kde jste prosím vzal, že kromě R.Vojty byli jen další dva uchazeči? Špatková se totiž v diskuzi "prokecla" a tvrdila, že účastníků bylo na začátku celkem 6. Z toho tři odstoupili (policajt z Kunštátu, úředník z Poličky a jedna úřednice z Brna) a tři se měli řízení nadále účastnil (úřednice ze sousedního Nového Města, druhá úřednice z Brna no a náš úředník za školství, kulturu a sport). Skoro bývalá tajemnice ale nebyla v odpovědi transparentní, aby nám uvedla, proč byly další dvě uchazečky, tedy konkrétně úřednice z Brna a z Nového Města vedle Vojty vydiskriminovány). Stejně je také divné, že se někdo do řízení přihlásí a pak odstoupí, jako ten policajt z Kunštátu a úředník z Poličky. První zřejmě neměl příslušné kvalifikační právní předpoklady, u toho druhého je otazník.
Jak je důležité míti bratra
21.12.2017 23:49Není obvyklé, aby byli občané informováni článkem v radničním zpravodaji o změně na úřednickém místě. Pokud se tak v případě nástupu Radka Vojty na pozici tajemníka městského úřadu stalo, mělo by to i těm, kteří se neorientují v principech uspořádání veřejné správy signalizovat, že se jedná o post skutečně významný.
Oproti rozšířené mylné představě, že obecní úřad řídí starosta, je to ve skutečnosti právě tajemník, kdo odpovídá za to, že úřad plní uložené úkoly. Tedy až na nejmenší obce, v nichž tajemník není a jeho úkoly plní starosta, jenže v těch až na výjimky zase není žádný úřednický aparát. Ve větších obcích uzavírá pracovní smlouvy s úředníky tajemník a plní vůči nim i další úkoly, které pracovněprávní předpisy ukládají zaměstnavateli. Tudíž právě on má zásadní vliv na to, kdo bude nebo nebude úředníkem a jaké bude personální složení celého úřadu. K získání konkrétnější představy o vztazích mezi jednotlivými aktéry v rámci městského úřadu může napomoci toto schéma, byť chybně naznačuje, že místostarosta je podřízen starostovi. Každopádně z něj vidíme, že v rámci organizační hierarchie má každý zaměstnanec jen jednoho přímého nadřízeného a tajemník odděluje vrstvu politickou (starosta, místostarosta, ale i rada a zastupitelstvo) od sféry úřednické. Ze zákazu vykonávat funkce v politické straně, byť prosté členství možné je, lze dovodit, že by se mělo jednat o osobu nadstranickou.
Nestrannost ve vztahu k politickým subjektům je požadována proto, že tajemník odpovídá za plnění úkolů nejenom v samostatné působnosti, což jsou záležitosti, které obec spravuje sama a stát a kraj do nich mohou zasahovat jen, pokud tak stanoví zákon (jedná se např. o správu majetku, provádění investic, provoz knihoven a muzeí…). Tajemník zajišťuje i výkon státní správy, která byla na městský úřad přenesena z úrovně celostátních orgánů, aby byla blíže občanům. Sem spadá např. vydávání občanských průkazů, projednávání dopravních přestupků, řízení podle stavebního zákona, ochrana vod a ovzduší, vedení matriky a další.
Jelikož je tedy tajemník nejvyšším reprezentantem státní moci na úrovni obce, nemohou ho orgány obce samostatně jmenovat ani odvolat. K obojímu je třeba předchozí souhlas ředitele krajského úřadu, což je obdoba tajemníka na krajské úrovni (jeho jmenování/odvolání je zase podmíněno souhlasem ministra vnitra). V praxi to znamená, že obecní politici se nemohou tajemníka jen tak snadno zbavit, pokud on sám odejít nechce. Důvodem tohoto uspořádání je, aby tajemník mohl chránit jemu podřízené úředníky před šikanou ze strany místních politiků ve chvíli, kdy by úřední rozhodnutí šla proti poltickým zájmům. Nezávislý tajemník je tak pojistkou, aby např. stavební řízení proběhlo podle zákona a i v případě, že je žadatelem o povolení obec, byly řádně zohledněny zájmy ostatních dotčených osob. Jeho úkolem je zajistit, že komunální politici neovládnou státní správu v obci v prospěch svůj a svých kamarádů, státní moc bude hájit veřejné zájmy a bude zachován jeden z klíčových ústavních principů, konkrétně rovnost před zákonem.
Z popisu role tajemníka je zřejmé, v čem spočívá nebezpečí pro výkon veřejné moci, pokud se jím stane bratr místostarosty. V důsledku příbuzenského vztahu přestává být tajemník nezaujatým obhájcem veřejného zájmu, přidává se na stranu jedné konkrétní politické reprezentace a tím jí podřizuje i celý úřední aparát, který mu podléhá. Může stokrát tvrdit, že je schopen vystupovat nestranně, ale když dojde na lámání chleba, bude hájit svého bratra a jeho zájmy. Taková je lidská přirozenost.
Všem zaměstnancům bystřického městského úřadu je samozřejmě tato příbuzenská vazba známa a každý tak chápe, že mezi ním a politiky bude po odchodu Evy Špatkové ještě slabší nárazník, který by garantoval volnost pro řádné rozhodování. Ne že by naši úředníci byli zatvrzelými obhájci práv a zájmů dotčených osob, s nimiž se při realizaci politických projektů občas pokouší nepěkně orat. Ale do budoucna se obávám ještě větší servility pracovníků státní správy, kteří předem vzdají myšlenku na odpor proti pošlapávání práv občanů. K té změně myšlení je nebude muset nikdo nutit, přivodí si ji dobrovolně sami.
I starosta si je střetu zájmů R. Vojty dobře vědom, a proto v článku věnoval tolik energie obhajobě objektivnosti výběrového řízení. Pravda ovšem je, že výběrová komise sestávala ze starosty, jednoho bystřického úředníka, jednoho bystřického radního, bystřické tajemnice a jednoho zástupce krajského úřadu. Čtyři z pěti členů se tak s R. Vojtou osobně znali a u krajského úředníka nevíme, kdo to byl. Co je však důležitější, všichni z Bystřice, kteří nemají hlavu v písku, roky dopředu věděli, že R. Vojta se připravuje místo tajemníka převzít. V tomto je odpověď, proč se do řízení nepřihlásil žádný jiný Bystřičák. Jednoduše nechtěl dělat křoví. Pokud se tedy vedle R. Vojty dostavili jen dva další uchazeči, není to úspěch výběrového řízení, je to indikátor jeho selhání.
Radek Vojta od nástupu Karla Pačisky a Josefa Vojty do pozic starosty a místostarosty nebyl běžný úředník jako ostatní a ve vztahu k tajemnici se vkrádá otázka, kdo byl fakticky podřízen komu. Abych to demonstroval příkladem. R. Vojta z pozice vedoucího odboru správního a školství rozhoduje o poskytování informací podle zákona o svobodném přístupu k informacím, byť toto běžně spadá do kompetence tajemníka úřadu. Moje osobní zkušenost je plná odmítání a obstrukcí, z nichž jedna vygradovala až do zahájení exekuce vůči Bystřici nad Pernštejnem. Tak flagrantní svévole a porušování zákona by za normálních podmínek vedly tajemnici úřadu k přijetí nápravných opatření a pracovněprávních sankcí, včetně návrhu na zbavení funkce. Nic takového se nestalo, byť nadřízené orgány musely rozhodovací činnost Radka Vojty roky korigovat. Jestliže tedy někdo tvrdí, že budoucí tajemník je sice bratr místostarosty, ale tento vztah nemá žádný vliv na výkon veřejné správy, pak je buď neinformován, nebo neříká pravdu.
Může se objevit argument, že žádný zákon nezakazuje, aby byl tajemníkem úřadu příbuzný místostarosty. Ano, je pravda, že na tuto situaci legislativa nepamatuje. Ale ne vše, co zákon umožňuje, je z morálního hlediska správné.
Začátek roku 2018, v němž se budou konat komunální volby, je pro uskutečnění dlouhodobě plánované rošády nejvyšší čas. Jednak se šíří zvěsti, že Karel Pačiska hodlá odejít do důchodu, čímž by se na místo starosty posunul Josef Vojta, a pokud by on sám instaloval na místo tajemníka svého bratra, střet zájmů by byl až příliš nápadný. A kdyby volby nedopadly pro stávající garnituru příznivě, je výhodné mít na místě vedoucího úřadu někoho, kdo zajistí, že kostlivci zůstanou ve skříních.
———
ZpětDiskusní téma: Jak je důležité míti bratra
———
Napsal jsem, že jen dva další se dostavili. Tři zbývající po podání přihlášky mohli zjistit, jak to je a ani nedorazili.
Pokud by někdo podal přihlášku, aniž by splňoval kvalifikační požadavky, byl by vyloučen ještě před tím, než by byl vyzván, aby se dostavil.
———
Po podání přihlášky? Přeci ještě, než podám přihlášku, tak si snad přečtu podmínky na nástup pracovního místa! Pokud ti tři odstoupili, mohli být na začátku přihlášení, ale pak z nějakých důvodů, svoji "kandidaturu" stáhli. Je to stejné, jako u nastávajících prezidentských voleb, co nás čekají v lednu a možní i v únoru, pokud nebude rozhodnuto v prvním kole.
———
Otevřte si srpnové Bytřicko a nalistujte stranu č. 5. Tam jasně máte informace o výběrovém řízení.
STAROSTA MĚSTA BYSTŘICE NAD PERNŠTEJNEM
V Y H L A Š U J E
dle zák. čís. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů
VÝBĚROVÉ ŘÍZENÍ
na obsazení pozice
tajemnice/tajemník Městského úřadu Bystřice nad Pernštejnem
Zákonná kritéria pro jmenování vedoucí/vedoucího úřadu:
Vedoucí/vedoucím úřadu se může stát fyzická osoba, která:
1. Splňuje předpoklady podle § 4 zák. čís. 312/2002 Sb., v platném znění, která je:
- státním občanem ČR, popř. cizím státním občanem, který má v ČR trvalý pobyt a dosáhla věku 18 let
- je způsobilá k právním úkonům a je bezúhonná
- ovládá jednací jazyk
2. Splňuje předpoklady podle § 5 zák. čís. 312/2002 Sb., v platném znění:
Má nejméně tříletou praxi
a) jako vedoucí zaměstnanec nebo
b) při výkonu správních činnosơ v pracovním poměru k územnímu samosprávnému celku nebo při výkonu státní správy
v pracovním nebo služebním poměru ke státu
c) ve funkci člena zastupitelstva územního samosprávného celku dlouhodobě uvolněného pro výkon této funkce
Délka praxe podle odstavce a), b) a c) musí být splněna v průběhu 8 let bezprostředně předcházejících jmenování do funkce
3. Splňuje předpoklady stanovené zvláštním zákonem č. 451/1991 Sb., v platném znění
- není evidován jako osoba uvedená v § 2 odst. 1 cit. zákona
- skutečnosƟ uvedené v § 2 odst. 1, písm. a) a b) tohoto zákona dokládá uchazeč osvědčením
vydaným Ministerstvem vnitra ČR, skutečnosƟ uvedené v § 2 odst. 1, písm. d) až h) čestným prohlášením
Požadavky zaměstnavatele:
· vysokoškolské vzdělání
· znalost zákona č. 128/2000 Sb., o obcích ve znění pozdějších předpisů a dalších souvisejících předpisů, zákona č. 312/2002 Sb. ve
znění pozdějších předpisů, zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 500/2004 Sb., správní řád
ve znění pozdějších předpisů
· komunikační schopnosƟ, časová flexibilita, organizační a rozhodovací schopnosƟ
· samostatnost, spolehlivost, seriózní vystupování
· dobrá znalost a dovednost práce na PC
· ŘP skup. B
· praxe ve veřejné správě a zkoušky zvláštní odborné způsobilosƟ výhodou
· vysokoškolské vzdělání v oboru právo výhodou
· znalost cizího jazyka výhodou
· nástup: 1. 1. 2018
Platové podmínky se řídí zák. čís. 262/2006 Sb., zákoník práce, v platném znění a nařízením vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech
zaměstnanců ve veřejných službách a správě, v platném znění, platové zařazení tř. 12.
ZÁJEMCI SE MOHOU PŘIHLÁSIT DO: 30. 8. 2017:
písemně poštou nebo osobně na adresu: Město Bystřici nad Pernštejnem, Příční 405, 593 15 Bystřice nad Pernštejnem.
Obálku označte heslem „Výběrové řízení tajemnice/tajemník – neotvírat“.
přihláška zájemce musí obsahovat tyto náležitosƟ:
- jméno, příjmení, Ɵtul uchazeče
- datum a místo narození uchazeče
- státní příslušnost uchazeče
- místo trvalého pobytu uchazeče
- číslo občanského průkazu, nebo číslo dokladu o povolení k pobytu, jde-li o cizího státního občana
- telefonní spojení na uchazeče
- datum, podpis uchazeče
k přihlášce se připojí :
- životopis, ve kterém se uvedou údaje o dosavadních zaměstnáních a o odborných znalostech a dovednostech týkajících se
správních činnosơ
- výpis z evidence Rejstříku trestů ne starší než 3 měsíce; u cizích státních příslušníků též obdobný doklad osvědčující
bezúhonnost
vydaný domovským státem; pokud takový doklad domovský stát nevydává, doloží se bezúhonnost čestným prohlášením
- ověřená kopie dokladu o nejvyšším dosaženém vzdělání
Vyhlašovatel výběrového řízení si vyhrazuje právo zrušit výběrové řízení kdykoliv v jeho průběhu.
V Bystřici n.P., dne 1. 8. 2017
Ing. Karel Pačiska
starosta
———
hahaha...
Vyhlašovatel výběrového řízení si vyhrazuje právo manipulovat výběrové řízení kdykoliv v jeho průběhu a nadržovat místním kandidátům před nemístními. Že, paní Špatková! Vaše zmanipulovaná a závislá řízení nemají s těmi demokratickými a nezávislými prachnic společného. Přesně, jako za totáče.
———