Hospodaření města 2020: příjmy a výdaje

24.06.2021 23:59

Zanedlouho poté, co česká vláda začala v reakci na čínský virus nezákonnými restrikcemi devastovat ekonomiku i společnost, začali se komunální politici obávat o rozpočty svých obcí. Zbytečně.    

V roce 2020 dosáhly příjmy rozpočtu města Bystřice nad Pernštejnem výše 231 mil. Kč (meziroční pokles o 67,5 mil. Kč), výdaje 229 mil. Kč (-26,2 mil. Kč) a skončil přebytkem 2 mil. Kč (-41,5 mil. Kč). Vývoj za posledních sedm let shrnuje následující graf:

1 Příjmy, výdaje a výsledek rozpočtů města Bystřice nad Pernštejnem v letech 2014-2020. Částky v milionech Kč. Zdroj dat: závěrečné účty města.

Ve srovnání se schváleným rozpočtem byly příjmy nakonec o 18,1 mil. Kč vyšší, což vedlo k  překlopení z očekávaného deficitu 2,5 mil. Kč do přebytku. Jako vždy si mezi příjmy zachovaly dominantní postavení celostátně vybírané daně, přerozdělované v rámci rozpočtového určení daní, které s výnosem 122,5 mil. Kč tvořily přes polovinu všech příjmů. U všech z nich, s výjimkou daně z hazardních her, však došlo meziročně k většímu či menšímu poklesu, nejvýraznější byl u daně z příjmu právnických osob. Příjmové daně byly poznamenány kompenzačními bonusy pro živnostníky a další oprávněné osoby, jejichž náklady, obdobně jako v časech prosperity výnosy, sdílely obce, kraje a státní rozpočet. Úspěšný lobbing samospráv však přiměl vládu, aby (zvýšením státního dluhu) náklady na kompenzační bonus samosprávám kompenzovala, díky čemuž Bystřice obdržela jednorázový příspěvek 10 mil. Kč. Ten více než pokryl výpadek všech, nejenom příjmových daní, který ve srovnání s rokem 2019 činil 9,2 mil. Kč. Letošní daňové výnosy by mělo ovlivňovat snížení daňového zatížení příjmů v souvislosti s přechodem od danění superhrubé k hrubé mzdě a zvýšení daňové slevy na poplatníka. Nicméně podle vyjádření starosty města na červnovém zasedání zastupitelstva byly za prvních pět měsíců roku 2021 daňové výnosy vyšší než ve stejném období loni, přičemž největší nárůst je patrný u DPH. Veřejná správa zde částečně profituje z vysoké inflace, díky níž je při zachování procentní sazby daňový výnos ze zdraženého výrobku vyšší než před zdražením.                

Druhý graf ukazuje vývoj podílu hlavních druhů příjmů (blíže k nim v článku zde). Jedná se o vybrané druhy příjmů, proto jejich součet neodpovídá celkovým příjmům.

2 Vývoj vybraných příjmů rozpočtu města Bystřice nad Pernštejnem v letech 2014-2020. Částky v milionech Kč. Zdroj dat: závěrečné účty města.

I přes snížení výnosu o 2,2% na 57,1 mil. Kč zůstala i nadále nejvýznamnější z přerozdělovaných daní DPH. Pozici dlouhodobě druhé nejvyšší příjmové položky vloni ztratil převod zisků z hospodářské činnosti města, která probíhá účetně samostatně a spadají pod ni podnikatelské aktivity, především pronájmy movitého a nemovitého majetku, včetně bytů. V roce 2020 si tímto způsobem rozpočet polepšil o 36,7 mil. Kč, což je však nejnižší částka za sedm let. Celková bilance podnikání města se totiž setrvale zhoršuje a použitelných peněz zákonitě ubývá.

Oporu hospodářské činnosti tvoří tradičně bytové hospodářství, které skončilo ziskem před zdaněním a odpisy ve výši 27,6 mil. Kč. Suma vybraného nájemného se meziročně zvedla o výrazných 10% na 52,3 mil. Kč, což bylo zapříčiněno dvěma faktory. Jednak se plně projevilo předloňské zvýšení nájemného, jednak zájemci o činži nabízejí až iracionální částky předplaceného nájemného, které údajně šplhají k 0,5 mil. Kč za větší byt. Celkový zisk bytového hospodářství před zdaněním se však snížil o 3,3 mil. Kč, a to v důsledku růstu výdajů. Vzrostly náklady na personál o 1,2 mil. Kč na 6,9 mil. Kč, ale větší částka šla i do oprav. Pokračoval program výměny vodovodních a kanalizačních stoupaček a rozvodů elektřiny, na dvou bytovkách byl na střechách nahrazen plech taškami, na domě č.p. 977-978 bylo sanováno nekvalitně provedené zateplení fasády. Celkové výdaje na investice hrazené přímo z hospodářské činnosti se vyšplhaly na 15,5 mil. Kč, o 1,9 mil. Kč více než v roce 2019. Mimo to bylo na účely bytového hospodářství přímo z rozpočtu města zaplaceno např. 2,55 mil. Kč za každoroční rekonstrukci osmi bytů na domě s pečovatelskou službou nebo 5,5 mil. Kč za dokončení zateplení bytových domů na Voldáně, na které už v roce 2019 šlo 2,8 mil. Kč. 

V sekci výdajů byl nejnákladnější akcí loňského roku chodník v Lesoňovicích, který i s veřejným osvětlením, optickou sítí a souvisejícími pracemi vyšel město na 9,1 mil. Kč, z čehož 3,7 mil. Kč pokryla dotace. Na druhém místě z hlediska nákladů se umístilo jeviště u amfiteátru před knihovnou s cenovkou 8,78 mil. Kč. Ačkoliv tato částka dalece překračuje hranici zakázky malého rozsahu 6 mil. Kč bez DPH, a přestože se jednalo o jednu investiční akci, neproběhla v souvislosti s jejím zadáním žádná otevřená soutěž, neboť byla účelově rozdělena na části.

Rekonstrukce polní cesty od silnice z Domanína do Bohuňova po hráz Domanínského rybníka na „cyklostezku“ stála v letech 2019-2020 4,9 mil. Kč, z toho dotace činila 4,2 mil. Kč. Dalším nákladným dopravním projektem byla etapa D rekonstrukce ulice Okružní na Sídlišti II (parkoviště), která přišla vloni na 6,7 mil. Kč a rok před tím na 10 mil. Kč. Etapa B v roce 2018 si vyžádala 2 mil. Kč a připravuje se etapa C. Obnova ulice Stříbrná na Černém vršku stála městský rozpočet 2,5 mil. Kč. I v roce 2020 probíhaly práce na ulici Rud. Vaška, které prozatímní účet zvedly na 7,6 mil. Kč. Dokončení „díla“ se očekává letos a až poté budou známy konečné náklady.          

Co se týká výdajů provozních, následující graf ukazuje vývoj provozních nákladů na městský úřad, personálních výdajů na zastupitelstvo (zahrnuje i starostu, místostarostu, radu, komise a výbory) a provozních nákladů systému nakládání s odpady (popelnice, kontejnery na tříděný odpad, sběrný dvůr, černé skládky ad.).

3 Vývoj vybraných provozních výdajů rozpočtu města Bystřice nad Pernštejnem v letech 2014-2020. Částky v milionech Kč. Zdroj dat: závěrečné účty města.

U provozních nákladů městského úřadu vidíme po předloňském skoku mírný pokles, který může souviset se skutečností, že do důchodu odchází zaměstnanci, kteří se díky odslouženým letům nacházeli v nejvyšších platových stupních a nahrazují je mladší nástupci s kratší započitatelnou praxí. Provozní výdaje městského úřadu přepočtené na jednoho obyvatele se meziročně nepatrně snížily z 5 425 Kč na 5 387 Kč.  Dotace ze státního rozpočtu na platy úředníků vykonávajících státní správu ve výši 21 mil. Kč pokryla necelou polovinu nákladů.

Naopak trend setrvalého a výrazného růstu v položce „Zastupitelstvo“ se nezměnil, takže jsme se v průběhu deseti let dostali na dvojnásobek. Za pozornost stojí, že objem vyplacených odměn se meziročně zvýšil o celých 19%, aniž by se samozřejmě rozšířil okruh odměňovaných osob.      

Další zajímavé výdaje mohou zájemci nalézt zde.

Závěrečný účet města za rok 2020 zastupitelé bez výhrad schválili na zasedání 16. června 2021.

Zpět

Diskusní téma: Hospodaření města 2020: příjmy a výdaje

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.