Hranice kritiky v politice

30.01.2015 23:42

V lednovém Bystřicku vyšel na straně 5 článek zastupitele Víta Novotného a reakce na něj od starosty Karla Pačisky a vedoucího správního odboru městského úřadu Radka Vojty. Dohromady nabízí několik témat k zamýšlení. Tím nejdůležitějším jistě je povaha kritiky v politice a role opozice.   

 

Termín „konstruktivní kritika“ zpopularizoval minulý režim, který v časech perestrojky občas dovolil občanům, aby řekli, co se jim nelíbí. Vzápětí však byla jejich kritika označena za nekonstruktivní, tedy bezcennou, neboť kritik nenabízel řešení situace. Že ze své pozice řadového občana, bez podrobných znalostí a především pravomocí, nemohl řešení dosáhnout, označení kritiky za destruktivní nezabránilo. Tento náhled na kritiku, její podmiňování „konstruktivností“, bohužel ve značné části naší společnosti přetrvá. Samozřejmě pokud chce kritik skutečně něco prosadit, změnit, nebo něčemu zabránit, bude muset prokázat dostatečné znalosti a navrhnout alternativní cestu, nicméně právo prezentovat svůj pohled má i bez toho.

 

Kritika vychází z hodnot. Většina lidí má nějaké představy o optimálním uspořádání věcí. Pokud je skutečnost s očekáváními člověka v rozporu, vzniká nespokojenost, která se projevuje navenek jako kritika, jejímž cílem je nastolit stav, kdy se skutečnost a očekávání dostanou do souladu. Nemusí nutně dojít k tomu, že se zrealizuje kritikova představa. Oponent, který zastává jiné hodnoty a ideje, může kritika přesvědčit, aby své postoje přehodnotil. Oba také mohou částečně ze svých pozic ustoupit a dosáhnout kompromisu. Tím nám vyvstává diskuse jako ústřední moment života ve společnosti, jako klíčový nástroj urovnávání sporů mezi občany. A protože co člověk, to jiné hodnoty, konflikt ve společnosti je neustále přítomný a nezrušitelný. Představa, že ideálním stavem společnosti (města) je jednotná, spojená masa, rozdílnost lidí popírá, a je realizovatelná jen v nedemokratickém státním zřízení.  

 

Pokud to shrnu, kritika je zcela přirozený jev, a to jev pozitivní, neboť umožňuje, aby ve společnosti jedinec důstojně a snad i spokojeně koexistoval s ostatními jedinci. Podmínkou úspěšné kritiky je diskuse - racionální, opřená o argumenty, která se nepřeklopí v útoky na osobu oponenta, neboť právě ty jsou skutečně destruktivní, jelikož nemohou vyústit v pozitivní změnu pro nikoho a rozrušují mezilidské vztahy, tvořící pojivo mezi jednotlivci.

 

Tolik ke kritice obecně, a nyní o její roli v politice. Politika je formalizovaný způsob řešení konfliktů ve společnosti. Do demokratické politiky vstupují skupiny lidí spojených sdílenými hodnotami a idejemi, politické strany, s cílem prosazovat svůj pohled na uspořádání společnosti. Svůj pohled nabízí ve volbách a podle podpory ze strany voličů získávají větší či menší možnost svůj program realizovat. Strany, které jsou si hodnotami blízké a mají společně dostatek mandátů, vytváří koalici. Tím koaliční strany získávají nejlepší podmínky pro naplnění svého závazku vůči voličům – programu.

 

I strany nezúčastněné na koalici však mají závazek vůči svým voličům, i ony slíbily něco prosazovat. Vyloučením z přímého podílu na vládě je sice jejich možnost plnit program limitována, nicméně na povaze závazku to nic nemění – i opoziční strany musí aktivně usilovat o ovlivňování jak politického procesu, tak jeho výstupů a výsledků. Opoziční činnost tak má podobu kritiky činnosti koalice z hodnotových a ideových pozic, na nichž opoziční strana stojí. Nejedná se tedy o kritiku detailů, například početních chyb v návrhu rozpočtu, u nichž lze objektivně konstatovat, co je špatně. Jde o kritiku hodnotovou a současně fundamentální, která má často podobu kompletního odmítnutí: „to, co navrhujete, je z hlediska hodnot reprezentovaných naší stranou zcela nepřijatelné, nedělejte to“. Příkladem tohoto fundamentálního (nezaměňovat s fundamentalistickým) postoje může být třeba vztah ČSSD k druhému pilíři důchodového systému: bez ohledu na cokoliv pro ni byl natolik neakceptovatelný, že jej bez jakéhokoliv pokusu o úpravu okamžitě zrušila.                   

 

Pro politiku z toho plyne, že kritika, která spočívá v naprostém odmítnutí něčeho, je zcela legitimní, pokud vychází z volebního programu (a je v souladu s ústavním pořádkem). Nelze se tedy na opozičního politika obracet s žádostí, aby pomohl vylepšit něco, co principiálně odmítá. A nelze od něj ani očekávat, že bude se založenýma rukama a nehlučně sledovat, jak si silou nadpoloviční většiny koalice odhlasovává, cokoliv se jí zlíbí. I opoziční strana reprezentuje své voliče, a součástí této role je informování o aktivitách, které jdou proti jejich zájmům. Akceptovat rozhodnutí zastupitelské většiny neznamená nekritizovat ho, nevznášet argumenty, proč je z pohledu daného politika, strany a jejich voličů špatné.

 

Konkrétně v případě dotací na pořádání kulturních akcí pro spolek Zapnuto Bystřice o.s. vychází požadavek Otevřené radnice (ORA) a Víta Novotného na větší transparentnost z volebního programu: „Peníze na kulturu budeme poskytovat veřejně a ne jako dosud, utajenému sdružení napojenému na radnici“. Voliči pro tento program hlasovali a bylo by zradou na nich, kdyby se zvolení politici nesnažili program uskutečnit, byť třeba s omezenými možnostmi subjektu nezúčastněného na koalici.

 

Lze souhlasit s tvrzením Novotného, že je spolek Zapnuto neprůhledný, a to mimo jiné v důsledku nesplnění povinnosti přeměnit se během roku 2014 z občanského sdružení na spolek, kterou uložil nový občanský zákoník. Ve spolkovém registru (dostupném z Veřejného registru) nejsou dosud zaneseny základní údaje o spolku, a do sbírky listin nejsou vloženy žádné dokumenty. Jelikož po marném uplynutí roční lhůty na transformaci může soud spolek nyní zrušit, není mi jasné, jak chce někdo takovému uskupení poskytovat dotace, aniž by porušil povinnosti při správě cizího majetku.

 

Některá tvrzení v článku Radka Vojty si zaslouží upřesnění. Je sice pravda, že spolky jsou neziskové, ale to znamená jen to, že výdaje musí být stejné jako příjmy. O vnitřním hospodaření spolku, tedy u koho a kolik peněz končí, to neříká nic. A je samozřejmě v zájmu občanů, aby orgány města, jakožto poskytovatele dotace, dohlížely, zda jsou výdaje spolku hrazené z dotací adekvátní. Proti kontrole účelnosti a hospodárnosti vynakládání peněz občanů snad není možné něco namítat. Spolek Zapnuto je však jen jedním z řady příjemců městských dotací, proto vyjadřuji naději, že se kontroly budou týkat všech, a všem bude měřeno stejným metrem.   

 

Radek Vojta používá v Bystřici celkem oblíbený útok na osobu pisatele, že „nikdy nic neudělal pro občany“, čímž myslí, že za městské peníze nezorganizoval kulturní, sportovní nebo jinou akci, a že tudíž nemá právo se k věci vyjadřovat. Já si pod „děláním pro občany“ představuji soukromou aktivitu, kterou jednotlivci či skupiny provádějí za svoje peníze. Nikoliv umělé akce organizované shora za peníze občanů, nebo dokonce aktivity vykonávané zaměstnanci města v rámci jejich placené pracovní náplně. To by totiž „dělal pro občany“ kdekdo.    

 

Bylo by možné rozebírat i starostovu interpretaci historie našeho města, ale to by bylo na dlouho. Co mi ovšem přijde nefér, je otloukat synovi o hlavu činy otce, aniž by syn měl dost času a prostoru předvést, jestli se potatil, nebo bude dělat politiku úplně jinak. Úplně korektní není ani naznačovat, že se Novotný do zastupitelstva dostal nějakým podvodem. Jak jsem podrobněji rozebral v článku o kandidátních listinách, voliči dávají v komunálních volbách hlas stranám. Volí tedy programy a kdo konkrétně je za danou stranu bude realizovat, není tak důležité. Z hlediska slibu voličům – programu – tak nepředstavuje zásadní prohřešek, pokud zvolený zastupitel odstoupí a na jeho místo nastoupí náhradník. O to víc, pokud zvolený získal 518 hlasů, Novotný jen o 18 méně a jeho zisk byl vyšší než každého ze zvolených kandidátů ANO 2011 (462 a 450 hlasů), jejichž mandáty nikdo nezpochybňuje. Právě osobní napadání tohoto druhu je s to vykopat mezi zastupiteli příkopy, v nichž racionální, argumenty podložená kritika vycházející z hodnot a idejí, ztroskotá. Kdo by z toho těžil?

Zpět

Hranice kritiky v politice

Datum 04.02.2015

Vložil Josef Vejmělek

Titulek Pelíšek Production

Odpovědět

Ve vaší obsáhlé a zanícené diskusi jste se dotkli zajímavého tématu. Pokud ale hledáte společnost, která slouží jako skutečný převodník prostředků mezi městem Bystřicí a hnutím Zapnuto, měli byste se orientovat na společnost 24 Production s. r. o., ta hýbe ledy... Docela mě překvapuje, že se její název v diskusi ještě neobjevil... :)))

Datum 04.02.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Pelíšek Production

Odpovědět

Pokud vím, tato firma nestojí uprostřed, mezi městem a Zapnuto, ale na konci, za Zapnuto, kterému poskytuje služby (ozvučení?).

Datum 10.02.2015

Vložil Josef Vejmělek

Titulek Re: Re: Pelíšek Production

Odpovědět

Máte pravdu, ve smyslu finančních toků je tato společnost konečným příjemcem peněz. Ale co se služeb týká, "kulturu" pro Bystřici zajišťuje ve skutečnosti 24 P a pak Zapnuto, pouze formálně. Tedy vše se účtuje celkem 2 krát a zbytečně. Navíc 24 P původně bylo občanské sdružení, pak se transformovalo na reklamní agenturu samosebou také s monopolním přístupem na "bystřický městský trh" a s formou s. r. o. Pokud by Zapnuto bylo ve vlastnictví města, mělo by to smysl, takhle je to pouze ekonomický zájem...

Datum 11.02.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Pelíšek Production

Odpovědět

Třeba by stačilo jen změnit dotace předem na zpětné proplácení nákladů. Aby spolek nedostal paušální částku na komplet "Bystřické léto", ale aby mu město na základě vyúčtování proplácelo reálnou ztrátu - rozdíl mezi příjmy a obvyklými náklady.

Datum 11.02.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Pelíšek Production

Odpovědět

Pochopte, že pokud budou u moci a válu ti, kteří tam jsou už třetí volební období po sobě, a lidé je dokola volí jako stádo nevidomých ovcí, tak že se nic na tomhle zajetém a osvědčeném systému nezmění!? Zapnuto o.s. bylo v roce 2007 vytvořeno právě kvůli tomuto účelu a absolutně nechápu, proč by prostým organizátorem všech kulturních akcí města a pro město nemohlo být samo město, které má také IČ a samo může kulturní akce organizovat!? Navíc o kulturu v kulturáku se nám tu stará zase Areál sportu a KULTURY s.r.o., takže těch zbytečných rozdvojení tu máme více. U CZV je také farma Eden (Eden centre s.r.o.) a Eden servisní s.r.o., v čele dokonce s jedním a tém samým člověkem! O kulturu v globálu by se nám mohla starat jen jedna jediná městská firma a né rovnou dvě. A všude se ztrácí finance a jelikož pochopitelně není účetnictví odkryto do detailu, tak nevíme, kde kdo jaký vrcholný úředník (vedoucí odboru správního a školství) z toho má či nemá osobní finanční profit.

Datum 04.02.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Pelíšek Production

Odpovědět

Protože nejsou veřejně známé finanční toky a smlouvy mezi Městem a Zapnuto, a Zapnuto a dalšími firmami, nelze postihnout všechny firmy napojené na kulturní dění v BnP. Mohli by jsme taky zjistit, že nějaká čísla v závěrečných účtech nesedí. A takový občanský audit si naši byrokraté nepřejí.

Nemám nic proti kulturnímu vyžití v létě i v zimě, ale stejně jako každý další občan, který mimo jiné platí daň z nemovitosti a daň z odpadů, bych měl mít právo nahlédnout na to, jak je s našemi veřejnými prostředky nakládáno a kde končí, obzvlášť v tomto "zábavním průmyslu". Transparentnost je tedy na prvním místě.

Myslel jsem si, že se to posledními volbami konečně rozlouskne a strany s kandidáty s velkými rameny, jako ANO 2011 a panem Svobodou a Hnutí Otevřená radnice 2014 a panem Samkem, resp. Novotným ml. prosadí tyto klíčové zájmy zveřejňování smluv, které deklarovaly ve svých volebních programech a kodexech a budou společně jako opozice tlačit na koalici a nutit k jejich naplnění. Bohužel... čtvrt roku po posledních volbách se stále jede ve starých kolejích. Změny žádné.

Byl byl i zásadně pro to, aby se zveřejnily i platy vč. různých dalších příjmů (např. z funkčních požitků) starosty, místostarosty, vedoucích úředníků všech odborů, vč. tajemnice a dalších městských (např. pod odborem bytového hospodářství), a pseudoměstských zaměstnanců (tedy zaměstnanců městských firem - např. TS města a.s., Areál sportu a kultury s.r.o., Eden Centre s.r.o., atd.). Pak by jsme se možná divili další důvod, proč na opravy chodníků v BnP nejsou peníze. Protože spousta financí spolyká tato byrokracie a tyto městem vytvořené a spřátelené firmy. A to si pište, že oni si šáhnout na platy nenechají.

Datum 05.02.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Pelíšek Production

Odpovědět

O informace si můžeš požádat.

Pan Svoboda se zaparkoval na pozici ředitele zimního stadionu, takže od něj už se dá očekávat jen držení basy s vládnoucí většinou. Ne že bych tedy od ANO 2011 nějakou pozitivní změnu očekával, to by bylo proti étosu hnutí.

Těžko může někdo realisticky od slabé opozice očekávat, že proti většině protlačí změny, které nejsou v zájmu většiny.

I o informaci o platech si můžeš požádat.

Datum 05.02.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Pelíšek Production

Odpovědět

Furt žádat, žádat... oni sami by z čistého svědomí (pokud nějaké vůbec mají) měli všechny smlouvy automaticky zveřejňovat pro všechny z nás, ale mají s tím velký problém. A né, že každý bude potupně a zdlouhavě žádat bez zaručeného výsledku, že to vůbec poskytnou. Už dávno měl vejít v platnost zákon, který by jim tuto povinnost přímo nařizoval. Ale dnes pozdě bycha honiti, když je stát de facto vytunelovaný a mnohé kapitály mizí do daňových rájů a neplatí to jen o státní správě, ale i o místní samosprávě a rozpočtech obcí. K tomuto tématu bych dopočil si na netu přečíst nějaký článek o nejzadluženějších obcích v Čechách (Prameny na Karlovarsku, nedotáhnutý projekt vrtů a stáčírny minerálních vod) a na Moravě (Turovice na Přerovsku, nedokončený rozsáhlý domov pro důchodce). Společný jmenovatel v obou případech je rozjetí gigantických projektů, které byly posléze neufinancovatelné a díky porušení lhůt a termínů se tam vracely dotace zpět do ROPu. Šetří tam i na nočním osvětlení a nikdo tam nechce starostovat, dokonce v jedné z nich prodali i radnici. Doufám, že BnP si nevybrala podobnou cestu do záhuby, ikdyž čtvrtmiliardový rozpočet na letošek vypadá, že na to rozhazování pořád ještě máme z čeho brát. Až už nebude z čeho brát, bude pozdě.

Že to Mgr. Svoboda potáhne s oranžovou většinou okolo Pačisky a rozvojem bystřického regionu okolo Vojty mě bylo už dávno jasné daleko dříve v době, když jsem zjistil, že dělá projektového managera Vojtova dotačního sdružení Zubří země o.s. (zase ten Vojta! ti dva bráchové jsou opravdu nasáčkováni všude).

Dále dělá předsedu finančního výboru. A nyní že by ještě ředitelovat na ZS? To je ukázkový gól, přímo jesličky mezi nohama! Zdá se tedy, že se zrodilo další dvojče Mgr. Pichlera, jakožto úspěšného sběratele různých funkcí Buranova ECEATu. Snad bude všechny "mandáty" pan Svoboda vykonávat zodpovědně, vůči vedení nestranně a hlavně nepodjatě. A to se bojím, že není možné.

V témto městě je problém, že většinová koalice a menšinová opozice zastupitelů není v nějakém smysluplnějším poměru, třeba 1:1. Pak už by se v hlasování záměrů děly zajímavé výsledky. Zdá se ale, že ti spokojení sídlištní voliči žádné dramatické změny nechtějí a staré koleje jim vyhovují.

Datum 07.02.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Pelíšek Production

Odpovědět

Měli, měli... Když nezveřejňují, tak si holt musíš žádat...

Datum 08.02.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Pelíšek Production

Odpovědět

Chovají se jako dle vyjádření Standy Grosse: "Je (hospodaření, transparentnost) to tak křišťálově čisté, že prostě ani křišťál křišťálovější čistý být nemůže!". Jenomže místo toho, aby prokázali tuto svoji čistotu, tak poukazují jen na invektivní "házení špíny" oponentů, a nebojí se na to doslova zneužívat místního plátku opět placeného z veřejných peněz. Inu klasické odvádění pozornosti od jádra pudla a někdo v tom může vidět i zneužívání moci veřejného činitele. Já pokud si tam vložím inzerci, je placená, pokud městský zaměstnanec typu Jurman reklamu na svoje literární výplody, má to od města grátis. Ale těším se na to, jaké bude pokračování... protože tuším, že jen u jednoho kritického článku Novotného určitě nezůstane a pokud mu nedají šanci v Bystřicku, najde si prostor v Novinkách.

Datum 02.02.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek https://www.policie.cz/clanek/co-je-korupce.aspx

Odpovědět

Připomínám definici jednoho negativního jevu, spojeného s úředníky, kteří jsou nejrizikovějšími osobami.

"Co je korupce?

Korupci je možno charakterizovat jako zneužití postavení, které je spojeno s porušením principu nestrannosti při rozhodování. Je motivováno snahou po materiálním zisku nebo získání jiných výhod. Korupce je projevem chyby v rozhodovacím a řídícím procesu. Součástí korupčního vztahu je vždy ten, kdo rozhoduje, jeho moc odchylovat se od stanovených pravidel, výměna takto vychýleného rozhodnutí za výhodu a nesprávnost, protiprávnost nebo amorálnost takového vztahu výměny. V širším smyslu je účast v korupčním vztahu etickým a mravním selháním jednotlivců. Schopnost instituce korupci potlačovat a bránit se jí je indikátorem kvality vnitřní kultury celého institucionálního systému jako takového a z ní vyplývajících norem chování v příslušných institucích. Výskyt korupce může ohrozit životaschopnost demokratických institucí a tržních ekonomik a zároveň bezpečnost státu, a to jak z hlediska vnitřní, tak i vnější bezpečnosti.

Přestože trestní zákoník nepoužívá samotný pojem „korupce“, je tento negativní společenský jev postihovaný především trestnými činy uvedenými v části druhé hlavy X. trestního zákoníku (zákon č. 40/2009 Sb.) nazvané „Trestné činy proti pořádku ve věcech veřejných“. Zejména podle dílu 3 „Úplatkářství“ jde o trestný čin podle:

* § 331 Přijetí úplatku,
* § 332 Podplácení,
* § 333 Nepřímé úplatkářství,
* § 334 Společné ustanovení pak vymezuje pojmy „úplatek“, „úřední osoba“ a „obstarávání věci obecného zájmu“.

Díl 3 trestního zákoníku chrání před různými formami korupce především čistotu veřejného života a nestranné a objektivní obstarávání věcí obecného zájmu osobami, které věci obecného zájmu obstarávají.

Kromě úplatkářství je v právním řádu zakotveno několik dalších skutkových podstat trestných činů, které definují korupční chování. Protože rozhodující prostor a hlavní nebezpečí korupce leží v oblasti veřejné správy včetně moci zákonodárné a moci soudní, jde především o vybrané činy úředních osob podle části druhé hlavy X. dílu 2 trestního zákoníku „Trestné činy úředních osob“:

* § 329 Zneužití pravomoci úřední osoby,
* § 330 Maření úkolů úřední osoby z nedbalosti.

K trestným činům, které mají znaky korupčního chování, lze řadit také trestné činy:

* § 180 Neoprávněné nakládání s osobními údaji,
* § 255 Zneužití informace a postavení v obchodním styku,
* § 256 Sjednání výhody při zadání veřejné zakázky, při veřejné soutěži a veřejné dražbě,
* § 257 Pletichy při zadání veřejné zakázky a při veřejné soutěži,
* § 258 Pletichy proti veřejné dražbě,

případně některé další skutkové podstaty obsažené zejména v hlavě VI. a X. zvláštní části trestního zákoníku.

Interní protikorupční program Ministerstva vnitra"

Datum 31.01.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Bystřické léto ani Pelíšek fest vážně dělat nemusíme!

Odpovědět

Koukám, že jméno Mgr. Vojty se tu docela dosti skloňuje. Ale asi jsou dobří, když oba bratři a jejich manželky už hezkých pár let angažují v zastupitelstvu i úřednictvu, pomáhají Bystřici a našemu regionu k rozvoji, zejména kulturistiky (nový pojem vymyšlený pro tandem kultury a turistiky), kterou zjevně k životu potřebujeme více, než opravy rozbitých chodníků a jiných a zásadnějších konkrétních věcí pro občany. Ještě když jsem bydlel u staré kotelny a fungovala stará dobrá diskuze, kritizoval jsem chodník, který je vydrolený, plný výmolů a v katastrofálním stavu a to nejen z toho důvodu, že si tam nájemníci vesele parkují auta a město, resp. odbor dopravy na postihy samozřejmě kašle, a nikdy jsem tak v životě za své 6-leté pobývání neviděl, že by tam někoho odsud odtáhli. A co si myslíte, že mi tehdy na to odepsali? NEJSOU PENÍZE! Ale kdyby zrušili Zapnuto a jejich protekční interprety, hned by se nějaký ten statisícek na tyto opravy našel.

A co bych doporučil? Dal jsi tu návod a podnět k tomu, že netranformované Zapnuto o.s. je de facto v letošním roku nelegálním uskupením, bojím se však, že soud je z vlastní iniciativy asi nezruší. Ale byl by to gól, kdyby se to podařilo a představenstvo zrušeného sdružení by se alespoň mohlo konečně chytnout za hlavu, že jim tyto zákonné povinnosti nedocvakly. Přes právní předpisy, aktualizacemi (novelami) by tu měli být lidé s právním vzděláním a ona tu taky tato osoba v podobě JUDr. tajemnice je, ale zřejmě zaspala.

Jinak v létě jsou i mnohé další akce, jako na výletišti Pod Horou, takže Bystřické kulturní léto není jediné a mohli by jsme se bez něho klidně obejít. Perličkou taky je, že hlukový rámus překročuje hygienické limity, mnoho lidí bydlících poblíž ani nemohou spát, ale tyto akce se dál se železnou pravidelností nadále konají.

Měli by také popřemýšlet o větším využití KD, do kterého rovněž pumpují nemalé finance, a letním využití amfiteátru a třeba divadelních akcí, kterých je velmi poskrovnu, než vše tlačit na Lužánky, které jsou už teď předimenzované ZS a rekonstruovanou komunikací k CZV.

Datum 01.02.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Bystřické léto ani Pelíšek fest vážně dělat nemusíme!

Odpovědět

Většina akcí Bystřického léta se odehrává v "amfiteátru" na náměstí.

Datum 01.02.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Bystřické léto ani Pelíšek fest vážně dělat nemusíme!

Odpovědět

Do amfiteátru se to přestěhovalo teprve až po kompletní rekonstrukci náměstí vč. výstavby amfiteátru a jeho otevření v květnu roku 2010. Do té doby se tyto akce konaly tam, kde se dosud koná pálení čarodějnic. Tedy co si pamatuji. A kulturu opravdu spíše dělá více divadlo, než nějaký pop rock beat dechovka. Na ten je vhodnější místo právě na výletišti Pod Horou, kde ty překročené decibely nejsou tak slyšet. A každý si taky pamatuje to úsměvné logo Pelíšků jako dva páry chodidel v pozici souložících jedinců. To na mnohé urgence pohoršených občanů taky museli změnit na kruh se siluetou hradu Pernštejna. Jen tím chci ukázat, že někteří občané s těmito vybrečenými akcemi nesympatizuje a pokud by jich bylo více než 4 tisíce, je to právě ta většina, kterou to nezajímá. Jak určují míru "poptávky" po takovýchle akcích?

A Mgr. Vojta jako "tajemník" kulturní komise má i v náplni práci takového akce "pro občany" dělat, tudíž je za to placen, není jenom vedoucím odboru správního a školství, pod které padá i TIC. Že to bohužel není placené z jeho kapsy a chlubí se tak městskými financemi a dotacemi a tedy i cizím peřím, je věc druhá. Když to vemu doslovně, tak i já pracuju pro občany této země ohledně využití podzemní vody a jejich průzkumem, akorát jsou rozeseti všude možně po celé republice. Moji práci nikdo nedotuje a co si nevydělám, to nemám a zakázky si musím hezky shánět sám, nikdo mi je nedohazuje. Takže tento vytahující se argument "že neděláme nic pro občany" a "že se živíme podivným způsobem", jak nám bylo starostou předhazováno, není na místě, a člověk se nad tímto vzpupným egoismem autokrata placeného z našich peněz může jen zasmát.

Datum 02.02.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Bystřické léto ani Pelíšek fest vážně dělat nemusíme!

Odpovědět

"Amfiteátr" existoval už před rekonstrukcí náměstí a v Lužánkách se drobnější akce nekonaly. Ale to jsou detaily.

Poptávka po takových akcí se dá asi určit podle návštěvnosti. Jelikož se však jedná o akce dotované, není žádný způsob jak zjistit, kolik lidí by bylo ochotno přijít za cenu, která by zahrnovala všechny náklady.

Kulturní komise akce nepořádá, vyhodnocuje žádosti o dotace z městského grantu kultury.

Reakce na osobní napadání nás nikam neposunou.

Datum 02.02.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Bystřické léto ani Pelíšek fest vážně dělat nemusíme!

Odpovědět

Ano jsou to detaily. První ročník sdružení Zapnuto se konal již v roce 2007, kdy bylo sdružení založeno. Největší letní akce bystřického léta, a to Pelíšek Fest se dle aktuálních informací stále koná na zatravněném place v Lužánkách (https://www.bystrickeleto.cz/kudy-do-pelisku). Ty drobnější vystoupení, vč. divadelních (např. Kartářka, kde hraje naše největší mediální hvězda z TIC) se konají v amfiteátru.

Oni to nezjistí právě na základě počasí. Těžko věřit, že by si na pevně určený termín nějakého představení přišli sednout na nekrytý amfiteátr lidé v pláštěnkách a s deštníky v rukách na mokré sedačky. Maximálně si mohou spočítat, kolik lidí na jaké představení reálně přišlo. Předpovědět se nedá nic.

Nenapsal jsem, že kulturní komise je pořadatel. Pořadatel je Zapnuto Bystřice o.s., jehož předseda je právě tajemníkem této komise. Donedávna ale byl i předsedou této kulturní komise a je nyní vystřídán pí Moncmanovou. Inu mnozí úředníci a úřednice mají někdy těch funkcí více, že se v tom občan ztrácí. Rysy, že dotace z grantů si vyřídí tajemník účelově pro svoje sdružení Zapnuto může být vnímámo jako střet zájmů. Akce Zapnuto mohou být i také v rámci "obstaráváním věci obecného zájmu" "úřední osobou", kterouž Mgr. Vojta je. Úkony mohou nést rysy zneužití pravomoci úřední osoby, zvláště pokud by se prokázal osobní profit tajemníka kulturní komise - předsedy Zapnuto. Ing. Novotný ml. měl pravdu, že by se mělo odtajnit daňové přiznání spolku Zapnuto, ale také i daňové přiznání dotčeného úředníka a všech zainteresovaných osob v tomto spolku. Že by to organizoval zadarmo se mi také nezdá.

Pokud se Pačiska nerozhodne na základě slibů z kodexu zastupitelstva s občany více diskutovat a možná i touto psanou formou, tak se s ním neposuneme nikam nikdy. Evidentně si vytvořil blok na základě neinformovanosti, že s námi rozhodně komunikovat nebude.

Datum 02.02.2015

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Bystřické léto ani Pelíšek fest vážně dělat nemusíme!

Odpovědět

Tak tajemník má v komisi jen hlas poradní, nehlasuje. A že v komisích sedí zástupci organizací, které o dotace žádají, to byla praxe, která se úplně nezměnila. Nejvíce je to vidět k komisi sportu. Aby nebyl střet zájmů tak patrný, tak komise jen hodnotí žádosti. Samotné rozhodnutí o přidělení dělá až rada města. Že se rozhodnutí od návrhu komisí příliš neliší, asi není velké překvapení. Právě proto budeš mít problémy nějaké zneužití pravomoci prokázat,
až se obrátíš na policii.

Nepovažuji diskusní fóra za natolik důležitá. Takže je mi celkem jedno, jestli se na nějakém z nich se mnou chce někdo bavit. Co je podstatné, probíhá jinde...

Datum 02.02.2015

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Bystřické léto ani Pelíšek fest vážně dělat nemusíme!

Odpovědět

Nejsem žalobce, ani obhájce, ani soudce. To co jsem zde naťuknul, mi nepřipadá, že by bylo nestranné a "neovlivněné" ku prospěchu svému, když použiji tento termín. A to že se to velmi těžko objasňuje a prokazuje vím, protože úředníci umí velmi dobře zametat stopy a dělat vše tak, aby se to tvářilo jako naprosto korektní a legální postup. A že vyhraje žádost o grant a podporu někdo z komise sám svému sdružení nepovažuji za standardní kroky a je patrná přímá provázanost a napojení těchto úředníků na tato sdružení a v případě sportu a technických služeb i na městské firmy v podobě akciovek a eseróček. Mnozí z nich jsou také v dozorčích radách. A to i takových větších společností okresních působností, jako jsou Vodovody a kanalizace a Lesní společenství obcí.