CZV z pohledu státní podpory

30.04.2014 00:20

Původním smyslem dotací bylo podporovat něco, co je společensky přínosné, ale nedokáže si to na sebe na trhu vydělat. Velmi rychle se ukázalo, že dotace dokáží různí vykukové využívat ke zvýšení svého profitu v oblastech, které podporu k zajištění ziskovosti nepotřebují. A nebo k získání konkurenční výhody tím, že náklady (např. investiční), které jejich konkurenti platí z vlastních peněz a úvěrů, jim pokryje dotace. Bylo nutné zavést regulaci toho, co je označováno jako „státní podpora“.

 

Vstupem do Evropské unie přestal existovat autonomní český trh a rozplynul se v jednotném „vnitřním trhu“, tvořeném bývalými trhy jednotlivých členských zemí, jehož řízení přešlo do kompetence Evropské komise (EK). Z tohoto důvodu vymezování pravidel pro státní podporu  nespadá do působnosti žádného českého orgánu. Vedle EK při jejich určování možná ještě důležitější roli hraje Soudní dvůr Evropské unie, jehož precedenční rozhodnutí definovala, za jakých podmínek mohou státy poskytovat podporu (dotace).

 

Základním kritériem pro určení (nedovolené) státní podpory je odlišení hospodářských a nehospodářských činností. Za hospodářskou činnost se považuje nabízení zboží a služeb na trhu, a jen na tu se vztahují pravidla státní podpory. Například základní školy při poskytování vzdělávání nevykonávají hospodářskou činnost, a proto dotace na vzdělávání nepodléhají kontrole a netýkají se jich zásady pro státní podporu.

 

Naopak dotace na hospodářské činnosti potenciálně státní podporu představují. Obecným pravidlem je, že státní podpora (dotování činností a služeb nabízených na trhu) je zakázána, aby některé subjekty na trhu nebyly zvýhodněny oproti svým konkurentům dotacemi, které by jim umožnily snížit ceny. Z tohoto obecného pravidla existují výjimky, které jsou blíže popsány v Návrhu sdělení Komise o pojmu státní podpora.

 

Státně podpořené CZV

CZV je kompletně financováno ze zdrojů státu (město i „unijní“ fondy se počítají za jejich součást), přičemž projekt zahrnuje i zařízení a stavební úpravy, které budou sloužit k produkci piva, masných výrobků, moštu a dalších komodit. Státní prostředky tedy budou využity k podpoře hospodářské činnosti. Aby bylo možné takto pojaté CZV realizovat, bylo nutné stanovit podmínky, za nichž nebude představovat nekalou konkurenci nedotovaným podnikům.

 

Na konci roku 2011 vydala EK ve věci CZV rozhodnutí, v němž konstatovala, že záměr neohrožuje trh, neboť se jedná o podporu nutnou k zachování kulturního dědictví, konkrétně budovy historického statku. Vycházela přitom z podkladů poskytnutých městem, podle nichž bylo požádáno o zapsání statku na seznam kulturního dědictví. Proces zapamátnění však nikdy nebyl dokončen. A kdyby byl, město by projekt CZV v rozsahu nahlášeném Komisi vůbec nemohlo uskutečnit kvůli podmínkám ochrany památek. Z mého pohledu si EK značně usnadnila práci, když jako danost vzala, že se jedná o významnou kulturní památku a nevěnovala více pozornosti skutečnému rozložení nákladů. Na prostou záchranu statku jde z téměř 200 mil. Kč necelá třetina, proto je ospravedlnění rozsáhlého projektu uchováním kulturního dědictví nepřesvědčivé.

 

Mnohem podstatnější než důvody udělení souhlasu před dvěma a půl lety je pomíjivost obsahu předmětného rozhodnutí. EK v něm prohlásila, že na základě tehdy jí přeložených informací projekt tehdy nepředstavoval nedovolenou státní podporu. Rozhodnutí EK ve věci státní podpory však mají jen limitovanou platnost, neboť jsou prováděny v kontextu trhu, který prochází permanentním vývojem. Co je dnes považováno za dovolenou státní podporu, nemusí za ni být považováno zítra, a naopak. Především v kontextu zásadní transformace pohledu na státní podporu, kterou již dva roky provádí EK a stále není ukončena, nelze mít za to, že s jedním souhlasným rozhodnutím v ruce už má město s CZV navždy vystaráno.

 

CZV bude muset být během provozu přizpůsobováno měnícím se pravidlům. Ale dokonce i kdyby se pravidla nevyvíjela, městem připravované uspořádání se liší od toho, k němuž se vyjadřovala EK. Původně bylo deklarováno, že CZV bude provozováno organizační složkou města bez vlastní právní subjektivity (podobně jako třeba Turistické a informační centrum), jejíž příjmy a výdaje by byly součástí rozpočtu a závěrečného účtu města. Dnes jsou však činěny kroky k přeměně městské společnosti Školní stravování s.r.o., nevykonávající už žádnou činnost, na provozovatele CZV. Deklarovaným cílem je oddělit provozování CZV od všech ostatních aktivit města z důvodu plnění dotačních podmínek (viz usnesení č.15/3/2014).  

 

Z pohledu státní podpory je takové opatření nedostatečné, protože nestačí vydělit provozování dotovaného majetku do samostatného subjektu. Jakýkoliv provozovatel musí především odlišovat činnosti nehospodářské (muzeum) od hospodářských (prodej piva, masných výrobků, pronájem hippostezky atd.). Pro každou z těchto kategorií činností tak musí vést oddělené účetnictví, což konstatovalo už citované rozhodnutí EK o CZV. Svěření provozu městské firmě místo organizační složce transparentnosti neprospěje, ale mělo by jí napomoci samostatné účtování činností. Samozřejmě pokud se promítne i do účetní závěrky.

 

Potřeba izolovat hospodářské činnosti od nehospodářských byla také důvodem vzniku firmy EDEN CENTRE, s.r.o., v níž byly koncentrovány hospodářské činnosti spojené s užíváním majetku města pro zemědělství a příbuzné aktivity. Přesto se s vazbami mezi CZV a EDEN CENTE počítá – hippostezku budou využívat koně uskladněné pod farmou, naopak farma bude dodávat živé maso ke zpracování v CZV apod.

 

Jistota ztráty

Dotace byla na CZV poskytnuta proto, že se má jednat o ztrátový podnik, který by bez dotace nikdo nezrealizoval. Pokud by CZV vykázalo z provozu zisk, musí jej celý odvést poskytovateli dotace jako vratku. Samozřejmě vracení dotací je něco, čemu se příjemci snaží vyhnout. V případě CZV tak bude důležitá transparentnost obchodních vztahů, aby nevzniklo podezření, že se město snaží nevýhodnými smlouvami např. s EDEN CENTRE zvýšit náklady (drahými nákupy) a snížit příjmy (levnými pronájmy), s cílem dostat CZV do umělé ztráty a zabránit vracení dotace. Rozhodnutí EK ve věci CZV a dotační pravidla jasně říkají, že CZV musí svoji hospodářskou činnost provádět za běžných tržních podmínek.

 

Ačkoliv tedy není a priori zakázáno provozovat dotovanou infrastrukturu i pro hospodářské činnosti, existují další omezující podmínky, které mají zabránit nekalé konkurenci. Jednou z nich je, že při využívání infrastruktury musí výrazně převažovat nehospodářské činnosti nad hospodářskými, které mohou dosahovat maximálně 15%. Pokud tedy budou celkové příjmy CZV 3 mil. Kč ročně, z hospodářské činnosti nemohou přesáhnout 450 tis. Kč.

 

CZV se s bude s pravidly pro státní podporu potýkat dlouhodobě, nejvíce během prvních pěti let provozu, během kterých bude muset případný zisk vracet. Jelikož však ze strany města ani poskytovatele dotace nelze očekávat velkou motivaci důsledně dodržovat pravidla pro státní podporu, je na místních podnikatelích, aby si ohlídali, že např. minipivovar bude skutečně určen jen pro ochutnávky, nabízené návštěvníkům muzea s platnou vstupenkou do CZV.         

Zpět

CZV z pohledu státní podpory

Datum 30.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

"Dnes jsou však činěny kroky k přeměně městské společnosti Školní stravování s.r.o., nevykonávající už žádnou činnost, na provozovatele CZV."

Máš k tomuto citovanému něco konkrétnějšího? Protože k čemu pak by potom byla nově založená firma Eden Centre s.r.o.? Nebo leda že by vznikla taková prekérní situace, kdy by CZV mohlo mít dva provozovatele s městskými kořeny (Vojta, apod.) a kořeny pana Buriana a Pichlera (ECEAT)...

Navíc: zmíněná firma je dle platných informací z OR a jiných odkazů V LIKVIDACI! Tedy těsně před smrtí. Na odkazech se dočítáme, že: "Dne 10.12.2012 bylo rozhodnuto o zrušení společnosti s likvidací a ustanovení likvidátora a to od 1.1.2013."

https://rejstrik-firem.kurzy.cz/26926580/skolni-stravovani-sro-v-likvidaci/
https://analyticka.cz/ico/26926580/skolni-stravovani-s-r-o-v-likvidaci
https://rejstrik.penize.cz/26926580-skolni-stravovani-s-r-o-v-likvidaci
https://www.bizbiz.cz/v2/firmy/878989/skolni-stravovani-s-r-o-v-likvidaci

Pokud by tedy mělo dojít k přeměně, jak ty píšeš, nebo k fůzi, tak by ji měla pohltit jiná firma a možná to opět bude to slavné Eden Centre s.r.o. A nebo je možné společnost v likvidaci opět "odlikvidovat" a likvidaci jakoby stornovat a vrátit ji do předchozího stavu, kdy nebyla v likvidaci?

Datum 30.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

K transformaci blíže viz usnesení rady (odkaz v textu). Zastupitelstvo 19.3.2014 rozhodlo o odvolání likvidace a postupu podle usnesení rady. Jestli je možné likvidaci odvolat nevím, ale plán je takový. I když to nepůjde, hlavní je rozhodnutí, že CZV bude provozovat nějaká speciálně za tím účelem založená městská s.r.o.

Firma Eden Centre provozuje "farmu" (zemědělské využívání městských polí, chov prasat, krav...). Do CZV nebude až na výjimky vstupovat (bude si třeba pronajímat hippostezku nebo části arálu CZV pro farmářské trhy, Slavnosti brambor etc.)

Datum 30.04.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

Školní stravování s.r.o. jak už název sám napovídá, sloužilo k gastro obsluze žactva. A není to jedno, jaká městská firma to bude ve finále provozovat? Je to jako prašť a nebo uhoď. Město si to s Burianem z ECEAT stejně hezky zrežíruje podle svého a my, obyčejní občánci, nám nezbyde nic jiného, než sledovat, jak tato černá díra bude po otevření rychle bujet a bobtnat. Jen aby na ten superdrahý provoz měli. Pokud budou plánovat umělou ztrátu a pronájmy za hubičku, tak jdou v kolejích a la poliklinika a naši lobbištičtí doktůrci.

A teď jsem slyšel žhavou aktualitku, co se šušká na Fortuně sázky. Prý investor firma HaHa s.r.o. odstoupil od záměru stavět v BnP ZS kvůli zapeklitým vlastnickým vztahům (údajně někdo ze soukromníků si dupnul a nechce pustit zásadní polní pozemek). Takže uvidíme, co se z toho nakonec vyklube. Nemáš k tomu Jardo nějaké bližší info? A nebo to chystáš do dalšího článku na pokračování...

Datum 30.04.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

Není jedno, která firma to bude, protože provozování dotovaného CZV musí být striktně odděleno od ostatních (především komerčních) aktivit, aby bylo možné přezkoumávat, zda není vytvářen zisk, nebo nevzniká nekalá konkurence.

Kvůli vlastnickým vztahům? Tak to určitě... Každý se přece může podívat do internetového katastru nemovitostí, kde uvidí, že všechny potřebné pozemky patří městu (plus dva tři Povodí Moravy, ale ty nejsou polní). A také, koncesionář pouze provádí stavbu a následně provozuje, zajištění pozemků a všech povolení podle stavebního zákona je odpovědnost města.

Datum 01.05.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

Pokud by provozovatelem bylo Školní stravování s.r.o. nebo Eden Centre s.r.o. tak v tom nebude rozdíl, protože CZV bude provozováno se ztrátou. Nepředpokládám, že by rozdíl nákladů (platy generálnímu řediteli, generálnímu manažerovi a zaměstnancům, vytápění, voda, energie) a výdělků (vstupné, příležitostný prodej suvenýrů a koštování piva a moštu, atd.) byl plusový a o tom jsme se už mnohokrát bavili. Tudíž o nějaké nekalé konkurenci už pak není řeč, protože primární věc nebudou zisky, ale udržet provoz za každou cenu, ať to stojí co to stojí. A protože se předpokládá, že energie, teplo i voda časem poroste, bude provoz dražší.

Nevím, právě to co se šušká se nemusí zakládat na pravdě, proto jsem chtěl znát, jestli je v tom něco pravdivého, takže nevíš nic o tom, že by HáHá s.r.o. od záměru stavby ZS odstoupila?

Datum 01.05.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

Článek se ale CZV věnuje především z hlediska státní podpory. Tedy aby nebyly peníze od státu využívány k aktivitám, které budou konkurovat nedotovaným subjektům. Třeba aby minipivovar zaplacený ze státních peněz nebyl konkurencí bystřických restaurací. Něco takového se dá ověřit jen důsledným vydělením CZV od ostatních aktivit a navíc i sledováním hospodářských a nehospodářských činností uvnitř CZV.

Ne, nic o tom nevím. Ale podle smlouvy je nejzazším termínem pro zahájení stavby 18. kveten 2014 (8 měsíců od uzavření smlouvy).

Datum 01.05.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

Já ti rozumím, z čeho tvoje obavy vychází, když si vemu, že na náměstí provozujete restauraci. To, jestli to bude či nebude konkurence, se bude odvíjet u toho, jaké pivo tam budou vařit a jak silnou reklamu budou naňho dělat, počítám, že na TIC k tomu vytisknou nějaké propagační letáky a lákadla... když si ale návštěvník k ceně piva připočítá i cenu vstupného, kterou prozatím nevím (odhady okolo 100 Kč/dospělá osoba, otázkou budiž výše vstupného pro děcka, důchodce a zdrav.postižené), tak z toho bude také vycházet, jestli se to zajít na okošt toho pivka vyplatí nebo ne. Jedná se tedy jen o to pivo, příp.mošt z jablek, vařit jídla by tam snad neměli (v projektu není uvedena hospoda v pravém slova smyslu jako součást budoucího CZV).

Nyní je začátek května, včera na čarodkách na Lužánkách jsem si nevšiml, že by tam bylo něco v polích vykolíkováno, tak si počkáme, co se bude dít, kdo si počká, ten se dočká.

Datum 02.05.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

Jsme zaměření na jinou zákaznickou skupinu, to jiní restauratéři by se měli zajímat, jak bude regulován přístup zákazníků ke službám CZV.

Bude tam i zázemí pro zpracování masa, které vybavením odpovídá kuchyni menší hospody.

Datum 02.05.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

No myslím, že to nebude zajímat ani většího "restauratéra", kterým je ten, co chce na náměstí nad lékárnou budovat penzion, vlastní Harendu, Kozlovnu a nonstop Fair Play... je to experiment a Burian, Pichler a všichni, co se motali okolo projektu CZV neví, jak všechny ty jejich geniální nápady dopadnou. Vyklubat se z toho může jak senza bomba vlašťovka, tak i propadák a aušus. Funguje to sice někde v zahraničí, ale u nás nikdo nic takového nikde nenajde. A mentality národů se liší.

Myslíš zpracování jako bourání, porcování syrového masa a nebo tepelné zpracování (vaření, pečení, grilování?)? Předpokládám, že to budou aktivity farmy, nikoliv CZV.

Datum 02.05.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

Nic unikátního na tom není, takových zážitkově-naučných, dotačně živených zařízení je i u nás spousta.

Tak oficiálně bude zařízení pro zpracování masa součástí areálu, takže ho bude kontrolovat provozovatel CZV. A o to právě jde, jak bude nastaven přístup komerčních subjektů (např. Eden Centre) k využívání těchto dotovaných zařízení.

Datum 02.05.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

Já v tom taky nic unikátního nevidím, jen výstřelek jednoho experta na EU fondy metodou hokus pokus, za něco to utratíme a nějak to dopadne.

Takže to nebude tepelné zpracování a vaření jako v hospodě, ale jak jsem napsal, spíše to první ve stylu řeznictví. Chov zvířat bude činností farmy. Porazí zvíře, naporcují, maso prodají zákazníkům CZV. Otázkou pak, jestli takto vydělané peníze předmětný provozovatel odevzdá městu na pokrytí části obřích nákladů. Měl by vést o tomto účetnictví a za rok zpracovávat uzávěrku, později se může na to udělat i audit, aby se ukázala efektivita či neefektivita. A jestli to bude konkurence? Pro pány z Habří a Mitrovského dvora jistě ano. Zas na druhou stranu, chované množství zvířat a objem těchto činností nebude obrovský, a tedy pro konkurenci likvidační. I to pivo předpokládám, že nebudou vařit ve velkým.

Datum 03.05.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

Spíše bych si představoval akce typu veřejná zabíjačka prasete, slavnosti uzeného, chřestu...

Provozovatel, kterým bude s.r.o., si ponechá příjmy z hospodářské činnosti k financování sebe sama.

Datum 04.05.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

Aha, to se nám to nějak zamotává... takže zlatokop evropských fondů p.Burian, který má ty ambice kandidovat do evropského parlamentu, jakožto současný ředitel městské společnosti není městem placen, ale jediné příjmy má z těchto hurá akcí? Případně z prodeje brambor, sušení a balíkování sena, pod těmitož činnostmi je spolu s Pichlerem rovněž podepsán? A řeznictví je jedním z registrovaných oborů činnosti Eden Centre s.r.o. (viz OR), takže se tu opět prolínají činnosti farmy Eden versus budoucí CZV.

https://www.google.cz/url?q=https://www.top09.cz/volby/2014-evropsky-parlament/kandidati/18-ing-michal-burian-ph-d-15104.html&sa=U&ei=BIxlU4TsPIPEOa2ogIAB&ved=0CB4QFjAA&sig2=LfCqLv_JrUij_A9_7huzFQ&usg=AFQjCNHWYKecmMM23X09_Ocf49Du21PzwQ

Datum 05.05.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

Je placen jako jednatel EDEN CENTRE, s.r.o. z toho, co firma vydělá zemědělskou činností, dostane od města (projekt propagace CZV) a získá ze zemědělských dotací.

Datum 07.05.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

No uvidíme... příjmy EDEN CENTRE s.r.o. na platy generálního a manažera, pokud se stane faktickým provozovatelem CZV, jakože k tomu logika směřuje, se po oficiálním otevření příští rok na jaře změní. Už to nebudou jenom zisky z prodeje zemědělských produktů, ale už se k tomu přidají další činnosti, které spustí pod CZV (viz výpis z OR), také není jasné, jestli výtěžky ze vstupného, suvenýrů, masa, piva a moštu půjdou do kasy této firmy a nebo do kasy městské (v rozpočtu a závěrečném účtu města bude CZV samostatná kapitola mětské firmy, tj. Eden Centre s.r.o.). Kdežto provoz (voda, topení, elektřina) bude asi sanovat a cvakat město, CZV bude stejně jako pozemek faktickým majetkem města (ten v KN města je).

Datum 07.05.2014

Vložil Jaroslav Švestka

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

Jak jsem psal, CZV nebude provozovat Eden Centre, ale Eden servisní (bývalé Školní stravování). Viz výpis z rady 5/2014 na https://www.bystricenp.cz/zastupitelstvo-a-rada/vypisy-z-jednani/

Datum 07.05.2014

Vložil Miroslav Veselý

Titulek Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Čachry s CZV a snadno zneužitelnými dotacemi

Odpovědět

Pokud už je to jisté, tak je to jisté... je to taky městská firma. Všechny městské firmy jsou s účtem města spojeny jako siamská dvojčata, jsou to stejně spojené nádoby.