Hospodaření města 2019: příjmy a výdaje

11.06.2020 21:22

Blíží se polovina roku a tím i konec lhůty pro předložení závěrečného účtu hospodaření města za uplynulý rok ke schválení zastupitelstvu. Dokumenty v plném znění jsou k nahlédnutí zde.  

Za rok 2019 vykázal rozpočet města příjmy 298,6 mil. Kč (meziročně o 67,7 mil. Kč více) a při výdajích 255,1 mil. Kč (+43,4 mil. Kč) skončil přebytkem 43,4 mil. Kč. Vývoj za posledních sedm let shrnuje následující graf:

1 Příjmy, výdaje a výsledek rozpočtů města Bystřice nad Pernštejnem v letech 2013-2019. Částky v milionech Kč. Zdroj dat: závěrečné účty města.

Oproti původně schválenému deficitu 10,5 mil. Kč je konečný přebytek 43,4 mil. Kč výborný výsledek, ovšem jen zdánlivě. Významně jej totiž vylepšuje návrat 40 mil. Kč vložených v roce 2018 ke zhodnocení do J&T Banky a 12 mil. Kč půjčených předloni základním školám k financování stavebních projektů před tím, než jim bude vyplacena dotace. Uvedené finanční operace zhoršily bilanci roku 2018, která by byla jinak ještě lepší, avšak výsledek roku loňského opticky zachránily před ztrátou. Co se týká zadlužení, město vykazuje stále jen jeden úvěr na zateplení panelových domů, z něhož zbývá doplatit 30 mil. Kč.     

Mezi příjmy si nejvýznamnější postavení zachovaly celostátně vybírané daně, přerozdělované v rámci rozpočtového určení daní, jejichž inkaso se díky pokračujícímu hospodářskému růstu zvýšilo o bezmála 10 mil. Kč (+7%). Následující graf ukazuje vývoj podílu hlavních druhů příjmů (blíže k nim v článku zde). Jedná se jen o vybrané druhy příjmů, proto jejich součet nedává celkové příjmy.

2 Vývoj vybraných příjmů rozpočtu města Bystřice nad Pernštejnem v letech 2013-2019. Částky v milionech Kč. Zdroj dat: závěrečné účty města.

Pozici nejvýznamnější z přerozdělovaných daní si stále zachovává DPH, z níž město získalo loni 58,4 mil. Kč. Jedná se sice o meziroční růst o 4,5%, avšak již citelně pomalejší než 18% v roce 2018. V kombinaci s růstem inkasa daně z příjmu právnických osob o 14,5% to naznačuje, že loni firmy pozvolna ukončovaly období investic. Ostatně rovněž čísla o plnění státního rozpočtu z počátku letošního roku potvrzovala slábnoucí daňové výnosy už před drtivými vládními opatřeními. Díky nízké nezaměstnanosti a rostoucím mzdám došlo i ke zvýšení výběru daně z příjmů zaměstnanců, byť zde růst zpomalil z předloňských 14% na 12%.      

Druhou nejdůležitější příjmovou položkou zůstává hospodářská činnost města, která probíhá účetně samostatně a spadají pod ni podnikatelské aktivity města, především pronájmy movitého a nemovitého majetku, včetně bytů. Loni si z ní rozpočet přilepšil 52,16 mil. Kč, což odpovídalo nejenom celému zisku po zdanění a sumě všech odpisů za rok 2018, ale navíc i 19 mil. Kč z účtu, na němž byly uloženy zisky z hospodářské činnosti minulých let. Tím se dostáváme celkově k nějakým 71 mil. Kč posbíraným z různých účtů města, které vizuálně vylepšily loňský rozpočet. 

Tradičně nejziskovější složku hospodářské činnosti tvoří správa bytového fondu. Čísla za loňský rok potvrzují, že dlouho odkládaná valorizace činží nakonec nepředstavovala pro nájemce žádnou významnější zátěž, když výnosy nájemného stouply o 1,88 mil. Kč na 47,5 mil. Kč, což představuje zvýšení o cca 4%, byť vyšší sazby nebyly uplatňovány od začátku roku. Kvůli rozsáhlejším opravám (např. vodoinstalace ve 24 vchodech za 5,7 mil. nebo elektroinstalace v 9 vchodech za 7,9 mil. Kč) i růstu personálních nákladů (o 1 mil. Kč na 5,6 mil. Kč) skončilo bytové hospodářství ziskem (před zdaněním a odpisy) 30,9 mil. Kč, meziročně nižším o 1,6 mil. Kč. Další investice do bytů byly hrazeny paralelně přímo z rozpočtu města, např. okna a fasády bytovek na Černém vršku (2018 a 2019 dohromady 13 mil. Kč), rekonstrukce 8 bytů v Domě s pečovatelskou službou (2,4 mil. Kč) nebo revitalizace pláště bytových domů na Voldáně (2,8 mil. Kč). V důsledku permanentních výdajů na opravy tak pro město držení 1848 bytů není žádný zlatý důl.     

Kvůli vyšším nákladům na údržbu loni klesly i příjmy z pronájmu ostatního nemovitého majetku, a to o 1,9 mil. Kč na 20,4 mil. Kč (opět před odpisy a zdaněním). O čtvrt milionu na 316 tis. Kč vzrostla ztráta ze školního stravování.

Rozpočtové příjmy vylepšily i jednorázové dotace. Loni bylo proplaceno 13,1 mil. Kč na projekt obnovy hardwarového a softwarového vybavení městského úřadu z roku 2018 v ceně 17,2 mil. Kč. Na odbahnění horního rybníka v Domaníně s náklady 2,7 mil. Kč dorazilo 1,9 mil. Kč, na kontejnery a štěpkovač v pořizovací ceně 2,8 mil. Kč 1,76 mil. Kč, na opravu mariánského sloupu za 590 tis. Kč bylo vyplaceno 380 tis. Kč. Štědrý byl státní rozpočet při dotování stavebních úprav a vybavení základních škol, které umožní inkluzi handicapovaných dětí, když pro obě školy poslal dohromady 22,2 mil. Kč. Chodník v ulici Pod Horou stál 11,2 mil. Kč, grant z toho pokryl 5,8 mil. Kč. V lokalitě proběhla i obnova kanalizace v režii Svazu vodovodů a kanalizací Žďársko, na kterou město přispělo 1,2 mil. Kč.

Komunikace, opěrná zeď a vodovod a kanalizace v ulici Zahradní vyšly v letech 2018 a 2019 na 6,4 mil. Kč, další prostředky investoval SVK Žďársko. Taškařice na téma oprava kanalizace a vodovodu v ulici Rud. Vaška stála loni město 5,3 mil. Kč a další miliony budou následovat letos, nebo nějaký jiný rok, až politici a úředníci začnou věci věnovat péči, kterou si zasluhuje. Pokračovala také obnova komunikací v ulici Okružní, tentokrát etapou D za 10 mil. Kč. V mateřské školce Čtyřlístek, situované v této ulici, proběhla rekonstrukce rozvodů vody, kanalizace a elektřiny za 2 mil. Kč a bylo zbudováno mlhoviště za téměř 600 tis. K. U základní školy Nádražní byla dokončena tělocvična pro judo, za niž město během dvou let zaplatilo celkem 7 mil. Kč. Na hřišti téže školy proběhla oprava umělého povrchu za 1,3 mil. Kč.   

Co se týká výdajů provozních, následující graf zobrazuje vývoj provozních nákladů na městský úřad, personálních výdajů na zastupitelstvo (zahrnuje i starostu, místostarostu, radu, komise a výbory) a provozních nákladů systému nakládání s odpady (popelnice, kontejnery na tříděný odpad, sběrný dvůr, černé skládky ad.).

3 Vývoj vybraných provozních výdajů rozpočtu města Bystřice nad Pernštejnem v letech 2013-2019. Částky v milionech Kč. Zdroj dat: závěrečné účty města.

Graf ukazuje, že v době všeobecného růstu mezd se zvedly i výdaje na zastupitelstvo, a to o 10%. Náklady na městský úřad poskočily jednorázově o 12%, což je výrazná změna po letech setrvalého, ale umírněného zvyšování. Na platy úředníků vykonávajících státní správu poslal stát 20,2 mil Kč, meziročně o 15% více. Kombinace rostoucích výdajů a klesajícího počtu občanů vedla ke zvýšení provozních výdajů úřadu v přepočtu na jednoho obyvatele z předloňských 4 758 Kč na 5 424 Kč. Přestože stále menší počet stále starších občanů čerpá stále menší objem služeb úřadu, chybí vůle redukovat jeho osazenstvo, a pokud nějaký úředník odchází, je místo přerozdělení agendy automaticky nahrazován novým.

Po formální stránce trpí předložený návrh závěrečného účtu nepřehledností, která není dána tím, že by obsahoval příliš velké množství informací, ale tím, že jsou poskytnuty bez řádného vysvětlení. Na úplně jednoduchou otázku, kolik má město peněz na účtech, tak lze najít několik odpovědí, přičemž není jisté, že kterákoliv z nich bude správná. Nebo tabulka přijatých dotací, jež obsahuje jiná čísla, než je vykázáno v tabulce příjmů. A pro neodborníka je krajně matoucí už to, že přebytek rozpočtu je na několika místech vyznačen v záporné hodnotě. Možná je to dokument přijatelný pro zastupitele, kterým je vysvětlen na pracovním jednání, ale nelze jej považovat za srozumitelné předložení účtů občanům.    

Každý občan města má právo vyjádřit se k návrhu závěrečného účtu písemně předem nebo přímo na zasedání zastupitelstva 17. června.

Zpět

Diskusní téma: Hospodaření města 2019: příjmy a výdaje

Datum 15.06.2020

Vložil Uvaděč na správnou míru

Titulek Odkud se vzala jedna koruna česká?

Odpovědět

"Velkovývařovna" tabulka na straně 45

Náklady teplo: 85 698 Kč
Výnosy teplo: 85 699 Kč
Celkem (rozdíly výnosy - náklady) 2019 = 1 Kč

Tuhle mi jedna účetní říkala, že ve vyúčtování musí sedět každá koruna, jinak je v tom prostě bordel a neumí počítat.

Takže milé město, kam odkud se vzala ona jedna koruna česká? Přiletěla z nebe?

Datum 20.06.2020

Vložil Nespokojený

Titulek Re: Odkud se vzala jedna koruna česká?

Odpovědět

Máte to marný. Město se ke svým chybám nikdy nepřizná. To by se totiž dotčení úředníci museli hanbou propadnout. Finančák na ně! Ten by jim ukázal.

Datum 14.06.2020

Vložil Nespokojený

Titulek Interní audit

Odpovědět

Odcitováno... "1. Na úplně jednoduchou otázku, kolik má město peněz na účtech, tak lze najít několik odpovědí, přičemž není jisté, že kterákoliv z nich bude správná. 2. Nebo tabulka přijatých dotací, jež obsahuje jiná čísla, než je vykázáno v tabulce příjmů. 3. A pro neodborníka je krajně matoucí už to, že přebytek rozpočtu je na několika místech vyznačen v záporné hodnotě."

Více zde: https://obystricinp.webnode.cz/news/hospodareni-mesta-2019-prijmy-a-vydaje/

AD 1) Otázka je sice jednoduchá, ale částka se na účtě dynamicky mění každým dnem, hodinou a možná i minutou... a město jako subjekt s vlastním IČ snad má jen jeden účet. Vy pane Švestko víte, že město má peníze uložené na vícero účtech? Víte to, nebo se jen domníváte...

AD 2) Tato čísla by měla sedět a pokud nesedí, něco tu smrdí, měl by se tomu podívat na zoubek finančák. Je hospodaření města podřízeno někomu? Třeba ministerstvu financí?

AD 3) Přebytek by měl být vždy kladný. To ví každý ekonom. Chcete naznačit, že Ing.Jurošová a spol. prostě neumí počítat?

Datum 14.06.2020

Vložil Uvaděč na správnou míru

Titulek Re: Interní audit

Odpovědět

Pokud to má zápornou hodnotu, nejde o přebytek (přeplatek), ale o schodek (nedoplatek).

Datum 14.06.2020

Vložil Nespokojený

Titulek Re: Re: Interní audit

Odpovědět

Záporná hodnota je deficit, čili na dluh. Na rozdíly ve výkazu dotací by se měl podívat určitě minimálně nejvyšší kontrolní úřad. Nechci naznačovat, ale může tam být nějaká korupce, pokud rozdíl částek záhadně zmizí.

Datum 14.06.2020

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Interní audit

Odpovědět

Ad AD1) Účetní závěrka se uzavírá k 0:00 hod. 31.prosince. Tedy přestože na účtu probíhají neustálé pohyby, závěrka vyjadřuje stav v konkrétní okamžik. Město samozřejmě používá pro různé účely bankovních účtů několik. Tři z nich lze najít v Registru subjektů DPH, kam se dá dostat z ARES.

Ad AD 2) To musí vysvětlit tvůrce závěrky, proč čísla nesedí. Hypoteticky je možné, že tabulka označená "Přehled přijatých dotací..." neobsahuje dotace skutečně proplacené, ale zatím jen přislíbené.

Ad AD3) Jedná se např. o tabulku na s. 8-9, kde je kladný rozdíl mezi příjmy (298,6 mil. Kč) a výdaji (255,1 mil. Kč) ve výši 43,4 mil. Kč uveden jako "Financování" -43,4 mil. Kč. Na straně 2 je ovšem saldo příjmů vedeno v kladné hodnotě. Zmatek může vyvolat srovnání těchto hodnot bez řádného vysvětlení, proč se kladné financování uvozuje záporným znaménkem.

Datum 13.06.2020

Vložil Mira

Titulek Hospodaření

Odpovědět

Každý, občan má právo se k závěrečnému účtu vyjádřit dokonce i na zasedání zastupitelstva města. Jenomže nejsou na danou problematiku odborníci. Po přečtení vašeho článku jste bezesporu odborník že. Mohl by jste se ptát vy jako zástupce těch občanů přímo na tom zasedání zastupitelstva?

Datum 14.06.2020

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Hospodaření

Odpovědět

Z časových důvodů se nezúčastním, ale nic nebrání občanovi, aby se i s "laickými" dotazy na MÚ písemně obrátil a požadoval písemnou odpověď, která mu nejasnosti osvětlí.

Datum 14.06.2020

Vložil Mira

Titulek Re: Re: Hospodaření

Odpovědět

Vy už jste se na MěÚ písemně obrátil, aby jste si ověřil Vaše domněnky s nejastnostmi závěrečného účtu města v článku uvedenými? Nebo vedete jen neplodný monolog.

Datum 16.06.2020

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Hospodaření

Odpovědět

Věnuji se věcem, které považuji za důležitější.