Město si pustilo do rajonu opět piráta, sice ne dotačního, ale pěkně vyčůraného (pokud jsem správně pochopil pravidla znovuobnovování 10-ti leté doby provozování pokud se jistě zcela výhodná smlouva zavčas nevypoví).
A parkovací místa za žlutou čárou u pošty s fiktivním zákazem zastavení a stání? Ještě to vůbec v tomto městě někoho překvapuje? Vyházel bych za to všechny z dopravního, kteří to schválili, ale důsledky ucpávání v tomto místě samozřejmě neřeší. Chyba se samozřejmě stala primárně už v projektu rekonstrukce našeho slavného náměstí v roce 2010, ale zase nikdo za nic nemůže, že. Uznávání pochybení se tu totiž nenosí. Stejně je to s těma čárama jako na přecpaných sídlištích. Ještě zbývá, aby Pačiska zpoplatnil parkování i tam a ta doba k tomu stejně směřuje, když dle jejich slov dává přednost zeleni a vysázeným šutrům jako je tomu před starou kotelnou na SI. Šutry ovšem před budovu bývalého Svazarmu a současnou poštu umístit nelze. Místo plné žluté čáry, kterou všichni anarchisti ignorují, tam mělo naše hloupé město osadit nějaké pořádné železné sloupky spojené řetězi, které jsou nepřekročitelné, jako mají třeba na náměstí v Chrudimi... ale dle Pačisky naše město je chytré, přitom něco podobného jsem nikde v žádném městě na náměstí neviděl a že jsem jich už projel. Naše město je prostě v tomto ryzí unikát.
Další vypečená koncesní smlouva
20.04.2016 01:00Jak již jistě všichni zaregistrovali, od prvního dubna byl spuštěn systém placeného parkování na bystřickém náměstí. Je proto vhodný čas srovnat si, jak se výsledek liší od původního záměru.
Ideu zpoplatnění parkování představil starosta Pačiska v loňském červencovém Bystřicku. Napsal, že nechali motoristům pět let času, aby se naučili parkovat na parkovišti pod poliklinikou, ale že nyní je již situace na náměstí neúnosná. Z jeho vyjádření se zdá, že pětiletá doba udržitelnosti spojená s dotací na rekonstrukci náměstí, která uplynula na podzim 2015, nehrála v úvahách žádnou roli. Já si naopak myslím, že není náhoda, že projekt na zpoplatnění se objevil okamžitě poté, co vypršela omezení plynoucí z dotačních podmínek. A že podnikatelské využití dotovaného náměstí formou placeného stání byl dlouhodobý cíl.
Starosta se článkem snažil pro věc získat podporu občanů, kteří se mohli vyjádřit v anketě na internetových stránkách města. Navrhoval první půlhodinu parkování zdarma. Poté, co byla ukončena anketa, v níž tato varianta získala největší podporu, vyšel v listopadovém Bystřicku článek místostarosty Vojty s oznámením, že bude navrženo zpoplatnění od první minuty. Platit se mělo pondělí až pátek mezi 8. a 17. hodinou a v sobotu od 8 do 11 hodin. Dnes to skončilo placením pondělí až pátek v době od 8 do 18 hodin a v sobotu od 8 do 12 hodin. Tyto změny jsou samozřejmě výhodné pro toho, kdo na systému vydělává. Kdo to je?
Prosincové zastupitelstvo šestnácti z třiadvaceti hlasů rozhodlo realizovat parkovací systém formou koncesní smlouvy s firmou City Parking Group s.r.o. (CPG). Zastupitelům byly předloženy touto obchodní korporací tři varianty (nákup či pronájem parkovacích automatů, nebo koncesní smlouva). Vzhledem k tomu, že žádná jiná společnost nabídku nepředložila, nedošlo ke konkurenční soutěži a CPG díky tomu uzavřela velmi výhodný kontrakt.
Starosta na základě údajů předložených CPG v tomto článku uvedl, že zakoupení a provozování automatů by pro město nebylo výhodné, protože by přišlo na zhruba milion korun. CPG v našem městě instalovalo přístroje Stelio od firmy Parkeon, které výrobce pro provoz certifikoval už v roce 1998. V současnosti se již nevyrábí, nahradil je pokročilejší model Strada, a proto jsou u nás umístěná Stelia použitá, pouze renovovaná. Co se týká ceny, v roce 2014 se CPG účastnila soutěže v Pardubicích, kde nové Strady nabídla za 87 tis. Kč/ kus bez DPH. Pokud odhadnu cenu starého Stelia velmi opatrně na úrovni 2/3 ceny nové Strady, pak reálná cena Stelia činí maximálně 70 tis. Kč s DPH. Náklady na koupi pěti kusů pro bystřické náměstí potom vychází kolem 350 tis. Kč. Rozdíl cca 600 tis. Kč proti starostově kalkulaci je tak velký, že jej nelze vysvětlit náklady na provoz a opravy, které by při koupi muselo hradit město samo.
Při délce trvání koncesní smlouvy 6 let, výběru parkovného 300 dnů v roce a smluveném podílu na zisku (50% tržby po odečtení DPH) bude k pokrytí vstupních nákladů firmy stačit, aby průměrná denní tržba činila 500 Kč. K jejímu dosažení stačí, aby mezi 8. a 18. hodinou na náměstí stálo každou hodinu aspoň 10 aut. Cokoliv nad to je zisk. A to nezmiňuji skutečnost, že automaty jsou a i po ukončení smlouvy zůstanou majetkem CPG, která je může použít znovu.
Přestože formálně je provozovatelem automatů město, podle koncesní smlouvy zajišťuje CPG nejenom jejich technickou funkčnost včetně oprav, ale i výběr peněz z pokladny a jejich posílání na účet města. Jinak řečeno, město nemá do přístroje žádný přístup, a to ani za účelem samostatné kontroly, zda nedochází k manipulaci s tržbami. CPG provádí také výměnu rolí parkovacích lístků, které ovšem platí město, a to za cenu, která není veřejně dostupná. Smlouva neurčuje, zda může docházet k výměně rolí i před úplným spotřebováním, jen na základě rozhodnutí příslušného pracovníka CPG. Každopádně nelze předpokládat, že by firma dodávala papír lacino a nechala si takovou příležitost k zisku ujít.
Město se zavázalo sehnat všechna potřebná povolení a provést a zaplatit betonové základy pod automaty. Především má však zajistit kontrolu řádného parkování ve městě (nikoliv jen na náměstí!), a to prostřednictvím Police ČR, městské police, bezpečnostní agentury nebo inspektora pořádku. Kontroly musí probíhat v nepravidelných časech, aspoň 2x týdně. O jejich provedení je město povinno firmu předem informovat. Pokud tak neučiní, má se za to, že kontrola neproběhla, což zakládá právo požadovat po městě smluvní pokutu. Slib úkolovat formálně nezávislou Policii ČR a o jejích zásazích předem informovat soukromou firmu je celkem pozoruhodný.
Potřebnou změnu vodorovného a svislého dopravního značení měla zařídit CPG, na což jí město přispělo více než 33 tis. Kč (údajně polovina nákladů). Firma sice nechala náměstí počmárat, čímž prudce zlepšila jeho vizáž, leč občas se její značení tluče s tím, které bylo na místě původně. A tak před poštou najdeme vyznačených sedm parkovacích míst, ale za nepřerušovanou žlutou čárou a značkou Zákaz zastavení. Ale třeba Policie ČR dostala instrukce, jak tento oříšek louskat...
Koncesní smlouvu je možné vypovědět po uplynutí pěti let s roční výpovědní dobou, takže její trvání je nejméně 6 let, pokud CPG neporuší závazky zvlášť závažným způsobem. A pozor, pokud nebude včas a řádně vypovězena, automaticky se její účinnost prodlužuje o dalších 10 let! Tak snad ten termín v roce 2021 odpovědní pracovníci nezaspí.
Jako obvykle se při uzavírání koncesní smlouvy městu nepodařilo neporušit koncesní zákon. Přestože mělo do 21. ledna 2016 předat údaje o koncesní smlouvě k uveřejnění v Rejstříku koncesních smluv, k uveřejnění dosud nedošlo. Přitom z rejstříku bychom se mohli dozvědět například předpokládaný příjem firmy z plnění smlouvy. Co více, z usnesení zastupitelstva č. 13/06/2015 (v zápisu č. 6/2015 zde) se zdá, že zastupitelstvu nebylo předloženo stanovisko Ministerstva financí ohledně dopadů přijímaných závazků na ekonomickou situaci města. Přitom předložení stanoviska a jeho projednání při schvalování smlouvy je podle koncesního zákona podmínkou platnosti koncesní smlouvy. Pokud k projednání nedošlo, nechtěl bych být v kůži člověka, který bude vydávat pokyn k odeslání městských peněz podle neplatné smlouvy. I když…prošlo to u zimního stadionu, třeba to projde znovu, že…
Pochybnosti však vzbuzuje už samotná volba koncesního řízení, jehož důsledkem bylo vyloučení konkurence a výhodná vyjednávací pozice CPG. Podmínkou pro použití koncesní smlouvy je přenos podstatné části rizik na koncesionáře. Jenže pokud uvážíme nízké vstupní náklady firmy, jejich návratnost a skutečnost, že město je povinno kontrolovat placení parkovného, jaká rizika zůstala na CPG?
———
ZpětDiskusní téma: Další vypečená koncesní smlouva
Datum 23.04.2016
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
Odpovědět———
Datum 26.04.2016
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
OdpovědětProblém automatického prodloužení smlouvy je relativně vzdálený. Již nyní je ovšem aktuální nápadná nevýhodnost smlouvy, která slibuje firmě zisky neúměrné jejím investicím a riziku, které nese.
Parkovací stání před poštou jsou snad potřebnější než kdekoliv jinde. Původně se s nimi nepočítalo, ale je dobře, že tam jsou. Jen to značení není dotažené...
———
Datum 26.04.2016
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
OdpovědětNaše město je snad chytré, proto předpokládám, že ještě před sjednáním a podepsáním smlouvy návrh nechalo expertně posoudit interním právníkem, nenapadá mě nikdo jiný, než JUDr. Špatková. Sice slibuje zisky, ale aby se to mohlo ukázat, je třeba aspoň rok provozu na náměstí, aby bylo nějaké bilancování zisků. Včera jsem byl na bezplatném parkovišti u polikliniky a to je narvané ;-))) stejně jako z druhé strany u recepte bývalého hotelu Angela. Ano, je to mocná síla pětikačky.
Špatně jsem se vyjádřil... měl jsem na mysli parkování o kousek dál před budovou bývalého Svazarmu, kde jsou na rohu domácí potřeby. Tam je úzký klín, kde pokud se někdo postaví, brání výhledu těm, co jedou od zemědělky a pak odbočují na náměstí a zužují toto místo, protože toho prostoru tam moc není. Bohužel před poštou je na kolmé stání málo prostoru, zvláště se tam nevlezu já se svým terenním autem, tak to holt udělali ze šikma. Zavazí tam "vybouleniny" pro stromky s velkými rantly, už jsem tam pár motoristů viděl, jak si otloukli blatníky. Taky se mě to nelíbí, ale co naděláš. Nic. Bylo to schváleno, postaveno, zkolaudováno.
———
Datum 27.04.2016
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
OdpovědětNemyslím si, že musíme čekat rok. Stačí počítat, v článku jsem se pokusil popsat jak. Vyšlo mi, že firmě stačí na pokrytí nákladů, aby na náměstí stálo po celý den každou hodinu průměrně 10 aut. A při pohledu na náměstí je jasné, že to nebude problém. Nahlíženo z druhé strany, i městu by stačilo toto vytížení k pokrytí nákladů, kdyby systém koupilo a o zisky se nedělilo. Proto ta nevýhodnost.
———
Datum 29.04.2016
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
OdpovědětAby toto platilo, musel by být provoz automatů bezproblémový, a muselo by oněch průměrných 10 aut za tu hodinu stání taky poctivě zaplatit. Už nyní jsou případy, že to lidi mají na háku a neplatí, kór, když to nikdo nekontroluje. Na Facebooku je popsáno chování Larnu, ti totiž nemají žádnou pravomoc legitimování, jen auto bez lístku za sklem nafotí a zadokumentují. Jestli ale bude uložena pokuta, hříšník ji zaplatí, nebo to půjde k projednání do správního řízení, nikdo neví. Řešit by to měli městští úředníci, ale bůhví, jestli něco řeší. Veškeré případné opravy zisky firmě snižují. Co když automat během té pětileté doby pokazí, nebo ho zničí nějaký vandal, třeba za vidinou dostat se k drobným uvnitř? Kdo bude platit nápravu? Né město, ale firma, které automaty patří... a právě proto si myslím, že město přistoupilo na pohodlnější formu pronájmu automatů s tím, že dostane jen část zisků, ale fyzicky se nemusí o nic starat a řešit případné problémy. Nevýhodnost pro město, výhodnost pro firmu, která si tu automaty nasadila a proč této příležitosti nevyužít, když ji od města dostala a většina zastupitelů to odhlasovala a byla PRO? Je to jejich rozhodnutí. Město se nechová hospodárně a neutahuje opasky, takže ještě toto socanské a rozhazovačné chování někoho překvapuje? Mě ne.
Kritizovat bysme měli spíše firmy propojené s městem, které třeba vyváží odpadky, přitom by se klidně mohla najít jiná firma, co by to dělala levněji, než za paušál 600 Kč na hlavu ročně. Jediná útěcha je ta, že zisky, pokud nějaké zisky jsou a nerozdělí si to mezi sebe městští zaměstnanci, jdou do městského rozpočtu, takže je to zcela opačná situace. Fakturují tyto činnosti v cenách obvyklých, nebo tak trošku naše město dojí? Myslím si tu druhou možnost. I zde by se dalo ušetřit, není jen jeden smeťák u Bukova.
———
Datum 30.04.2016
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
OdpovědětNepozoroval jsem, že by neplacení bylo masový jev. Každopádně provádění kontroly je závazek, který na sebe město smluvně vzalo. Není to otázka libovůle, probíhat musí. A jelikož ji má provádět Police ČR, ani o ty pokuty bych se nebál.
Proti vandalům a zlodějům jsou automaty pojištěny, a pokud prošly repasem, závady asi také nebudou časté.
To vůbec není jisté, že se přebytečné zisky z TS města vrátí zpět do rozpočtu. Klidně se mohou ztratit neefektivitami a plýtváním uvnitř té firmy. Viz např. sanace nebezpečných odpadů navezených na skládku Železinka nebo sponzorování sportovců.
———
Datum 01.05.2016
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
OdpovědětNic nemusí, ale může. A to je sakra velký rozdíl.
Případné pojištění platí opět firma, které automaty vlastní. Tudíž opět náklady navíc, které zisky snižují. Není známo, kolik stojí "pojišťovné" za všech pět automat, ale v součtu to určitě nebude pár jednotek tisíc, spíše desítek tisíc na rok.
Na zoubek údajných sanací v bývalém lomu na štěrk, co byl prakticky z 3/4 svého objemu zavezen TKO, by se určitě mělo podívat MŽP. Ale vzhledem k velikosti této skládky to nejspíše neučiní. A sponzoring sportovců? Neměl by spíše býti privilegiem samotného města, než-li jejich dceřinných firmiček? Zisky se dají ulejvat jinými způsoby, různými bonusy pro zaměstnance a tak. A protože naše chytré město určitě plýtvá (projekty velkovývařovny, CZV, LED obrazovky, www stránek, portálu pro smlouvy, atd. jsou toho zdářnými příklady), lze se domnívat, že se stejným způsobem budou chovat tyto městské firmy. Snad jedinou výjimkou, co generuje nějaké zisky je Loukotova Bystřická tepelná s.r.o., ostatní frmy jsou ale v propadu a v mínusu. Vede samozřejmě tandem Eden centre a servisní s.r.o.
———
Datum 02.05.2016
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
OdpovědětKde ve smlouvě vidíš, že město kontrolu placení parkovného provádět může? Já tam čtu, že musí, a to pod hrozbou sankcí.
I kdyby byly náklady na pojištění 30 000 Kč/rok, tak k jejich úhradě bude stačit, aby byl denní průměrný počet stání za hodinu o 2 vyšší (12 místo 10 platících každou hodinu).
———
Datum 02.05.2016
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
OdpovědětPokud musí, musel by každý den parkování někdo z města kontrolovat. Nevím, kdo by to měl být. Město na tuto pozici NEMÁ žádného stálého zaměstnance. A další věc je kontrola města, od koho může udělit sankce. Tyto kontroly jistě nebudou každodenní. A kdo má kontrolovat? Ta firma, které automaty patří?
Jsou taky další náklady... kdo peníze z automatů vybírá? Město nebo ta pronajímací firma? Pokud ta firma, má další náklady na dopravu a výběr a jejich odvoz, pravděpodobně do banky. Další problém je, že kovové drobáky banka sice bere, nebo vyměňuje za bankovky, ale za daší poplatky. Tyto další náklady vůbec nezohledňuješ, přitom obejít všech pat automatů a vybrat z nich prachy taky něco stojí a zadarmo to dělat nikdo nebude.
———
Datum 03.05.2016
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
OdpovědětOdpovědi najdeš ve smlouvě.
Náklady na brigádníka, který jednou za týden (automat má zásobník o objemu přes 4 litry, do něhož se vejde mincí celkem dost) přístroje obejde a vybere peníze, také nebudou závratné. Ani poplatky za vklad mincí na účet, dejme tomu jednou za měsíc, nejsou likvidační.
———
Datum 03.05.2016
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
OdpovědětOny i ty údajné kontroly dvakrát za týden! nejsou moc horentní. Město si klidně může vymýšlet fiktivní údaje o čase, aby nemuseli platit ty směšné pokuty v řádu pěstetikorun. Provozovatel taky musí zaplatit kontrolory, tedy dle smlouvy LARN (městskou policii tu nemáme). PČR je placená státem a nepředpokládám, že by se na kontrole soukromých automatů vůbec podíleli... nikdo jim tuto práci nad rámec své činnosti totiž nezaplatí.
Nevýhody smlouvy pramení mimo jiné i z toho, že provozovatel (tedy město) musí NA SVÉ NÁKLADY provádět údržbu automatů, např. odstranění grafitti, smetání sněhu ze solárních panelů, čištění od nalepených žvýkaček, atd. což je za 50% podílu ze zisků opravdu super.
Kontrolu nad vybranými prostředky nedělá provozovatel, jak by se dalo čekat, ale pronajímatel (koncesionář). Takže město je z tohoto vyloučeno a nebude mít prvotní právo zjištovat, kolik se vybralo a i zde se dělá prostor na různé machinace s čísly a zdaňováním příjmů, protože tyto daně (DPH a daň z příjmů) neskončí v městském rozpočtu, ale ve státní kase a Praze, kde tato firma City Group má své sídlo.
———
Datum 04.05.2016
Vložil Jaroslav Švestka
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
OdpovědětTy automaty jsou sice soukromé, ale "provozovatelem" je město, takže Policie ČR bude formálně pracovat pro město, i když fakticky pro soukromníka. Podle tohoto článku mají policisté provádět kontrolu denně: https://zdarsky.denik.cz/zpravy_region/parkovat-na-namesti-uz-neni-problem-20160415.html
Samozřejmě pro ochotu lidí platit bude rozhodující, až jich pár dostane pokutu a rozkřikne se to.
Podle smlouvy musí město termíny kontrol zasílat firmě na vědomí, a to předem. Takže CPG si může kontrolovat, zda kontroly probíhají.
Sranda by byla, kdyby město odstraňovalo za své graffiti a vlastník automatů (CPG) inkasoval peníze z pojistky.
Ano, že město nebude mít přístup do automatu, tudíž ani možnost ověřit údaje o výběru parkovného, jsem zmínil již v článku.
———
Datum 04.05.2016
Vložil Miroslav Veselý
Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
OdpovědětNeberu nějaký článek Mašové, kde se dost věcí přibarvuje a fantazíruje, na velkou váhu. Směrodatné jsou údaje ve smlouvě. Podle článku V., odstavce 5., bodu f) se provozovatel zavazuje zprostředkovat prostřednictvím tandemu Larn+PČR (aby to bylo efektivní) kontroly v nepravidelných intervalech 2x týdně (denně už je pravidelný interval). Není napsáno, že 2x je minimálně. Je pouze nařízeno dvakrát týdně a tečka. Takže těžko se lze domnívat, že kontroly budou častější.
Ano, CPG dostanou avizo od města o kontrolách mejlem předem. Ale aby mohli osobně kontrolovat, museli by z Prahy vyslat svého zaměstnance, který provede kontrolu kontrolorů, co kontrolují parkování a zejména placení. Toto by stálo další náklady navíc a CPG ve smlouvě nevysvětlilo, jakým způsobem bude kontrolovat kontrolory (PČR+Larn). Zřejmě to ale bude kontrola neosobní, a tedy zpochybnitelná.
Pojistka se zřejmě vztahuje na věci vyměnitelné a na náhradní díly, pokud se něco pokazí, třeba solární panel. Nevztahuje se na znečištění, kvůli kterému není nutná výměna dílů.
Velký ftip je, že pokud si zisky CPG s městem rozdělí 50% ku 50%, stejně jako si rozdělili náklady na dopravní značení (značky automatů) a náklady na usazení značek i automatů na městké pozemky, tak role papíru na lístky bude platit 100% provozovatel... další nevýhoda. Proč to taky není půlka? Toto NEJSOU vůbec fér podmínky. A město se opět chová jako dojná kráva a ukazuje se, že město sice může být chytré, ale plné hloupého vedení, co tyto evidentně nevýhodné smlouvy podepisují a zavazují na 5 let.
———
Datum 28.04.2016
Vložil Jarda
Titulek Re: Je opravdu náměstí vizitka města, co nám dle Pačisky všichni závidí?
OdpovědětNo pokud bude město muset vráti dotace na Eden, tak se bude platit i za průjezd městem :D
———