Integrace železniční dopravy?

17.01.2014 23:50

Zastupitelstvo města v prosinci odsouhlasilo zahájení jednání s provozovatelem Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje (IDS JMK), Českými drahami (ČD) a obcemi na trase železniční tratě Věžná-Rozsochy o zapojení do IDS JMK. Popis, jak systém funguje, je zde. Jeho základní charakteristikou je možnost cestujícího koupit si jednu jízdenku a s ní různě přestupovat mezi vlakem, autobusem a MHD v rámci předplaceného počtu zón (vzdálenosti), kterými projede.   

 

Jaké výhody má občanům přinést zapojení Bystřice? Podle tohoto článku je to kromě odstranění komplikací s jízdenkami i nižší cena než v běžném tarifu ČD. Vzhledem k tomu, že základní jízdné IDS JMK je na úrovni, kterou nabízí ČD až po pořízení slevové  IN-karty, lze předpokládat, že účast v IDS JMK by oba cíle naplnila – z Bystřice by se do Jihomoravského kraje vlakem mohlo cestovat snáze a levněji.

 

Jak už to tak bývá, krom výhod je tu i odvrácená strana, kterou jsou náklady města. To by muselo hradit ČD ztrátu z provozování linek v předpokládané výši maximálně 278 tis. Kč ročně. Dále by hradilo roční poplatek provozovateli IDS JMK cca 440 tis. Kč a náklady na zvýšení počtu linek bystřické městské dopravy. Roční dotace provozovateli MHD by se tak zvýšila z cca 500 tis. Kč na dvojnásobek. V současnosti odhadované výdaje města na zapojení do IDS JMK by se tak pohybovaly kolem 1,2 mil. Kč ročně.

 

Je to celkem dost peněz, a proto je na místě otázka, zda povedou k výraznějšímu zlepšení dopravní obslužnosti našeho města. Obávám se, že nikoliv.

 

Celý záměr je postavený na železnici, která dnes není příliš využívána. Ne proto, že by byla drahá ani kvůli potížím s jízdenkami. Příčinou je její naprostá zastaralost, která se projevuje dlouhými jízdnými časy. Dopravit se nepohodlnými vlaky z Bystřice na brněnské hlavní nádraží trvá hodinu a 37 minut, autobusem na Zvonařku je to podobné. Absolvování stejné trasy autem je o třetinu kratší, dá se zvládnout za hodinu. Samozřejmě je to dražší, ale pokud člověk dojíždí denně do zaměstnání a započítá i cestu na a z nádraží (autem jede od bytu až do blízkosti zaměstnání), denně ušetří 1,5-2 hodiny, za měsíc 1,5 dne (!!). Železniční trať Nové Město na Moravě-Tišnov se, především v části do Nedvědice, ocitla v začarovaném kruhu zaostalosti: není investováno do jejího uvedení do stavu odpovídajícího 21. století, protože je málo využívána. A málo je využívána, protože neodpovídá dnešním požadavkům cestujících na rychlost…

 

Zásadní problém představuje i postoj Kraje Vysočina, který v citovaném článku vyjadřuje radní pro dopravu Libor Joukl. Možná má vedení našeho města vyjednanou nějakou skrytou politickou podporu, ale jak já čtu Jouklova slova, kraj každý pokus o dopravní emancipaci zařízne. Vyvstává proto otázka, zda nejsou peníze na přípravu zapojení do IDS JMK vyhozené z okna…     

 

Ačkoliv lze tedy v obecné rovině považovat zapojení do IDS JMK za správné, v realitě Bystřice situované na zapomenuté trati č. 251 mám pochybnosti, zda budou přínosy odpovídat vynaloženým nákladům.         

Zpět

Diskusní téma: Integrace železniční dopravy?

Datum 21.01.2014

Vložil Petr Pog

Titulek Linka Brno

Odpovědět

Pokud by náklady po sečtení byly 1,7 milionu, tak už je lepší linku na Brno posílit 2 -3 spoji třeba od Zdaru za dotaci 500 000 ročně. Bude to jistě levnější. Kolik lidí využívá vlak? Kolikrát když to vidím, tak je to k pláči. Ve dvou vagonech 3-5 lidí. Dva autobusy na Brno odvezou možná to co vlak za celý den oběma směry. Taková je realita.

Datum 18.01.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Provoz na více než stoleté trati je odsouzen k postupnému zániku

Odpovědět

Myslím si že prvopočátek celého problému dopravního napojení a integraci je v tom, že se Bystřice v době administrativního stanovování hranic krajů nebyla schopná odtrhnout od vzdálenější Jihlavy a kraje Vysočina k bližšímu Brnu v rámci kraje Jihomoravského. Nesnažil se o to ani Novotný a nesnaží se o to ani Pačiska, a každému, kdo se o to zajímá blíže a jaké personální a politické vazby tam jsou dojde k tomu proč se nesnaží. Pod Brnem v rámci IDS funguje naprosto bez problémů doprava z Brna do Olešnice a zpět, která je zhruba vzdálena jako Bystřice.

A že je vlak pomalejší (o cca 10 min a ještě s přestupem v Tišnově) a dražší, než autobus se dá jednoduše zjistit na serveru www.idos.cz.

Vlak (ČD a.s.) - celkový čas 1 hod 37 min, vzdálenost 64 km, cena 94 Kč / IN50 47 Kč / IN25 71 Kč.

Bus (Zdar a.s.) - celkový čas 1 hod 30 min, vzdálenost 57 km, cena 76 Kč / čipová karta - platí od 1.1.2013 64,60 Kč.

Rozdíl v plné ceně lístků dražšího vlaku od levnějšího busu je při jedné cestě 18 korun.

Datum 18.01.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Provoz na více než stoleté trati je odsouzen k postupnému zániku

Odpovědět

Snažil jsem se článkem říct, že integrace nevyřeší skutečné problémy.

Datum 18.01.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Provoz na více než stoleté trati je odsouzen k postupnému zániku

Odpovědět

To ano, problémy zůstanou, ale pod Brnem by byly dopady pro město a cestující mírnější. A není to jen o té slavné dráze. Zkus se zamyslet nad provozovateli busů. IDS znamená mimo jiné skloubení vlaku s busy. Odlišné ceny má jihlavský ICOMTRANSPORT a.s., žďárský ZDAR a.s. a jiné by měli brněnští dopravci, které by tu museli do tohoto konkurenčního prostředí pustit. Jelikož jsme ALE BOHUŽEL pod okresem Ždár nad Sázavou, a tím pádem pod Krajem Vysočina, tak se nezmění stávající vliv obou výše uvedených společností. Zkus si ale představit, kdyby jsme byli pod okresem Brno-venkov, bylo by to rozhodně jiné. Krajské město a jeho dopravní odbory totiž kecají i do dopravy a stanovují pravidla KDO bude provozovatel, je tam silný lobing a ovlivňování. To neplatí o monopolu a současném státním molochu ČD a.s., tam sice dráhy privatizují, ale dosud málo. Autobusy jsou zprivatizované úplně, každý okres má svoje dopravce a už to není tehdejší státní podnik.

Datum 18.01.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Provoz na více než stoleté trati je odsouzen k postupnému zániku

Odpovědět

No a ty si myslíš, že když je v IDS JMK všechno centralizované a za jednotnou cenu, tak nějaká konkurence existuje?

Datum 18.01.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Provoz na více než stoleté trati je odsouzen k postupnému zániku

Odpovědět

Snažil jsem se první odpovědí říct, že administrativní "spádovost" obcí silně ovlivňuje samotné dopravce, dopravní oblužnost a propojení na krajské a nebo nekrajské město a druhou odpovědí, že se to netýká jenom vlaků, za jejichž dráhy zodpovídá SŽDC ale i autobusů,kde za komunikace zodpovídá ŘSD. Centralizace IDS je v rámci jednotlivých krajů, ale jdete-li kousek za hranici, už je problém a to je právě problém BnP. Někdo svoji cestu do zaměstnání kombinuje a IDS se nabízí jako jednodušší (jeden lístek na vlak i bus a kombinaci), vhodnější a levnější řešení. Beru to z pohledu pasažéra. Ovšem s náklady pro ČD a.s. to máš pravdu, trať je neefektivní a málo vytížená, neprohání se zde Pendolina ;-) a ani Jančurovy busy či vlaky Studentagency. A nevím a nechápu, proč by město BnP mělo hradit jakési "ušlé zisky" tomuto státnímu molochu, kde její manažer Žaluda do nedávna bral měsíční plat "jen" půl mega a při odchodu dostal zlatý padáček 12 mega?!? Kde ty peníze z drah (vybrané z lístků) mají skončit jsou právě zdevastované a staré dráhy, dát je na jejich modernizaci a né do kapes nejvyšších představených, u kterých se ukazuje, že ještě více podnik zadlužují... to samé ČEZ a Martin Roman a DIAMO a Jiří Jež, mohl bych takto o nehospodárnostech a nefetektivním rozhazování státních molochů pokračovat. Jsou to ztrátové černé díry rozpočtu našeho státu, s vyjímkou ČEZ, který nás spolu s vysmátými uhlo/solárbarony škube na elektřině kde se dá, a tudíž ten je narozdíl od všech předchozích státem sanovaných ziskový.