjištěná pochybení finanční sankce. Většinou vydává doporučení zastupitelstvu, jak závadný stav napravit. Sankcí je zde pouze ostuda. Jenom pokud by odhalil nedostatky postižitelné podle jiných zákonů, předal by zjištění příslušným orgánům. V této souvislosti je třeba připomenout, že za kontrolu výkonu samostatné působnosti je primárně odpovědný kontrolní výbor zastupitelstva. Bohužel zjištěná pochybení odhalují, že ten bystřický ve své funkci selhává. O možných příčinách pojednával předchozí článek.   

 

Přitom důvody k zásahu se stále najít dají. Třeba ty drobné podvůdky s uveřejňováním na úřední desce. Například pozvánky na zasedání zastupitelstva musí být ze zákona uveřejněny sedm dní před jeho konáním, aby měli občané možnost udělat si na něj čas. Pokud je tedy svoláno na šestadvacátého, uveřejnění dvacátého je pozdě. A to nemluvím o tom, že na elektronické úřední desce bývá u dokumentů uvedeno dřívější datum než to, kdy se na ní skutečně objeví, čímž je lhůta ještě zkrácena. Že v pozvánce nejsou jasně uvedeny všechny body, takže člověk ani nemusí vědět, že se bude projednávat něco důležitého, už je tak zavedený zvyk, že se nad ním nikdo ani nepozastavuje.      

 

Trable se získáváním informací od našeho městského úřadu nezažívám jen já. Zakusila je i Petra Bielinová, která mapovala ochotu úřadů poskytovat informace o platech vedoucích úředníků. Rozdíl oproti mému případu spočívá v tom, že odepření žádostí obcemi tentokrát přikryl Krajský úřad Kraje Vysočina, a díky němu se náš kraj stal rekordmanem v počtu odmítnutí. Uvidíme, jestli se paní Bielinová pustí do soudních sporů, které by donutily kraj respektovat ustálenou judikaturu. Podrobnosti jsou dostupné v přílohách této tiskové zprávy 

Zpět

Diskusní téma: Jak na sebe přitáhnout pozornost státní správy

Datum 31.01.2016

Vložil Igor Hnízdo

Titulek Spolek Právo ve veřejném zájmu

Odpovědět

Není na čase vstoupit do spolku Právo ve veřejném zájmu, tedy pokud již váženým členem nejste? Vaše zkušenosti s negativním chováním představitelů našeho města jsou velmi cenné a jistě by jich paní předsedkyně využila k jejich diskreditaci a potažmo diskvalifikaci. Je na čase přitvrdit a ne jen přihlížet tomuto skoro v praktikách organizovanému zločinu, jenž nám tu levou rukou vládne. Někdo za to musí konečně pykat! Marně se tu od roku 2005 hlásá klišé, že chybama se člověk učí. Ti naši jsou totiž neponaučitelní.

Datum 01.02.2016

Vložil Kamil Čermák

Titulek Re: Spolek Právo ve veřejném zájmu

Odpovědět

Kdo ten spolek vede? Chci tam a položíme tento zkorumpovaný úřad.

Datum 01.02.2016

Vložil Igor Hnízdo

Titulek Re: Re: Spolek Právo ve veřejném zájmu

Odpovědět

https://www.pvvz.cz/

Datum 02.02.2016

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Spolek Právo ve veřejném zájmu

Odpovědět

Pokud máte důkazy o nějaké trestné činnosti, obraťte se na orgány policie. Přece nebudete místo sebe do pranice vystrkovat dámu.

Datum 02.02.2016

Vložil Igor Hnízdo

Titulek Re: Re: Spolek Právo ve veřejném zájmu

Odpovědět

Průtahy, obstrukce, odvolávání a ping-pong není přece nic trestného. Zákony jsou tu přece od toho, aby se porušovaly a vymahatenost tohoto práva a důsledné potírání provinilců je v tomto státě prachmizerné. Příměr s "organizovaným zločinem" bylo jen přirovnání k tomu, že se zde nejedná o selhání jednotlivců, ale je to důsledek zkorumpovaného systému místních samospráv a jejich nadřízených krajských nebo státních orgánů, které nejsou schopni se s těmito požadavky efektivně vypořádat.

Datum 28.01.2016

Vložil Antonín Pospíchal

Titulek Neposlušný bystřický úřad?

Odpovědět

Pane Šestka, 8 měsíců? To je jestli dobře počítám neuvěřitelných 34 týdnů, 240 dní nečinnosti a 72 oficiálních úředních dní (pondělí,středa). Co během této doby úředníci na městském úřadě s Vaší žádostí dělali, nikdo neví, zřejmě se dloubali v nose a skončila v šupleti hooodně hluboko na dně. Velmi by mne zajímala vytížitelnost jednotlivých odborů a zaslouženost jejich mezd a prémií. Úředníci také touto svojí nečinností a průtahy chtěně kazí čest a jméno našeho města. Pýcha a hřebínky se přetočí v pěknou ostudu. Právě to, co neřeknou nebo neposkytnou, bude nakonec použito proti nim. Uvidíte!

Datum 29.01.2016

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Neposlušný bystřický úřad?

Odpovědět

Úřad mou žádost odmítl, já podal odvolání, krajský úřad rozhodnutí městského úřadu zrušil a vrátil mu věc k novému rozhodnutí, protože sám rozhodnout o poskytnutí informací nemohl. A městský úřad vydal nové rozhodnutí, já nové odvolání... Takže to není tak, že by na městském úřadě nic nedělali. Naopak, vymýšleli důvody, proč mi údajně nemohou vyhovět.

Datum 29.01.2016

Vložil Antonín Pospíchal

Titulek Re: Re: Neposlušný bystřický úřad?

Odpovědět

Tak to by mne docela zajímalo, jak odůvodnili to, že nemohli poskytnout informace, na které má každý občan a tedy i Vy nárok? Dokumenty okolo veřejných zakázek by měly být veřejné všem a nestačí jen projekt na profilu zadavatele při výběru uchazeče nebo smlouva na nějakém pofidérním vebu, kde je zveřejněna jenom špička ledovce ale 90% dalších smluv zveřejněno není.

Datum 30.01.2016

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Neposlušný bystřický úřad?

Odpovědět

Důvod odmítnutí byl klasický - osobní údaje a údajné obchodní tajemství.

Datum 31.01.2016

Vložil Antonín Pospíchal

Titulek Re: Re: Re: Re: Neposlušný bystřický úřad?

Odpovědět

Tyto kolonky se přece snad v požadovaných kopiích dokumentů dají jak digitálně, tak i fyzicky na papíře začernit, je to triviální a jednoduché jako facka. Takže v tom žádný problém nevidím. Jen ouřadové se snaží ve všem hledat problémy a zejména házet klacky pod nohy jednomu aktivnému bystřickému občanovi, kterým jste Vy.

Datum 28.01.2016

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Neschopnost nebo spíše účelovost nbeposkytování údajů občanům

Odpovědět

Opět bych za vším hledal konkrétní zodpovědné osoby, toto vyřizující, případně osoba nadřízená vyřizujícího, jak je uvedeno v mnohých dokumentech a rozhodnutích. Má toto poskytování informací na starosti naše milá a přívětivá tajemnice Špatková? Pokud ano, hnal bych to výše a třebas až k tomu soudu. Bohužel tyto těžko postižitelné nebo nepostižitelné osoby si myslí, že se mohou chovat jako Bohové nebo poslanci, co mají imunitu. A co za nedodržování zákonů a jejich vysmívání a pohrdání MěÚ dostane? Dostane alespoň nějaký tučný flastr ať ví, že takové chování si nesmí dovolovat??? Ale zase, pokud to nebude z kapes konkrétních osob, nic to neřeší... tyto se budou vysmívat a úmyslně pohrdat zákony dál. A je jich tam víc. Tou nejvyšší hlavou počínaje.