Reakce na článek EXstarosty v dubnových Novinkách zažehl protireakci v dubnovém Bystřicku, ve kterém jsem zaregistroval vložený leták. Z náplně odvetného letáku mě je jasné, že si jeho tisk zaplatila firma UJP Praha a možná dle úvodního odstavce do toho něco vrazilo i samotné město a její zhrzené vedení.
Úvodní kapitola mě nezklamala, protože jsem tušil, že v tom bude také figurovat EXstarostovo letiště kousek od střelnice na Chocholouši. Taky že jo. Jen doplňuji, že podle větrné růžice je převládající směr větrů od SZ k JV, tedy zcela opačným směrem, než dle EXstarostova tvrzení "negativní spady by se týkaly zejména Sídliště II, Černého Vršku a Domanínku". Doporučuji si informace z ČHMÚ pořádně nastudovat, protože si to účelově překrucuje dle svého.
V letáku firmy UJP Praha je pár rozporů. V jednom odstavci čtu, že: "tyto lokality s předpokládaným zahájením posuzování vlivu stavby na životní prostředí v II.čtvrtletí 2014." Druhé čtvrtletí 2014 je zrovna nyní. Dále čtu, že: "...uvolňovaných těžkých kovů, je obsažena ve vypracované Studii vlivu stavby na životní prostředí." Připomínám, že studii EIA a oznámení záměru na výstavbu jaderného závodu a dokumentaci k tomuto jsem na oficiálních veřejných stránkách https://portal.cenia.cz/eiasea/view/eia100_cr/ nikde nedohledal, ač jsem hledal, jak jsem hledal. Na stránkách firmy UJP Praha (www.ujp.cz) k tomuto záměru také vůbec nic nenajdete. Kde je tedy PRAVDA? Je to tajné, nebo je ta studie na světě či není... pokud EIA studie je, proč není veřejná a volně bystřickým občanům přístupná? O investičních záměrech města skoda mluvit, ani tam nic nenajdete. Není nad prostou osvětu a informovanost. Do letáku klidně mohli dát odkaz, kde ji najít. A neschovávat si to někde v šuplíku v Praze nebo v Pačiskově kanclu, kde je to na dvě věci.
Dále v jediném známém dokumentu o záměru "Příprava investičního záměru. Výstavba závodu pro zpracovávání kovového ochuzeného uranu a výrobu jaderného paliva v lokalitě Bystřice nad Pernštejnem" čtu, že "Účinnost prvního filtru je 90 % a účinnost druhého filtru je 99,95 %, přičemž samotné výrobní procesy jsou nastaveny tak, aby k unikům tohoto velmi drahého materiálu nedocházelo. Celkem by mělo filtry projít 42 g nízkoobohaceného uranu za rok, tedy cca 0,1 g denně.". V letáku čtu: "100% čištění nasávaného vzduchu", "100% čištění vypouštěného vzduchu". Proč do letáku nenapsali to, co uvedli do výše citované přípravy investičního záměru? Kde je opět PRAVDA? Nikdy nic není stoprocentní a nějaké úniky vždy budou...
Leták končí pozvánkou na jaderné ESO v rukávu firmy UJP Praha - Atomovou lady Ing. Danu Drábovou ze SÚJB Praha, která má na půdě Muzea 14.května od 16h besedu na téma "Uran - příležitost nebo ohrožení". Tak jsem zvědav, kdo se z 22 volených zastupitelů města této besedy zúčastní a jestli tam bude také opozice a přívrženci solárního EXstarosty, nebo on sám. Snad se tam neporvou...
Doleva! Vlastně doprava! Nebo spíš rovně! Zpátky…
22.03.2014 23:46Když se v listopadu 2013 objevila zpráva, že v bystřické průmyslové zóně by chtěla firma UJP Praha investovat do závodu zpracovávajícího uran, vyvolalo to ve veřejnosti minimální odezvu. Setkání s občany, na němž firma vysvětlovala své plány, se zúčastnilo kolem 30 lidí. Záměr neprobíhal v utajení, jak dokládají články např. zde, zde a zde.
Po listopadové prezentaci projektu veřejnosti byl zastupitelům v polovině prosince 2013 předložen materiál „Příprava investičního záměru. Výstavba závodu pro zpracovávání kovového ochuzeného uranu a výrobu jaderného paliva v lokalitě Bystřice nad Pernštejnem“. V něm je jasně uvedeno, že jádrem závodu by měla být výroba palivových tablet z uranu obohaceného max. na 5%, dovezeného ze zahraničí, a kompletace palivových kazet pro energetické reaktory z těchto tablet. Dále se v podniku měl odlévat a opracovávat ochuzený uran.
Zastupitelstvo materiál bez větší diskuse vzalo na vědomí, a na základě takto vyjádřeného souhlasu byl uveřejněn zákonem požadovaný záměr města prodat firmě potřebné pozemky v průmyslové zóně. Investor začal zpracovávat dokumentaci pro posouzení vlivů záměru na životní prostředí (EIA), což je proces, v němž se dotčené úřady (v tomto případě např. Státní úřad pro jadernou bezpečnost nebo Ministerstvo životního prostředí) vyjadřují k záměru rozpracovanému již do podrobností, včetně vlivu na okolí a na zdraví obyvatel. V průběhu posuzování má kdokoliv právo se k záměru vyjádřit a Ministerstvo životního prostředí, které v EIA rozhoduje, musí vyjádření zohlednit. Podrobnosti o průběhu EIA jsou v zákoně zde.
Záměr výstavby závodu pracujícího s uranem samozřejmě neunikl mé pozornosti a již od konce prosince 2013 jsem o něm získával bližší informace. Na základě e-mailové komunikace se zpracovatele EIA jsem pochopil, že nemá smysl z něj dolovat kusé informace a bude lepší počkat na kompletní dokumentaci EIA, která mi umožní podívat se na záměr komplexně a současně detailně. Podařilo se mi získat příslib, že po dokončení dokumentace, ještě před zahájením procesu EIA, bude projekt veřejně prezentován (snad na speciálních internetových stránkách), a veřejnosti bude poskytnuta možnost klást otázky. Nedostatek podrobných informací o složitém projektu je důvodem, proč se na těchto stránkách dosud neobjevil žádný článek věnovaný UJP Praha.
Přestože se již na konci ledna 2014 objevila výzva z rodiny bývalého starosty k zastupitelům, aby záměr nepodporovali, vedení města tyto signály podcenilo a 19. března 2014 předložilo zastupitelstvu ke schválení smlouvu o smlouvě budoucí kupní, v níž se město zavazovalo firmě prodat pozemky poté, co bude úspěšně završen proces EIA, tedy ve chvíli, kdy po podrobném posouzení záměru všemi specializovanými úřady a po zapracování vyjádření občanů bude konstatováno, že nebude ohrožovat životní prostředí ani zdraví obyvatel. Jelikož při schvalování smlouvy nebyla dokumentace EIA hotová, nebylo možné na zastupitelstvu diskutovat o čemkoliv konkrétním. Z přednesených domněnek bylo patrné, že účastníci diskuse nevědí o ochuzeném a obohaceném uranu téměř nic. Asi není překvapující, že se tato laická vyjádření točila kolem radioaktivity, která je i u obohaceného uranu ani ne 4x vyšší než u přírodního (žlutý koláč), a nepředstavuje tedy zásadní problém manipulace s tímto materiálem.
Pod tlakem domněnek se zastupitelstvo rozdělilo na tři části – ta první (9 členů) chtěla smlouvu schválit, čímž by se otevřel prostor pro odborné posouzení v EIA. Ta druhá (9 členů) si na věc nedokázala udělat úsudek, a tak se zdržela hlasování. Jednoznačně proti smlouvě byli tři zastupitelé. Jelikož pro schválení by musela být většina 12 členů, smlouva schválena nebyla. Podrobnosti v článku zde.
Tedy, to samé zastupitelstvo, které v prosinci záměr podpořilo, s těmi samými podklady od investora, bez toho, že by se objevily jakékoliv nové podložené informace, o tři měsíce později svoje předchozí rozhodnutí popřelo. Jen na základě toho, že se objevilo několik lidí, kteří byli proti. Není to poprvé, kdy naši zastupitelé ve stejné věci změnili názor, např. v případě zimního stadionu byli pro, pak proti a nakonec zase pro. O čem to svědčí?
Především asi o tom, že značná část zastupitelstva není natolik důkladně ideově a hodnotově zakotvena, aby měla pevný názor. Pokud rozhodnutí hrozí kontroverzí, uchýlí se ke „zdržel se“. A dále, že někteří nevěnují patřičné úsilí k získání dostatečných informací o tom, o čem rozhodují. V případě záměru UJP Praha se uvedené tendence projevily jednak překvapením, že investor chce vyrábět jaderné palivo, přestože je to zřejmé z dokumentu, který jim byl předložen již před třemi měsíci. Jednak nerozhodností, zda chtějí umožnit posouzení věci specialisty.
Existuje ještě možnost, že by zastupitelé projekt podpořili? Nemyslím si. Pokud vezmeme v potaz, že za zhruba půl roku se uskuteční volby do městského zastupitelstva, nelze očekávat, že současné vedení města dá svým odpůrcům do ruky rožeň, na němž jej upečou. Stavba „jaderného závodu“ je otázka, kolem níž se dá vybudovat dokonalá kampaň postavená na strachu ze složité, těžko pochopitelné a možná nebezpečné věci. Lze ji zahájit peticí, pokračovat agitací před referendem a vygradovat předvolební kampaní. Obrovskou výhodou pro „vyzyvatele“ by byla dominance emocí nad otravným přesvědčováním o nudných programech, vizích a hodnotách. Takže ze strany politického vedení města nelze očekávat, že se bude k tématu jakkoliv vracet.
I investor říká, že nebude nikde, kde se objeví odpor veřejnost, což se u nás stalo. To však mimochodem může znamenat, že závod nepostaví nikde. Všude se najde aspoň jeden člověk, co zahájí petici ve stylu „nic nevíme, nerozumíme tomu, ale radši ať to tady není, jde o děti!“. Viz příhoda z Nového Bydžova, kde se objevil ultimativní argument „Mezi lidmi jsou obavy, aby tam nebyl jaderný odpad, aby to neozařovalo okolí".
Aby nedošlo k mylné interpretaci: tento článek neřeší, za tu měl závod UJP Praha stát, k tomu není dostatek informací. Pouze naznačuje, jak nestabilní a nepředvídatelné je rozhodování současného zastupitelstva. Možná by ti členové, kteří nemají informované a pevné názory, měli zvážit, zda je jejich další kandidatura pro město přínosná.
DODATEK z 26. 3. 2014:
Díky souhlasu s uveřejněním jsem mohl do sekce Dokumenty vložit materiál poskytnutý v prosinci 2013 zastupitelům.
———
ZpětDoleva! Vlastně doprava! Nebo spíš rovně! Zpátky…
Datum 02.05.2014
Vložil Miroslav Veselý
Titulek BnP navštíví atomová lady Drábová, je to ESO v rukávu firmy UJP Praha?
Odpovědět———
Datum 06.05.2014
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: BnP navštíví atomová lady Drábová, je to ESO v rukávu firmy UJP Praha?
OdpovědětDokumentace k EIA pravděpodobně existuje, ale nebude investorem předložena k posouzení, takže zůstane neveřejná. Osobně nevidím důvod ji zveřejňovat, pokud záměr padnul.
Předpokládám, že platí únik 0,1g denně. A že v letáku je pro zjednodušení kombinovaná účinnost dvou filtrů zaokrouhlena. Pokud tě to zajímá, využij nabídku z letáku a požádej o bližší informace.
Beseda s Drábovou je zajímavá příležitost dozvedět se odpovědi na otázky, které někteří občané mohou mít, a to i v souvislosti s uložištěm Kraví Hora. Takže není vhodné ji ironizovat.
Osobně považuji za nejzajímavější na letáku hned první dva odstavce - "malý exkurz do nedávné historie".
———
Datum 10.05.2014
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: BnP navštíví atomová lady Drábová, je to ESO v rukávu firmy UJP Praha?
OdpovědětTo je právě ono. Pokud EIA studie existuje, utajením se jen rozproudí další teorie a kospirace o únicích, kolik a kam. Měli vyložit karty hezky na stůl, každému z nás... veškeré EIA studie by měly být transparentní, neboť mohou být také "šité na míru".
No jo, ale když zaokrouhlíš účinnost obou filtrů na rovných 100% čistění, pak by nesmělo uniknout opravdu nic, tedy 0,0000 g U!!! Je to jen manipulování s těmito informacemi. Občan si z toho samozřejmě udělá sám obrázek, komu čemu věřit nebo nevěřit.
Besedu s Drábovou neironizuji, té ženské si vážím a myslím, že o uranu a jaderné energetice toho ví daleko víc, než my všichni ostatní dohromady.
První dva odstavce krásně ukazují střety zájmů - jeden soukromý, týkající se letiště našeho EX, druhý soukromo-státní (předpokládám, že soukromá společnost ÚJP Praha je přímo napojedná na státní organizace DIAMO, SÚRAO a SÚJB).
Náš EX jedná jako ekoterorista, kdo je ekoterorista a další příklady těchto osob a organizací najdete na stránkách jedné politické strany, co si říká Antibursík- STOP Ekoteroru - www.antibursik.cz. Tito chtějí na těchto veřejných zájmech parazitovat a dělat potíže s max. výnosem osobního profitu, ale nadřazenější zájmy státu jdou zkrátka stranou. Ukázal to krásně na debatě v Bukově okolo hlubinného úložiště RAO Kraví Hora, kde seděl mimo jiné přímo vedle Bursíka. Jeho dlouholetý ekologický byznys (podniká v tom min. 5 let) je v solárkách, je tedy jasné, že jádro bere jako přímou konkurenci. Logika je tedy naprosto zřejmá.
———
Datum 11.05.2014
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: BnP navštíví atomová lady Drábová, je to ESO v rukávu firmy UJP Praha?
OdpovědětAle proč zveřejňovat něco, co je bezpředmětné? Každá dokumentace EIA řeší konkrétní záměr na konkrétním místě. Pro jinou lokalitu musí být nová. Navíc její uveřejnění by znamenalo nutnost odpovídat na otázky, což je vyhazování peněz v situaci, kdy je bystřická lokalita ze hry.
Tak na mne také způsob komunikace UJPP nepůsobil příliš dobře, ale je vhodné zohlednit, že záměr nedošel do fáze posuzování skutečně jednoznačných dat (EIA, stavební povolení...). Celou dobu byl jen ve fázi určité propagace a marketingu, v níž se dají zjednodušení očekávat.
———
Datum 11.05.2014
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: BnP navštíví atomová lady Drábová, je to ESO v rukávu firmy UJP Praha?
OdpovědětHm trochu to zlehčuješ, že by byl záměr tak významného jaderného zařízení bezpředmětný bych ani neřekl. Nyní je ze hry, ale není vyloučené, že se o to budou pokoušet znovu a chystaná besídka s Atom lady Drábovou to jenom dokazuje. "outsider projekt" TESCO taky byly vyhozené peníze na geologický průzkum a studii EIA, přesto byla tato dokumentace provedena!
Celý ten způsob prezentace záměru je poněkud nešťastný a neprofesionální. A EIA by dala konkrétní odpovědi na konkrétní věci, a bez toho je jakékoliv další posuzování veřejností nemožné. NIKDO přece nekoupí zajíce v pytli, to by byl hloupý.
———
Datum 11.05.2014
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: BnP navštíví atomová lady Drábová, je to ESO v rukávu firmy UJP Praha?
OdpovědětPokud se bystřická lokalita vrátí do hry, bude dokumentace předána příslušným orgánům a předložena veřejnosti. U Teska záměr padl až poté, co bylo vydáno (kladné) územní rozhodnutí a dávno po ukončení EIA. Byla to nesrovnatelná situace
———
Datum 11.05.2014
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: BnP navštíví atomová lady Drábová, je to ESO v rukávu firmy UJP Praha?
OdpovědětNu počkáme a uvidíme, co se bude dít po oné propagační besídce Drábové. Nešťastné ze strany ÚJP Praha je, že MĚNÍ výrobní účel toho budoucího jaderného zařízení a v počátku, když jsem byl v kulturáku se podívat na jejich iniciační akci, tak opravdu o palivových článcích do JET a JED nebyla ani řeč, promítali tam jen zdravotnické ozařovače na onkologii a zmínili se max. o odlévání slitin z ochuzeného uranu pro vojenské účely (projektily, jaderné hlavice). A palivové tablety, které se budou vyrábět slinutím, nějaké to procento obohaceného uranu obsahují (5-10%). A tyto změny pochopitelně moc velkou důvěru v onu firmu ve veřejnosti nevyvolávají. Měli hned na začátku vyložit karty, co by tam chtěli vyrábět a bylo by to fér. Tohle fér moc nebylo.
———
Datum 11.05.2014
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: BnP navštíví atomová lady Drábová, je to ESO v rukávu firmy UJP Praha?
OdpovědětMedicínské ozařovače jsou nebezpečnější materiál než mírně obohacený uran pro energetické reaktory.
Pokud odhlédneme od hmotnosti plastifikátoru ("lepidla"), jsou palivové tablety ze 100% tvořeny obohaceným uranem (obohacený do 5%).
———
Datum 12.05.2014
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: BnP navštíví atomová lady Drábová, je to ESO v rukávu firmy UJP Praha?
OdpovědětPokud máš na mysli jiné radioaktivní prvky (kobalt 60 nebo cesium 137), tak máš pravdu, ale vše se taky odvíjí od jejich celkového zpracovávaného množství.
Jinak palivové články do JE jsou tvořeny oxidem uraničitým (UO2), cca 5% uranu je tvořeno izotopem 235 (tedy tím "bohatým"), zbytek 95% izotopem 238 (tedy tím "chudým"). Obohacení a ochuzení pak vychází z poměrů těchto izotopů. lze tedy souhlasit, jak píšeš, že je to palivo pro JE mírně obohacené.
———
Datum 27.03.2014
Vložil Miroslav Veselý
Titulek https://www.financninoviny.cz/zpravy/cr-a-usa-budou-spolupracovat-v-jaderne-energetice/1059989
OdpovědětNevím, jestli jste postřehli ve zprávách, ale plácli jsme si s amíky ohledně energetiky a výzkumu jádra, vč. nakládání s a ukládání vyhořelého jaderného paliva... dalšími tématy byl dovoz břidlicového plynu z USA jako alternativa k ruskému plynu. Další důkaz, s kým se v současnosti oproti minulosti budeme bratříčkovat. Dobrá zpráva pro Westinghouse. Ale ne moc dobrá zpráva pro TVEL a další ruské energetické firmy, pracující s jádrem i plynem. TVEL dodává palivo do Dukovan i Temelína.
———
V poslední době se vcelku bavím tím jak naši blábolilové používají termíny jako POLITICKÉ ROZHODNUTÍ, POLITICKÁ REPREZENTACE, VYSLAT JASNÝ SIGNÁL apod. Politické rozhodnutí je už málem potřeba na každou kadibudku v Horní Dolní, kde místní zastupitelstvo o pěti členech se schází na návsi pod lípou. A pan Švestka k tomu ještě dodá, že značná část zastupitelstva není natolik důkladně ideově a hodnotově zakotvena, aby měla pevný názor (myšleno bystřické zastupitelstvo). Nemohu si pomoct, ale ta věta mi připomíná dobu reálsocíku. V době, kdy možná polovina zastupitelů v českých a moravských městech a vesnicích kandidovala za jakési obskurní volební uskupení a spolky typu Za ženy přítulnější, Za pivo chladnější, atd., atd. Jaká může být ideová zakotvenost členů těchto příležitostných uskupení, když všechny naše parlamentní strany jsou populistické. Jsem přesvědčen, že rozhodnutí musí být buď správná nebo chybná; pouze alibista může mít rozhodnutí politické.
K záměru UJP Praha. Tato forma kontaktovala naše město někdy na přelomu roků 2012 a 2013, v době vrcholící „války“ o úložiště pod Kraví horou. Našel bych svůj příspěvek u té foby, kdy jsem se ironicky tázal pana Schenka, kdy začne bojovat i proti tomuto záměru UJP. V záměru určitě nebyl program výroby jaderného paliva, protože jsem s ním souhlasil. Od konce roku 2009 byl znám záměr ruské firmy TVEL (17% svět.trhu), druhého největšího výrobce paliva po západoevropském UNRECO (31% trhu) vybudovat u nás tuto výrobu ve spojitosti s dostavbou JET. Bez zázemí světové dvojky nelze tuto vysoce sofistikovanou výrobu, kde je potřeba řady unikátních „tajných“ patentů, uskutečnit. Nyní se dokonce v souvislosti s bystřickým závodem mluví o finančním krytí z Ruska ve výši několika miliard. Podivné ale je, že už v dubnu 2013 se TVEL vyjádřil v tom smyslu, že u nás jaderné palivo vyrábět nebude. Z listopadu 2012 je totiž zpráva, že TVEL buduje tento závod na Ukrajině v Smolino v hodnotě několika miliard s termínem dokončení 2015. V současnosti má zase URENCO problémy, dosavadní majitelé se jej chtějí zbavit, nejvážnějším zájemcem je AREVA. Z tohoto pohledu se mi jeví bystřický závod UJP na výrobu jaderného paliva jako ne příliš aktuální.
Odkazy: https://ekonomika.idnes.cz/rusky-tvel-chce-v-cesku-vyrabet-palivove-clanky-f5y-/ekonomika.aspx?c=A091013_074917_ekonomika_spi ,
https://ekonomika.idnes.cz/tvel-v-cesku-jaderne-palivo-vyrabet-nebude-fje/ekonomika.aspx?c=A130415_160906_ekonomika_neh ,
https://www.scienceworld.cz/aktuality/ukrajina-zacina-stavet-zavod-na-vyrobu-jaderneho-paliva-7070/ ,
https://www.patria.cz/zpravodajstvi/2301582/nejvetsi-zapadni-vyrobce-jaderneho-paliva-je-na-prodej-zajem-jevi-areva-cameco-a-fondy.html
———
Jenomže TVEL není ÚJP... jsou to vpodstatě konkurenční firmy, akorát TVEL je trošku větší než ÚJP a expanduje i za hranice. Po problémech a intervenci Ruska na Ukrajině nevím, jestli ČR oživí obchod s Ruskem, pozorovatelé jsou v těchto otázkách hodně opatrní. Ještě pořád jsme na něčem závislí, na dodávkách ropy, plynu, atd...
Politická rozhodnutí jsou i ta energetická rozhodnutí, jako třeba dostavět Temelín, v Německu to bylo rozhodnutí o postupné odstávce jaderných elektráren, a podpora té zelené sluneční, co se tolik líbí Bursíkovi, Pepíkovi Novotnému a jiným rádoby ekologům... bodejť by ne, když z toho bude mít tučné zisky, takže přiznejme si, že jim jde hlavně o vlastní peněženky. Na úkor peněženek našich. Je rozdíl výkupní ceny 2.000 Kč/MW elektřiny z jaderné energie a 13.000 Kč/MW ze solární elektřiny, ikdyž to po roce 2010 to dost omezili a uvalili nejrůznější daně. Ti, co stihli postavit, zkolaudovat a spustit solárko v letech 2008-2009 si mohou mnout ruce... a dost v tom jede samotný monopolní ČEZ (rukou v ruce s E-ONEm). 1/4 doby již vyčerpali a to se jim vrátili počáteční náklady (dotované státem), a dalších 15 let budou již sklízet sladkou úrodu... no nerealizujte to. To si řekli Novotný, Ambrož a další aktivní podnikavci v našem okolí.
———
Podle čeho budete posuzovat správnost rozhodnutí politiků? Zřejmě je budete srovnávat se svým vlastním politickým názorem a ta, která s ním budou v souladu, budou "správná". Ale pro jiného s odlišným názorem, budou "špatná". Politika není matematika, aby v ní bylo něco objektivně správně nebo špatně. Podrobněji jsem se tomu věnoval v článku Vraťte mi politiku!
Pro přehlednost bude asi lepší do věci nemíchat "obohacovatele" uranu (Urenco, ruský Tenex) a soustředit se na výrobce palivových souborů (TVEL, bystřický závod) ze suroviny dodané obohacovateli.
Nakolik vážně UJPP výrobu palivových souborů myslí, ví snad jen vedení firmy. K výše uvedeným pochybnostem lze přidat i další. Třeba to, jak snadno se svých záměrů vzdávají kdykoliv se objeví nesouhlas občanů.
Jelikož je UJPP jako součást CCE Group napojen na projekt MIR.1200 (ruská nabídka dostavby JETE), může být závod na výrobu paliva způsobem, jak si zlepšit postavení v soutěži. Tomu by odpovídala aktivita UJPP, ovšem jak do toho zapadá, že Tvel deklaruje nezájem? Odpovědi se možná dozvíme, pokud se někde podaží závod postavit.
Krymská krize potvrdila, že Ukrajina nemá z hlediska energetické bezpečnosti států EU ve srovnání s Ruskem žádné výrazné výhody. Proto existenci ukrajinského závodu nevidím jako zásadní překážku snahám vybudovat uvnitř EU továrnu schopnou vyrábět palivové soubory pro reaktory sovětského/ruského designu, kterých je v Evropě stále dost a další vyrostou (2 bloky v Maďarsku).
———
Datum 25.03.2014
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Rozhodnutí politická nebo správná?
OdpovědětPokud ÚJP Praha vypustila tento investiční záměr s popisem, že by chtěla palivové články vyrábět, tak to asi myslí vážně, ne... No a snadno a v vzdát se záměru? Pokud to neprojde zastupitelstvem, tak je to zcela logické, přeci budou respektovat výsledek a nepůjdou přes mrtvoly.
Stejně jako pokud by neprošel záměr zimního stadionu, jako že původně neprošel, tak by ho zde firma H+H nepostavila, oni ale byli drzejší a záměr předložili znovu a po druhé už uspěli (s tím, že se zastupitelé ve svých názorech většinově obrátili). TESCO se taky obnovovalo, ale to už neprošlo...
To že u nás ÚJP nebude stavět, není katastrofa... mají ještě v záloze tři další lokality na Slovensku a tam by při podstatně vyšší nezaměstnanosti byli skutečně blbí, kdyby to odmítli... v článku se ale také nepíše, že by tam chtěli vedle ozařovačů zdravotnických zařízení pro onkologii vyrábět palivové články do JE ;-))) takže zase překvapující zajíček v pytli? Uvidíme, jak se Slováci k tomu postaví...
https://www.svetprumyslu.cz/domaci/strojirenstvi/19-02-2013/ujp-praha-chce-prestehovat-vyrobu-techniky-pro-radioterapii-do-sr
———
Datum 25.03.2014
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Rozhodnutí politická nebo správná?
OdpovědětTady žádné mrtvoly nehrozí. Že něco neprojde přes zastupitelstvo, nemusí být považováno za definitivní rozhodnutí (viz Amazon v Brně). Pokud je na tom zájem, je věc předkládána opakovaně.
———
Datum 25.03.2014
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Rozhodnutí politická nebo správná?
OdpovědětJo, pokud jde o zájem veřejný, tak se to dá pochopit... jenomže, oba prosazené záměry CZV a ZS nebyly v zájmu veřejnosti! Ale v zájmu firem H+H, firem SPH Beton a PKS a pak v zájmu pár jednotlivců, co z toho budou mít osobní profit (Burian, Pichler, atd.).
———
Proč pořád do toho musíte tahat politiku. Můj názor na život, lidstvo, vesmír není názorem politickým (fuj tajbl – to je slovo), ale názorem filozofickým, hodnotovým. Pod tímto zorným polem vidím i vědu, techniku, průmysl tedy vše co by mělo pomáhat lidem k lepšímu a spokojenějšímu životu. Vědecké poznatky lze hodnotit co se týče pravdivosti a tím lze kvalifikovat i technický pokrok a úroveň průmyslu. Člověk (a podle vás tedy politik), který neví co je biomasa by absolutně neměl možnost mít vliv na řízení státu a měl by být internován (přehnaně), stejně tak jako člen zastupitelstva, který neví z čeho se vyrábí palivo JE nebo co to je EIA. To je ale na dlouhé povídání.
Oni ti velcí "obohacovatelé" uranu (Urenco, ruský Tenex) jsou bohužel držitelé licencovaných zařízení a certifikovaných postupů na výrobu palivových tyčí. Nepochybuji, že v UJP jsou vynikající odborníci, jejich výrobní postupy jsou však ve stadiu laboratorních pokusů nebo poloprovozních zkušeností. V tomto případě je pro ně rychlejší a výhodnější se spojit se strategickým partnerem. Z vlastní zkušenosti výstavby kanadského Baueru ve Žďáře vím, co je to spolehnout se na špičkového domácího výrobce zařízení, které je běžné v západní Evropě a USA.
Česko – ruská nabídka dostavby JET v tom hraje roli, Tvel zásobuje články v současné době tuším 56 bloků, těch našich do budoucna osm je pravděpodobně pro využití kapacity tak finančně náročné fabriky málo. A mít další, za dva roky funkční na Ukrajině, bylo by asi přepychem.
Tato, z hlediska našeho města, potažmo naší země velká událost, která na pár dní vzbouřila jeho poklidnou hladinu, vypovídá jedno. Jakékoliv hospodářské sankce proti komukoliv jsou v globálu ( a nemyslím tím velkoobchod) k ničemu. Svět je hospodářsky a ekonomicky provázaný natolik, že nakonec na to dojedou všichni, zejména ti dole. Minulý týden Rusi koupili RWE a nejen my tak budeme mít stejného producenta jakož i distributora plynu. A pokud bojechtiví hujeři (doufám, že půjdou do první linie) prosadí dovoz zkapalněného plynu z USA, tak zase budeme kupovat ten ruský, těžený teď pro změnu v Americe.
S exstarostou, byť v tom svém elaborátu hází hausnumery musím v jednom souhlasit. Stála by zde fabrika, která i po nedalekém ukončení těžby uranu, vypouštěla do ovzduší radioaktivní látky. Pokud by UJP nepřevzalo osvědčenou technologii od světových špiček, neměli bychom jistotu v jakém množství do chvíle spuštění provozu a prvních reálných měření. EIA jsou pouze a jenom teoretické propočty.
———
Datum 25.03.2014
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Rozhodnutí politická nebo správná?
OdpovědětVáš názor na život, vesmír a vůbec se střetává s obdobnými názory dalších lidí ve sféře politiky. Smyslem její existence je zajišťování koexistence individuí v rámci společnosti. Pokud nežijete sám na ostrově, potřebujete politiku, abyste se s ostatními lidmi, kteří mají odlišné postoje, hodnoty a zájmy, nesežral. Politika především přetváří inherentní společenské konflikty na diskusi, jejímž výsledkem jsou kompromisy mezi různými skupinami a společná pravidla (např. zákony).
UJPP by know-kow čerpal ne od "obohacovatelů", ale od výrobců palivových souborů - konkrétně od TVELu.
Tady jde o to, aby fabrika byla uvnitř EU a NATO. Ukrajina není ani v jednom, proto neřeší problém bezpečnosti dodávek pro evropské státy.
Ne, Rusové opravdu nevlastní všechny energetické zdroje a firmy světa. K ruským firmám je dost alternativ.
Tak "vypouštěla do ovzduší" naznačuje, jako by tam byl nějaký komín a z něj šel kouř jak ve Chvaleticích. Ale tady by šlo o úniky z filtrace. A také jste neuvedl, o jakém objemu (hmotnosti) úniků píšete.
———
Datum 25.03.2014
Vložil Petr Dvořáček
Titulek Re: Re: Re: Re: Rozhodnutí politická nebo správná?
OdpovědětUJPP by know-kow čerpal ne od "obohacovatelů", ale od výrobců palivových souborů - konkrétně od TVELu - kopíruji vás. Tvel je ale, pokud je mi známo, firma ruská.
Můžete mi sdělit, kam jdou úniky z filtrace? Pokud vycházím z materiálů UJP, který předložili městu, tak se jedná o úniky 0,1 g nízkoobohaceného uranu a o 3 g molybdenu za den. Tato množství samozřejmě musí být zředěny tak, aby byly dodrženy příslušné limity pro vypouštění do ovzduší.
Teorie je ale jedna věc a praxe druhá. Mám, jak jsem už říkal, osobní zkušenost.
———
Datum 25.03.2014
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Rozhodnutí politická nebo správná?
OdpovědětAno, TVEL je stejně jako Tenex součástí ruské státní korporace Rosatom Group https://www.rosatom.ru/en/about/enterprises/ . Jde o to, že firmy v rámci skupiny mají rozděleny sektory působnosti. Tenex obohacuje, TVEL vyrábí palivové soubory.
Úniky z filtrace jdou do ovzduší. Ale formulace "úniky 0,1 g nízkoobohaceného uranu denně" vystihuje předpokládanou situaci asi lépe než "fabrika by vypouštěla do ovzduší radioaktivní látky".
O opatřeních, aby firma tuto mez úniků nepřekračovala a o nezávislé kontrole emisí se dalo diskutovat v procesu EIA. Ale já bych nerad vypadal jako obhájce záměru, jímž nejsem. Jen nabízím podrobnější informace.